Nintendo 8-bit bildproblem

Permalänk
Medlem

Nintendo 8-bit bildproblem

Halloj

Jag tänkte att jag skulle starta igång mitt gamla Nintendo 8-bit för att barnen skulle ha nånting att roa sig med (jag skyller på barnen men det blir nog mest jag och frugan som spelar).

Tanken var att använda sig av TV:n vi har på övervåningen som står utanför barnens rum men när jag startar igång spelen får jag någon konstig "skugga" eller vad man ska kalla det. Se bilder.

Jag är ganska säker att det beror på TV:n men tänkte höra efter om det finns någon som har några förslag på hur man får bort det.

Det jag gjort är kopplat in enheten med scart, kopplat in den direkt med RCA-kontakterna i komponent uttagen och provat byta kabel. Det blir ingen skillnad.
Däremot om jag kopplar in den i vår andra TV så finns inga "skuggor" därav slutsatsen att det beror på TV:n.
Båda TV är LCD, den som fungerar är ganska ny meddans den som strular är ca. 7 är gammal.

Jag tänkte först att det kanske är någon yttre faktor som påverkar på övervåningen som att det är någon elkabel som ligger i väggen som stör eller något liknande. Men då tycker jag att "skuggan" borde flimmra eller röra sig gå jag flyttar runt Nintendot i rummet. Men det gör den inte. Skuggan är väldigt stabil och ligger på samma ställen hela tiden. Om man inte visste att det var ett fel skulle man kunnat tro att det hörde till spelet.

Något tips på om det finns något att göra åt saken skulle uppskattas, eller om det bara är att bita ihop leva med det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Testat med antennkabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Testat med antennkabel?

Nej det har jag faktiskt inte gjort. Jag ska prova när jag kommer hem. Jag har inte kvar den där RF-omkopplaren som följde med, är det något som behövs eller var den bara till för att man ska kunna ha vanliga antennkabeln och Nintendot inkopplat samtidigt?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Creedo:

Nej det har jag faktiskt inte gjort. Jag ska prova när jag kommer hem. Jag har inte kvar den där RF-omkopplaren som följde med, är det något som behövs eller var den bara till för att man ska kunna ha vanliga antennkabeln och Nintendot inkopplat samtidigt?

Den enda antennkabel jag fick med när NES:en köptes hade integrerad splitter, likt:

Men ja, "lådan" är bara till för att kunna kombinera signalerna. Har du en antennkabel utan låda så kör på den.

Jag måste säga att det låter ytterst märkligt att det fungerar på den nya TV:n men inte den gamla, för det ser så tydligt ut som att felet ligger hos NES:en/spelkassetten iom att "skuggorna" är relaterade till t ex myntboxarnas placering. Det skulle kunna vara att tunern i den gamla TV:n är körd och ger artefakter för vissa frekvenser (t ex det gula i lådorna), så om du kan testa med någon annan bildkälla än NES:en borde du kunna felsöka detta.

Jag hade också dubbelkollat att felet verkligen inte uppstår på den nya TV:n, för detta faktum gör mig lite förbluffad . I själva verket hade jag testat detta först för att se att det inte bara handlar om dålig kontakt i kassettconnectorn, vilket är OTROLIGT vanligt gällande gamla NES-enheter, och att det var en slump att den "halkade rätt" när ni testade den på den stora TV:n.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Mycket text och en bild.

Jag blev också väldigt förvånad att det inte syntes något på nya TV:n men jag ska titta en gång till för att vara säker.
Angående att testa en annan bildkälla så används TV:n till att se på "vanlig" TV. Kabel TV med analog signal via antennutaget. Där syns inget.

Connectorn är utbytt och spelen rengjorda med sprit. Jag får samma fenomen på de två spel jag provat.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Entusiast

Det är inget fel på TV-spelet. En del "billigare" tv-apparater gillar inte den här typen av enkel videosignal, och kan duplicera vissa detaljer i bilden.

Testa en annan anslutningstyp. Till exempel en componsit - scartadapter:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scar...

Kör du på en sådan lösning sedan tidigare, eller liknande (Om TVn redan har en componsit-ingång så scart-adaptern inte behövs) och får resultatet, så prova istället med en sedvanlig RF-kabel, såsom det föreslagits längre upp i tråden.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är inget fel på TV-spelet. En del "billigare" tv-apparater gillar inte den här typen av enkel videosignal, och kan duplicera vissa detaljer i bilden.

Testa en annan anslutningstyp. Till exempel en componsit - scartadapter:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scar...

Kör du på en sådan lösning sedan tidigare, eller liknande (Om TVn redan har en componsit-ingång så scart-adaptern inte behövs) och får resultatet, så prova istället med en sedvanlig RF-kabel, såsom det föreslagits längre upp i tråden.

Det blir att prova RF-kabel sedan, har redan provat composit både direkt i TV:n och via scart.

Det roliga är att den nya TV:n där det funkar är en "billig" TV och den gamla var en dyr, den är iof 7 år gammal så den var nog kanske billig då. Jag minns inte riktigt hur den låg i prisnivå jämfört med andra TV.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |