Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, burn in är ju fortfarande ett problem tydligen: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Hur är det med undertexter? Vi kollar på mycket content med undertexter. Finns det inte risk för burn in där?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det gör det nog.

Skrivet av kallewick:

Så om man har en Ryzen 5 3600 ska man inte köpa detta kortet?

Så länge butikens exemplar är någorlunda nya ska det inte vara något problem. Butikens produktinformation visar ju den symbolen också så om det mot förmodan inte är kompatibelt lär det vara hyfsat lätt att få butiken att lösa det.

Skrivet av moonblase:

Dehär låter ju smått sjukt, är nära att beställa detta uppgraderings paket med moderkortet ovan och en 3600.
https://www.komplett.se/product/1134120/datorutrustning/dator...

Ett sådant kit kommer naturligtvis alltid innehålla kompatibla komponenter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jo, det gör det nog.

Så länge butikens exemplar är någorlunda nya ska det inte vara något problem. Butikens produktinformation visar ju den symbolen också så om det mot förmodan inte är kompatibelt lär det vara hyfsat lätt att få butiken att lösa det.

Ett sådant kit kommer naturligtvis alltid innehålla kompatibla komponenter.

Det är moderkortet som diskuteras som enligt beskrivningen bara har stöd för gen 1 & 2 med en 3600

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Hur är moderkortet i det paketet när det gäller VRM?
Funderar på att köpa det paketet till dotterns dator och kanske i framtiden uppgradera till en 3800x eller 3900x.
Tror ni moderkortet skulle klara det eller riskerar man att vrm går lite för varma vid en uppgradering längre fram till nån av dom cpuerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är ju inte någon fråga om produkten i sig så det är väl inget konstigt?

Det har du rätt i. Har ställt frågan på nytt i samband med recensionerna istället. Får se om de är kvar.
Hur är det med den där Samsung plattan, klarar den HD på Netflix?
En hel del androidplattor har ju bara 480p på Netflix oavsett deras egen upplösning på skärmen.

https://help.netflix.com/en/node/23939

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Det är moderkortet som diskuteras som enligt beskrivningen bara har stöd för gen 1 & 2 med en 3600

Samtidigt har de den där stickern med bland produktbilderna. Listan med specifikationer är det inte säkert att de uppdaterar från den som fanns när produkten lades upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon som har Asus RT-AX92U som router utan mesh? Är sugen på antingen denna eller AC86U som Komplett har på rea men är osäker på vilken. På Asus hemsida står det att det andra 5GHz-bandet ska klara upp till 4333Mbit/s via AC och upp till 4804Mbit/s via AX på AX92U routern samtidigt som AC86U-routern klarar upp till 2167Mbit/s. Har inga AX enheter ännu så AC är viktigast men enheter som kan använda AX lär ju bli allt vanligare också. Vilken skulle ni valt?

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

OBS - skrolla ner till produktens Tekniska specifikationer:
Kompatibla processorer Ryzen (stödjer 1:a och 2:a generationen Ryzen/Ryzen med Radeon Vega-grafik)
Försiktigt när du handlar via Komplett, då produktbeskrivningar behöver inte motsvara verkligheten.

De har dock även lagt upp en sticker för "Ryzen 3000 Desktop Ready" längre upp på sidan... så det är ju motstridig info, d.v.s. de skriver ju både att det funkar med Ryzen 3000 och inte samtidigt.

Iom att de lagt upp bilden för Ryzen 3000 compatible är det mer sannolikt att moderkortet faktiskt är flashat till Ryzen 3000, och att de bara glömt uppdatera sina tekniska specifikationer. För att vara säker är bästa att kontakta Komplett och fråga vad som är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Hur är moderkortet i det paketet när det gäller VRM?
Funderar på att köpa det paketet till dotterns dator och kanske i framtiden uppgradera till en 3800x eller 3900x.
Tror ni moderkortet skulle klara det eller riskerar man att vrm går lite för varma vid en uppgradering längre fram till nån av dom cpuerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Se tråden nedan för information om dess VRM. Du hittar moderkortet under stycket:

"Moderkort som ur vrm hänseende klarar upp till max 8c/16t vid OC, under 150A bör man vara försiktigt med OC alls på 8c med hård belastning, de bord som saknar kylflänsar ska man inte överklocka alls på med en 8c. De bästa borden klarar en stock 12c/16c, de sämsta kan man få se upp med temperaturer med en stock 105W TDP cpu"

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558927-amd-ryzen-3000...

Ur VRM-synpunkt finns det betydligt bättre B450-moderkort.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

..
Hur är det med den där Samsung plattan, klarar den HD på Netflix?
En hel del androidplattor har ju bara 480p på Netflix oavsett deras egen upplösning på skärmen.

https://help.netflix.com/en/node/23939

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt denna recension klarar den HD på Netflix
https://mynexttablet.com/samsung-galaxy-tab-a-10-2019-review/

”In the beginning, I wasn’t able to watch Netflix in HD. Samsung fixed that with an update though. The Galaxy Tab A 10.1 2019 has a Widevine Level 1 now. You can watch Netflix and Amazon Video in HD. If you used Netflix before the update, you might have to reinstall it before you can watch it in HD. That’s what I had to do.”

Permalänk
Medlem

Strix-kortet är både bättre och billigare. Känns därmed som ett enkelt val.

Du bör inte fästa någon vikt vid att Duel EVO-kortet har 15 Mhz högre boost clock specificerad då Strix-kortet utan problem lär boosta upp till eller över 1900 MHz i praktiken på grund av GPU Boost. Strix-varumärket används på deras dyraste kort med bäst kylare normalt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Låter lovande, frågan är om det är värt att köpa nu eller vänta och se om det kommer bättre erbjudanden på fredag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, burn in är ju fortfarande ett problem tydligen: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Hur är det med undertexter? Vi kollar på mycket content med undertexter. Finns det inte risk för burn in där?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en OLED för 2 år sen på Black Friday och den används flitigt till både film ,serier och Xbox spelande.
Har inte haft problem med inbränning eller ens sett någon tendens till något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodethi:

@blunden: Låter lovande, frågan är om det är värt att köpa nu eller vänta och se om det kommer bättre erbjudanden på fredag?

Jag vill minnas att några av de bästa rabatterna skedde innan fredagen förra året. Generellt var det ingen större skillnad mellan tidigare i veckan och fredagen. Jag var dock inte ute efter något särskilt den gången så kanske missade några rabatter. Du kan ju alltid gräva upp tråden där Black Friday-rabatter diskuterades förra året för att skapa dig en känsla för hur det såg ut då, alternativt studera prisjakts prishistorik för grafikkort i samma segment förra året.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Beställer man på nätet kan man ju alltid skicka tillbaka om det skulle komma en bättre deal under veckan.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tevey:

Beställer man på nätet kan man ju alltid skicka tillbaka om det skulle komma en bättre deal under veckan.

Beroende på vad det är för butik så kan man dock behöva betala för returfrakten om det bara är ett "ånger". Vissa nätbutiker har gratis returer, andra inte.

Man kan också behöva ligga ute med pengar, vilket är ett problem om man inte har så mycket pengar sparat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Corsair Vengeance 650w och 750w Silver till riktigt bra pris hos Komplett, passa på ni som tänker bygga runt 7-12k.

650w 499 kr
https://www.komplett.se/product/1080409/datorutrustning/dator...

750w 649 kr
https://www.komplett.se/product/1080405/datorutrustning/dator...

Silvercertifiering, ytterst nära Guld samt semi modulära. Räknas till gruppen Tier A i nedan lista, där bland annat RM och TX modellerna finns med.

https://linustechtips.com/main/topic/1116640-psu-tier-list-40...

650w duger för det mesta?

hade tänkt uppdatera bara processor och moderkort från gammal dator men funderar nu på att bygga helt nytt i ett annat befintligt chassi jag redan har nu. så slipper jag byta delar mellan tre olika datorer jag har som jag tänkt från början. blir kanske 5000 kr extra då men jag sparar nog några dagar.

Prisvärda grafikkort för max 3500 som är en klar förbättring mot mitt nuvarande?
det jag har nu Palit GeForce GTX 1060 6GB DUAL

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

650w duger för det mesta?

hade tänkt uppdatera bara processor och moderkort från gammal dator men funderar nu på att bygga helt nytt i ett annat befintligt chassi jag redan har nu. så slipper jag byta delar mellan tre olika datorer jag har som jag tänkt från början. blir kanske 5000 kr extra då men jag sparar nog några dagar.

Japp ett bra 650w-agg duger för i princip alla enkel-gpu-system
Vanligt att man överskattar hur mycket ström ett system drar.

Skulle faktiskt tro att tom runt 500w skulle räcka för de flesta vanliga icke-värsting enkel-gpu-system.

Sen vill man väl ha lite marginal också iofs.

Ang grafikkort. Kan du sträcka dig till drygt 4000 (kanske lite mindre på black Friday) så är nog Radeon rx 5700 att rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

650w duger för det mesta?

hade tänkt uppdatera bara processor och moderkort från gammal dator men funderar nu på att bygga helt nytt i ett annat befintligt chassi jag redan har nu. så slipper jag byta delar mellan tre olika datorer jag har som jag tänkt från början. blir kanske 5000 kr extra då men jag sparar nog några dagar.

Prisvärda grafikkort för max 3500 som är en klar förbättring mot mitt nuvarande?
det jag har nu Palit GeForce GTX 1060 6GB DUAL

650w säger inget till dess man anger vilken modell det berör.

650w med ett dåligt nätagg, som till och med kanske har 500w på 12v, kan leverera tillförlitligt upp till 400-450w i bästa fall.

Medan ett sådant som jag länkade, levererar upp till 650w, ibland därutöver.

Ett bra 650w, så som Corsair Vengeance, räcker gott och väl ända upp till 2080 Ti.

Angående uppgradering av GPU, se nedan färskt testresultat som visar genomsnittlig prestanda från 17 spel.

Jag skulle satsat på ett RX 5700 under BF! Lär finnas erbjudanden runt 3500kr.

Edit: RX 5700 klår 2060 med god marginal, finns ej med i listan men ger en fingervisning gentemot ditt 1060.

upload photos

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toybox:

cdon har bra priser på xbox one
xbox one s
xobox one x

Bra pris på XB1 S, men 4790:- för X? Har dom ändrat priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Bra pris på XB1 S, men 4790:- för X? Har dom ändrat priset?

Ja det var 3590kr förut om jag minns rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dammskog:

650w duger för det mesta?

hade tänkt uppdatera bara processor och moderkort från gammal dator men funderar nu på att bygga helt nytt i ett annat befintligt chassi jag redan har nu. så slipper jag byta delar mellan tre olika datorer jag har som jag tänkt från början. blir kanske 5000 kr extra då men jag sparar nog några dagar.

Prisvärda grafikkort för max 3500 som är en klar förbättring mot mitt nuvarande?
det jag har nu Palit GeForce GTX 1060 6GB DUAL

Om du är ljudkänslig kan det vara värt att lägga några hundringar extra på ett kraftigt semi-passivt nätagg.
Många tester visar vid vilken effekt fläkten i semi-passiva nätagg startar, och i en del av dem är det inte förrän vid femtio procents belastning. Om du köper ett 850-watts semi-passivt nätagg kan det alltså vara helt tyst upp till strax över 400 watts belastning.

Permalänk
Medlem

Inför Black friday bör ni ha i åtanke att i USA så rear man ut i princip alla varor runt ~50%
- I Sverige så sänker man typ 15-20% på "skräp" som inte blivit sålt.

Med det sagt så är det väl inte omöjligt att göra fynd men man skall inte syna bluffen allt för hårt. Fortsatt trevlig söndag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Inför Black friday bör ni ha i åtanke att i USA så rear man ut i princip alla varor runt ~50%
- I Sverige så sänker man typ 15-20% på "skräp" som inte blivit sålt.

Med det sagt så är det väl inte omöjligt att göra fynd men man skall inte syna bluffen allt för hårt. Fortsatt trevlig söndag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är bara bullshit tycker jag. Media älskar ju dock att hamra den rubriken inför helgen.

Har storhandlat på Black Friday/week flera år och jag tycker i princip alltid att jag hittar rejält mycket bättre priser. Håller man koll på produkterna man ska ha innan, är villig att kompromissa lite samt håller koll på prishistoriken så går det att komma mycket billigare undan än en vanlig vardag.

Ett perfekt exempel är ju Corsair nätaggregatet som länkade ovan. Har suttit och kollat på ett nätaggregat kring 650-750w och hade kanske i första hand tänkt mig nåt annat. Men nu när det där erbjudandet kom så är det ju en no-brainer.

Jag kanske inte fick exakt den modell jag ville ha. Men å andra sidan så sparade jag 500 spänn.

Det är min åsikt.

Permalänk
Medlem

Någon mer än mig som har haft problem med att logga in på CDON i Chrome? Fungerar utan problem i Edge men går inte alls i Chrome. Klickar på logga in och inget händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Någon mer än mig som har haft problem med att logga in på CDON i Chrome? Fungerar utan problem i Edge men går inte alls i Chrome. Klickar på logga in och inget händer.

Har inget problem med chrome, varken i Ubuntu, win10 eller på Android Pie.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Benedict: Rensa cookies i Chrome för CDON (oftast det som är felet)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Synd att det är Classic! Ska vara ganska sunkig sensor i den såvitt jag läst...
Intellimouse Pro har däremot en bra pixart-sensor, men kostar ju mer också...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Synd att det är Classic! Ska vara ganska sunkig sensor i den såvitt jag läst...
Intellimouse Pro har däremot en bra pixart-sensor, men kostar ju mer också...

Håller med, riktigt synd att det inte var Pro modellen. Då hade det varit ett givet köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Inför Black friday bör ni ha i åtanke att i USA så rear man ut i princip alla varor runt ~50%
- I Sverige så sänker man typ 15-20% på "skräp" som inte blivit sålt.

Med det sagt så är det väl inte omöjligt att göra fynd men man skall inte syna bluffen allt för hårt. Fortsatt trevlig söndag.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får ju tänka på att svenska butiker inte låser in sina anställda, förbjuder dem att gå på toaletten, betala minimilöner så som Amazon gör och sen är momsen lägre också, större lagerhållning etc. Det är många faktorer som spelar in.