Permalänk
Medlem

Dator via hdmi till tv - hackar...

Köpte en tv häromveckan med idéen att köra film mm via datorn.
Vid inkoppling av HDMI-kabel igår och testkörning med 720p-filmer så börjar bilden hacka regelbundet, ungefär 1-2ggr/sek vid panoreringar eller om mycket saker händer samtidigt. Samma problem fick jag med 1080p trailers... Allt funkar ju fint att köra på en 1680x1050 skärm med 6 år på nacken.

Testat flera saker för att få bukt med det, både VLC och MPC, stängt av alla extrafunktioner på tv:n, petat på Hz-talen mm. Det enda sätt jag lyckas få bort de mesta hacken på 720 är om man sänker upplösningen på tv:n till 1280 × 720 från 1080 samt sätter datorn på att endast köra bild i tv:n.
Sitter på en amd 965 phenom2 processor, MSI 870A-G54 moderkort och gtx 560ti... HDMI-kabeln är en billig 5metare (1.4) från webhallen. Tv:n är en Sharp LC40LE831S.

Några idéer kring vad som kan vara problemet och tips på lösningar?

Permalänk
Medlem

Spec på datorn?

Permalänk
Medlem

1920x1080 i 24/50 eller 60HZ beroende på vad videon har för frekvens. Gör rätt så blir det rätt.

Permalänk
Medlem

Annars får du pröva XBMC som har en funktion som ändrar HZ automatiskt efter film/serie

Permalänk
Medlem

Sitter på en amd 965 phenom2 processor, MSI 870A-G54 moderkort och gtx 560ti samt 8Gb ram. Det skall ju inte vara nå problem överhuvudtaget?

Sätta på 50/24Hz i 1080p hjälper inte alltid, några klipp fungerade bra, andra inte. Satte på information i MPC och då ser man ju att det blir en bunt "dropped" hyffsat snabbt.. Känns som de korrelerar med hur mycket det "hackar" väldigt bra. För det är verkligen som att en bild försvinner när det hackar till.
Känns lite spontant att VLC funkade bättre än MPC och XBMC, får kolla en hel film i helgen och utvärdera nogrannare.

Hade som förväntat mig att en dator för 8k+ (förra våren) och en ny tv för nästan lika mycket skulle fungera smärtfritt tillsammans med HDMI - tji fick jag..! Och att man måste stänga av datorskärmen o bara köra "projektor" (win+p) för att slippa hack/drop känns minst sagt lite b. Gåre inte att komma runt på något sätt?