Designen till iphone 5 är patenterad och skyddad - Av Goophone

Permalänk
Medlem

Designen till iphone 5 är patenterad och skyddad - Av Goophone

Goophone är ett kinesiskt bolag som är kända för sina KIRFS (exakta kopior) av iPhone. De har såklart bara kunnat sälja dessa i Kina, eftersom Kina inte har någon fungerande Copyright-hantering. Eftersom läckor funnit i ett par månader kring nya iPhone så har bolaget den här gången kunnat presentera sin KIRF innan Apple själv går ut med nyheten.

Dock så hävdar de nu att det är deras telefon som är originalet, och att om Apple presenterar någon telefon som bär minsta likhet med deras, så kommer de att stämma Apple och kräva säljförbud. De har även sökt mönsterskydd / patent på "sin" modell i ett flertal instanser.

Personligen så känner jag att GooPhone inte egentligen gör någonting, som inte Apple redan har gjort mot Samsung / LG.
Källa
http://phandroid.com/2012/09/05/android-powered-iphone-5-manu...

Permalänk
Medlem

Känns ju som det inte kommer lyckas så bra, antar att dom inte har något att göra i usa iaf.

Tror inte det blir någon fällande dom, lär också krävs en del pengar av dom om dom ska vettiga advokater. Allt beror på var dom har patenten.

Permalänk
Medlem

gör inget, en eventuell patentstvist kommer hållas i USA så Apple går segrande ur striden.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Vore fint om apple fick ett par brutna fingrar över detta (bildligt talat). På tiden att någon satte dit dem.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av mylife:

Känns ju som det inte kommer lyckas så bra, antar att dom inte har något att göra i usa iaf.

Tror inte det blir någon fällande dom, lär också krävs en del pengar av dom om dom ska vettiga advokater. Allt beror på var dom har patenten.

Skrivet av Marticus:

gör inget, en eventuell patentstvist kommer hållas i USA så Apple går segrande ur striden.

Står att patentet är taget i kina. Och där kan de nog ha en liten möjlighet att vinna, alt. få till en uppgörelse med Apple. Kina är inte nån liten marknad heller för den delen

Permalänk

HAHA så jävla bra!
"Dom gjorde en Apple" så att säga!

Permalänk

Hoho, synd bara att jag inte tror att de kommer lyckas så bra.
Orsaken till varför jag är så glad är att jag vill ha bort dagens patentsystem och då även få de största missbrukarna av systemet att inse att det är skit. Apple är dessutom ett företag som knappast har större ekonomiska problem, likaså lär de allt få igenom sin mobil, så jag ser inte denna stämning som något som stagnerar utvecklingen.

*edit*
Jag ser även positivt om fler aktörer gör likadant emot andra ekonomisk starka aktörer så att det blir kaos och de gör något åt patentskiten. Ibland måste det brista innan någon ordning kan komma.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Måste säga att jag hoppa de lyckas, så att Apple får smaka på sin egen medicin

Permalänk
Medlem

Hahaha, EPIC.....

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

gör inget, en eventuell patentstvist kommer hållas i USA så Apple går segrande ur striden.

Varför skulle den göra det? Kärande part finns ju i Kina? Nu är jag allt annat än jurist, men jag trodde de flesta mål hölls i kärande partens hemland, men jag kan ju ha fel?

Permalänk
Medlem

Revenge is sweet.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Om nu Goophone hittills har kunnat sälja exakta kopior av Iphone i Kina legalt, så borde väl Iphone kunna "sälja exakta kopior av av Goophone" utan större problem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

gör inget, en eventuell patentstvist kommer hållas i USA så Apple går segrande ur striden.

Det stämmer inte. Firman har ett kinesiskt patent, därför kommer eventuell rättsprocess hållas i Kina. De kinesiska domstolarna är ökända föt att hålla sina företag om ryggen. Detta kan bli ett problem för Apple.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

So fuck em. Låt Kina ha sina jävla piratkopior och bojkotta hela jävla landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Personligen så känner jag att GooPhone inte egentligen gör någonting, som inte Apple redan har gjort mot Samsung / LG.

Vad exakt har Apple gjort mot LG om jag får fråga? Och har Apple byggt sin telefoner baserat på illegala komponentläckor från Samsungfabriker menar du?

Visst är hela grejen lite smårolig de men tror knappast de har någon chans att lyckas i rätten om de skulle få för sig att försöka. iPhone 5 är så pass lik iPhone 4 utseendemässigt att Apple säkerligen skulle vinna om de själva skulle försöka stämma detta företag för att kopierat iPhone 4:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad exakt har Apple gjort mot LG om jag får fråga? Och har Apple byggt sin telefoner baserat på illegala komponentläckor från Samsungfabriker menar du?

Vad GooPhone gjort (och Apple gjort innan dem är):
1) Sneglat på konkurrenterna, vad de gör, och trenderna inom smartphones. (Apple: Plocka in stora pekskärmar, smarta funktioner, ha en sober svart design mm. GooPhone: Kopiera chassits utseende).
2) Byggt en egen produkt som är intressant för konsumenterna. (Apple: Eget OS, egna tjänster för musik mm. Goophone: Bra pris, viss egen mjukvara i androidlaunchern)
3) Tagit patent på sin egen produkt / sin egen design (Apple: Skaffa så "luddiga" patent som möjligt på befintlig eller trivial teknik så att de kan användas mot allt möjligt. GooPhone: Skaffa mönsterskydd på designen som vi snoddede av Apple).
4) Vänd det här mot dem som vi härmade (Apple mot bl.a. Samsung och LG, GooPhone mot Apple)
5) Stäm röven av dem som egentligen står för innovationerna och tjäna en miljard dollar (Apple har lyckats med detta redan mot Samsung, LG har jag för mig betalar licens avgift till Apple för att slippa, GooPhone har hotat att göra det om Apple börjar sälja iPhone5 i Kina utan att ha kommit överens med dem först).

Skrivet av S_Z:

Visst är hela grejen lite smårolig de men tror knappast de har någon chans att lyckas i rätten om de skulle få för sig att försöka. iPhone 5 är så pass lik iPhone 4 utseendemässigt att Apple säkerligen skulle vinna om de själva skulle försöka stämma detta företag för att kopierat iPhone 4:a.

Om du tycker att iPhone5-modellerna är lika iPhone4, då skulle du se hur lika GooPhones KIRF-modeller är mot iPhone, det är faktiskt på pricken utseendemässigt (Sen att Goophone kör med nån gammal seg version av android med undermåliga komponenter är en annan sak.) Sen angående domstolar: Jag är inte helt säker på att Apple skulle vinna i Kina ("Homeground advantage" etc.). Se på företaget som sålde varumärket iPad till Apple, och sedan stämde dem i alla fall t.ex. Vad gäller "Prior Art" så visade ju patentmålet i Apple vs Samsung att sånt inte behöver ha någon betydelse.

Allt det här visar ju bara hur sjukt hela det här upplägget med mjukvarupatentoch liknande är, jag hoppas hela systemet imploderar.
Jag trodde faktiskt att fler Apple-fans skulle komma hit och böla, men.... Otroligt nog så verkar ju de flesta mena allvar när man försvarade Apples bruk av patent med argument så som att allt som är lagligt möjligt är etiskt rätt och liknande.

Permalänk

Alla företag stämmer alla lika mycket, Apple stämmer inte mer en någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Alla företag stämmer alla lika mycket, Apple stämmer inte mer en någon annan.

Alla människor springer lika snabbt, Usain Bolt springer inte snabbare än någon annan.

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Alla företag stämmer alla lika mycket, Apple stämmer inte mer en någon annan.

Är inte därför folk hatar dem om du tror det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

So fuck em. Låt Kina ha sina jävla piratkopior och bojkotta hela jävla landet.

Och i vilket land tror du orginalen görs?

OM dom vinner i kina förbjuder dom då tillverkningen av telefonen i kina? Då iphone byggs där?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Vad GooPhone gjort (och Apple gjort innan dem är):
1) Sneglat på konkurrenterna, vad de gör, och trenderna inom smartphones. (Apple: Plocka in stora pekskärmar, smarta funktioner, ha en sober svart design mm. GooPhone: Kopiera chassits utseende).
2) Byggt en egen produkt som är intressant för konsumenterna. (Apple: Eget OS, egna tjänster för musik mm. Goophone: Bra pris, viss egen mjukvara i androidlaunchern)
3) Tagit patent på sin egen produkt / sin egen design (Apple: Skaffa så "luddiga" patent som möjligt på befintlig eller trivial teknik så att de kan användas mot allt möjligt. GooPhone: Skaffa mönsterskydd på designen som vi snoddede av Apple).
4) Vänd det här mot dem som vi härmade (Apple mot bl.a. Samsung och LG, GooPhone mot Apple)
5) Stäm röven av dem som egentligen står för innovationerna och tjäna en miljard dollar (Apple har lyckats med detta redan mot Samsung, LG har jag för mig betalar licens avgift till Apple för att slippa, GooPhone har hotat att göra det om Apple börjar sälja iPhone5 i Kina utan att ha kommit överens med dem först).

Du svarade inte på mina frågor.

Vad har Apple gjort mot LG? Ge mig en källa. De enda två smartphonetillverkarna Apple mig veterligen har gett sig på är Samsung och HTC. Till skillnad från exempelvis Microsoft så drar in massa royalties/licenspengar från så gott som alla stora Androidtillverkare utom Motorola som de just nu är i strid mot och har lyckats få säljstopp för i Tyskland...men eftersom det inte är Apple som är inblandade så bryr sig inte folk så mycket. Hyckleri på hög nivå...

Källa: http://www.androidauthority.com/motorola-android-devices-ban-...

Vad gäller det andra så är det ju löjliga jämförelser. Det handlar ju uppenbarligen inte om att de sneglat på konkurrenterna för att bygga en intressant produkt för folket. Det kan du ju inte ens själv tro på. Detta är en exakt kopia ner i minsta detalj av de illegalt läckta komponenterna från vad som sägs vara iPhone 5. De har inte lagt en sekund själva på designen bortsett från logotypen.

Skrivet av Oldskool:

Om du tycker att iPhone5-modellerna är lika iPhone4, då skulle du se hur lika GooPhones KIRF-modeller är mot iPhone, det är faktiskt på pricken utseendemässigt (Sen att Goophone kör med nån gammal seg version av android med undermåliga komponenter är en annan sak.) Sen angående domstolar: Jag är inte helt säker på att Apple skulle vinna i Kina ("Homeground advantage" etc.). Se på företaget som sålde varumärket iPad till Apple, och sedan stämde dem i alla fall t.ex. Vad gäller "Prior Art" så visade ju patentmålet i Apple vs Samsung att sånt inte behöver ha någon betydelse.

Jag är rätt övertygad om att de skulle klara sig fint men vi får väl se om det skulle gå till en rättegång. Apple skulle ju i så fall kunna stämma skiten ur dem för att de tidigare kopierat iPhone 4 och med tanke på hur länge den funnit på marknaden så skulle skadeståndet bli saftigt.

Skrivet av Oldskool:

Allt det här visar ju bara hur sjukt hela det här upplägget med mjukvarupatentoch liknande är, jag hoppas hela systemet imploderar.
Jag trodde faktiskt att fler Apple-fans skulle komma hit och böla, men.... Otroligt nog så verkar ju de flesta mena allvar när man försvarade Apples bruk av patent med argument så som att allt som är lagligt möjligt är etiskt rätt och liknande.

Nu har ju inte det här ett skit med mjukvarupatent att göra dock men där håller jag till största delen med dig. De fungerar uppenbarligen inte och borde ses över.

Permalänk
Medlem

Helt ur ämnet här men tycker ni inte det är jobbigt att klaga hela tiden?
Jag själv använder iPhones men spenderar inte tid på att klaga på Android-phones för det. Jag tycker Android är trevligt, öppet, comstumizable, etc. Men jag håller mig till min iPhone ändå, för att jag trivs, inte för att jag vill öppna Steve Jobs grav och krama honom. Make love, not war!

Mvh en (udda?) neutral person i detta kriget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arri-k:

Helt ur ämnet här men tycker ni inte det är jobbigt att klaga hela tiden?
Jag själv använder iPhones men spenderar inte tid på att klaga på Android-phones för det. Jag tycker Android är trevligt, öppet, comstumizable, etc. Men jag håller mig till min iPhone ändå, för att jag trivs, inte för att jag vill öppna Steve Jobs grav och krama honom. Make love, not war!

Mvh en (udda?) neutral person i detta kriget.

Det folk mest klagar över och stör sig på är inte Iphone i sig utan APPLE som sig i företag.
Att de stämmer samsung och sätter säljförbud och allt sådant.
Att de låser och vill bara vara störst bäst och vackrast och kan jämföras lite med nazisterna fast på elektronikens värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det folk mest klagar över och stör sig på är inte Iphone i sig utan APPLE som sig i företag.
Att de stämmer samsung och sätter säljförbud och allt sådant.
Att de låser och vill bara vara störst bäst och vackrast och kan jämföras lite med nazisterna fast på elektronikens värld.

Sista meningen du skrev där beskriver precis det jag menade, du jämförde ett teknologiföretag med mördare =/ Men den debatten går ingenvart.

Godnatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Och i vilket land tror du orginalen görs?

OM dom vinner i kina förbjuder dom då tillverkningen av telefonen i kina? Då iphone byggs där?

Knappast. De har inte en suck att vinna ngt mot apple.

Permalänk
Medlem

Det är bara att avvakta och se vad som händer.
BMW stämde kinesisk biltillverkare för att de kopierat deras X5 rakt av i design.
Kinas HD sa bara att de såg ingen likhet och dömde till fördel för den kinesiska biltillverkaren.
Detta har upprepats med många andra företag, alltid samma dom, den kinesiska tillverkarn vinner. Om patent finns dvs.

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Är inte därför folk hatar dem om du tror det.

Jag har inte sagt något om att hata? Det enda jag påpekade var att Apple är inte dom enda som stämmer, vilket alla i den här tråden verkar tro.

Skrivet av Oldskool:

Alla människor springer lika snabbt, Usain Bolt springer inte snabbare än någon annan.

Du kan väl hänvisa till någon fakta istället för att spela Allan.

Permalänk
Medlem

Det stora är inte att Android users vill klaga på Iphone users utan själva företaget apple, dom tar överpris och nu försöker dom få in så dom kan få stänga av olika tjänster i sina telefoner beroende på vart du är någonstans vilket blir integritetskränkande. Samt att dom patenterar allt och tror att dom var först med det sedan stämmer hej vilt från höger och vänster samt vill sätta säljstop för att dom tror att dom kommer konka annars.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Skrivet av ozo64:

So fuck em. Låt Kina ha sina jävla piratkopior och bojkotta hela jävla landet.

Bojkotta kina? hahah, man märker att du har bra koll på världens ekonomi. Det skulle ju verkligen funka bra att bojkotta dem. Vem behöver kläder och elektronik liksom...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |