Permalänk
Medlem

En nätdel - n moderkort

Problem: För många trasiga nätdelar. För lite pengar.

Jag har ett antal hobbyservrar som står på samma plats och nätdelarna går sönder stup i kvarten. De enda som håller är de Corsair HX 520w jag har.

- Fråga: Kan man investera i ett eller två BRA nätagg och driva flera datorer på varje? Jag förstår att det rent teoretiskt går om man y-kablar rätt ledare osv. Men det lär ju tillkomma nackdelar så som spänningsfall på kritiska punkter osv. För att inte tala om de basala problemen att bara ena moderkortet kan starta/stoppa nätdelen.
Nån som har bättre koll?

- Finns det några färdiga y-kablar för detta ändamål eller andra smarta lösningar?
Det är ju inga problem att bygga egna kablar för den delen. Jag har ju en del kontakter från alla gamla nätdelar.

- Finns det färdiga strömbrytare att skarva på för att starta/stoppa nätdelarna istället för att låta moderkorten sköta det?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Problem: För många trasiga nätdelar. För lite pengar.

Jag har ett antal hobbyservrar som står på samma plats och nätdelarna går sönder stup i kvarten. De enda som håller är de Corsair HX 520w jag har.

- Fråga: Kan man investera i ett eller två BRA nätagg och driva flera datorer på varje? Jag förstår att det rent teoretiskt går om man y-kablar rätt ledare osv. Men det lär ju tillkomma nackdelar så som spänningsfall på kritiska punkter osv. För att inte tala om de basala problemen att bara ena moderkortet kan starta/stoppa nätdelen.
Nån som har bättre koll?

- Finns det några färdiga y-kablar för detta ändamål eller andra smarta lösningar?
Det är ju inga problem att bygga egna kablar för den delen. Jag har ju en del kontakter från alla gamla nätdelar.

- Finns det färdiga strömbrytare att skarva på för att starta/stoppa nätdelarna istället för att låta moderkorten sköta det?

http://www.moddiy.org/product_images/n/869/wT1TLyqXkJkXXasw_w...
Nog finns det splitters alltid. Vet inte hur lätta dom är att få tag på i sverige. Enklast att köpa komponenter från Elfa och tillverka egna.

Det enda man gör för att starta ett nätaggregat är att kortsluta den gröna PS_ON# med en utav de svarta (GND). Om man kan koppla ihop 2 moderkort för att göra samma sak är osäkert. Och en extern knapp kan vara knepigt. En dator stänger av nätagget automatiskt när den stänger ner, men om man har en manuell knapp knapp är nätagget fortfarande igång. Startar datorn om eller stänger den av? Jag vet faktiskt inte.

Utöver det ger en snabb google sökning varningar om begränsningar på 5VSB och -12V. 5VSB står för 5V StandBy som används till bl.a. USB och den lilla vackra dioden som säger att moderkortet har ström. Jag vet dock inte vad -12V används till exakt. Troligtvis är det bestämda funktioner som inte kräver någon större strömstyrka och är gjorda för att hantera precis ett moderkort.

För att summera: Det är nog inte värt besväret och de eventuella problemen.

Permalänk
Medlem

Det lönar sig att köpa kvalite ska du har billiga bra agg har du xfx 450w som också är byggt av seasonic som ditt hx och enbart 105 c japanska kondensatorer.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Det lönar sig att köpa kvalite ska du har billiga bra agg har du xfx 450w som också är byggt av seasonic som ditt hx och enbart 105 c japanska kondensatorer.

Exakt. Det är därför HX520 lever, Seasonic och kvalitetsdelar. Jag kör också HX520, 5 år nu av 24/7. Även VX450 som är på en lite enklare plattform men samma kvalitetsbygge tuffar på efter massa år.

XFX Core 450W är så billigt det kan bli för något som är byggt att hålla länge. Runt en femhundring måste man kunna acceptera.

5V standby är alltid väldigt snålt tilltagen på vanliga ATX-agg och jag tror det kan bli besvärligt att klara två burkar samtidigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro