coil whine vid byte av chassi?

Permalänk
Medlem

coil whine vid byte av chassi?

Hej!

Fick tummen ur och flyttade över kompnenterna (förutom dvd-läsaren, för lat..) till ett nytt chassi.
Nu har jag en högfrekvent ton som jag inte riktigt kan lokalisera. Har stoppat fläktarna en efter en men det påverkar inte ljudet.

Flytt R3 -> R4

Newton 650
Asus M4A89GTD
Phenom II 550 @3600 Hz (4 kärnor)
3 HD (2 st 7200+ 1 st. 5400rpm) +SSD
Sapphire Radeon HD 7950 3 GB OC edition

Sladdragningen lämnar en del att önska då jag ville få in prylarna o bli av med gamla chassit.
Jag hade inte det här ljudet i gamla lådan och enda skillnaden är att jag har ngt annorlunda fläktuppsättning och inte monterat in dvd läsaren.

Tipps o råd mottages tacksamt, tanken var ju att jag skulle få det ytterligare tystare...

Hälsningar
C

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag kolla grafikkortet och nätdelen också!

Skrivet av crilloan:

Hej!

Fick tummen ur och flyttade över kompnenterna (förutom dvd-läsaren, för lat..) till ett nytt chassi.
Nu har jag en högfrekvent ton som jag inte riktigt kan lokalisera. Har stoppat fläktarna en efter en men det påverkar inte ljudet.

Flytt R3 -> R4

Newton 650
Asus M4A89GTD
Phenom II 550 @3600 Hz (4 kärnor)
3 HD (2 st 7200+ 1 st. 5400rpm) +SSD
Sapphire Radeon HD 7950 3 GB OC edition

Sladdragningen lämnar en del att önska då jag ville få in prylarna o bli av med gamla chassit.
Jag hade inte det här ljudet i gamla lådan och enda skillnaden är att jag har ngt annorlunda fläktuppsättning och inte monterat in dvd läsaren.

Tipps o råd mottages tacksamt, tanken var ju att jag skulle få det ytterligare tystare...

Hälsningar
C

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Om jag var du skulle jag kolla grafikkortet och nätdelen också!

Om det är så, hur kan det ha blivit så då vare sig grafikkortet eller nätagget lät innan jag monterade om i ny låda?

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Om jag var du skulle jag kolla grafikkortet och nätdelen också!

Skrivet av crilloan:

Om det är så, hur kan det ha blivit så då vare sig grafikkortet eller nätagget lät innan jag monterade om i ny låda?

C

Bra fråga.

Men eftersom coil whine oftast uppstår i just dessa komponenter, är det ett rimlig angreppssätt.

Kontrollera speciellt att grafikkortet sitter bra i PCIe-slotten, och att även de extra strömkablarna till grafikkortet sitter bra.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Om det är så, hur kan det ha blivit så då vare sig grafikkortet eller nätagget lät innan jag monterade om i ny låda?

C

Kanske fick en liten smäll så någon spole fick sig en liten smäll. Jag slänger bara ur chansningar här faktiskt. Men om det är så att det fick en smäll kan det vara det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Om det är så, hur kan det ha blivit så då vare sig grafikkortet eller nätagget lät innan jag monterade om i ny låda?

C

Det kan ha varit där tidigare men inte hörts lika mycket för att fläktarna sitter annorlunda eller något i det nya chassit inte är i vägen för ljudet längre t.ex.

Annars är det väl just i flytt som det kan bli lite småstörningar i komponenter om man har otur.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX