Permalänk
Medlem

Låser Sig!

Hallå !

Min dator har helt plötsligt börjat låsa sig utan att ha bytt ut något och har istallerat om men samma problem uppstår.
Den låser sig oftast när man ser på film men har även låst sig med alla program stängda i skrivbordet.

Någon som kan ha en blekaste?
Min setup står nedan.

Mvh

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Låser det sig så att du måste starta om eller fryser det bara till en stund?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Tjena!

Det låser sig så att jag måste starta om :/

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

och låser den sig när man ser på film t.ex så låser sig ljudet i en irriterande och ihållande pip/knaster samt att stänger du av datorn genom att hålla in power knappen när det har låst sig startar den av sig själv efter 5sec typ :/

Visa signatur

/M

Permalänk
Skrivet av fauster:

och låser den sig när man ser på film t.ex så låser sig ljudet i en irriterande och ihållande pip/knaster samt att stänger du av datorn genom att hålla in power knappen när det har låst sig startar den av sig själv efter 5sec typ :/

Problemet med att ljud/bild hackar upp sig när man kollar på film/lysnar på musik, kan bero på att det saknas "codecs" i datorn-
Ladda ner detta: (( K-Lite mega codec pack ))
Länk: http://www.free-codecs.com/download/K_Lite_mega_Codec_Pack.ht...
- - - - -
Att datorn låser sig helt random bara så där, fast du inte gör något låter ju lite mysko?
Låter lite som SSD/HDD problem
Testa köra något program som söker fel i HDD/SSD
Jag själv använder mig utav programmet: Tuneup Utilities 2012 som funkar klockrent som felsök/reparations program.
----------------------
Sen är det ju inte fel att uppdatera DirektX i datorn.
Tanka hem detta: http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=35
----------------------
När du ändå är igång med att uppdatera lite saker så är det ju inte fel att tanka hem lite uppdateringar till moderkortet.
Här har du en direktlänk till ditt moderkort: "antar att det är MSI P67A-GD65"
http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD65.html#/?div=Driver&os=...

OS får du välja själv "32-bit eller 64-bit"
ladda ner och installera: Intel Chipset Driver

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

tack för svar

testade allt men det låser sig fortfarande :/

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Kör memtest brukar offtast vara minnen som krånglar:)

Permalänk
Medlem

Ungefär som för mig? Har g35 logitec headset om det har något med det att göra..
Börjar med konstigt knaster och hack i ljudet(när som helst, sällan, så fort jag hör det så startar jag om datorn, har provat starta om ljudmjukvaran och så utan skillnad), sedan agerar datorn allmänt konstigt halv hänger sig typ etc., sen hänger den sig totalt (total frys bara, måste starta om med power knappen, funkar vid uppstart bra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Ungefär som för mig? Har g35 logitec headset om det har något med det att göra..
Börjar med konstigt knaster och hack i ljudet(när som helst, sällan, så fort jag hör det så startar jag om datorn, har provat starta om ljudmjukvaran och så utan skillnad), sedan agerar datorn allmänt konstigt halv hänger sig typ etc., sen hänger den sig totalt (total frys bara, måste starta om med power knappen, funkar vid uppstart bra)

Har väldigt svårt att tro att headsetet skulle vara orsaken då ja kört med de i några månader utan nån tillstymmelse av problem:S

Permalänk
Medlem

alltså dehär ljudet jag pratar om kommer när datorn redan har låst sig alltså när datorn låser sig kommer ljudet men bara om det var ljud på då datorn låste sig!

vilket program för memtest?

Visa signatur

/M

Permalänk

Jag vet att när jag köpte min förra dator, så var det nästan samma fel. Fast de hakade oftast upp sig när man spelade Dx9 spel.
Men de hände ibland när man kollade på film också då oftast om filmen var i Xvid eller DvX format.
Den gången var det fel på grafikkortet. " HD4870".
Detta var jag tvungen att flasha om för att få datorn att funka felfritt.
Men detta var tydligen väldigt vanligt på vissa modeller utav ATi HD4870 på den tiden..

Testa att totalt avinstallera alla drivisar till ditt grafikkort med driver sweeper.
Länk: http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

Starta om datorn <-

Sen tankar du och installerar dom senaste drivisarna från www.nvidia.com
För jag antar att det är datorn du har i "sign" som strular

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB