Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Inet påstår att ångerrätt ej gäller vid specialbyggd dator. Vilka rättigheter har man

Intressant ärende detta. Jag tycker det ser ut som att man köper en massa enstaka komponenter och sen beställer en tjänst där detta ska byggas ihop. Dvs att du har vanlig ångerrätt på varje specifik komponent precis som du har garanti för varje enstaka komponent också. Så en ångerrätt borde inte vara något problem. Det enda du inte kommer kunna ånga är tjänsten att den ska byggas ihop.

Skrivet av Marcusk:

Ångerrätt vid internetköp gäller i 14 dagar från köpet, och man har rätt att "pröva" varan och ändå kunna skicka tillbaka den.

Tjena,

En detalj bara... Det är väl 14 dagar från att man mottagit varan?

/mvh Fant

Skrivet av Överkill:

Du betalade alltså 800kr för att slippa bygga datorn själv men iom det så sa du upp ångerrätten.

Bra att veta (INTE VÄRT)

Bara vänta på morderkortet imho. Låt inte "dem jävlarna" komma undan : D

Vädligt bra att veta Hoppas att det löser sig nu.

Ang specialtillverkade varor:

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Dvs säljaren har rätt att säga upp ångerätten för "specialtillverkade varor". MEN det skall då framgå tydligt vid köpet. Samt i information som skickas till köparen efter köpet. OM detta inte görs så gäller ångerrätten.

Den gäller dock bara i 14 dagar efter man emottagit varan så i det här fallet så gäller den inte längre. Givetvis gäller däremot konsumentköplagen

oavsett om ånger förhandlats bort eller ej så finns den där formuleringen om "inom rimlig tidsram" i KKL gällande reparationsförsök. sen vad rimlig tid är kan man säkert också tjafsa om iof.

Skrivet av anden12:

Ångerrätten måste fortfarande avtalas bort tydligt för att den inte ska gälla - även när det gäller tjänster.

Och ångerrätten gäller inte alls på obrutna oanvända varor. Distansköplagen säger att man får öppna och testa produkten med bibehållen ångerrätt.

Nej, den måste inte avtalas bort. Distansköplagen täcker bara köp av varor, inte tjänster, alltså finns det ingen ångerrätt på en tjänst till att börja med. För övrigt hur hade du tänkt dig att det funkar att ångra en tjänst? Eller att lämna tillbaka den i oförändrat skick för den delen? Det hade varit absurt om det hade funkat på det viset.

Skrivet av whiskerer:

Nej, den måste inte avtalas bort. Distansköplagen täcker bara köp av varor, inte tjänster, alltså finns det ingen ångerrätt på en tjänst till att börja med. För övrigt hur hade du tänkt dig att det funkar att ångra en tjänst? Eller att lämna tillbaka den i oförändrat skick för den delen? Det hade varit absurt om det hade funkat på det viset.

Då försöker vi igen då eftersom det inte gick in första gången.

Skrivet av http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vid-distanshandel/:

Köpa tjänster
Ångerrätten gäller också när du köper tjänster på distans. Det kan exempelvis vara hantverkstjänster. Men lagen gäller även vissa finansiella tjänster som krediter, försäkringar och betaltjänster. Även vid köp av tjänster är ångerfristen 14 dagar utom för livförsäkringar och privat individuellt pensionssparande. Då är den 30 dagar. Som regel gäller ångerfristen från dagen då avtalet ingås. När du köper livförsäkringar räknas fristen från och med den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts. Ångerrätten börjar dock aldrig gälla förrän du har fått den information som säljaren måste ge dig. När du köper finansiella tjänster ska du även ha fått avtalsvillkoren för att ångerfristen ska börja löpa.

sedan har vi också

Skrivet av http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vid-distanshandel/:

Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.

Fått svar från inet nu och de bytte ut mitt
Mobo mot ett annat (asus sabertooth) utan kostnad tillslut och de har nu testat datorn i en dag och de säger att den funkar Iallfall.

Får den i övermorgon så får se då

Bra lösning

Skrivet av blaze101:

Uppdatering.
De ringde nu och provat annat mobo och den jävlas än. Nu skulle fe beställa en helt ny dator och bygga. Yay......

Sa att jag ville ha kompensation men de kunde de inte ge mig tydligen. Iallfall inte teknikern. Men verkade som
Han Iallfall skulle bjuda på en w7 licens... Som jag redan har iofs.

Ska ringa kundtjänst Under eftermiddag och se vad fan de säger

har han bytt cpu? låter identiskt likt min galma cpu... bytte allt i hela datorn innan vi upptäckte felet... >.< är ju inte direkt ofta en cpu bänglar men tydligen händer det :/

ta emot w7 licensen så kan du ju uppgradera till win 8 sen och ändå ha kvar en 7:a

Du har aldrig någon ångerrätt på redan utförda Tjänster. (Snubbe A bygger dig ett hus, Du säger att du inte längre vill ha huset, Ska då Snubbe A riva huset och ge dig tillbax alla pengar?) Samma sak här fast med lite billigare saker.

Skrivet av Kel:

har han bytt cpu? låter identiskt likt min galma cpu... bytte allt i hela datorn innan vi upptäckte felet... >.< är ju inte direkt ofta en cpu bänglar men tydligen händer det :/

ta emot w7 licensen så kan du ju uppgradera till win 8 sen och ändå ha kvar en 7:a

Senast sa han att de skulle flytta över allt till en testbädd så antar det. Funkar datorn nu så är jag nöjd iallafall.

Skrivet av Crille90:

Du har aldrig någon ångerrätt på redan utförda Tjänster. (Snubbe A bygger dig ett hus, Du säger att du inte längre vill ha huset, Ska då Snubbe A riva huset och ge dig tillbax alla pengar?) Samma sak här fast med lite billigare saker.

om snubbe A helt mot överenskommelser bygger ett hus som inte ens uppfyller byggnormer så kan snubbe B både hålla inne betalning och kräva att det rivs och görs om eller att avtal sägs upp. så tjänstereklamation kan nästan sägas vara mer långtgående, men snubbe A har även här rätten att göra rätt för sig först såklart.

däremot i praktiken funkar det sällan så eftersom folk varken kan läsa eller skriva avtal.

Skrivet av blaze101:

Senast sa han att de skulle flytta över allt till en testbädd så antar det. Funkar datorn nu så är jag nöjd iallafall.

precis

Prejudicerat rättsfall ang ångerrätt hos ARN!

Hej,

8 år sedan detta inlägg skrevs, men det är lika relevant idag med då Inet fortfarande hävdar att "Ångerrätt enligt distanslagen gäller inte specialtillverkad vara" när man byggt en egen dator via deras hemsida, och lagt till den i kundvagnen och går vidare till kassan för att beställa och betala, då dyker denna text upp på sidan plötsligt i kassan hos Inet:

Ångerrätt enligt distanslagen
Ångerrätt enligt distanslagen gäller inte specialtillverkad vara (montering och test av valfria komponenter). Normal leveranstid på Byggnation och test av dator med valfria komponenter är upp till 12 vardagar.

Visa skärmdump...

Jag har forskat i detta och hittat ett rättsfall där ARN dömt till kundens fördel i ett liknande ärende trots att företaget försökt hävda exakt samma sak som Inet, så detta rättsfall där ARN dömde företaget att tillämpa ångerrätten blir därmed ett s.k prejudicerande fall, dvs indikerar hur denna lag bör tillämpas i och dömas utefter i liknande rättfall.

Här kan du läsa sammanfattningen av domen från ARN publicerad på sajten Lawline.se:

"Det finns några beslut hos allmänna reklamationsnämnden (ARN) inom detta område, bland annat ett fall vid beställning av ridstövlar, ARN 2013-03620. Stövlarna hade då tillverkats efter olika valmöjligheter som fanns på hemsidan, i det fallet ansågs köparen ha kvar sin ångerrätt eftersom inget ändrats eller lagts till förutom företagets egna valmöjligheter."

Visa skärmdump...

Här är hela artikeln i sin helhet hos Lawline.se och vad som klass som en specialtillverkad vara...

Här kan du läsa hela domen hos ARN i det aktuella ärendet som Lawline refererar till...

Har Inet laglig rätt och hävda att ångerrätten inte gäller då kunden väljer deras produkter utefter deras hemsidas riktlinjer och Inet även bygger ihop datorn åt en?

Enligt ARNS´s beslut hade stövlarna tillverkats efter olika valmöjligheter som fanns på hemsidan, i det fallet ansågs köparen ha kvar sin ångerrätt eftersom inget ändrats eller lagts till förutom företagets egna valmöjligheter. Exakt samma sak gäller hos Inet på deras hemsida då det inte går att göra andra personliga val än dem Inet redan förutbestämt via deras olika förval.

I 2 kap. 11 § DAL-Distansavtalslagen finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment. Ganska höga krav ska ställas på avvikelsen för att det ska räknas som en specialbeställning, som exempel när man inte har ångerrätt nämns adressetiketter eller tröjor med personliga tryck.

Sammanfattningsvis
Jag har mycket svårt och se att Inet skulle vinna över konsumenterna genom att lyckas komma undan ångerrätten, då deras datorer INTE får någon personlig prägel liknande personliga adressetiketter eller tröjor med personliga tryck - när kunderna använder deras hemsidas förval och beställer.

Hoppas detta inlägg kan hjälpa er, och även Inet förstås

@jiwisto vill inte låta dryg o jävlig utan snarare skapa lite diskussion runt ditt resonemang. Har inte läst domen än så vet inte exakt hur situationen såg ut men ponera detta:

Jag köper köttfärs, lök, tomat, lasagneplattor osv. På ICAs hemsida. När jag kommer till utcheckningen finns ett tjänst att de kan tillaga maten åt mig. Det låter bra, de vill jag ha o de kommer till o med o provsmakar. Kanon! Men när jag får hem den va de inte alls så som min lasagn brukade smaka. Ja vill lämna tillbaka.
Ica säljer ju vanligtvis inte lasagnen ja önskade att de skulle laga åt mig och självklart kan de inte sälja den tillagade maten igen.

Ta en annat scenario där jag väljer att köpa en färdig lasagn hos Ica och vid utcheckning får jag val om att lägga till extra tomat eller liknande. Då dessa alternativ är samma för alla människor så finns ju sannolikheten att någon annan trycker i samma lasagn som mig och således hade de kunnat sälja min lasagn igen om jag returnerat.

Så frågan är hur man ska tolka Inets tjänst att montera dina delar

Räknas inte varan som specialtillverkad pga av urvalet och det stora antal kombinationer?
Det är ju inte så att Inet bara säljer 3-4 st varianter av varje komponent.

Skrivet av ddog:

@jiwisto vill inte låta dryg o jävlig utan snarare skapa lite diskussion runt ditt resonemang. Har inte läst domen än så vet inte exakt hur situationen såg ut men ponera detta:

Jag köper köttfärs, lök, tomat, lasagneplattor osv. På ICAs hemsida. När jag kommer till utcheckningen finns ett tjänst att de kan tillaga maten åt mig. Det låter bra, de vill jag ha o de kommer till o med o provsmakar. Kanon! Men när jag får hem den va de inte alls så som min lasagn brukade smaka. Ja vill lämna tillbaka.
Ica säljer ju vanligtvis inte lasagnen ja önskade att de skulle laga åt mig och självklart kan de inte sälja den tillagade maten igen.

Ta en annat scenario där jag väljer att köpa en färdig lasagn hos Ica och vid utcheckning får jag val om att lägga till extra tomat eller liknande. Då dessa alternativ är samma för alla människor så finns ju sannolikheten att någon annan trycker i samma lasagn som mig och således hade de kunnat sälja min lasagn igen om jag returnerat.

Så frågan är hur man ska tolka Inets tjänst att montera dina delar

Köttfärsen, löken, tomaterna, lasagneplattorna, etc går inte återställa, varken när en butik har tillagat dessa eller när man gjort det hemma.

Går inte att jämför med en ihopbyggd dator. Eller vill du påstå att ett grafikkort när det har installerats i en av en butik ihopbyggd dator inte går att ta loss igen? Att det är skillnaden mellan när man själv köpt en massa datordelar och satt ihop dem och när en datorbutik gör det?

Edit: Specialbyggt är tex måttbeställda bordskivor, så för en ihopbyggd dator tex en specialbyggd vattenkylningslösning, men då de delar som inte går att återställa, tex rören som blivit kapade.

Senast redigerat 2020-05-04 23:30

@Jiwisto:

Håller inte med om begreppen du använder. Arn är ingen domstol och kan inte "döma". Det innebär definitivt inte något prejudikat heller. Det innebär en vägledning för arn själva och för företag som vill följa arn.

Däremot håller jag med i sak. Om du lägger 10 produkter i kundvagnen och klickar beställ så har du ångerrätt. Om du lägger till montering av samma komponenter så skulle produkterna helt plötsligt bli specialtillverkade eller väsentligt ändrade från sitt ursprung? Skulle aldrig hålla i ett riktigt rättsfall. Däremot får man väl räkna med att man får ett hyfsat prisavdrag på returen då förpackningar och eventuellt några tillbehör slängts (antar jag, har själv aldrig beställt färdigmonterat).

Skrivet av ddog:

@jiwisto vill inte låta dryg o jävlig utan snarare skapa lite diskussion runt ditt resonemang. Har inte läst domen än så vet inte exakt hur situationen såg ut men ponera detta:

Jag köper köttfärs, lök, tomat, lasagneplattor osv. På ICAs hemsida. När jag kommer till utcheckningen finns ett tjänst att de kan tillaga maten åt mig. Det låter bra, de vill jag ha o de kommer till o med o provsmakar. Kanon! Men när jag får hem den va de inte alls så som min lasagn brukade smaka. Ja vill lämna tillbaka.
Ica säljer ju vanligtvis inte lasagnen ja önskade att de skulle laga åt mig och självklart kan de inte sälja den tillagade maten igen.

Ta en annat scenario där jag väljer att köpa en färdig lasagn hos Ica och vid utcheckning får jag val om att lägga till extra tomat eller liknande. Då dessa alternativ är samma för alla människor så finns ju sannolikheten att någon annan trycker i samma lasagn som mig och således hade de kunnat sälja min lasagn igen om jag returnerat.

Så frågan är hur man ska tolka Inets tjänst att montera dina delar

En korrekt liknelse i det här fallet är att du köper köttfärs, lök, tomater, etc och du betalar ICA för att stoppa varorna i en påse.

Inet hävdar att du skulle förlora ångerrätten på köttfärsen i det fallet.

Skrivet av filbunke:

Köttfärsen, löken, tomaterna, lasagneplattorna, etc går inte återställa, varken när en butik har tillagat dessa eller när man gjort det hemma.

Går inte att jämför med en ihopbyggd dator. Eller vill du påstå att ett grafikkort när det har installerats i en av en butik ihopbyggd dator inte går att ta loss igen? Att det är skillnaden mellan när man själv köpt en massa datordelar och satt ihop dem och när en datorbutik gör det?

Edit: Specialbyggt är tex måttbeställda bordskivor, så för en ihopbyggd dator tex en specialbyggd vattenkylningslösning, men då de delar som inte går att återställa, tex rören som blivit kapade.

Skrivet av Irregular Programming:

En korrekt liknelse i det här fallet är att du köper köttfärs, lök, tomater, etc och du betalar ICA för att stoppa varorna i en påse.

Inet hävdar att du skulle förlora ångerrätten på köttfärsen i det fallet.

Ok, mat kanske inte var det bästa jämförelsen här...

Nu har jag iofs aldrig använt Inets montering tjänst men får du med emballage etc. när du hämtar ut datorn? Om inte borde väl detta ändå räkas som att produkterna på något vis inte går att återställa? Ska inet vid en ev return sälja utan kartonger och manualer?

Inet har rätt, tyvärr för dig då det är en specialbygg produkt för dig. Dock så ska de avhjälpa felet "inom skälig tid" enligt KKL, om jag inte minns helt fel. Jag ser ingen anledning till att det inte skulle gälla datorn speciellt byggd för dig, men jag kan ha fel där och att "specialbeställningar" undantas detta:

Kan de inte avhjälpa felet (i.e. sätta i nytt moderkort av samma modell) inom rimlig tid så bör de antingen erbjuda minst att sätta i ett moderkort som motsvarar det som den byggdes med eller bättre. Ingenting sämre och inga mellanskillnader från din sida. Du ska inte behöva kompromissa alls.

Andra alternativet är att de erbjuder dig pengarna tillbaka, då de varken kan ge tillbaka din dator fungerande till dig som du beställt den, och misslyckas/inte vill erbjuda dig en motsvarande/bättre ersättningsprodukt (moderkort).

Jag är rätt så säker på att de hellre byter upp dig till ett bättre moderkort än att göra en återbetalning och sedan ta isär datorn och sälja alla delar var för sig i fyndhörnan då de utan tvekan förlorar mer pengar på det. Både på delar och på arbetstimmar som går åt.

I slutändan så blir det bedömningen vad som bör anses som skälig tid för en reparation som denna som avgör hur ärendet fortlöper. Då vi lever i ett teknologiskt samhälle där väldigt mycket förutsätter att man har en dator så kan jag inte tänka mig att mer än två veckor är skälig tid. Snarare kortare än det skulle jag säga.

Om du inte hade haft någon laptop eller möjlighet till att låna av kompisar/familj - hur länge skulle du säga att du skulle klara dig helt utan dator då? Fråga Inet samma sak.

-------------------------------------------------------------------------
En fotnot: min brorsa köpte en färdigbyggd specialbeställd dator via Inet. Någon månad innan garantin går ut gick hans grafikkort sönder. Då hans ursprungliga grafikkort (GTX 780 Ti) inte fanns längre så satte de i ett nytt GTX 980 istället, utan någon mellanskillnad såklart. Tog max 3-4 arbetsdagar från inlämning till butik tills den fanns att hämta ut igen. Det är så här det är tänk att fungera, för att skydda konsumenter.

Skrivet av ddog:

Ok, mat kanske inte var det bästa jämförelsen här...

Nu har jag iofs aldrig använt Inets montering tjänst men får du med emballage etc. när du hämtar ut datorn? Om inte borde väl detta ändå räkas som att produkterna på något vis inte går att återställa? Ska inet vid en ev return sälja utan kartonger och manualer?

Emballage är inte en del av datorn.

Skulle inte tro att en datorbutik som bygger ihop en dator inte skickar med manulerna (som kan ses som något viktigare än emballaget,) Men skulle de kräva att manuler, extra skruvar, etc finns med vid en retur så gäller det ju att de skickar med dem, de kan ju inte kräva att få tillbaka något de inte skickade. Finns de sen inte med när kunden skickar tillbaka, så innebär det inte att produkterna inte går att sälja, men att det finns skäl för att företaget ett begära ett rimligt avdrag för att dessa saknas.

Beställer man datorkomponenter för att bygga ihop en dator, så har man rätten att bryta förpackningar, öppna förseglade påsar som saker ligger i, osv. Dessa kommer ju inte gå att återställa, men de är ju inte en del av den slutliga produkten. Man har också tex rätten att montera en processorfläkt och där är ju tex kylpastan inte återställningsbar.

Sen finns det en möjlighet för att företaget att kräva ersättning för värdeminskningen, men det gäller ju om man använder produkten i större utsträckning än bara att prova den.

Skrivet av filbunke:

Emballage är inte en del av datorn.

Skulle inte tro att en datorbutik som bygger ihop en dator inte skickar med manulerna (som kan ses som något viktigare än emballaget,) Men skulle de kräva att manuler, extra skruvar, etc finns med vid en retur så gäller det ju att de skickar med dem, de kan ju inte kräva att få tillbaka något de inte skickade. Finns de sen inte med när kunden skickar tillbaka, så innebär det inte att produkterna inte går att sälja, men att det finns skäl för att företaget ett begära ett rimligt avdrag för att dessa saknas.

Beställer man datorkomponenter för att bygga ihop en dator, så har man rätten att bryta förpackningar, öppna förseglade påsar som saker ligger i, osv. Dessa kommer ju inte gå att återställa, men de är ju inte en del av den slutliga produkten. Man har också tex rätten att montera en processorfläkt och där är ju tex kylpastan inte återställningsbar.

Sen finns det en möjlighet för att företaget att kräva ersättning för värdeminskningen, men det gäller ju om man använder produkten i större utsträckning än bara att prova den.

Ligger felet i att det är Inet själva som utför tjänsten då?
Om jag köper alla delar direkt av Inet och sedan ber en kompis montera grejerna. När jag får tillbaka datorn av kompisen har han slängt en stor del av kartongerna etc tillhörande delarna. Då kan jag ju inte längre nyttja ångerrätten. (Nu tar jag förgivet att du inte får alla kartonger av Inet vid montering).
Får du dock varje komponent komplett men monterad i datorn bör det väl inte vara några problem att returnera datorn, eller att man får montera ur delarna och returnerna dom separat?

Här satt jag som ett fån och läste från början tills det kom ett inlägg om en gratis win7-licens ....

Skrivet av ddog:

Ok, mat kanske inte var det bästa jämförelsen här...

Nu har jag iofs aldrig använt Inets montering tjänst men får du med emballage etc. när du hämtar ut datorn? Om inte borde väl detta ändå räkas som att produkterna på något vis inte går att återställa? Ska inet vid en ev return sälja utan kartonger och manualer?

När du valt tjänsten "Montering av valda komponenter" så lägger intet beslag på alla kartonger (det har diskuteras tidigare och vissa tycker inte det är ok då de kanske vill sälja av tex ett grafikkort tidigare. Jag är glad att slippa dem, men det kunde kanske vara lite tydligare vad man faktist köper. I varukorgen har man ju alla delar + en extra artikel som heter montering).
De lägger även beslag på vissa saker som du beställt som de inte använder och detta tycker jag är fel.
SÅ om du tex har en varukorg med en Cpu ink kylare och sedan lägger till även en annan bättre kylare i din varukorg så skickar de inte med kylaren som ingick med cpu vilket jag tycker är galet. Du har betalt för den. På kvittot står att du bestället CPU inkl kylare, du har även köpt monteringen som är bara en "artikel i korgen" ingen stans står det att väljer du denna artikel montering, så snor vi andra delar du beställt och som står med på kvittot.

Manualer skickas självklart med. Monteringsdetaljer som blivit över (tex för den bättre kylaren om man skulle vilja flytta den till ett annat moderkort ) har jag fått med. Kablar som inte använts och kommer med moderkort eller PSU har följt med osv.

1. Att en reparation tar en till två veckor kan kännas surt. Jag tror dock att det är svårt att få det till att det inte ska ses som rimlig tid enl konsumentköplagen.

2. Ang om detta är en specialbyggd vara så pekar det juridiska mot Inet i detta fall av vad jag läst om motsvarande.
Iinte mycket "specialbyggt eg" Man monterar ihop komponenter som går att monteras isär igen på samma sätt de sattes ihop. Det är skillnad om du fått något byggt av tex en snickare som sågat, svarvat osv. Men vi får väl se om det testas i ARN framöver.

Jag kan tycka att det är lite tjurigt att hävda "specialbyggd vara" om man kommit till läget att "vi beställer delar så vi kan bygga en ny åt dig." Grunden till det här med specialbyggd vara finns i konsumettjänstlagen är att om du tex får något speciallbygt som inte kan användas av någon annan så skulle företaget få en stor oskälig kostnad. Detta faller ju iom att allt ska göras om från början och då rimmar det rätt illa med syftet med detta i konsumetköplagen. Oavsett vad som är rätt och fel så tjänar ett företag oftast på att vara lite tillmötesgående.

För ett antal år sedan när man slopade printerporten på skrivare så gick jag in i en butik (OBS INTE INET) och köpte en "USB-> Printerport kabel". När jag kom hem fungerade den inte. Jag hade kontakt med tillverkaren som konstaterade att den behövde bytas ut. Jag gick tillbaka till butiken och försökte byta ut den. Fick till svar att vi har inte den i lager och kommer inte få in den igen. Du får ett tillgodokvitto istället vi ger inte några pengar tillbaks. Jag försökte förklara konsumentköplagen för dem. Jag har rätt att begära omleverans eller reparation, Om ni inte kan uppfylla det har jag rätt att häva köpet. Ni kan inte tvinga mig att köpa något annat av er. Men de vägrade ge mig pengar tillbaka. Försökte dessutom med ångerrätten då. Den vägrade de med motivet "du har ju brutit förpackningen". Jag vet, de har fel i allt men det är inte det som är det idiotiska., Att försöka tvinga kunden till att handla något den inte vill ha för de ca 119:- Kr man spenderat i butiken och de inte kunnat leverera istället för att vara smidiga gjorde iaf i mitt fall att de förlorade mycket mer i längen iom att de 119 kr var de sissta som spenderades i den butiken. De förlorade en kund. Vad jag vill ha sagt med detta är att Ibland lönar det sig att vara lite smidig som butik. Det är det som är kundservice.

Skrivet av ddog:

Ligger felet i att det är Inet själva som utför tjänsten då?
Om jag köper alla delar direkt av Inet och sedan ber en kompis montera grejerna. När jag får tillbaka datorn av kompisen har han slängt en stor del av kartongerna etc tillhörande delarna. Då kan jag ju inte längre nyttja ångerrätten. (Nu tar jag förgivet att du inte får alla kartonger av Inet vid montering).
Får du dock varje komponent komplett men monterad i datorn bör det väl inte vara några problem att returnera datorn, eller att man får montera ur delarna och returnerna dom separat?

Har svårt att tro att man skulle förlora ångerrätten om emballaget är skadat eller tom borta, återigen inte en del av produkten.

Köpte en hårddisk (i butik) för några månader sen och det är första gången som jag kan minnas att den faktiskt kom i en orginalförpackning, de brukar komma bara i en antistatpåse. Har aldrig fått för mig att jag skulle kräva ett lägre pris...

Datorn är ju lika komplett monterad som om man gör det själv. Gällande att returnera delar, ångerrätten borde ju fortfarande gälla, och utöver det så brukar ju företaget som monterade garantera att delarna skall fungera ihop, så möjligheten att kunna lämna tillbaka/byta ut borde ju vara mycket bättre än om man själv köper datordelar och monterar.

Sen kan ju företaget ta ut en avgift för montering och kontroll, den får man ju inte tillbaka.

Edit: Allt det här gäller ju vid distansköp, inte vid butiksköp.

Skrivet av Jiwisto:

Hej,

8 år sedan detta inlägg skrevs, men det är lika relevant idag med då Inet fortfarande hävdar att "Ångerrätt enligt distanslagen gäller inte specialtillverkad vara" när man byggt en egen dator via deras hemsida, och lagt till den i kundvagnen och går vidare till kassan för att beställa och betala, då dyker denna text upp på sidan plötsligt i kassan hos Inet:

Ångerrätt enligt distanslagen
Ångerrätt enligt distanslagen gäller inte specialtillverkad vara (montering och test av valfria komponenter). Normal leveranstid på Byggnation och test av dator med valfria komponenter är upp till 12 vardagar.

Visa skärmdump...

Jag har forskat i detta och hittat ett rättsfall där ARN dömt till kundens fördel i ett liknande ärende trots att företaget försökt hävda exakt samma sak som Inet, så detta rättsfall där ARN dömde företaget att tillämpa ångerrätten blir därmed ett s.k prejudicerande fall, dvs indikerar hur denna lag bör tillämpas i och dömas utefter i liknande rättfall.

Här kan du läsa sammanfattningen av domen från ARN publicerad på sajten Lawline.se:

"Det finns några beslut hos allmänna reklamationsnämnden (ARN) inom detta område, bland annat ett fall vid beställning av ridstövlar, ARN 2013-03620. Stövlarna hade då tillverkats efter olika valmöjligheter som fanns på hemsidan, i det fallet ansågs köparen ha kvar sin ångerrätt eftersom inget ändrats eller lagts till förutom företagets egna valmöjligheter."

Visa skärmdump...

Här är hela artikeln i sin helhet hos Lawline.se och vad som klass som en specialtillverkad vara...

Här kan du läsa hela domen hos ARN i det aktuella ärendet som Lawline refererar till...

Har Inet laglig rätt och hävda att ångerrätten inte gäller då kunden väljer deras produkter utefter deras hemsidas riktlinjer och Inet även bygger ihop datorn åt en?

Enligt ARNS´s beslut hade stövlarna tillverkats efter olika valmöjligheter som fanns på hemsidan, i det fallet ansågs köparen ha kvar sin ångerrätt eftersom inget ändrats eller lagts till förutom företagets egna valmöjligheter. Exakt samma sak gäller hos Inet på deras hemsida då det inte går att göra andra personliga val än dem Inet redan förutbestämt via deras olika förval.

I 2 kap. 11 § DAL-Distansavtalslagen finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment. Ganska höga krav ska ställas på avvikelsen för att det ska räknas som en specialbeställning, som exempel när man inte har ångerrätt nämns adressetiketter eller tröjor med personliga tryck.

Sammanfattningsvis
Jag har mycket svårt och se att Inet skulle vinna över konsumenterna genom att lyckas komma undan ångerrätten, då deras datorer INTE får någon personlig prägel liknande personliga adressetiketter eller tröjor med personliga tryck - när kunderna använder deras hemsidas förval och beställer.

Hoppas detta inlägg kan hjälpa er, och även Inet förstås

ARN lämnar en rekommendation och har ingen möjlighet attt lämna en dom i ärendet. De lämnar en rekommendation som det sedan står säljaren fritt att följa eller inte. Detta har @Rauf redan påtalat, men med tanke på hur du lagt upp ditt inlägg så tåls det att påtalas igen.

Prejudicerande är det inte heller även om ARN själva säger att man utgår från liknande ärenden där rekommendation redan lämnats när man handlägger nya ärenden. Vet dock av erfarenhet att så inte alltid är fallet, utan vilket utfall ärendet får hos ARN har flera faktorer så som; vilka som handlägger ärendet, vem säljaren är samt vilka krav köparen ställt.

När jag läser DAL så ser jag inte att Inet har det utrymme dom hävdar att dom har gällande ångerrätt vid datorbygge. Det är dock troligen en kalkylerad risk för att inte dras med för många returer av hela datorer. Skulle antalet sådana öka markant så kan det vara så att man måste sluta erbjuda tjänsten eller ändra dess prissättning för att reflektera de ökade kostnaderna.

När det kommer till frågan om emballage så är lagen tydlig. Du förlorar egentligen aldrig rätten att ångra köpet bara för att en vara är använd eller att emballage saknas. Säljaren kan däremot välja att göra en värdeminskning (och därmed återbetala dig ett lägre belopp än du betalade för varan) om varan är använd i sådan utsträckning som inte varit nödvändig för att bedöma dess funktioner, eller om tillbehör saknas. Det kan komma bli en bedömningsfråga om visst emballage utgör tillbehör.

Skrivet av filbunke:

Har svårt att tro att man skulle förlora ångerrätten om emballaget är skadat eller tom borta, återigen inte en del av produkten.

Köpte en hårddisk (i butik) för några månader sen och det är första gången som jag kan minnas att den faktiskt kom i en orginalförpackning, de brukar komma bara i en antistatpåse. Har aldrig fått för mig att jag skulle kräva ett lägre pris...

Datorn är ju lika komplett monterad som om man gör det själv. Gällande att returnera delar, ångerrätten borde ju fortfarande gälla, och utöver det så brukar ju företaget som monterade garantera att delarna skall fungera ihop, så möjligheten att kunna lämna tillbaka/byta ut borde ju vara mycket bättre än om man själv köper datordelar och monterar.

Sen kan ju företaget ta ut en avgift för montering och kontroll, den får man ju inte tillbaka.

Edit: Allt det här gäller ju vid distansköp, inte vid butiksköp.

Fast egentligen är det ju inte en dator du köper, du köper delar och en tjänst att få de monterat. Har svårt att tänka mig att om du försöker returnera ett moderkort eller processor i enbart en antistat-påse att den returen skulle godkännas. Men jag kan absolut ha fel, var länge sedan jag försökte returnera något.

Har dock svårt att se att man skulle kunna göra avdrag på grund av saknat emballage om kunden fått varan utan emballage.

Det var ju en annan liknande tråd uppe för nån vecka sedan där någon ville byta ut grafikkortet, där svarade @Inet med några stycken text som var helt skevt tolkade till maximal fördel för Inet själva. Det är ju ganska givet att man har ångerrätt på varje enskild komponent, eller hela datorn om man så vill, men att man så klart inte kan få tillbaka pengar för den utförda tjänsten man har beställt (såvida man inte har bett Inet att t.ex göra åverkan på chassit för att ett visst grafikkort ska passa, då har man inte ångerrätt på komponenten vars standardutförande har ändrats för att kunden har bett om det).