Uppdatera bios ASUS P8 Z77 V-pro Thunderbolt

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios ASUS P8 Z77 V-pro Thunderbolt

En kanske lite dum fråga men kan någon förklara för mig det här med bios uppdatering lite mer detaljerat? Jag begriper att man ska ladda ner den på USB-stickan, sticka in USB-stickan på rätt ställe och trycka på en knapp i 3 sekunder och sen ska det blinka och när det slutar blinka så är det färdigt.
Jag har laddat ner senaste bios i Winzip och packat up filen och sparat den på USB-stickan..villket format ska filen vara i ? Och om jag fattat det rätt så ska man döpa om filen till .rom , men just till TB versionen hittar jag inte nånstans exakt namn. Dessutom så heter filen som jag packade upp :
P8Z77-V-PRO-THUNDERBOLT-ASUS-1406.CAP Ska den verkligen vara en .cap fil?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Ä det verkligen ingen som kan detta? Eller ingen som har ASUS Z77 moderkort?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Hedersmedlem

Kontrollpanelen, Mappalternativ, Visning (fliken), väl där bocka ur Dölj Filnamnstillägg för kända filtyper. Dock vet jag inte hur denna .cap skall användas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det brukar följa med en PDF fil tillsammans med bios firmwaren (.cap filen) som berättar exakt vad man ska döpa filen till.

När jag uppdaterar bios brukar jag bara spara filen direkt i C:\ starta om datorn, gå in i bios och välja Asus EZ Flash (eller vad de nu heter). Har för mig att den ligger under verktyg.

edit: Såg att det inte hängde med någon pdf med senaste versionen, och att det inte heller står något om thunderbolt.
Men prova döpa den till Z77VP.cap
Funkar inte det kan du ju alltid installera ASUS AI Suite II verktyget och köra uppdateringen ifrån Windows.
edit2: I manualen under stycke 3.10.2 står det hur man använder Asus EZ Flash.
Stycke 3.10.1 beskriver hur du använder AI suite direkt ifrån Windows.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret..eftersom jag ska bygga datorn nu på lördag så ville jag uppdatera BIOS innan jag har byggt färdigt så att säga, men eftesom det står att man ska döpa om filen till .ROM så vill jag inte försöka flasha med .CAP..man vet aldrig:) Då är det kanske bäst att köra uppdateringen från Windows..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Tack för svaret..eftersom jag ska bygga datorn nu på lördag så ville jag uppdatera BIOS innan jag har byggt färdigt så att säga, men eftesom det står att man ska döpa om filen till .ROM så vill jag inte försöka flasha med .CAP..man vet aldrig:) Då är det kanske bäst att köra uppdateringen från Windows..

Står det verkligen någonstans att man ska döpa om filen till .ROM, är den inte bara omnämnd som en "ROM fil"?
Jag vill nämligen minnas att mitt bios inte godtog filen när den hade .ROM ändelsen.

Så jag började läsa PDFen som hängde med bioset (bios_renaming_policy.pdf eller något sådant hette den ) och där fanns en omdöpningsmatris där det brevid mitt moderkort (P8Z77-V Pro) stod att filen borde heta Z77VP.cap .
Om man läser manualen för ditt moderkort, sida 3-46 ,på bilden av ASUS EZ Flash verktyget så heter dock filen P8Z77VPRO_TBT.CAP
Så det är ju även värt att prova det namnet.

Ska även tillägga att jag kan ha drömt att jag sparade bios filen direkt på C:, det är mycket möjligt att jag sparade den på ett USB minne.

Permalänk
Medlem

Då testar jag i alla fall:) Återkommer med resultatet

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Det gick kanonbra!! Det var helt rätt namn..Tack för hjälpen..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Vad är det "bästa" alternativet, uppdatera BIOS genom asus update eller genom asus ez flash 2?

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nascend:

Vad är det "bästa" alternativet, uppdatera BIOS genom asus update eller genom asus ez flash 2?

Alltid ifrån bios.
Uppdatera i windows är korkat och ska vara en sista utväg.