Permalänk
Medlem

Ljudkort till spel?

Har ni några rekomendationer? Ljudkort för spel.

Vet inte om man kommer märka någon skillnad men enligt reklamen för några av tillverkarna skall det ju vara skillnad mot det inbyggda.

Har ett Gigabyte Z77X-UD3H med VIA VT2021 inbyggd ljud.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

jag har ett Asus Xonar DX och tycker det är klockrent ljudkort har detta med mina Sennheiser PC-360 och är grymt bra ljud vill du spendera lite till är väll Asus Xonar STX i så fall nästa steg

tydligen kommit något nytt http://www.inet.se/produkt/6321008/asus-xonar-phoebus som verkar vara lite bätter än STX tom

Asus Xonar Phoebus - 1790kr
Asus Xonar Essence STX - 1654
Asus Xonar DX - 741

(Priser tagna från inet)

det är väll dessa kort, finns ju creative men personligen håller jag mig undan dom pga stulande drivers vet inte hur dom är i dags läget men älskar mitt Asus kort och kommer fortsätt med det tillsvidare

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

jag har ett Asus Xonar DX och tycker det är klockrent ljudkort har detta med mina Sennheiser PC-360 och är grymt bra ljud vill du spendera lite till är väll Asus Xonar STX i så fall nästa steg

tydligen kommit något nytt http://www.inet.se/produkt/6321008/asus-xonar-phoebus som verkar vara lite bätter än STX tom

Asus Xonar Phoebus - 1790kr
Asus Xonar Essence STX - 1654
Asus Xonar DX - 741

(Priser tagna från inet)

det är väll dessa kort, finns ju creative men personligen håller jag mig undan dom pga stulande drivers vet inte hur dom är i dags läget men älskar mitt Asus kort och kommer fortsätt med det tillsvidare

Tror att Essence STX fortfarande är det bättre kortet, om man kör hörlurar. (Har inga tester eller något, bara får den känslan av att läsa info om båda)
Hittar ingen direkt info om hörlursförstärkaren i Phoebus medans de skyltar ganska bra om den i STX.
Vet ej skillnaden mellan GX 3.0 Game Audio Engine (Phoebus) vs 2.5 i Essence STX (Enda saken jag ser som en fördel för Phoebus)

Det var en jävla skillnad att gå från det inbyggda(och Creative SB X-Fi GO! Pro) till ett STX.
Kanske inte dödar fler i [Valfritt Spel], men det låter bättre när man gör det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Tror att Essence STX fortfarande är det bättre kortet, om man kör hörlurar. (Har inga tester eller något, bara får den känslan av att läsa info om båda)
Hittar ingen direkt info om hörlursförstärkaren i Phoebus medans de skyltar ganska bra om den i STX.
Vet ej skillnaden mellan GX 3.0 Game Audio Engine (Phoebus) vs 2.5 i Essence STX (Enda saken jag ser som en fördel för Phoebus)

Det var en jävla skillnad att gå från det inbyggda(och Creative SB X-Fi GO! Pro) till ett STX.
Kanske inte dödar fler i [Valfritt Spel], men det låter bättre när man gör det

taget från Phoebues
Den inbyggda hörlursförstärkaren ger även möjlighet till användning av ett par rejäla hörlurar med högt motstånd

dock har väll inte kanske fått all information om detta kort än men jo skillnad blir det ju från inbyggt till externt sen får man ju lägga en krona beronde på Headset man kör då man måste ha en bra dac på kortet

+ musik låter även bättre då man får ett bättre register av ljud med (även filmer)

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror att Essence STX fortfarande är det bättre kortet, om man kör hörlurar. (Har inga tester eller något, bara får den känslan av att läsa info om båda)
Hittar ingen direkt info om hörlursförstärkaren i Phoebus medans de skyltar ganska bra om den i STX.
Vet ej skillnaden mellan GX 3.0 Game Audio Engine (Phoebus) vs 2.5 i Essence STX (Enda saken jag ser som en fördel för Phoebus)

Det var en jävla skillnad att gå från det inbyggda(och Creative SB X-Fi GO! Pro) till ett STX.
Kanske inte dödar fler i [Valfritt Spel], men det låter bättre när man gör det

Phoebus har också 5.1 och 7.1 ljud surround som STX saknar

Permalänk
99:e percentilen

Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro fungerar bra och har bra ljud. Speciellt basen är betydligt bättre än med moderkortets inbyggda Realtek. Hur det står sig mot Essence STX vet jag inte, men drivrutinerna har inte strulat en enda gång. Däremot är programmet för inställningar inte så bra gjort, då det laddar om hela sitt GUI varje gång du ändrar någon inställning (alltså innan du trycker på Apply). Så inte ett kort att rekommendera om du ofta ändrar inställningarna. Men bra ljud har det!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort du ska ha beror väl på vilka lurar/högtalare du sitter på plus din budget! Själv har jag ett 11 år gammalt ljudkort, creative sound blaster audigy, vilket trotts sin ålder ändå skiter på mitt moderkorts inbyggda. Detta särskillt i musik och BF3, ingen skillnad i LoL tyvärr D: Drivisarna har jag inte haft problem med trotts sin ålder och att det är Creative, tyvärr går det ju inte att säga att du inte kommer ha problem för det! Men eftersom att du behöver fråga lär du inte sitta på de värsta mest dyraste lurarna någonsin och då skulle jag rekommendera något billigare, säg kanske 500-800 kr och inte ASUS värstingblingbling model ^.^

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Köpte häromdagen ett http://www.inet.se/produkt/6303351/asus-soundcard-xonar-d2-7-...
Det är sjuk hur lite skillnad det är i spel, Kunde absolut inte höra någon skillnad alls. Men det finns ju vissa inställningar som gör så att mid höjs och man hör fotsteg osv bättre, Men i musik och film, ojoj! Där hörde man faktiskt skillnad Jag har alltid varit emot ljudkort, men Thin lizzy och ozzy har aldrig låtit bättre ur mina högtalare!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

xonar dx duger väldigt bra för spel.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Xonar DX låter bra, men jag har haft problem med kortet: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Phoebus har också 5.1 och 7.1 ljud surround som STX saknar

5.1 SPDIF, man sitter ju inte med 5.1/7.1 lurar ändå. Kan välja 7.1 i programvaran men det lät sämre med det på.

Har kollat lite mer och phoebus ser ganska bra ut, dock inte sett några tester om kortet faktiskt levererar.

Såg just att TS sitter med ett par 400kr lurar (om signaturen stämmer), bättre att köpa ett billigare ljudkort och nå bättre lurar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Använder ett par billiga men i mitt tycke ganska bra Ace SX500 lurar, jag är nöjd med dem.

Får se vad man vill satsa på, får vänta till lönen kommer så får jag se vilken budget jag har.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

5.1 SPDIF, man sitter ju inte med 5.1/7.1 lurar ändå. Kan välja 7.1 i programvaran men det lät sämre med det på.

Har kollat lite mer och phoebus ser ganska bra ut, dock inte sett några tester om kortet faktiskt levererar.

Såg just att TS sitter med ett par 400kr lurar (om signaturen stämmer), bättre att köpa ett billigare ljudkort och nå bättre lurar.

Ja, vet att han inte sitter med ssurround lurar, men phoebus kan ju skapa virtuell surround Funkar lika bra...
Körde phoebus surround med mitt Steelseries 7H...och gud, va bra ljud de är, man hörde allt i fps...allt.

Jag lämna dock tillbaka den för att asus drivrutiner var skräp...Spelljudkort...som crasha i bf3 och punkbuster spel...Men Asus har dock släppt nya drivisar, (beta), som har fixat problemet, vad jag hört och läst om..
Kanske man återskaffar den :), då de är ett av de bästa ljudkort jag hade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ja, vet att han inte sitter med ssurround lurar, men phoebus kan ju skapa virtuell surround Funkar lika bra...
Körde phoebus surround med mitt Steelseries 7H...och gud, va bra ljud de är, man hörde allt i fps...allt.

Jag lämna dock tillbaka den för att asus drivrutiner var skräp...Spelljudkort...som crasha i bf3 och punkbuster spel...Men Asus har dock släppt nya drivisar, (beta), som har fixat problemet, vad jag hört och läst om..
Kanske man återskaffar den :), då de är ett av de bästa ljudkort jag hade

vilka drivrutiner var det som kraschade spel som bf3 mfl?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

vilka drivrutiner var det som kraschade spel som bf3 mfl?

drivrutinerna som följer med kortet, alltså dem på skivan...Den första versionen på hemsidan
Men de finns beta drivrutiner nu på hemsidan som ska ha fixat problemet...enligt många i ROG forumet

Permalänk
Medlem

driver mina Sennheiser HD650 med ett Asus Xonar Essence STX, man får gåsud varje gång man lyssnar på musik och samma sak gäller det i spel. lite jobbigt dock att jag måste hänga mitt PC360 runt halsen när jag ska använda mic i skype, men de får jag leva med.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hede:

driver mina Sennheiser HD650 med ett Asus Xonar Essence STX, man får gåsud varje gång man lyssnar på musik och samma sak gäller det i spel. lite jobbigt dock att jag måste hänga mitt PC360 runt halsen när jag ska använda mic i skype, men de får jag leva med.

I internet- och epost-sammanhang har vi fått vänja oss vid att bokstäverna å, ä och ö inte kan användas. SSM, Svenska SpråkMyndigheten, har som en konsekvens av detta beslutat att avskaffa dessa bokstäver helt. De anses överflödiga i ett kommande mer internationaliserat samhälle.

Redan till nyår ersätts både å och ä av alfabetets första bokstav a. Vid paföljande halvarskifte ersätts ö med o. Vidare tas versalerna bort. de forekommer ju inte i e-postadresser, varfor skulle vi da tillatas anvanda dem i andra sammanhang? darigenom minskas antalet tecken rejalt.

rensningen har givit svenska sprakmyndigheten blodad tand. man har foreslagit fler fornyelser i stavningen for att underlatta internationell kommunikation.

fenomenet med en bokstav, c, som kan utalas pa tva olika satt, onskar man utnytja till fullo genom att helt ersatta bade k och s med c.

ctavningen med dubbla conconanter efter cort vocalljud utgar occca. det ancec onodigt att ccriva ut camma bocctav tva ganger efter varandra.

har upctar et carcilt problem med boctaven x. det overgar til at ctavac cc, men med hanvicning til ovanamnda regel om dubel conconant blir det samandraget til encelt c.

vidare ctaler sje-ljudet till becvar for manga. det ercatc i all cina ctavningar av z, com ju anvandc valdigt calan i vart cprak idag.

licaca ercatc ala conctiga ctavningar av j-ljudet (lj, gj, hj...) av j. pa sama cat anvandc q mer frecvent genom att ercata ng.

man overvager at cenare aven helt ta bort h, com anda nactan inte horc, camt at tecna bade i och j-juden med j, de later ju anda ljca.

cyftet ar, papecar cvenca cpracmyndjgeten, at verca for ocad forctaelce melan manjzor.

Dold text

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ingen som provat eller använder sig av Creatives nya Recon3D?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Köp ett usb headset istället.. Du tjänar inget på att äga ett svindyrt ljudkort och billiga hörlurar, eller så sparar du till ett sennheiser pc360 vilket är så underbart. Sen så kan du spara till ett ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Köp ett usb headset istället.. Du tjänar inget på att äga ett svindyrt ljudkort och billiga hörlurar, eller så sparar du till ett sennheiser pc360 vilket är så underbart. Sen så kan du spara till ett ljudkort

Varför köpa ett USB headset för att sen byta ut dem mot ett par PC360? Har ju redan nu gamingheadset(Ace of Sweden Edge SX500), visserligen ett par av det billigare varianterna men använder hellre dem än köpa ett par nya för att sen köpa ett par nya igen...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Inaktiv

Hijackar tråden lite.

Har ett par Sennheiser HD 280 silver, och sitter med ett integrerat Realtek och använder det för gaming och musik, men är nu sugen på att köpa ett ljudkort. Är det bortkastade pengar med ett Asus Xonar DX eller får jag bättre ljud i spel och musik?

Permalänk

Du ångrar dig aldrig om du köper STX.

Är själv riktigt imponerad av både ljudet till hörlurar och de analoga rca-utgångarna.

Köp om du har slantarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Du ångrar dig aldrig om du köper STX.

Är själv riktigt imponerad av både ljudet till hörlurar och de analoga rca-utgångarna.

Köp om du har slantarna

Tycker det är för mycket pengar för min budget...siktar nog på ett DX eller ett Recon3D Pro.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett Creative Recon3D Pro som installerades idag, kan ju bara jämföra med det interna ljudet på moderkortet och jag vill lova att det blev ett rejält lyft.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

I internet- och epost-sammanhang har vi fått vänja oss vid att bokstäverna å, ä och ö inte kan användas. SSM, Svenska SpråkMyndigheten, har som en konsekvens av detta beslutat att avskaffa dessa bokstäver helt. De anses överflödiga i ett kommande mer internationaliserat samhälle.

Redan till nyår ersätts både å och ä av alfabetets första bokstav a. Vid paföljande halvarskifte ersätts ö med o. Vidare tas versalerna bort. de forekommer ju inte i e-postadresser, varfor skulle vi da tillatas anvanda dem i andra sammanhang? darigenom minskas antalet tecken rejalt.

rensningen har givit svenska sprakmyndigheten blodad tand. man har foreslagit fler fornyelser i stavningen for att underlatta internationell kommunikation.

fenomenet med en bokstav, c, som kan utalas pa tva olika satt, onskar man utnytja till fullo genom att helt ersatta bade k och s med c.

ctavningen med dubbla conconanter efter cort vocalljud utgar occca. det ancec onodigt att ccriva ut camma bocctav tva ganger efter varandra.

har upctar et carcilt problem med boctaven x. det overgar til at ctavac cc, men med hanvicning til ovanamnda regel om dubel conconant blir det samandraget til encelt c.

vidare ctaler sje-ljudet till becvar for manga. det ercatc i all cina ctavningar av z, com ju anvandc valdigt calan i vart cprak idag.

licaca ercatc ala conctiga ctavningar av j-ljudet (lj, gj, hj...) av j. pa sama cat anvandc q mer frecvent genom att ercata ng.

man overvager at cenare aven helt ta bort h, com anda nactan inte horc, camt at tecna bade i och j-juden med j, de later ju anda ljca.

cyftet ar, papecar cvenca cpracmyndjgeten, at verca for ocad forctaelce melan manjzor.

Dold text

Det tog nån minut att förstå allting men det var roligt väldigt roligt.

Visa signatur

"People live their lives bound by what they accept as correct and true. That's how they define "reality". But what does it mean to be "correct" or "true"? Merely vague concepts… their "reality" may all be a mirage. Can we consider them to simply be living in their own world, shaped by their beliefs?"