Ånga köp mellan privatpersoner (ej dator/teknik-relaterat)

Permalänk
Medlem

Vad står det i kontraktet? Vad står det - i kontraktet - för specifikationer på motorn? Vad du har sagt tappar snabbt i relevans om det står annat i kontraktet de skrivit under.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts få finns det ingen ångerrätt vid privatköp (och inte vid köp från företag heller med undantag för distans/hemförsäljning. Även begreppet "öppet köp" är något som inte existerar i lagen).

Vid köp av en 40 år gammal båt har köparen i princip sig själv att skylla för något han borde ha upptäckt/förstått vid köpet.
Även om båten haft 115hk i början av 1970-talet så har den absolut inte det nu.

En 120hk båt behöver inte heller vara snabb, det är helt beroende av vikt, varvtal, skrov, propellerstigning o.s.v.

Köparna har egentligen inget att komma med (nej, du har inte sagt något om 120hk överhuvudtaget. Förstått? )

Som vissa lite mer misstänksamma personer uppmärksammat så är det också fullt möjligt att de kört sönder något eller bara ångrat sig och vill nu lura till sig pengarna tillbaka. Någon som köper en båt utan att testa den kan mycket väl vara dum nog att t.ex. ha kört motorn när båten stog på kärran på torra land och därmed förstört den.

En 40 år gammal båt som de hade möjligheten att undersöka och ett kontrakt med "befintligt skick" = case closed.

I detta fall ser jag inte att du gjort något fel och definitivt inget som de kan göra något åt rent juridiskt (nej du har inte sagt något om 120hk och de kan inte bevisa det... kom ihåg det nu).

Permalänk

B18 marin motorer heter AQ90/AQ100/AQ110/AQ120A och dom finns med 66-88KW sen finns det äver B20 i marin utförande som ser nästan identiska ut med B18 som där är ytterligare fler hästar i. AQ Motorer Skiljer sig rätt mycket mot Bilmotorerna så man kan inte jämföra dom hästkaftmässigt

Permalänk

Finns det något annat skick än befintligt skick menar ni?

Den "friskrivningsklausulen" är helt verkningslöst.
Annars skulle alla kunna skriva så, även till konsumenter att den säljs i befintligt skick så är alla skavanker osv (men dock funktionsdugligt) OK?

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adriankarlsson:

Finns det något annat skick än befintligt skick menar ni?

Den "friskrivningsklausulen" är helt verkningslöst.
Annars skulle alla kunna skriva så, även till konsumenter att den säljs i befintligt skick så är alla skavanker osv (men dock funktionsdugligt) OK?

Nu handlar det om köp mellan privatpersoner av ett gammalt fordon, det ställer andra krav på köparen än när man handlar nya saker av en butik.
Du kan jämföra det med husköpares undersökningsplikt, som är reglerat i lag, köper man något som rimligtvis bör ha påverkats av åldern så ska man som köpare förvissa sig om vad det är man köper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inte följt min egen tråd helt hundra, men mailade köparen för 2 dygn sedan att jag kunde ta tillbaka båten om han fixade transporten och jag fick tillbaka alla pengar.
Hade inte hört något på nästan 2 dygn nu så mailade han och skrev att affären var avslutad. Han kan ju inte ha hur lång tid på sig att köra runt i båten och sen lämna tillbaka den.

Tänker inta ta tillbaka båten nu, han har haft sin chans. Jag har ställt upp mer än jag kanske borde.

Permalänk
Skrivet av Peterboxy:

Har inte följt min egen tråd helt hundra, men mailade köparen för 2 dygn sedan att jag kunde ta tillbaka båten om han fixade transporten och jag fick tillbaka alla pengar.
Hade inte hört något på nästan 2 dygn nu så mailade han och skrev att affären var avslutad. Han kan ju inte ha hur lång tid på sig att köra runt i båten och sen lämna tillbaka den.

Tänker inta ta tillbaka båten nu, han har haft sin chans. Jag har ställt upp mer än jag kanske borde.

Helt rätt

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Efter den här tråden kommer jag varken kunna sälja en ssd eller en tac-2 här på sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Efter den här tråden kommer jag varken kunna sälja en ssd eller en tac-2 här på sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Åja det tror jag nog du kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Efter den här tråden kommer jag varken kunna sälja en ssd eller en tac-2 här på sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sällan folk krånglar så.
Samtliga affärer jag gjort här på Sweclockers har varit helt smärtfria. De allra flesta är hederligt och godhjärtat folk liksom.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Är inte insatt i köp och sånt (är 14) men enligt min åsikt har du ingen skyldighet att lämna tbx den för om du erbjöd dom en prövtur och dom tackade nej och om du INTE sa : det ÄR 120 hästkrafter utan kanske sa Jag vet inte riktigt hur stor motor det är men kanske 100 hästkrafter så (enligt mig) är du inte skyldig dom ett ris korn

Permalänk
Medlem

Samma här, brukar alltid funka bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade en liknande disput med en köpare när jag sålde en moped. Denne påstod att det jag inte uppgett att mopeden var "svårstartad" - fast jag hade ju kört den ett bra tag och tyckte inte det var ett problem. Blev en hel del tjafs fast han hade faktiskt också fått provköra och fått svar på alla sina frågor. Samt blivit upplyst om defekter. Han ville ha återköp baserat på en subjektiv bedömning från sig själv.. Bara att stå på sig säger jag för du har inte gjort något fel och ska absolut inte behöva hamna i en situation där du går förlorande som säljare.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk

Så fort köparen kör iväg är affären klar, så resonerar jag när jag köpt bil genom blocket eller liknande..
Visserligen ger jag som köpare en ångervecka

Som köpare så har man skyldighet att själv kolla upp allt man vill veta, typ provköra mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Vill man ha "garanti, reklamationsrätt, öppetköp, returrätt etc." är det ju bara köpa nytt från en affär.
Köper man beg. får man ju räkna med att veta vad man köper och undersöka varan extra noga.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu handlar det om köp mellan privatpersoner av ett gammalt fordon, det ställer andra krav på köparen än när man handlar nya saker av en butik.
Du kan jämföra det med husköpares undersökningsplikt, som är reglerat i lag, köper man något som rimligtvis bör ha påverkats av åldern så ska man som köpare förvissa sig om vad det är man köper.

Befintligt skick är ändå inget man kan förlita sig på då det inte finns något annat skick, oavsett splitterny eller sönderrostad.
Jag tycker det är ganska roligt att privatpersoner i princip alltid säljer sina bilar "i befintligt skick" och tror att dom är safe från allt ansvar. Detta gäller verkligen inte.

I båt-fallet så är lite pengar tillbaka det mest lämpliga, inte ett helt återköp.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peterboxy:

Sålde i nyss min båt.
Båten är från ca 1970 och motor är något liknande en gammal B18 inombordare.

Då uppgav jag det antal HK(hästkrafter) som jag trodde (kan inget om motorer) 115-120 hk

Köparna provkör inte båten utan drar upp den och kör iväg 20 mil.

Några dagar senare ringer de och säger att det inte är så många HK. Den går för långsamt tycker de.
De säger att man har 14 dagars ångerrätt. Jag kan inte se att man har det vid privatköp.

Har inte köparen någon undersökningsplikt? Drygt 40 år gammal båt/motor.

Testade efter de ringt att googla på motorn och på första träffen se kan jag lätt se att den inte kan ha så många HK som jag uppgett, så lätt att kolla det även för köparen.

Bör jag stå på mig eller ska jag krypa till korset då jag inte hade bättre koll själv?

Det finns ingen 14 dagar ångerrätt mellan privatpersoner.
Däremot gäller Köplag (1990:931)
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,

Påföljder vid fel i varan

Påföljderna

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Köparen har undersökningsplikt det stämmer, om köparen skulle kunna känna antalet HK vid en provkörning är nog rätt svårt. Men du har lämnat väsentliga felaktiga uppgifter om båten som troligen påverkat köpet, det är väsentligt i affären. Hade båtens motor verkligen haft 115-120HK och den blivit sliten med åren så hade det självklart varit en annan slutsats.

Ska du följa lagen så har du gjort fel och rätta dig med ett återköp som säljaren begär. Jag skulle spekulera i att ett domslut skulle leda till din nackdel.

OFFTOPIC: juridisk översiktskurs kan nog vara en bra kurs för många av trådsvararna här. Åsikter, mm är givetvis bra och kanske givande vägledning, men felaktiga påstående hjälper ju inte direkt trådskaparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Minns inte att vi pratade om det, men köparen säger det.
Köparen visste att det var en Volvo Penta B18.
När jag fick reda på att de skulle åka långt så la jag även upp över 40 bilder på alla "skavanker" på båten för att verkligen visa allt och inte dölja något, har aldrig haft någon avsikt att blåsa någon.

Kanske bäst att ta tillbaka båten, men kräva att säljaren får stå för transporten.

Tycker ändå lite att de borde tagit sig tid att prova en drygt 40 år gammal båt innan man betalar och skriver på ett kvitto där det står "i befintligt skick" :/

Persoligen...så hade jag själv i den situationen helt enkelt sagt, ni hade möjlighet att provköra den, ni tog inte den chansen. Ni visste vilken motor det satt i, och kunde med en simpel google-sökning få reda på exakta detaljer. Tar man inte den chansen, så får man skylla sig själv Det finns inget i lagboken som säger att du måste sälja tillbaka den, eller att det finns någon som helst ångerrätt, om inte detta kommit fram mellan köpare och säljare och finns på papper. Ett kontrakt helt enkelt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Airwolf:

Men du har lämnat väsentliga felaktiga uppgifter om båten som troligen påverkat köpet, det är väsentligt i affären. Hade båtens motor verkligen haft 115-120HK och den blivit sliten med åren så hade det självklart varit en annan slutsats.

Precis. Och uppskattar man något och detta är helt fel så blir såklart köparen sur, alltså skillnaden är väsentlig.

Säger man att man uppskattar att motorn har 115-120 hk och så visade det sig att motorn har 40hk (B18C) som ny, 1/3 del av styrkan, så är det nog inte många köpare som inte blir fly förbannade och civilrätten lär gå på deras sida.

Så i frågoställnigen tycker jag det är mycket intressant vilken motor det är. Som Saodie nedanför visade finns det en hel del motortyper.

Skrivet av Saodie:

Hur mycket diffade det på effekten (verkligheten vs din beskrivning)? Enligt Wikipedia finns det 4st versioner av motorn:

B18C - 40HP
B18A - 75HP
B18D - 90/95HP
B18B - 100/115HP

Om jag hade varit köparen, och fått reda på att det är en B18 motor med cirka 120HK, så hade jag utgått att det är B18B, då specifikationerna stämmer näst intill perfekt. Visst har köparen ett ansvar på sig, men samtidigt skulle jag vilja hävda att säljaren har ett större ansvar när det gäller att beskriva varan korrekt. Vet du inte effekten så ska du inte uppge någon, då är det bättre att säga att du inte vet och istället lägga beslutet på köparen att i så fall köpa båten
1( utan krav på specifik effekt.
2( på eget bevåg undersöka motorn/provköra båten.

Där jag som köpare skulle kunna acceptera B18B men inte blivit glad, allt under skulle jag allt kräva kompensation för. En B18D skulle jag dock bara ringa och försöka få pengar utan att gå längre och lärt mig läxan att kolla upp bättre innan. Men för dens skull ändå försöka få tillbaka lite av köpsumman för att "plåstra såret".

Testa motorstyrka är inte det lättaste och alltid är köparen inte insatt, utan det kan först bli när den visar upp saken för någon annan som denna påpekar att saken kraftigt underpresterar. Och då handlar det om vad försäljaren påstod/lovade.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Persoligen...så hade jag själv i den situationen helt enkelt sagt, ni hade möjlighet att provköra den, ni tog inte den chansen. Ni visste vilken motor det satt i, och kunde med en simpel google-sökning få reda på exakta detaljer. Tar man inte den chansen, så får man skylla sig själv Det finns inget i lagboken som säger att du måste sälja tillbaka den, eller att det finns någon som helst ångerrätt, om inte detta kommit fram mellan köpare och säljare och finns på papper. Ett kontrakt helt enkelt.

Problemet här är att motorn finns i fyra olika versioner som sträcker sig från 40hk-115hk. Då säljaren säger att det är motor X med X effekt så får man ju lita på det. Visar det sig sedan att effekten var felaktig så har säljaren lämnat uppgifter som inte stämmer. Då är det tusen resor bättre att inte säga något alls, och låta köparen undersöka/provköra bäst han/hon vill.

Som tidigare har sagts:

"19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet"

I detta fallet är varan felaktig, då beskrivningen inte stämmer. Så ditt argument att "det finns inget i lagboken som säger att du måste sälja tillbaka den" är taget ur luften.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Hur har det utvecklat sig?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Erbjöd mig ta tillbaka båten, fick inget svar på 2 dagar då mailade jag och sa att erbjudandet om byte var över och att affären är klar.
Fick ett mail en dag senare att han inte läst mailet, men jag hade sagt på dagen att jag skulle maila han på kvällen.
Svarade på det mailet att affären var klar och och inget återköp aktuellt längre.
Sedan dess har jag inte hört något.

Permalänk
Medlem

Nu hade jag iofs antagligen inte angivit över 100hk men mitt första förslag till köparen skulle nog varit ett prisavdrag. Men jag vet å andra sidan inte hur mycket båten såldes för, om det var en relativt låg summa kanske återköp passar bättre än några tusen i avdrag.

Permalänk
Medlem

Om du säger att du tror att båten är X så bör köparen antingen kontrollera eller be dig kontrollera om detta är viktigt för han. Att du tror att den är X är ingen garanti för att den är det och alltså ingen del av avtalet. Samma sak gäller allmänna lovord som är subjektiva, t ex "den går fin fint" eller "den fungerar riktigt bra", de ha sällan rättslig betydelse om inte de är så felaktiga (samt att du visste att de var felaktiga) att vi pratar bedrägeri.

Om det skulle vara så att man lovat X men den inte håller X så kan köparen endast häva köpet om det var avgörande för köpet och säljaren visste detta. I annat fall får säljaren försöka fixa båten eller ge köparen ett prisavdrag.

Ångerrätt gäller endast distansköp (internet, postorder, telefon eller liknande) mellan näringsidkare (företag, bolag eller liknande) och konsument (privatperson).

Ditt erbjudande om att ta tillbaka båten är bindande till den tidsfrist du själv väljer, "skälig tid" eller om köparen får reda på att den är över innan eller samtidigt som köparen läser erbjudandet.

Som det ser ut nu har du ditt på det torra (hö-hö)