Problem med Minecraft - Extrem Stuttering

Permalänk
Medlem

Problem med Minecraft - Extrem Stuttering

Hej allesammans!

Jag håller nu på att slita mitt hår på grund av en extremt störande bugg i Minecraft. Oftast flyter det på som smör, men ca. var 15e sekund hakar spelet upp sig i en till en halv sekund, och detta gör att man tappar kontrollen över spelet helt. Detta händer oftast i stora landskap, och jag har dött ett flertal gånger bara för att spelet hakat upp sig, och till följd ramlar jag i lava, eller ned för ett stup. Hoho vad roligt...

Nu till vad jag försökt. Jag har trixat ordentligt med Catalyst Control Center, men det har slutat med att jag stängt av alla spännande funktion såsom v-sync, tripple buffering, AA, AF, AI etc. Efter en del googling har jag även provat att resa prioriteten för Java till High, ominstallerat hela Java(tagit bort ALLA komponenter och rensat registret från alla spår), och jag kör bara Java 64-bit. Har stängt av alla grafiska funktioner i spelet, och det enda krävande jag har kvar är render distance, som är ställd till Far.

Varför jag misstänker bugg i spelet och inte problem med hårdvaran är för att jag provat ett antal grafikkort, i olika portar, och det enda spel som krånglar är just Minecraft.

Min dator:

CPU: Intel i7 940 - Provat stock, överklockat, med och utan Speedstep, Turbo och HT.
RAM: 6gb 3x2gb Corsair XMS3 - Provat varje sticka separat, i olika portar.
Mobo: EVGA SLI x58 Micro - Har gjort en fabriksåterställning.
GPU: 1. GTX570 2. 4870x2 3. HD7950 DCII(nuvarande)
Nätdel: Corsair HX750
SSD: Samsung 128gb P810
HDD: Samsung F4 2tb

Kör Windows 7 64-bit, och systemet är fullt uppdaterat mot Windows Update. Grafikkortet kör på drivrutinerna 12.6(har även provat 12.4). Jag har tidigare misstänkt att det kunnat vara SSDn som spökat, men efter mitt projekt med RAMDISK kunde jag utesluta det helt. Kör både Java och Minecraft på en 1024mb RAMDISK, och hacket finns fortfarande kvar.

Här är en bild på diagnostikverktyget när det händer. Grafen nere till höger är som bekant en frame analyser. Notera hur stapeln skjuter i höjden då hacket visar sig.

Jag har verkligen slut på idéer, och jag tycker att det är så synd när spelet är så roligt.

Är extremt tacksam för svar

Tack på förhand!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag har också haft detta bugget, dock har jag ingen aning vad som gjorde det.

Har du testat att stänga av ljudet på spelet? (sägs att det är något bugg gällande det., testa på din nuvarande värld, om det inte fungerar testa att göra en ny värld och sen stäng av ljudet. Kan också bero på Autosave-funktionen i spelet, testa Optifine och sedan ändra intervallen.)

Tog detta direkt från en forum post:

- Defrag Harddrive
- Set Javaw.exe to high priority and one CPU in Task Bar
- Tried performance improving mods: Optimine, Optifog
- Tried performance improving programs: Gamebooster
- Format harddrive and reinstall OS and Minecraft
- Updated all drivers for any possible hardware, including the Joystick, though you don't use it for Minecraft
- Allocated more memory to Java like this
- Searched anything on this Website to get help
- Tried the game in offline mode, browser based and with the minecraft.exe
- Defraged your RAM
- Turned of all unnecessary background programms
- Turned the graphics to low as possible
- Specially experience this after 1.5.1
- Used 40, 60, 90 or 200 FPS framerate Cap
- Switched your Windows style
- Downgrade or entirely deinstall your GPU drivers
- Turning off vertical synchronisation/vertical refreshment on your GPU
- Turning of auto update for Windows and/or your Antivirus software

Hoppas du får det att fungera! :/

/Fredde

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013