Baldur's Gate Enhanced Edition

Permalänk
Skrivet av replay2:

Någon som börjat köra med några mods ännu? Mods har börjat dyka upp men ingen som intresserat mig.

Edit: Jag måste passa på att tipsa om dessa, det är portraits i bg2 style på kändisar som tex Arnold, Sean Connery och Halle Berry.

http://mynameisnotlilly.voltronarmy.com/?p=1932

Sjukt snygga!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Men om man går in i multiplayermenyn så står det att detta kommer att bli bättre. När det sker är iofs en annan femma.

Det är ännu ej godkänt för lansering på iPaden av Apple. Kommer att ske ngn gång nästa vecka troligen. De hade det klart, men så upptäckte de nya buggar så de fick ta tillbaka det igen :S
Till iPaden kommer spelet att vara billigare (kring 50 SEK), men då får man inte alla karaktärer m.m. För att få samma grejor som till PC:n så får man ladda hem DLC:s, och då landar man på kring 100 SEK tror jag...

Hursomhelst har jag lagt upp två filmer på YouTube med mina initiella intryck:
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=HD-ZniyXjlc
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=E_10N1Xy4zg&feature=youtu.be

I del 2 buggar det sig då jag inte kan öppna första dörren till Candlekeep Inn

Filmerna var precis sådant jag letade efter, blir nog att skaffa det till paddan. Får nöja mig med min version från Gog till PC.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Hursomhelst har jag lagt upp två filmer på YouTube med mina initiella intryck:
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=HD-ZniyXjlc
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=E_10N1Xy4zg&feature=youtu.be

I del 2 buggar det sig då jag inte kan öppna första dörren till Candlekeep Inn

Trevlig introduktion, tycker jag! Hade nog varit fint med lite mer faktiskt gameplay eftersom nivån ju tydligt kändes satt efter de som inte redan vet vad spelet handlar om. Slutet var ju dock inte helt frivilligt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Trevlig introduktion, tycker jag! Hade nog varit fint med lite mer faktiskt gameplay eftersom nivån ju tydligt kändes satt efter de som inte redan vet vad spelet handlar om. Slutet var ju dock inte helt frivilligt...

Tack!

Planerar en tredje del med gameplay

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Trevlig introduktion, tycker jag! Hade nog varit fint med lite mer faktiskt gameplay eftersom nivån ju tydligt kändes satt efter de som inte redan vet vad spelet handlar om. Slutet var ju dock inte helt frivilligt...

Nu finns en tredje och fjärde del ute!
- Mer gameplay
- Dörrarna öppnas

Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=DZs4B-gBOy8
Del 4: http://www.youtube.com/watch?v=Y2ounyXQswo

Enjoy!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Satt på fredagskvällen och ordnade med lite nya porträtt som jag hämtat från drakonis.org och klippt till. Det blev totalt 47 porträtt, och ifall någon är intresserad så kan man ladda ner dem här: http://dl.dropbox.com/u/13183212/Portraits.rar

Porträtten ska ligga i Mina (Dina) Dokument\Baldur's Gate - Enhanced Edition\

Efter det satt jag i sex timmar och rullade ett dream team, att planera för D/C på fyra av sex karaktärer kräver ganska bra stats.

Måste säga att jag är imponerad. När jag första gång tryckte på Q respektive L så skrattade jag. Att laddningstider när man går in och ut ur byggnader är borta är också mycket skönt.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil_ape:

Satt på fredagskvällen och ordnade med lite nya porträtt som jag hämtat från drakonis.org och klippt till. Det blev totalt 47 porträtt, och ifall någon är intresserad så kan man ladda ner dem här: http://dl.dropbox.com/u/13183212/Portraits.rar

Porträtten ska ligga i Mina (Dina) Dokument\Baldur's Gate - Enhanced Edition\

Efter det satt jag i sex timmar och rullade ett dream team, att planera för D/C på fyra av sex karaktärer kräver ganska bra stats.

Måste säga att jag är imponerad. När jag första gång tryckte på Q respektive L så skrattade jag. Att laddningstider när man går in och ut ur byggnader är borta är också mycket skönt.

Det jag fetade är det enda jag inte begrep. D/C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gagoff:

Det jag fetade är det enda jag inte begrep. D/C?

Med D/C menade jag Dual class. Jag ska ha en Berserker/Druid (20/25), en Priest of Talos/Mage (15/27), en Kensai/Mage (13/28) och en Wizardslayer/Thief (24/28). Utöver det har jag en Blade och en gnome Cleric/Thief. Ja, jag är lite av en powergamer, men det finns faktiskt en viss utmaning att spela en kensai och en wizardslayer upp till level 13 respektive 24, speciellt eftersom de kommer vara single class hela BG.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Det är lite sorgligt egentligen, år 2000 trodde jag att i framtiden skulle spel vara hundra gånger bättre, ironiskt nog är mitt mest efterlängtade spel i år 12 år gammalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil_ape:

Med D/C menade jag Dual class. Jag ska ha en Berserker/Druid (20/25), en Priest of Talos/Mage (15/27), en Kensai/Mage (13/28) och en Wizardslayer/Thief (24/28). Utöver det har jag en Blade och en gnome Cleric/Thief. Ja, jag är lite av en powergamer, men det finns faktiskt en viss utmaning att spela en kensai och en wizardslayer upp till level 13 respektive 24, speciellt eftersom de kommer vara single class hela BG.

Att sitta i timmar och funderar och rulla tärningar och planera sin/sina gubbar är halva grejen!

Skrivet av Niber:

Det är lite sorgligt egentligen, år 2000 trodde jag att i framtiden skulle spel vara hundra gånger bättre, ironiskt nog är mitt mest efterlängtade spel i år 12 år gammalt!

Så sant! Man gjorde bättre spel förr.

Visa signatur

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av replay2:

Att sitta i timmar och funderar och rulla tärningar och planera sin/sina gubbar är halva grejen!

Redan i augusti bestämde jag mig för vad jag skulle spela. Ett ont och ett gott lag där olika roller behövde täckas (speciellt eftersom det skulle vara så mycket dual class) och där jag redan fördelade endgame-vapen för att maximera effektivitet.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått multiplayer att fungera? Har suttit i ett par timmar nu, och det enda som verkar fungera lite halvt är Hamachi, men när man kör via Hamachi fungerar inte Str och THAC0 längre.

Det är verkligen ett underbart spel, men om detta är det bästa de kommit fram till som multiplayerfunktion kommer jag nog gå tillbaka till BG Tutu och köra på Hamachi(där det faktiskt fungerade).

*Bitter*

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Om en i sitt party dör går det inte återuppliva den då?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jo om npc:ns porträtt är grått kan du gå till en priest (eller använda din egen priests resurrect-spell som jag antar att du inte har ännu) och resurrecta denne, om npc:ns porträtt försvinner (om man kör på högre svårighetsgrad än normal) så går det inte.

Visa signatur

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Om en i sitt party dör går det inte återuppliva den då?

Faktum är att ingen klass eller NPC kan ressa med en spell från sin spellbook i ettan, på grund av level capen. En cleric når bara level 8 (level 4 spells) och Jaheira är den enda druiden som får en rez (Harper's Call), och hon kan inte bli level 9 druid på grund av M/C. Var eller ifall det finns någon scrolls of raise dead vet jag tyvärr inte. Wand of resurrection finns inte i ettan, tyvärr, vilket enbart lämnar tempel för rez.

På easy och normal kan man alltid ressa, men på core och uppåt så finns det risk att karaktärer gibbar av mycket fysisk skada, splittras av isskada eller bränns av eldskada vilket resulterar i att de inte går att ressa (främst genom att deras porträtt försvinner, så de inte går att göra till target för magin). Jag brukar själv dock inte ressa förrän i Throne of Bhaal när en strid kan bli både lång och svår, utan jag laddar om istället.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk

Fps sjunker på iPad 3

Vet ej om det är någon annan som lirar på sin iPad här, men isåfall är det någon annan som upplever lagg? Jag har en 3:e gen iPad och började spela igår, normalt flyter det på men så fort det blir lite effekter på skärmen sjunker min fps till 5-10, helt ospelbart. Till exempel druidens ''entangle'' tror jag den heter, som får gröna växter att komma upp ur marken i ett stort område, då går det inte att spela. Typ 2-3 bilder per sekund. Dock om jag drar skärmen åt sidan så effekterna inte syns märker man att allt drar igång i bra fart igen... Så ja, är det någon annan som vet vad jag snackar om, eller spelar på en ipad 3 UTAN problem svara gärna! Vill veta om det är alla 3:e gen iPads eller om det är nått fel på mitt exemplar. Kan tilläggas att jag märkt liknande problem ibland i andra väldigt låg-krävande spel men inte stört mig lika mycket på det. Har endast haft den i 2-3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTeological:

Vet ej om det är någon annan som lirar på sin iPad här, men isåfall är det någon annan som upplever lagg? Jag har en 3:e gen iPad och började spela igår, normalt flyter det på men så fort det blir lite effekter på skärmen sjunker min fps till 5-10, helt ospelbart. Till exempel druidens ''entangle'' tror jag den heter, som får gröna växter att komma upp ur marken i ett stort område, då går det inte att spela. Typ 2-3 bilder per sekund. Dock om jag drar skärmen åt sidan så effekterna inte syns märker man att allt drar igång i bra fart igen... Så ja, är det någon annan som vet vad jag snackar om, eller spelar på en ipad 3 UTAN problem svara gärna! Vill veta om det är alla 3:e gen iPads eller om det är nått fel på mitt exemplar. Kan tilläggas att jag märkt liknande problem ibland i andra väldigt låg-krävande spel men inte stört mig lika mycket på det. Har endast haft den i 2-3 månader.

Jag ha inte kommit så långt, tutorialen som thief buggade så man inte kom vidare och då lessnade jag.
Fram tills dess flöt allt bra dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTeological:

Vet ej om det är någon annan som lirar på sin iPad här, men isåfall är det någon annan som upplever lagg? Jag har en 3:e gen iPad och började spela igår, normalt flyter det på men så fort det blir lite effekter på skärmen sjunker min fps till 5-10, helt ospelbart. Till exempel druidens ''entangle'' tror jag den heter, som får gröna växter att komma upp ur marken i ett stort område, då går det inte att spela. Typ 2-3 bilder per sekund. Dock om jag drar skärmen åt sidan så effekterna inte syns märker man att allt drar igång i bra fart igen... Så ja, är det någon annan som vet vad jag snackar om, eller spelar på en ipad 3 UTAN problem svara gärna! Vill veta om det är alla 3:e gen iPads eller om det är nått fel på mitt exemplar. Kan tilläggas att jag märkt liknande problem ibland i andra väldigt låg-krävande spel men inte stört mig lika mycket på det. Har endast haft den i 2-3 månader.

Nej, det är inte ditt exemplar. Det är verkar vara ett problem/bugg som drabbar alla med iPad (och även i Windows versionen verkar vissa ha problem) och gäller spells som påverkar ett område (AoE), som "entangle".

Hoppas de kan komma på en fix för det. Man tycker ju inte att det borde vara några problem med tanke på att många, mycket mer grafiskt avancerade, spel flyter på utmärkt. Men vem vet, säkert inte helt enkelt att porta så gammal kod. Men får hoppas att de löser det som sagt.

Bortsett från detta och en del andra buggar jag stött på måste jag säga att Baldurs Gate gör sig utmärkt på en tablet! Det är så skönt att kunna ligga i sängen eller soffa och spela. Fast det är livsfarligt för sömnen, glömmer lätt bort tiden och somnar på tok för sent om nätterna

Permalänk
Medlem

Om någon fortfarande är intresserad så verkar ju Android-versionen till slut ha släppts, aningen sent kan tyckas.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.beamdog.bal...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om någon fortfarande är intresserad så verkar ju Android-versionen till slut ha släppts, aningen sent kan tyckas.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.beamdog.bal...

Underbart!

Hittar ingen recension, vill veta hur smidigt det går att köra med touch...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Någon som fortfarande lirar?
Precis börjat å har lite funderingar.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Jag jhar inte spelat BG:EE på ett tag, men har du några frågor kan jag nog svara, såvida dom inte gäller multiplayer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.