Varför får jag extremt hög sens med mina möss?

Permalänk
Medlem

Varför får jag extremt hög sens med mina möss?

Har haft en hel del olika möss på sistone, och i samtliga spel med samtliga möss får jag alltid ställa ner sensitivity till lägsta möjliga för att det ens ska bli spelbart. Denna inställning varierar ju mellan spel, i Medal of Honor Tier 1 så är det t.ex. ändå för hög sens även fast jag ställer ner den på lägsta, vilket gör spelet ospelbart om jag inte har DPI/CPI-switch på musen.

Favoritmusen är Zowie EC-1 vilken jag helst använder, men där kan jag inte ställa in DPI. Har även testat Steelseries Sensei, Mionix Naos 5000, Logitech G700 med flera.

Kör Windows 7, och i Windows är pekarhastigheten inställd på 3:e steget från vänster, tycker att det blir lagom.

Är det såhär med möss idag, eller har jag en inställning fel någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsw:

Har haft en hel del olika möss på sistone, och i samtliga spel med samtliga möss får jag alltid ställa ner sensitivity till lägsta möjliga för att det ens ska bli spelbart. Denna inställning varierar ju mellan spel, i Medal of Honor Tier 1 så är det t.ex. ändå för hög sens även fast jag ställer ner den på lägsta, vilket gör spelet ospelbart om jag inte har DPI/CPI-switch på musen.

Favoritmusen är Zowie EC-1 vilken jag helst använder, men där kan jag inte ställa in DPI. Har även testat Steelseries Sensei, Mionix Naos 5000, Logitech G700 med flera.

Kör Windows 7, och i Windows är pekarhastigheten inställd på 3:e steget från vänster, tycker att det blir lagom.

Är det såhär med möss idag, eller har jag en inställning fel någonstans?

Jag har samma problem i många spel. Tex i ArmA2 / DayZ får jag ställa ner sensitivity till lägsta möjliga. Jag har polare som har samma problem om i överlag verkar det som att problemet är när musen behöver software för att fungera/för att extra features ska fungera.
Dock är ju detta endast i ArmA2.

I spel som HL2 och CS 1.6 har jag min sensitivity på ca 1.7-1.9. Jag kör med en Logitech G400. Men de flesta möss idag har väl profiler som går att använda och då kan du ju helt enkelt skapa olika profiler som du aktiverar för olika spel. Så får du det precis som du vill ha det.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsw:

Favoritmusen är Zowie EC-1 vilken jag helst använder, men där kan jag inte ställa in DPI.

Jo? Det sitter en knapp på undersidan av musen som du trycker på för att växla mellan 500, 1000 och 2000dpi. Scrollhjulet byter färg beroede på DPI, då röd är 500, lila är 1000 och blå är 2000

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsw:

Har haft en hel del olika möss på sistone, och i samtliga spel med samtliga möss får jag alltid ställa ner sensitivity till lägsta möjliga för att det ens ska bli spelbart. Denna inställning varierar ju mellan spel, i Medal of Honor Tier 1 så är det t.ex. ändå för hög sens även fast jag ställer ner den på lägsta, vilket gör spelet ospelbart om jag inte har DPI/CPI-switch på musen.

Favoritmusen är Zowie EC-1 vilken jag helst använder, men där kan jag inte ställa in DPI. Har även testat Steelseries Sensei, Mionix Naos 5000, Logitech G700 med flera.

Kör Windows 7, och i Windows är pekarhastigheten inställd på 3:e steget från vänster, tycker att det blir lagom.

Är det såhär med möss idag, eller har jag en inställning fel någonstans?

Sådär är det för mig med.
I spel måste jag i allmänhet sätta ner sensen till i princip lägsta.
Dock så är det, iallfall för mig, bara att ställa ner sensen i musens mjukvara eller alternativt sänka DPI:n.
Dock blir det ju naturligtvis ett problem om man inte har någon sådan mjukvara eller möjlighet att sänka DPI:n.

I Windows lär det vara mindre bra att ställa om pekarhastigheten från default på steg 6 (utan istället ändra sådant i musens mjukvara).
Kommer dock inte ihåg varför

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Anledningen är (för) hög DPI helt enkelt.
Ställ ner DPI, eller ställ ner sens i windows (borde motsvara samma sak).

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umiss:

Anledningen är (för) hög DPI helt enkelt.
Ställ ner DPI, eller ställ ner sens i windows (borde motsvara samma sak).

Som tidigare postare sa så bör man inte röra inställningen i Windows och låta den stå på default (6), det pga att alla andra lägen ger musacceleration. Därför ska man justera med musens DPI istället.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Det är väl många som föredrar lite högre känslighet också, eller?

Själv kör jag på steg 6 i Windows och 3200 DPI på musen (ibland kan jag gå ner till 2600).
Långsammare mus än så är ju helt omöjligt segt att använda.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340