bra/billig digitalkamera för manuell fokus

Permalänk
Hedersmedlem

bra/billig digitalkamera för manuell fokus

La nyligen mina smutsiga labbar på en Minolta XE-1 med ett 50mm f1.7 och blev lite förälskad i att gå runt och fippla med dess mysiga mekaniska mekanismer.
Tyvärr använder den såndär läskig analog "film" och är dessutom halvtrasig, så min fråga till er är hur man bäst replikerar den känslan med en digital kamera för mindre än en skatteåterbäring? Tips och allmänna rants välkomnas, har bara ägt automagiska kompakter innan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv

Du kan köpa en begagnad systemkamera och använda nyare objektiv.

Jag använder en olympus E-410 och till den så har jag (utöver standardobjektiv) ett fast 135mm f2.8.
Det är ju lite annan känsla att använda de äldre objektiven.

Adapter till objektivet köper du förslagsvis på ebay för runt 4 dollars
Syns på bilden på min kamera. liten aluminiumring precis bredvid kamerahuset.

Den översta bilden är tagen med min telefon,
de andra två med kameran på bilden och analogt objektiv, och det fungerar kalasbra!

Permalänk

Satsa på adaptrar, det går i princip att anpassa allt till vad du vill nu för tiden. Annars gör samyang manuell optik av hög kvalité till bra pris.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Hedersmedlem

En gammal 5D och sen adapter till lämplig fattning funkar okej. Dock får man köra med nedbländning för ljusmätning och aningen bökigt förfarande.

Ska man köra manuella objektiv av god kvalitet med någorlunda vettig funktion så är det Nikon som gäller. Samtliga pro/semi-pro modeller har fullt stöd för i stort sett alla äldre objektiv, ända från 1959 och framåt. Köper du en enklare modell får du antagligen för dålig sökare och ingen ljusmätning vilket är något som för mig är värdefullt. D300 funkar okej med gammal ai/ai-s optik men för att få riktigt skoj med de objektiven så är det D700 man ska satsa på och sen kör man så manuellt som man önskar sig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Du kan köpa en begagnad systemkamera och använda nyare objektiv.

Jag använder en olympus E-410 och till den så har jag (utöver standardobjektiv) ett fast 135mm f2.8.
Det är ju lite annan känsla att använda de äldre objektiven.

Adapter till objektivet köper du förslagsvis på ebay för runt 4 dollars
Syns på bilden på min kamera. liten aluminiumring precis bredvid kamerahuset.

Den översta bilden är tagen med min telefon,
de andra två med kameran på bilden och analogt objektiv, och det fungerar kalasbra!
http://i.imgur.com/BB9ky.jpg

http://i.imgur.com/G6YXq.jpg

http://i.imgur.com/nVnKY.jpg

Kul lösning, hur gör du med mätningen?
Hur väl fungerar sökaren på lympusen för manuell fokus, alla recensioner verkar klaga på att den är för liten?

Citat:

En gammal 5D och sen adapter till lämplig fattning funkar okej. Dock får man köra med nedbländning för ljusmätning och aningen bökigt förfarande.

Bökigt får det gärna vara.. skulle det fungera med en billigare canon? Google säger att tom 450D tillåter den sortens mätning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Kul lösning, hur gör du med mätningen?
Hur väl fungerar sökaren på olympusen för manuell fokus, alla recensioner verkar klaga på att den är för liten?Bökigt får det gärna vara.. skulle det fungera med en billigare canon? Google säger att tom 450D tillåter den sortens mätning.

Min kamera mäter ljusinsläpp som vanligt (siffra på sidan med + - ), även om den inte vet vilket bländartal som används. Så det fungerar bra att justera slutartid antingen manuellt eller automatiskt.
Som du säger känns sökaren lite liten ibland. Då brukar jag bara flytta fokus runt där jag vill ha det och knäppa av 4 - 5 bilder

En kompis har en canonkamera med samma lösning som jag, men hans adapter hade kontakterna för objektivet också, så autofokus fungerar också, vilket kan vara trevligt!

Kolla på Ebay eller dealextreme för vilka adaptrar som finns till vilka hus, så får du dig en upfattning om vad som är kompatibelt och så!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Kul lösning, hur gör du med mätningen?
Hur väl fungerar sökaren på lympusen för manuell fokus, alla recensioner verkar klaga på att den är för liten?Bökigt får det gärna vara.. skulle det fungera med en billigare canon? Google säger att tom 450D tillåter den sortens mätning.

Du borde klara dig med alla digitala canon, och analoga med för den delen.

Men prioritera stor sökare, för den är ingen höjdare på xx0D modellerna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hmm, de spegellösa med utbytbara objektiv kan väl normalt använda fler sorters objektiv tack vare annorlunda distans till sensorn gentemot dSLRer. "Anpassa allt till vad du vill" är nog en sanning med modifikation, såvida man inte räknar adaptrar med glas (som man helst inte använder eftersom ett extra element normalt inte är att rekommendera).

Sonys NEXar kan dock använda "vad du vill" vad jag sett, även om vissa adaptrar är lite större så har jag inte sprungit på några med glas än. M42, M39, Leica M, Olympus OM, Canon FD, (Canon EF), Minolta MD (inkl. Rokkors), Konica Hexanon, Contax etc.
Ja, en NEX är en gammal analog SLRs antites ungefär, men de har focus peaking som gör manuell fokus så ruggigt mycket mindre tidskrävande, samt vridbar LCD som är ungefär lika praktiskt när man vant sig vid det.

Satsar du på en dSLR så tror jag M42 funkar med de flesta kameramärken, inkl. Canikon, med en minimal adapter och där finns ju en hel drös kul grejer. Super Takumars, Zeiss aus Jena, Jupiter, Helios, Volna, Fujinon. Jag kör med 'dum' adapter till min A77, dvs ingen elektronik, mest för att Sony har focus peaking som sagt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)