Polenresa - Hur mycket får man ta med sig?

Permalänk
Medlem

Polenresa - Hur mycket får man ta med sig?

Tjenare!

Ska dra till Polen om ett par veckor. Undrar därför hur mycket man får ta med sig över gränsen, och, om någon har något att rekommendera.

Ha det bra!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Tjenare!

Ska dra till Polen om ett par veckor. Undrar därför hur mycket man får ta med sig över gränsen, och, om någon har något att rekommendera.

Ha det bra!

Vad är det du ska ta över gränsen? Öl?

Det bästa är att kolla på Tullverkets hemsida och se om det står hur mycket man får ta över gränsen till Sverige. Annars kan du fråga dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Vad är det du ska ta över gränsen? Öl?

Det bästa är att kolla på Tullverkets hemsida och se om det står hur mycket man får ta över gränsen till Sverige. Annars kan du fråga dem.

Sprit, öl, vin, allt.

Ska kolla!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Sprit, öl, vin, allt.

Ska kolla!

"Jag ska åka till Polen och undrar hur mycket alkoholdrycker jag får ta med mig när jag kommer hem?

När du kommer som resande från ett annat EU-land till Sverige får du skattefritt ta med dig alkoholdrycker för privat bruk
om du själv handlat dem
om du ska använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk
om du personligen transporterar, reser med varorna från det andra EU-landet till Sverige
om du har fyllt 20 år.

Vid bedömningen av vad som är privat bruk är det syftet med din införsel av varan som är avgörande. Det är inte enbart mängden alkohol som är avgörande."

Källa: http://www.tullverket.se/innehallao/f/fragorochsvar/fragoroch...

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

I frågan hur mycket får jag ta med mig har du svaret ovan. Dock hur mycket du kan ta med dig är annorlunda.

Jag får anta att du bussar till Polen, de kollar vanligtvis inte igenom bussar så jag skulle väl säga så mycket du kan bära.
Dock känner jag igen det här lite, det råkar inte vara en klassresa du ska på? Tänk dig för om du är minderårig.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Rådets direktiv (2008/118/EEG) innehåller en referensnivå för privat bruk på 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin samt 110 liter öl. Referensnivåerna får bara användas som ett led i bevisningen och en helhetsbedömning måste alltid göras.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

Om du kan bevisa att du ska ha alkoholen till exempelvis ett bröllop eller en stor födelsedagsfest får du överstiga de gränserna också.
Åtminstone var det vad jag fick veta när jag bilade till tyskland och fyllde en bil med öl och sprit för några år sedan. VI använde oss dock inte av denna möjlighet, 10liter sprit, 90 liter vin och 110 liter öl per person kändes som att det räckte.

Dock kan jag tänka mig att samma regler inte gäller på flyg som när du bilar, om du hade tänkt flyga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

"Jag ska åka till Polen och undrar hur mycket alkoholdrycker jag får ta med mig när jag kommer hem?

När du kommer som resande från ett annat EU-land till Sverige får du skattefritt ta med dig alkoholdrycker för privat bruk
om du själv handlat dem
om du ska använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk
om du personligen transporterar, reser med varorna från det andra EU-landet till Sverige
om du har fyllt 20 år.

Vid bedömningen av vad som är privat bruk är det syftet med din införsel av varan som är avgörande. Det är inte enbart mängden alkohol som är avgörande."

Källa: http://www.tullverket.se/innehallao/f/fragorochsvar/fragoroch...

Snarare "Skall åka till Polen inom en snar framtid därför undrar jag nu hur många liter alkoholhaltiga drycker jag får ta med över gränsen."

Skrivet av 4everapple1:

I frågan hur mycket får jag ta med mig har du svaret ovan. Dock hur mycket du kan ta med dig är annorlunda.

Jag får anta att du bussar till Polen, de kollar vanligtvis inte igenom bussar så jag skulle väl säga så mycket du kan bära.
Dock känner jag igen det här lite, det råkar inte vara en klassresa du ska på? Tänk dig för om du är minderårig.

Åker dit med min kusin, så nej ingen klassresa. Vi ska ta färja och bil över, så det blir väl hyfsat lugnt. Blev lite orolig över om de kollar bagaget eller inte vid färjan, vad jag minns så görs det inga större kontroller. I alla fall inte i Polen, hehe.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Om du kan bevisa att du ska ha alkoholen till exempelvis ett bröllop eller en stor födelsedagsfest får du överstiga de gränserna också.
Åtminstone var det vad jag fick veta när jag bilade till tyskland och fyllde en bil med öl och sprit för några år sedan. VI använde oss dock inte av denna möjlighet, 10liter sprit, 90 liter vin och 110 liter öl per person kändes som att det räckte.

Dock kan jag tänka mig att samma regler inte gäller på flyg som när du bilar, om du hade tänkt flyga.

Alltså mer än man får plats med i bilen

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Om ni nu är 2st över 20 så får ni ta över mycket, se värdena som Devlaska skrev tidigare. Tänk istället på att bilen inte skall bli överlastad.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Alltså mer än man får plats med i bilen

Ja, vi var bara två i bilen, men 110x2 liter öl blir ändå 27,5 flak öl (33cl burkar), och det är ganska bra precis vad man får plats med i en volvo 740. Och några flaskor sprit som.