Köpråd: Köpa ASUS GT550Ti, med eller utan top?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Köpa ASUS GT550Ti, med eller utan top?

Hade tänkt och införskaffa ett nytt grafikkort då mitt nuvarande inte ger den kraft jag vill ha.

Såg att Webhallen hade en BF3 Premium bundle som jag funderade på kanske var bra, då kompisarna ska köpa BF3 Premium.
Men jag har hittat två grafikkort, ungefär samma pris, men ena är TOP:

ASUS GeForce GTX 550Ti DirectCU TOP 1GB (ENGTX550 TI DC TOP/DI/1GD5) + BF3 Premium

ASUS GeForce GTX 550Ti 1GB DirectCU (ENGTX550 TI DC/DI/1GD5) + BF3 Premium

Ser också att den som är TOP också har några MHz mer på några värden, spelar dessa någon större roll?

Läste en annan tråd där prestandan är densamma men TOP har handplockade GPUer specifikt valda för överklockning, vilket jag antagligen kommer göra efter ett tag.

Undrar då om grafikkorten jag valt faktiskt är värda det priset? Blir det en väldigt stor skillnad om jag köper det någonstans utan BF3 Premium? Kommer jag behöva köpa TOPen? Och är prisskillnaden värd den garanti jag läste följde med TOPen? Tillsammans med resten av mina komponenter, vilka spel kommer jag kunna maxa, om ens några? Mina specs står i min signatur.

Eller finns det några andra grafikkort, runt samma pris, där prestandan är mera värd pengarna eller liknande?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av V1LL33:

Hade tänkt och införskaffa ett nytt grafikkort då mitt nuvarande inte ger den kraft jag vill ha.

Såg att Webhallen hade en BF3 Premium bundle som jag funderade på kanske var bra, då kompisarna ska köpa BF3 Premium.
Men jag har hittat två grafikkort, ungefär samma pris, men ena är TOP:

ASUS GeForce GTX 550Ti DirectCU TOP 1GB (ENGTX550 TI DC TOP/DI/1GD5) + BF3 Premium

ASUS GeForce GTX 550Ti 1GB DirectCU (ENGTX550 TI DC/DI/1GD5) + BF3 Premium

Ser också att den som är TOP också har några MHz mer på några värden, spelar dessa någon större roll?

Läste en annan tråd där prestandan är densamma men TOP har handplockade GPUer specifikt valda för överklockning, vilket jag antagligen kommer göra efter ett tag.

Undrar då om grafikkorten jag valt faktiskt är värda det priset? Blir det en väldigt stor skillnad om jag köper det någonstans utan BF3 Premium? Kommer jag behöva köpa TOPen? Och är prisskillnaden värd den garanti jag läste följde med TOPen? Tillsammans med resten av mina komponenter, vilka spel kommer jag kunna maxa, om ens några? Mina specs står i min signatur.

Eller finns det några andra grafikkort, runt samma pris, där prestandan är mera värd pengarna eller liknande?

Tack på förhand!

Tycker du ska ta och köpa ett begagnat grafikkort, behöver inte alls vara så himla gammalt .. och du kommer få en enormt presatanda boost
Här på swec är priserna ärliga och urkrämade.. så riktiga fynd kan man göra.. en om du kikar på blocket tex, där får man betala så grymt mycket mer.

Hur som gtx 550 , nu vet jag inte hur dom överklockade versionerna presterar men har själv kört på referens kortet..
Tycker faktist kortet presterar bra i sin prisklass.
BF3 spelbart ( notera spelbart inviduella fps krav) i blandade low/medium settings ( 1680x 1050 ), bf3 ser ju snyggt ut oavsett .. men eftersom man kan få något så himla mycket bättre kort begagnat och du vill lira BF3 så helt klart leta på begagnade marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distilled:

Tycker du ska ta och köpa ett begagnat grafikkort, behöver inte alls vara så himla gammalt .. och du kommer få en enormt presatanda boost
Här på swec är priserna ärliga och urkrämade.. så riktiga fynd kan man göra.. en om du kikar på blocket tex, där får man betala så grymt mycket mer.

Hur som gtx 550 , nu vet jag inte hur dom överklockade versionerna presterar men har själv kört på referens kortet..
Tycker faktist kortet presterar bra i sin prisklass.
BF3 spelbart ( notera spelbart inviduella fps krav) i blandade low/medium settings ( 1680x 1050 ), bf3 ser ju snyggt ut oavsett .. men eftersom man kan få något så himla mycket bättre kort begagnat och du vill lira BF3 så helt klart leta på begagnade marknaden.

Okej, då ska jag kolla runt på begagnat, tack så mycket!
Och vill ju se BF3 i hela sin skönhet, så gott det går, så jag följer ditt råd då!

Vilka grafikkort ska jag kolla efter då, beror ju självklart på vad som säljs, men något speciellt tips?

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745726
1040kr

Har själv köpt två av de 10 som kom in i förra veckan. Korten är små och passar i tighta system och är betydligt bättre än ett GeForce GTX 550Ti. Kom ihåg att komplett.se lämnar samma garanti sina demovaror som på vanliga korten. Har totalt handlat tre olika kort från deras fyndavdelningen.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745726
1040kr

Har själv köpt två av de 10 som kom in i förra veckan. Korten är små och passar i tighta system och är betydligt bättre än ett GeForce GTX 550Ti. Kom ihåg att komplett.se lämnar samma garanti sina demovaror som på vanliga korten. Har totalt handlat tre olika kort från deras fyndavdelningen.

Okej, de där såg bra ut, är du väldigt nöjd med korten? Hur pass bra klarar de spel?

Permalänk
Skrivet av Blade@LCD:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745726
1040kr

Har själv köpt två av de 10 som kom in i förra veckan. Korten är små och passar i tighta system och är betydligt bättre än ett GeForce GTX 550Ti. Kom ihåg att komplett.se lämnar samma garanti sina demovaror som på vanliga korten. Har totalt handlat tre olika kort från deras fyndavdelningen.

Tänk dock på att det inte är 560 Ti, utan "bara" 560, kanske ingen jätteskillnad men ändå..

Visa signatur

Keaton once said, "I don't believe in God, but I'm afraid of him." Well I believe in God, and the only thing that scares me is Keyser Soze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keyser Soze:

Tänk dock på att det inte är 560 Ti, utan "bara" 560, kanske ingen jätteskillnad men ändå..

Nej, det såg jag, och jag kollar runt på flera alternativ, jämför och massa, har inte kommit fram till något än däremot.

Permalänk
Medlem

http://www.hwcompare.com/10975/geforce-gtx-550-ti-vs-geforce-...
Speglar förhållandet mellan Gtx 550Ti och GTX 560 rätt väl.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13941-geforce-gtx-560-ersatt...
Spec på skillnaden mellan GTX 560Ti och GTX 560.

http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...
Här har du prestandaindex på alla korten.

För 1040kr får du inte bättre spelprestanda och samtidigt garanti.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1LL33:

Nej, det såg jag, och jag kollar runt på flera alternativ, jämför och massa, har inte kommit fram till något än däremot.

Sålde mitt 6950 2GB här på Swec nyligen för en tusenlapp. Det kortet klarade BF3 i high/ultra ~ 60 fps. Så om du känner att du vill lägga en tusenlapp så kör på ett sådant eller ett 560ti då de i stort sett presterar lika. 550 är mer budget och tror du skulle bli lite besviken på prestandan.

tex http://www.sweclockers.com/annons/68251-asus-radeon-hd-6950-2...

Ps. om du primärt vill lira BF3 köp ett kort som har mer videominne än 1,5GB.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Denna tråd gillade jag, har letat som en tooook efter något i ok kort för ca1000:- Så jag beställde precis en 560 (demo) Tack så mycket

Permalänk
Medlem

tyvärr kan jag meddela att det låter som om det sitter fast en kat i burken så fort grafikkortet går över 30% fläkt, surt.. Har beställt en "twin frost cooler" som jag hoppas passar :/