"Recension" av AntLion ModMic (bilder och grejjer)

Permalänk
Medlem

"Recension" av AntLion ModMic (bilder och grejjer)

Tröttnade på att behöva använda bordsmikrofon bara för att man vill köra med "audiofil"-hörlurar när man game'ar, hittade en add-on-bommikrofon som tydligen skulle vara vettig enligt en del youtube-reviews, så det blev till att beställa en. 290 kr fattigare men med stora förväntningar blev det till att vänta strax över en vecka på mitt fina paket. Igår kom det så jag tänkte jag skulle ta lite bilder och ge lite input.

Så här ser förpackningen ut, rätt så smart var min första tanke, miljövänlig och precis lagom size (plus att den ser rätt ball ut då den ser ut som en dynamitgubbe och har cool font). 8)

En personlig touch, "Tack Konrad!", gör en lite extra glad.

Så här ser det ut när man plockat ur mikrofonen ur förpackningen.

Jag snålade lite och valde endast att ha med två magnet-pluppar. Dessa kommer med förmonterad dubbelhäftande tejp. Två pluppar gör att man kan ha mikrofonen på två olika hörlurar, eller att man sparar en plupp tills den dagen då man kanske byter lurar. Då det går att köpa till fler pluppar i efterhand valde jag att bara köra med två.

Man kan alltså ta av mikrofonen då den bara sitter med starka små magneter, perfekt då man kan förvara den någon annanstans när den inte används.

Längden på bommen kan justeras genom att man skruvar bort loggan som klämmer åt bommen.

Så här ser det ut med den monterad, det smidiga är att man även kan vrida bomen uppåt ett hack om man bara vill vrida ifrån sig micken temporärt, så slipper man förstöra den super-optimala böjen man lyckats få till tidigare. Kanske skulle nämnt att själva bommen går att böja hur man vill.

Som sagt, jättesmidigt att kunna ta av micken när den inte behövs!

Angående ljudet så kan ni kolla på youtube-review-länken där uppe, men jag kan säga att micken är mycket känsligare så man behöver inte ha lika hög volym på mikrofonen. Min skypevolym var på max tidigare och är nu autojusterad till halva. När jag "pratar med mig själv" via testet i skype låter det mycket bättre än med min Logitech bordsmick.

Slutsats: Bra skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Tröttnade på att behöva använda bordsmikrofon bara för att man vill köra med "audiofil"-hörlurar när man game'ar, hittade en add-on-bommikrofon som tydligen skulle vara vettig enligt en del youtube-reviews, så det blev till att beställa en. 290 kr fattigare men med stora förväntningar blev det till att vänta strax över en vecka på mitt fina paket. Igår kom det så jag tänkte jag skulle ta lite bilder och ge lite input.

Så här ser förpackningen ut, rätt så smart var min första tanke, miljövänlig och precis lagom size (plus att den ser rätt ball ut då den ser ut som en dynamitgubbe och har cool font). 8)
http://i.imgur.com/ptHYV.jpg

En personlig touch, "Tack Konrad!", gör en lite extra glad.
http://i.imgur.com/Y9Nsy.jpg

Så här ser det ut när man plockat ur mikrofonen ur förpackningen.
http://i.imgur.com/Fw9Ey.jpg

Jag snålade lite och valde endast att ha med två magnet-pluppar. Dessa kommer med förmonterad dubbelhäftande tejp. Två pluppar gör att man kan ha mikrofonen på två olika hörlurar, eller att man sparar en plupp tills den dagen då man kanske byter lurar. Då det går att köpa till fler pluppar i efterhand valde jag att bara köra med två.
http://i.imgur.com/aOkC2.jpg

Man kan alltså ta av mikrofonen då den bara sitter med starka små magneter, perfekt då man kan förvara den någon annanstans när den inte används.
http://i.imgur.com/4rHSy.jpg

http://i.imgur.com/k8grG.jpg

Längden på bommen kan justeras genom att man skruvar bort loggan som klämmer åt bommen.
http://i.imgur.com/SfqrL.jpg

Så här ser det ut med den monterad, det smidiga är att man även kan vrida bomen uppåt ett hack om man bara vill vrida ifrån sig micken temporärt, så slipper man förstöra den super-optimala böjen man lyckats få till tidigare. Kanske skulle nämnt att själva bommen går att böja hur man vill.
http://i.imgur.com/zXMHF.jpg

Som sagt, jättesmidigt att kunna ta av micken när den inte behövs!
http://i.imgur.com/a1cMD.jpg

Angående ljudet så kan ni kolla på youtube-review-länken där uppe, men jag kan säga att micken är mycket känsligare så man behöver inte ha lika hög volym på mikrofonen. Min skypevolym var på max tidigare och är nu autojusterad till halva. När jag "pratar med mig själv" via testet i skype låter det mycket bättre än med min Logitech bordsmick.

Slutsats: Bra skit!

Såg ju riktigt smidigt ut. Synd bara att jag inte sett den micen tidigare. Sitter med likadana hörlurar och kompisarna blev vansinniga för att man satt med en webcam som mic då den plockar upp alla ljud runtomkring också. Jag löste det genom att köpa ett separat headset för gaming och mina Denon för musik vilket funkar men det blev lite dyrare i slutändan.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Såg ju riktigt smidigt ut. Synd bara att jag inte sett den micen tidigare. Sitter med likadana hörlurar och kompisarna blev vansinniga för att man satt med en webcam som mic då den plockar upp alla ljud runtomkring också. Jag löste det genom att köpa ett separat headset för gaming och mina Denon för musik vilket funkar men det blev lite dyrare i slutändan.

Mjo jag känner igen problemet. Hade ett par Sennheiser PC-350 förrut men blev galen på hur platt ljudet var i dom lurarna så jag sålde dom.
Du kan ju alltid kränga ditt headset och köpa en sån här mick så kan du använda dina Denons till gaming! Det är så jävla mysigt ljud när man drar upp basen en gnutta och köttar i Diablo 3 eller krigsspel!

Permalänk
Medlem

Du har inte märkt av någon förändring i ljudet på vänster sida på hörlurarna?
Frågar för det är ganska troligt att en stark magnet som sitter så pass nära högtalarna ändrar dess parametrar (magnetfältet ändrar dom).
Vilket i värsta fall kan förändra ljudet väldigt mycket.
Till och med när man monterar högtalare på något av dessa

sätt är det rekomenderat att mäta om parametrarna

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Bugar och tackar så jättemycket för denna lilla "unboxing", har alltför länge suttit med en Zalman ZM-1 clip-on mikrofon då jag precis som du har ett par hörlurar, dock AKG. Har alltid fått höra att jag har sämst mikrofon av alla i kompisgänget på TeamSpeak, så nu kanske det ska bli ändring på detta. Mycket bra ljudkvalitet, ska helt klart köpas en av dessa!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Du har inte märkt av någon förändring i ljudet på vänster sida på hörlurarna?
Frågar för det är ganska troligt att en stark magnet som sitter så pass nära högtalarna ändrar dess parametrar (magnetfältet ändrar dom).

Det måste ju AntLion ha tänkt på när de tillverkat micken, konstigt vore det annars.

Blev rätt sugen på micken, men den finns inte att få tag på i Sverige eller?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Du har inte märkt av någon förändring i ljudet på vänster sida på hörlurarna?
Frågar för det är ganska troligt att en stark magnet som sitter så pass nära högtalarna ändrar dess parametrar (magnetfältet ändrar dom).
Vilket i värsta fall kan förändra ljudet väldigt mycket.
Till och med när man monterar högtalare på något av dessa http://www.eng.hifi.pl/1gfx/dict/isobaric.gif
sätt är det rekomenderat att mäta om parametrarna

Tror inte det ska vara någon fara, på deras hemsida står det "the magnet should not damage nor alter your headphones’ speakers or sound. We’ve tested many headphones and have had no issues or complaints"

OnT: Tack så mycket för posten. Har själv funderat på en sån mic länge men har avstått då den var lite dyr. Dock verkar den ju vara värd pengarna. Förresten, fick du betala något extra, då den skickas från USA?

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant faktiskt.. det blir nog ett köp
Kan nån rekommendera ett par vettiga 5.1 lurar (gärna de högre prisklasserna)?

@Epicz
Tullavgift beläggs väl på saker som kostar 500 kr inklusive frakt?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Var kan man köpa denna??

Har länge tänkt skaffa en separat mikrofon så att man slipper använda "gaming" headsetet nu när man har ett par musik hörlurar.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Var kan man köpa denna??

Har länge tänkt skaffa en separat mikrofon så att man slipper använda "gaming" headsetet nu när man har ett par musik hörlurar.

Den går endast att köpa från deras hemsida http://www.modmic.com/. Dock står det på hemsidan att det inte går att beställa för tillfället

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Du har inte märkt av någon förändring i ljudet på vänster sida på hörlurarna?
Frågar för det är ganska troligt att en stark magnet som sitter så pass nära högtalarna ändrar dess parametrar (magnetfältet ändrar dom).
Vilket i värsta fall kan förändra ljudet väldigt mycket.
Till och med när man monterar högtalare på något av dessa http://www.eng.hifi.pl/1gfx/dict/isobaric.gif
sätt är det rekomenderat att mäta om parametrarna

Troligen ingen fara, för även om den lilla magneten i hörluren är extremt stark så är den ju just liten och förhoppningsvis fokuserad mot talspolen.
Och fältstyrkan vid ett visst avstånd bestäms främst av storleken på magneten.

T.ex magneterna i en mekanisk hårddisk (oftast neodymium) är extremt starka för sin storlek.
Och sätter du ihop 2 stycken behövs nästan verktyg för att få isär dom.
Men dom påverkar inte en CRT skärm alls förrän du kommer väldigt nära.

Medans en vanlig högtalarmagnet (oftast Ferrite) är stora som attan och kan påverka en CRT på flera meters avstånd om dom riktas rätt (eller fel beroende på hur man ser det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Tror inte det ska vara någon fara, på deras hemsida står det "the magnet should not damage nor alter your headphones’ speakers or sound. We’ve tested many headphones and have had no issues or complaints"

OnT: Tack så mycket för posten. Har själv funderat på en sån mic länge men har avstått då den var lite dyr. Dock verkar den ju vara värd pengarna. Förresten, fick du betala något extra, då den skickas från USA?

Tja, sorry att jag inte svarat, har mekat flickvännens corvette hela helgen. >_<

Allt under typ 100 dollar brukar inte tullas, jag tror gränsen ligger på 500kr eller dylikt.

Dom verkar ha fått upp trycket på hemsidan så dom håller på och uppgraderar nu dock.
"NEW SITE WILL BE UP BEFORE JULY 10
FOLLOW @ TWITTER/ANTLIONAUDIO"

Bara för er som är sugna att vänta till 10'e Juli så kan ni lägga er beställning! Jag är sjukt jävla nöjd hittils iaf!

Permalänk
Medlem

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

https://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettl...

Med andra ord tull kommer efter 1400:- och moms från första öret.
Sen har dom ju inte tid att titta på alla paket så väldigt många går ju igenom utan att det blir tull,moms.
Och jag antar att ett paket med 50:- värde har större chans att slinka igenom än ett för 3000:- och samma sak att stora paket har lättare att fastna än små då stora kan tänkas vara mer värda.

Sen finns det ju något som heter gåva,gift och för att det ska gälla så får värdet ej överstiga 500:-.
Om man beställer från diverse kina,hongkong butiker som tex www.dx.com (plus alla andra med) så kommer dom med 99% säkerhet att kryssa i gift vilket dom har gjort i många år nu.
Och tullen är ju inte så dumma att dom går på det utan när 99,99999% av alla paket från kina är märkta med gift så skiter dom ju helt enkelt i detta då dom mycket väl vet om att butiker kryssar i detta

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Borde få min om någon dag nu! Riktigt peppad!

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk

Fortfarande inte fått den, men men. Går inte att spåra utanför USA tydligen

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Skrivet av Erpatjoff:

Fortfarande inte fått den, men men. Går inte att spåra utanför USA tydligen

Ah, vad tråkigt. Vilket datum beställde du?

Permalänk
Medlem

Vilka skickade dom med då?
jag har fått hem med dom flesta olika paketkrossarna som finns och har alltid kunnat spåra så länge det inte går som vanligt brev men då går det inte att spåra i ursprungslandet heller.

Men det kan ta upp till en vecka (ibland mer,mindre beroende på vilken terorist noja usa tullen har för tillfället) efter att tullen i usa har fått in paketet tills nästa spårning syns vilket ofta är att det anlänt till svedala och är på väg till tullen här.

Det finns historier runtom på nätet att det tagit år att komma igenom usa´s tull (åt båda hållen men det är ju givetvis vanligast in till usa) och det är då små,billiga saker det handlar om.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erpatjoff:

Fortfarande inte fått den, men men. Går inte att spåra utanför USA tydligen

Med tankte på hur förpackningen ser ut så har din mic förmodligen blivit sönderskjuten med bombrobot alternativt verkar som utbildningsmaterial för ny tullpersonal.

Permalänk

Fick den faktiskt idag i posten så det var nog ok! Inte hunnit pröva en, uppdaterar under kvällen!

Edit: Kollat lite på den nu, den plockar upp alla mina musklick och tangentbordslag. Så det är väl ok. Ljudet är bra mycket bättre än Zalman micen jag använde som lös mick förut dock. Overall så får den av mig 7/10! Inte dyr och gör vad den ska, sitter inte ivägen som zalman micen och har bättre ljud.
Edit 2: Nu får den faktiskt 9/10. Polarna var supernöjda med ljudet både i mumble och skype.

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Skrivet av traeskapa:

Ah, vad tråkigt. Vilket datum beställde du?

Beställde den 26e!

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem

Det gäller att justera mikrofonen så den hamnar bredvid munnen men ändå riktad mot munnen, då behöver man inte ha lika hög ljudvolym på micken (skype justerar detta automatiskt rätt bra) och musklick/tangentbordsljud plockas inte upp lika lätt. Blir inte heller så brusigt ljud när man slipper ha mikrofonvolymen på högsta trots mic-boost.

Permalänk

Den här mikrofonen verkar perfekt, jag har letat efter någonting liknande! Ljudkvaliteten verkar underbar och priset är kalasbra. Synd att det inte finns någon svensk återförsäljare...

Permalänk

Det går att beställa nu! Ska köpa en till mina nya hörlurar jag ska köpa imorn! (Sennheiser HD558)

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Det går att beställa nu! Ska köpa en till mina nya hörlurar jag ska köpa imorn! (Sennheiser HD558)

Ser inte ut som att det går att beställa...

Permalänk
Medlem

Å, en sådan måste jag beställa ser mycket smart och smidig ut. Det verkar dock som att det kommer en ny version om ca. två veckor, den borde man nog vänta på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Azodan: Det står iofs ca 2 månader...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

http://minfil.se/B1o3X7a1be

Ser inte ut som att det går att beställa...

http://www.modmic.com/

Jag kan :S

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Jag kan inte heller hmm.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Samma för mig med i både ff och chrome med heller utan tömd cache så går det inte att beställa utan dom "uppgraderar" sidan för tillfället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Jag kan inte heller hmm.

Konstigt, jag kan ju liksom :S Men är det en ny hemsida för er? Det är det för mig iaf, stiligt!