Permalänk
Medlem

Val av chassi - The big 4!

Hej kära Swecare!

Jag står inför ett stundande datorköp och behöver således ett nytt chassi för de kommande komponenterna. Har tidigare varit mycket kinkig med mina chassin har ägd bla Lian LI PC7 SC edition och Antec 180.

Nu har jag snöat in mig på några alternativ gällande chassin och behöver er feedback och dylikt då jag efter flera recensioner fortfarande inte kan bestämma mig.

Utmanarna är:

  • Fractal Design Define XL

  • Fractal Design Define R3

  • Antec P280

  • Corsair Obsidian 550D

Jag vet att kylning kontra ljudlöst är ett ge-och-ta-moment så blir det hela mer invecklat, då jag vill erhålla god kylning utan att chassiet låter som en gammal dieselmotor. Likaså vill jag även att gott om utrymme (vilket onekligen FDDXL tillhandahåller) för mina komponenter och bra plats till diskar.

Hur upplever ni vaggorna/slädarna för hårddiskarna? Då men tanke på vibrationsdämpning och funktionalitet etc. Vill ju gärna kunna växa mellan 3.5" och 2.5" om lusten faller in utan alltförstort jobb.

Då jag inte flyttar burken speciellt ofta (mina landagar verkar i dagsläget vara över) så är inte vikten så avgörande.

Så vad säger ni swecare om mina utmanare? Vilket bör vinna? Likaså behövs något tillbehör såsom förlängsningssladdar, fläktar etc för respektive chassi?

Lev&må!

H

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Jag äger ett Define XL som jag förut hade mitt main bygge i, men jag valde bort det så fort pengarna tillät för att jag blev så oerhört trött på hur dålig jag tänkte vibrations dämpningen var.

Jag hade inte världens tystaste hårddiskar då men just define XL tycker jag inte klarar av att hålla borta just vibrationer ordentligt, har just nu i ett gammalt P182 istället och det klarar det mycket bättre.

Värt att notera är dock att jag alltid har datorn står bredvid mig på skrivbordet, ett XL som står en bit bort eller på golvet kommer nog inte märkas att det låter lika mycket.

Jag tyckte även att hela fronten hae dålig kvalité med skallrande dörrar, både frontdörren och fläktdörren.
Utrymmet är dock superbt, jag har mitt XL som filserver numera vilket det funkar utmärkt till, mycket plats, för hårdvara speciellt hdd's och tyst.

Var det mina egna pengar hade jag nog kollar på R3, eller 550D då jag inte gillar designen på P280

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är i ägo av ett 550D så tänkte jag ge mina synpunkter på chassit. Du kan sedan använda det jag har sagt mot vad andra har nämnt om resterande chassin för att komma till ett svar.

Vill först börja med din fråga angående vaggorna. Nu använder jag inte min mekaniska hårddisk så ofta, men under monteringen så kändes det som de var väldigt bra byggda och bör hålla borta vibrationerna. När jag faktiskt har använt min mekaniska hårddisk så har jag knappast märkt av ljudet, men det kanske är en för att jag inte tänkt på det.

För att gå vidare till kampen mellan kylning och ljud.
Jag kör själv 7 st fläktar i mitt chassi vilket ger garanterat bra kylning, ett bevis för detta är en fin historia

Var på ett lan under veckan, och hade datorn placerat så att utblåset var riktad mot min säng. Det var riktigt kall luft som blåste ut och för att kunna sova, så vart jag tvungen att stänga av det utblåset.

Jag har självklart offrat ljudet pga att skydden för topp och sidofläktarna är borttagna. Men nivån stör mig inte alls, den låter ja, men det är inom rimliga gränser. Det som nog låter mest är mitt nätagg, vilket är väldigt synd.

Jag har anser att 550D är ett väldigt bra chassi, men jag har ingen aning hur det står upp mot de andra du tänker på!