Group policys - Rättigheter till olika mappar?

Permalänk
Medlem

Group policys - Rättigheter till olika mappar?

Hej,

Blir inte klok på detta.
Jag har en mapp med 2st. undermappar. Jag har 2st. grupper användare som båda ska komma in till huvudmappen men ha olika rättigheter till de underliggande.
Jag har sett till att de ligger i olika grupper som har rättigheter till de respektive undermapparn och satt att de ska kunna komma in i den ena men inte i den andra.

På något sätt så får de tillgång till allt och vad jag kan se så ärver rättigheterna inte nedåt och det står att det gäller för denna folder only..
Några tips på vad det är jag missar?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

Bara kolla grundläggande: De här undermapparna, "Users" ligger inte kvar (eller everyone/alla)?
Är användarna administratörer och du menar att de kan komma in genom att ta ägandeskap? Detta är lite svårare att förhindra, du vill ju inte förbjuda administratörer att ändra behörigheter. Men det finns en group policy-inställning som säger vilka som får ta ägandeskap och där ska väl bara administratörer ligga med som standard.

Om du testar att negera behörigheterna kanske du kan få det att fungera eftersom förbud gäller framför tillåtelse. Så i mappen där ena gruppen inte ska komma in så ska de inte bara sakna behörigheter utan även vara förbjudnaa (denied) till typ allt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG