Bilskrotaren tog bilen utan tillåtelse - Vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Bilskrotaren tog bilen utan tillåtelse - Vad gör jag?

Hej kära forumiter!

Nu kommer jag med ett problem som inte är så nära datorer, men som har med konsumenträtt att göra.

Jag hade beställt skrotning på min gamla bil för några veckor sedan, och angav att den kunde hämtas tidigast i måndags(18:e). När jag kom hem såg jag att den var borta. Det första jag tänkte var att den blivit stulen, men eftersom att den inte gick att starta eller ens rulla iväg så utesluter jag det alternativet tills vidare. Det jag undrar är hur bilskrotaren kan tycka att han har rätt att hämta min bil utan bevis, överlåtelse, medgivande, nycklar, eller ens varsel?

Jag skrev nu följande meddelande till skrotarn:

Citat:

Hej!

Mitt namn är L och jag skapade en hämtningsorder med nr.*****, och jag angav att bilen tidigast kunde hämtas 2012-06-18, och att registreringsbevis och nycklar skulle överlämnas vid hämtning. När jag kom hem idag(2012-06-24) såg jag att bilen var borta, och jag ställer mig frågandes till om ni hämtat bilen utan nycklar, bevis, överlåtelse eller medgivande från ägarens sida? Om så är fallet så hoppas jag att ni inser att detta inte är acceptabelt. Rent juridiskt sett har ni ingen rätt att hämta min bil utan en överlåtelse, och detta är lagligt sett stöld. Jag väljer dock att inte betrakta detta som en sådan för tillfället, men jag förväntar mig att ni kontaktar mig omgående så att vi kan lösa den formella biten. Jag behöver dessutom parkeringsbeviset som satt i min gamla bil, för att inte få P-böter på min nya.

Jag kommer att betrakta alla avgifter och fakturor som makulerade tillsvidare, och detta meddelande fungerar som en bestridande handling gentemot alla ekonomiska krav från www.*********.se och alla associerade instanser. Polisanmälan görs om ni inte kontaktar mig innan morgondagens(2012-06-25) slut. Detta meddelande sparas för framtida referens. Alla avgifter i samband med detta ärende förväntas lösas från er sida.

Vänlig hälsning
L**** *****
Email: **********@live.se
Tfn: 07*-*** ** **
Ordernr: *****

Nu undrar jag vad som lagligt händer, och vad jag ska göra? Jag förstår inte ens hur de kan skrota bilen utan ett reg.bevis där skrotning står angivet.

Skulle verkligen uppskatta lite juridiska tips för den här röran

Mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Det viktiga först, din avatar värmer mitt hjärta varenda gång jag ser den

Det sekundära, kolla datumen i din post, "...jag angav att bilen tidigast kunde hämtas 2012-06-18, och att registreringsbevis och nycklar skulle överlämnas vid hämtning. När jag kom hem idag(2012-06-24)... "

Om de tidigast fick hämta den i måndags o de har hämtat den nu stå stämmer det väl annars?

Permalänk
Medlem

Han angav det datum bilen tidigast kunde hämtas, detta innebär nångång efter detta datum men inte specifikt när. Vad jag kan se gäller saken huruvida skrotningsfirman kan hämta en bil utan att skriva på en ägarbyteshandling eller dyl.

Till ts, har tyvärr inget bra svar på frågan men tycker det ser ut som att dom gjort fel som hämtat bilen.

Permalänk
Medlem

Så firman har hämtat bilen efter det datum som du angivit som tidigaste datum för avhämtning?

Måste bara fråga, vad är det som är problemet? Att de inte ringde och förvarnade samt hämtade nycklar/regbevis?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Så firman har hämtat bilen efter det datum som du angivit som tidigaste datum för avhämtning?

Måste bara fråga, vad är det som är problemet? Att de inte ringde och förvarnade samt hämtade nycklar/regbevis?

Teoretiskt sett skulle han kunna ha en 70"-TV, 100 kilo oxfilé och hela sin döda släkt i urnor i bilen, då kan det ju vara ett problem. Nu är det väl mest fråga om en principsak och ett parkeringsbevis.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Teoretiskt är det stöld så om dom inte betalar alla omkostnader för ett nytt parkeringsbevis så är det bara och anmäla dem till polisen.

Permalänk
Medlem

Kan ju passa på att skrota grannens fula bil som alltid felparkerar på gatan om det inte krävs något som helst medgivande från ägaren?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Du har ju redan gjort klart din åsikt i brevet, vad är meningen med tråden? Klapp på axeln?

Ibland undrar man om swec har blivit ett ställe där folk som gillar att skriva och skicka argsinta brev visar upp sig från sin sämsta sida...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Kom ni överens om att de skulle kontakta dig innan avhämtning av bilen?

Hur gick beställningen till? Vad stod/sas?

Vill bara veta så jag får en uppfattning.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Du har ju redan gjort klart din åsikt i brevet, vad är meningen med tråden? Klapp på axeln?

Ibland undrar man om swec har blivit ett ställe där folk som gillar att skriva och skicka argsinta brev visar upp sig från sin sämsta sida...

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar snarare om att TS vill ha råd om hur man bäst hanterar ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Teoretiskt är det stöld så om dom inte betalar alla omkostnader för ett nytt parkeringsbevis så är det bara och anmäla dem till polisen.

Och sedan ta emot en faktura på kostnaden för skrotningen av bilen också... Smart idé!

Bilen fraktades bort gratis, var glad för det istället. Det är många som kommer med bilar utan registreringsbevis som jag har förstått det och jag är inte hundra men har för mig att bilskrotar kan slå på chassi nr till exempel och få fram ägare. Legitimation på det och saken är biff.
Klart detta inte verkar vara riktigt hundra, men varför gnälla när du fick som du ville?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Du har ju redan gjort klart din åsikt i brevet, vad är meningen med tråden? Klapp på axeln?

Ibland undrar man om swec har blivit ett ställe där folk som gillar att skriva och skicka argsinta brev visar upp sig från sin sämsta sida...

Skickades från m.sweclockers.com

För vårat nöje såklart! Jag vill absolut veta hur detta slutar! Förstår du hur tråkigt detta forum skulle vara om det aldrig kom sådana här trådar lite då och då?
Och jag tycker faktiskt hans brev var riktigt skickligt skrivet, så en klapp på axel har han definitivt förtjänat.

PS/ Varför alla dessa bittra människor på Sweclockers? (ja, jag syftar på dig fizzdan)

Permalänk
Medlem

När jag skrotade en bil senast (runt 2008) så räckte det med att man signerade den blåa delen av reg-beviset och gav till Skrotnisse, då har han formellt fått ta över bilen. Om TS förväntade sig att de skulle ringa eller se till att han var hemma när den hämtades så kommer uttrycket "man upphör aldrig att förvånas" väl till pass.

Om TS kunde skriva exakt vad han lämnat för papper till skroten och vad han förväntade sig skulle hända så kanske det kan bringar lite klarhet i det här.

Permalänk
Medlem

När man skrotar en bil med hämtning så plockar man ur allt. Dom kommer och hämtar den utan förvarning. Och dom ringer inte för att mötas upp.

Är det något problem får man åka dit och göra upp. Alternativt be dom skicka om man är lat.

Papper och nycklar får man skicka in om man inte lagt det i bilen. Fast dom brukar inte direkt kräva det utan kan nog fixa det med reg.nr och VIN.

Va glad att du slapp frakta den själv.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Handlar snarare om att TS vill ha råd om hur man bäst hanterar ärendet.

men hallå? är Swec det första stället man frågar på? nja ...

Jag brukar tänka såhär;
1: Sunt förnuft
2: Google
3: Valfritt internetforum.

Hur skulle man hantera situationen med sunt förnuft. Jo, man väntar till stället är öppet, och ringer och säger; "schysst att ni hämtade min bil, men jag glömde mitt parkeringskort i bilen, kan jag få tillbaks det?" TS säger ju själv; kom och hämta bilen EFTER 120618. Om bilen inte är tömd 120624 är det väl knappast skrotarens fel, eller?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

För vårat nöje såklart! Jag vill absolut veta hur detta slutar! Förstår du hur tråkigt detta forum skulle vara om det aldrig kom sådana här trådar lite då och då?
Och jag tycker faktiskt hans brev var riktigt skickligt skrivet, så en klapp på axel har han definitivt förtjänat.

PS/ Varför alla dessa bittra människor på Sweclockers? (ja, jag syftar på dig fizzdan)

Det handlar väl knappast om att jag är bitter, jag tycker snarare att dessa trådar blir vanligare och vanligare.. "Hej, jag tycker mig blivit felaktigt behandlad, hur ska jag göra? Jag har skrivit ett brev som kunde varit formulerat av en jurist, räcker det, eller ska jag ringa mina polare från FD. jugoslavien?"
Svaret är ju så pinsamt uppenbart att det är skrivet på första sidan i "handbok för livet". Vart ligger nöjet i det?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Alla verkar ha missat det här:

Citat:

jag angav att bilen tidigast kunde hämtas 2012-06-18, och att registreringsbevis och nycklar skulle överlämnas vid hämtning

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Alla verkar ha missat det här:

Jag tror TS missat det faktum att det var inte han som satte reglerna för det här spelet .. Han ville bli av med bilen, och det blev han.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med avregisteringen av bilen ? Vet att poolaren sålde sin GTI till Norge och får fortfarande betala någon register avgift på 35kr /år.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Alla verkar ha missat det här:

Regbeviset klarar sig bilskroten utan och till vad behöver dom nycklarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

Hur blir det med avregisteringen av bilen ? Vet att poolaren sålde sin GTI till Norge och får fortfarande betala någon register avgift på 35kr /år.

Haha, har råkat ut för samma sak ... Det är bara att ringa till Transportstyrelsen och berätta hur det ligger till så avregistrerar de bilen ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag är också riktigt intresserad hur det här kommer att sluta. Om det här skulle vara regelrätt så är jag den första som kommer att skicka skrotnisse till Fizzdan och låta dom plocka saker.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

Hur blir det med avregisteringen av bilen ? Vet att poolaren sålde sin GTI till Norge och får fortfarande betala någon register avgift på 35kr /år.

Sålde min EVO till Norge och om allt gått korrekt till och din polare skickat in bevis om det och plåtar till Transportstyrelsen så ska det inte va några problem.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Skrivet av c0rn:

Jag är också riktigt intresserad hur det här kommer att sluta. Om det här skulle vara regelrätt så är jag den första som kommer att skicka skrotnisse till Fizzdan och låta dom plocka saker.

ahhahahaha ja du.

Skulle vara kul att veta hur det gick.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0rn:

Jag är också riktigt intresserad hur det här kommer att sluta. Om det här skulle vara regelrätt så är jag den första som kommer att skicka skrotnisse till Fizzdan och låta dom plocka saker.

Men herregud, var ligger problemet? Ska man gnälla för minsta lilla så får man ju gnälla hela tiden .. TS ville bli av med bilen, och det blev han. Sen är det klart att det finns några juridiska tveksamheter om det "gick rätt till", men i slutändan så var det ju faktiskt TS som initierade hela grejen. Hade han INTE velat bli av med sin bil hade jag förstått tråden...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Tycker dem gjort fel men du fick som du ville så var det abra parkeringsbeviset så hade du istället kunnat maila och bett dem skicka parkeringsbeviset per post.

Angående fizzdans gnäll så kan jag gnälla då också och säga att jag tycker största andelen av trådarna är så jäkla tråkiga, men det är som på dem flesta forum att dem strömmas över av p12 frågor.
Istället för att googla först, så ställer dem även de simplaste frågorna här.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Men herregud, var ligger problemet? Ska man gnälla för minsta lilla så får man ju gnälla hela tiden .. TS ville bli av med bilen, och det blev han. Sen är det klart att det finns några juridiska tveksamheter om det "gick rätt till", men i slutändan så var det ju faktiskt TS som initierade hela grejen. Hade han INTE velat bli av med sin bil hade jag förstått tråden...

"Det jag undrar är hur bilskrotaren kan tycka att han har rätt att hämta min bil utan bevis, överlåtelse, medgivande, nycklar, eller ens varsel"?

Han tycker väl det gick fel till helt enkelt...

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Men herregud, var ligger problemet? Ska man gnälla för minsta lilla så får man ju gnälla hela tiden .. TS ville bli av med bilen, och det blev han. Sen är det klart att det finns några juridiska tveksamheter om det "gick rätt till", men i slutändan så var det ju faktiskt TS som initierade hela grejen. Hade han INTE velat bli av med sin bil hade jag förstått tråden...

Om man vill bli av med bilen utan problem är det ju endast att köra ner den i en sjö, problemet löst. Men nu har TS en fråga och det enda du whinar över är att han fick som han ville, när inte fick det.

Permalänk
Hedersmedlem

Bör inte gå att skrota en bil utan registreringsbevis.

Står ju så här på transportstyrelsen:

"När du lämnar in ditt fordon för skrotning ska du ha med dig Del 2 av registreringsbeviset. Registreringsbeviset består av två delar, del 1 som är blå och del 2 som är gul. Registreringsbeviset ska mottagaren ta hand om."

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Avregistrering-oc...
http://www.skrotabilen.se/faq#fraga1

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Det handlar väl knappast om att jag är bitter, jag tycker snarare att dessa trådar blir vanligare och vanligare.. "Hej, jag tycker mig blivit felaktigt behandlad, hur ska jag göra? Jag har skrivit ett brev som kunde varit formulerat av en jurist, räcker det, eller ska jag ringa mina polare från FD. jugoslavien?"
Svaret är ju så pinsamt uppenbart att det är skrivet på första sidan i "handbok för livet". Vart ligger nöjet i det?

Vad gör det OM dessa trådar blir vanligare?* Jag tycker denna tråd är rolig och dessutom mycket informativ, kan ju vara bra att veta hur man själv ska göra i en sådan här situation. Så även om du tycker denna tråd är "onödig", så kommer många att kunna dra nytta av tråden.

PS/ Jo du är bitter

*= Jag vet inte ens om det är sant att "dessa" trådar blir vanligare, och jag tror dessutom att det blir svårt för dig att visa det, om så nu vore fallet.