Permalänk
Medlem

Spillde Burn i mus1

Tjenare grappar!

Råkade spilla en skvätt Burn i min Razer Imperator 2012 för några dagar sedan. De senaste dagarna i.e. sen drickan torkade och blev klibbig har mina sidomusknappar blivit gammalt tuggummi under skolbänksega.

Frågan är dock hur jag skall få bort denna guds förbannade dryck vs knappar utan att färgen försvinner av att medlet är starkare än Lasse Stefanz på anabola?

Funderat lite på att dränka hela härkese i ren sprit (isopropanol) men vet inte om färgen klarar det, eller om den kommer vägra fungera efteråt.

Skjut mig med era rengöringstips tack!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Prova med tex Relaco:s rengöringsspray, funkar på all elektronik, har använt de många ggr efter spill i tex tangentbord

Visa signatur

"Don´t run away, you only die tired"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:
Skrivet av SgtAMG:

Prova med tex Relaco:s rengöringsspray, funkar på all elektronik, har använt de många ggr efter spill i tex tangentbord

Tror du att det fungerar när det tajtare än mellan ringen och gummit på ett välpumpat cykelhjul och svårare att komma åt än guldet i fort knox?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Helt övertygad om att de kommer att lösa dina problem.

Visa signatur

"Don´t run away, you only die tired"

Permalänk
Medlem

sprit som du sa, eller kliniskt rent vatten.. (så att det inte blir avlagringar på elektroniken)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Tjenare grappar!

Råkade spilla en skvätt Burn i min Razer Imperator 2012 för några dagar sedan. De senaste dagarna i.e. sen drickan torkade och blev klibbig har mina sidomusknappar blivit gammalt tuggummi under skolbänksega.

Frågan är dock hur jag skall få bort denna guds förbannade dryck vs knappar utan att färgen försvinner av att medlet är starkare än Lasse Stefanz på anabola?

Funderat lite på att dränka hela härkese i ren sprit (isopropanol) men vet inte om färgen klarar det, eller om den kommer vägra fungera efteråt.

Skjut mig med era rengöringstips tack!

Plocka isär den, skruvarna sitter på undersidan. Använd vatten (kanske låter konstigt men så är det) och sedan låter du den torka helt, du kan använda hårfön men precis som med håret så riktar du den inte mot ett ställe för länge.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

Döh.. stoppa in hela skiten i diskmaskinen! Det kommer garantera få det att försvinna!

Permalänk
Medlem

Skruva isär tänker jag inte göra, orkar inte köpa nya hajperglajds

Ang. Relaco:s spray. Vilken spray?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Glajdsen bör bytas varannan vecka anyways men aja
...

Hade själv kört på destillerat vatten

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrNeikter:

Döh.. stoppa in hela skiten i diskmaskinen! Det kommer garantera få det att försvinna!

Kanske bör tilläggas att musen måste vara 100% torr innan den sätts i bruk igen. Gissar vilt att det kan ta cirka 1-2 veckor.

Tips dock, plocka isär musen, så du kommer åt dem "skadade" ställerna, torka bort med en servett & gnutta T-röd (möjligen?), Någon droppe vatten hade kanske också räckt att blöta ned papperet med en gnutta.

Lycka till.

Tillägg: Möss, tangentbord och annan kringutrustning går bra att rengöra med vatten, sålänge du gör detta med måtta & en gnutta hjärna.
Sålänge bara plasten / annat material skall rengöras går det bra. Men som sagt, använd inte i större mängder.
!!OBS - Detta gäller INTE skärmar, använd absolut inte vatten för att rengöra en skärm. Iallafall inte på själva "glaset".

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har ju helst kvar sladden i datorn, är ganska jobbigt att koppla in den igen. Inte så bra med vatten då antar jag? Tänkte ju att jag skulle kunna dränka den i sprit, låta det avdunsta medan jag slänger in en till Billys mikron utan att det blir några problem. Men går det eller är det ungefär lika smart som att dränka den i vatten?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Har ju helst kvar sladden i datorn, är ganska jobbigt att koppla in den igen. Inte så bra med vatten då antar jag? Tänkte ju att jag skulle kunna dränka den i sprit, låta det avdunsta medan jag slänger in en till Billys mikron utan att det blir några problem. Men går det eller är det ungefär lika smart som att dränka den i vatten?

Att försöka göra det medan den är ihopskruvad och dessutom inte ens urkopplad från datorn är inte någon bra idé alls X) Det kommer ligga skit kvar som blir rester och kan bli ledande after ett par dagar/veckor, såg en hel del såna kladd/fukt-skador när jag jobbade som mobilreparatör för en massa år sedan.

Jag skulle inte rekommendera att bara doppa den i sprit och tro att det löser upp klet på insidan, det enda bra sättet är att ta loss musen från datorn, skruva isär den och göra rent plasthöljet och knapparna med vatten och diskmedel eller t-röd t.ex. och en liten borste så man kommer åt mellan springorna.

Elektroniken kan man också borsta med Isopropanol eller t-röd om man bara har det, så länge man blåser av den så det dunstar fortare.

Sen låter man allt torka ordentligt innan man sätter ihop den igen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Att försöka göra det medan den är ihopskruvad och dessutom inte ens urkopplad från datorn är inte någon bra idé alls X) Det kommer ligga skit kvar som blir rester och kan bli ledande after ett par dagar/veckor, såg en hel del såna kladd/fukt-skador när jag jobbade som mobilreparatör för en massa år sedan.

Jag skulle inte rekommendera att bara doppa den i sprit och tro att det löser upp klet på insidan, det enda bra sättet är att ta loss musen från datorn, skruva isär den och göra rent plasthöljet och knapparna med vatten och diskmedel eller t-röd t.ex. och en liten borste så man kommer åt mellan springorna.

Elektroniken kan man också borsta med Isopropanol eller t-röd om man bara har det, så länge man blåser av den så det dunstar fortare.

Sen låter man allt torka ordentligt innan man sätter ihop den igen.

Okej, kanske får ta och beställa nya hajperglajds då :/

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10