Permalänk
Medlem

Bygga eget chassi

Hej!

Jag är sugen på att bygga ett eget chassi. Dock har jag inte kunskaper eller verktyg för att utföra detta. Tänkte att ett chassi i trä hade varit fantastiskt fint.

Om du är händig nog för göra detta mot betalning så hör av dig. Hade varit ett fantastiskt kul sommarprojekt.

Hoppas detta inte bryter mot några regler eller liknande.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Hej!

Jag är sugen på att bygga ett eget chassi. Dock har jag inte kunskaper eller verktyg för att utföra detta. Tänkte att ett chassi i trä hade varit fantastiskt fint.

Om du är händig nog för göra detta mot betalning så hör av dig. Hade varit ett fantastiskt kul sommarprojekt.

Hoppas detta inte bryter mot några regler eller liknande.

Mvh

Vad menas med detta, ska någon bygga ett chassi du byggt själv? Eller ska någon ge dig kunskap och verktyg mot betalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Vad menas med detta, ska någon bygga ett chassi du byggt själv? Eller ska någon ge dig kunskap och verktyg mot betalning?

Ledsen om jag var oklar. Jag vill att någon bygger ett chassi åt mig. Är väldigt trött just nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Varför bygga ett eget chassi när det finns ett stort antal redo att köpas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Varför bygga ett eget chassi när det finns ett stort antal redo att köpas?

Woops.

Därför att det inte finns något chassi som lämpar sig för mina ändamål, annars hade jag inte varit inne på att betala för att egengjort. Om du vet något chassi som fungerar för mig så säg till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Woops.

Därför att det inte finns något chassi som lämpar sig för mina ändamål, annars hade jag inte varit inne på att betala för att egengjort. Om du vet något chassi som fungerar för mig så säg till!

Du skulle ju kunna säga vad du vill ha ut av chassit, annars blir det svårt att hitta något som lämpar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du skulle ju kunna säga vad du vill ha ut av chassit, annars blir det svårt att hitta något som lämpar sig.

Haha givetvis. Trodde jag redan gjort det. Måste varit väldigt trött när jag skapade tråden.

  • (E)ATX-moderkort

  • 2st grafikkort (vattenkylda)

  • 2x360 radiatorer (tjocka, XSPC RX360)

  • minst 4 hårddiskplatser

  • Relativt stort nätagg, Cooler Master Silent Pro Gold 1200w

  • SÅ LITET SOM MÖJLIGT.

  • INGA LAMPOR/FÖNSTER/TRAMS

Permalänk

Blir lite problem att få fram en bakplåt till E-ATX om jag inte är ute och cyklar.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Blir lite problem att få fram en bakplåt till E-ATX om jag inte är ute och cyklar.

Okej. Jag har för tillfället ett Rampage 3 Extreme. Jag vet inte om det går som E-ATX eller om det fästs på samma sätt som ATX fast bara är lite större. Minns inte riktigt.

Då jag vattenkyler allt (förutom minnen och hårddisk) kan jag trycka ihop det mesta relativt bra utan att det ska bli för varmt eller liknande. Vilket är anledningen till att ett custom chassi hade varit suveränt.

Permalänk
Medlem

Kikade lite på Cosmos II men det är ju ENORMT och verkar inte få plats med båda mina radiatorer heller... Helvete. Är det ingen som är villig att tjäna en extra slant och bygga ett chassi åt mig :)?

Permalänk
Medlem

om du har kunskaper inom tex google shetchup så kan du börja med att göra en modell där. (det är inte så svårt att lära sig annars)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

om du har kunskaper inom tex google shetchup så kan du börja med att göra en modell där. (det är inte så svårt att lära sig annars)

Ingen erfarenhet. Men om någon är sugen sitter jag gärna ner med dem och diskuterar det och skissar lite.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Kaspersky 0_o;12332608]Haha givetvis. Trodde jag redan gjort det. Måste varit väldigt trött när jag skapade tråden.

  • (E)ATX-moderkort

  • 2st grafikkort (vattenkylda)

  • 2x360 radiatorer (tjocka, XSPC RX360)

  • minst 4 hårddiskplatser

  • Relativt stort nätagg, Cooler Master Silent Pro Gold 1200w

  • SÅ LITET SOM MÖJLIGT.

  • INGA LAMPOR/FÖNSTER/TRAMS

[/QUOTE]
Varför är så liten som möjligt ett krav? För ifall du tänker ha ett chassi med EATX, dubbla vattenkylda grafikkort och 2st 360 radiatorer så känns det väldigt svårt att få speciellt litet, och ifall inte ett chassi som är så absolut litet som det går är ett krav så finns det väll en hög chassin som stöjder resten?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Varför är så liten som möjligt ett krav? För ifall du tänker ha ett chassi med EATX, dubbla vattenkylda grafikkort och 2st 360 radiatorer så känns det väldigt svårt att få speciellt litet, och ifall inte ett chassi som är så absolut litet som det går är ett krav så finns det väll en hög chassin som stöjder resten?

Har ett 800D just nu och jag orkar inte med att det är så stort, tungt och klumpigt. Vilka chassin finns det som fungerar för mina ändamål över huvud taget?

Permalänk

Vill inte vara den som är den men ska du få någon att göra ett chassi till dig i trä så får du vara villig att hosta upp lite pengar koll mina gallerier, jag har gjort några lådor och ska man se det i ren tidskostnad så får du räkna med upp mot 3-5000kr för ett chassi som i stil med mitt Big tower om jag ska ha rimlig timlön

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Vill inte vara den som är den men ska du få någon att göra ett chassi till dig i trä så får du vara villig att hosta upp lite pengar koll mina gallerier, jag har gjort några lådor och ska man se det i ren tidskostnad så får du räkna med upp mot 3-5000kr för ett chassi som i stil med mitt Big tower om jag ska ha rimlig timlön

/S

Om du vet vad du sysslar med har jag inga problem med "hosta upp pengar". Har snackat med en duktig snickare (som tyvärr befinner sig i usa just nu) och han ville ha 500$ för att högkvalitativt bygge. Om du är intresserad så dra iväg ett PM så tar vi det där ifrån.

Permalänk

OM det skall vara litet. skulle man kunna designa att HDDs sitter som på Raven(bakplåten)

nätagg monteras fram och åvan för sitter 3x120mm platser samtidigt som i toppen sitter 3x120mm med tillräckligt med utrymme för att få in radiatorerna. då borde man väll kunna använda bästa möjliga yta?

ursäkta om allt verkar rörigt^^ varit uppe väldigt länge nu och är inne på min andra öl!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

OM det skall vara litet. skulle man kunna designa att HDDs sitter som på Raven(bakplåten)

nätagg monteras fram och åvan för sitter 3x120mm platser samtidigt som i toppen sitter 3x120mm med tillräckligt med utrymme för att få in radiatorerna. då borde man väll kunna använda bästa möjliga yta?

ursäkta om allt verkar rörigt^^ varit uppe väldigt länge nu och är inne på min andra öl!

Ingen dum idé! Gäller bara att hårddiskarna får den kylning dem behöver.

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Om du vet vad du sysslar med har jag inga problem med "hosta upp pengar". Har snackat med en duktig snickare (som tyvärr befinner sig i usa just nu) och han ville ha 500$ för att högkvalitativt bygge. Om du är intresserad så dra iväg ett PM så tar vi det där ifrån.

Tyvärr så har morfar sålt alla maskiner där jag gjorde de andra lådorna. Skulle vara sjukt kul att göra en låda till med kan tyvärr inte :/
Du får lycka till ändå

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Tyvärr så har morfar sålt alla maskiner där jag gjorde de andra lådorna. Skulle vara sjukt kul att göra en låda till med kan tyvärr inte :/
Du får lycka till ändå

/S

Vilka verktyg behöver du? Det mesta borde väl gå och göra för hand? Hjälper gärna till!

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Vilka verktyg behöver du? Det mesta borde väl gå och göra för hand? Hjälper gärna till!

Mycket går att göra för hand men kommer ta betydligt längre tid och med sämre precision. Det viktigaste skulle nog vara en ställbar hyvel med minst 40cm bredd och en cirkelsåg med stöd som är i vinkel annars kommer nog allt bli sjukt snett och vint

Meningen med mitt första inlägg var mest för att upplysa att det kunde kosta lite pengar det du efterfrågade, det kändes som att du var lite vilsen med tanke på den lite skakiga början på tråden
Jag hade nog kunnat göra en låda till mig men känner inte att den kvalitén en sådan skulle hålla är ok att sälja så kolla med snickaren igen du

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

varför i trä? borde inte det bli tyngre än säg aluminium? om problemet med ditt nuvarande chassi var att det var stort och klumpigt och tungt borde väll metall chassi vara bättre?