Permalänk
Medlem

Extern grafik

Tänkte köpa en macbook (pro lr air) till min blivande fru i bröllopspresent.

Hon är hardcore mac-fan så säg nu inte att jag ska köpa en PC istället (även om det hade varit så sjuuukt mkt lättare).

Mitt problem är att jag vill spela Diablo 3.
Då måste hon oxå spela för annars kommer jag aldrig få loss tiden att spela (om inte hon är med).

Har sett att MBA klarar spelet men bara med nöd o näppe. Ryktena säger att det kommer en ny MBA (med intel HD 4000) på WWDC men det hjälper ju knappt alls för spelets skull.

Så därför undrar jag:

Finns det extern grafik till en Macbook Air?

(gud vad mkt enklare det hade vart o köpa en vettig Asus till henne).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

External Thunderbolt graphics card är något kanske men vet inte om det är ute än, se till att den har Thunderbolt porten bara

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

köp en asus G serie (i kidd)

lite drygt med fan boys men D3 är inte allt för krävande. I dagsläget finns det inte externa grafikkort för mac, om den nya som kommer har thunderbolt kan det ändras men i dagsläget har jag iaf inte läst om något externa grafikkort till macs.

D3 kommer funka men det är på low/medium och känslan med det ä ringen höjdare på en 13 tummare.

DOCK på 15 tummaren med AMD Radeon HD 6770M med 1 GB GDDR5 lär det flyta på fint i medium/high

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1372525

han kör på 15 tummaren d3... ser helt ok ut imo

edit: air kan du glömma! strömsnål cpu och intrigerat grafik = inget d3

macbook pro 13" samma där, lite snabbare cpu dock intrigerad grafik flaskar

macbook 15" med ati lär funka fint!

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Som Ferrat säger finns det externa grafikkort som går via Thunderbolt, dock måste ni ju fortfarande ha en extern skärm för att kunna nyttja ett externt grafikkort, men det kanske inte är ett problem att fixa?

Är inte helt hundra på om de externa grafikkorten släppts än, men jag tror det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Jag har en MacBook Air, det flyter på bra i low/medium @ full-res

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Skrivet av aekblom:

Jag har en MacBook Air, det flyter på bra i low/medium @ full-res

Hur bra flyter det då? Och vilken CPU och upplösning har du?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Hur bra flyter det då? Och vilken CPU och upplösning har du?

Flyter = 60fps+, några enstaka drops runt 50+

CPU = 1.7Ghz, 2.9Ghz turbo
RAM = 4GB
Skärm = 1440x900

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

En extra skärm är inget problem. Är ju lite flashigt att ha två skärmar brevid varandra.

Hittade något om MSI GUS II men det verkar ju vara Apple som sätter sig på tvären (läs: finns inte drivrutiner).

15" vore ju en enkel lösning men de är ju så satans stora. Hade vart så skönt med en Air.

Så du lyckas att lira asså.... hmmm och de nya har ju HD 4000 istället för HD 3000 (hoppas jag).
Kanske kan gå vägen detta ändå.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av aekblom:

Flyter = 60fps+, några enstaka drops runt 50+

CPU = 1.7Ghz, 2.9Ghz turbo
RAM = 4GB
Skärm = 1440x900

Skumt, min Zenbook klarar inte ens 15 FPS med allt på lägsta med 1280x720 upplösning (testade att sänka från mitt vanliga 1600x900

Den har också 4GB RAM och en i5 2557m CPU på 1.7GHz med turbo upp till 2.7GHz...

EDIT: Det kan inte möjligtvis vara så att du har en i5 2410m eller en i7a?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Skumt, min Zenbook klarar inte ens 15 FPS med allt på lägsta med 1280x720 upplösning (testade att sänka från mitt vanliga 1600x900

Den har också 4GB RAM och en i5 2557m CPU på 1.7GHz med turbo upp till 2.7GHz...

EDIT: Det kan inte möjligtvis vara så att du har en i5 2410m eller en i7a?

Intel Core i5-2557M @ 1.70 GHz är det
Kan kanske ha lite med OSet att göra? mac drar inte alls mycket i standby

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Skrivet av aekblom:

Intel Core i5-2557M @ 1.70 GHz är det
Kan kanske ha lite med OSet att göra? mac drar inte alls mycket i standby

låter rätt skumt att det skulle vara en sån skillnad...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kör ni båda spelet i Windows?
Eller kör du det i Mac OS aekblom?

Permalänk
Medlem

Sen är frågan som sagt vilken upplösning spelet går i och inte endast vilken upplösning dennes skärm har.

Testade D3 på min Macbook Air (specs se sign), på native upplösning ligger fpsen på ca. 20-25 både på default settings som är high med AA off och om man kör med allt på low förutom upplösningen.
Justerar jag upplösningen så vinner man mycket fps men all text blir suddig och bilden blir mindre, och på en redan liten skärm på 11.6" är det inte direkt önskvärt. Om man stänger av shadows kan även det ge en liten ökning.

I 800x600 och allt på low hoppas fpsen mellan 40-60.

Prövade även att köra spelet genom bootcamp, vilket gav samma fps.
Spelet går att spela, men det är en konstant trög känsla.

Blizzard arbetar förtillfället på optimeringar för OSX då många tycks ha problem. Det skall komma mer information under veckan av dem.

EDIT:

Angående externa grafikkorts lösningar så är MSI på väg med sin GUS II, som är till för thunderbolt. Den är väl tänkt att lanseras under detta år, närmare information tycks MSI inte ha då jag även frågade dem genom deras facebook sida.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Intel HD 4000 ska väl ge en hel del extra drag. När gifter ni er? Det kan absolut vara värt att vänta om det är möjligt!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nog för att teknikprylar är bra men efter 3 år så kommer ju bröllopspresenten vara ett minne blott. Skulle det inte vara bättre om det blev något som glimmade istället för samma prislapp som en Mac?

På Kaplans hemsida finns allt från lösa diamanter som du kan köpa och sedan låta en guldsmed infatta i något mer personligt än vad du finner på guldfynd tex. :>

Självklart så kommer du få försaka Diablo 3 speltid lite men tror din fru kommer uppskatta din tanke mer än att försöka få henne att spela datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Intel HD 4000 ska väl ge en hel del extra drag. När gifter ni er? Det kan absolut vara värt att vänta om det är möjligt!

Gifter oss på lördag så hinner ju inte vänta ut WWDC.

Skrivet av Syche:

Nog för att teknikprylar är bra men efter 3 år så kommer ju bröllopspresenten vara ett minne blott. Skulle det inte vara bättre om det blev något som glimmade istället för samma prislapp som en Mac?

På Kaplans hemsida finns allt från lösa diamanter som du kan köpa och sedan låta en guldsmed infatta i något mer personligt än vad du finner på guldfynd tex. :>

Självklart så kommer du få försaka Diablo 3 speltid lite men tror din fru kommer uppskatta din tanke mer än att försöka få henne att spela datorspel.

Hon spelar mer än mig bara att hon inte har någon dator just nu.
Sen har hon redan fått glimmande saker för ca 4 Macbook Air så det får räcka.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Gifter oss på lördag så hinner ju inte vänta ut WWDC.

Då är det ju lite tight. Ska hon kunna spela på datorn som den är nu så är det nog MacBook Pro som gäller.
Hinner du få den tills lördag nu då?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Du borde investera i denna http://gizmodo.com/382448/gold-macbook-air-has-bejeweled-rain...

Kanske lite dyr men då får hon glimmer och en MBP, två flugor i 1 smäll liksom!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

En extra skärm är inget problem. Är ju lite flashigt att ha två skärmar brevid varandra.

Hittade något om MSI GUS II men det verkar ju vara Apple som sätter sig på tvären (läs: finns inte drivrutiner).

15" vore ju en enkel lösning men de är ju så satans stora. Hade vart så skönt med en Air.

Så du lyckas att lira asså.... hmmm och de nya har ju HD 4000 istället för HD 3000 (hoppas jag).
Kanske kan gå vägen detta ändå.

15" är då inte mycket större än 13". Jämför mot de på 17"->20" istället.
De är inte lika smidiga att ta med sig.

Edit: Stavfel.

Permalänk
Medlem

Det är dumt att köpa mac nu, oavsett modell. Alla kommer uppdateras snart^tm.

Det är ganska stor skillnad på hur spelet flyter i os x och i windows, jag har runt 50% mer fps i win än os x på min vita macbook (c2d 2.4GHz, geforce 320m) 25-30 i os x, allt på low, samma inställningar ger oftast 40+ i windows.
Det borde bli ungefär samma på MBA 2011

Det är tufft att få in boot camp i en air dock, om du inte tänkt köpa 240GB modellen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är dumt att köpa mac nu, oavsett modell. Alla kommer uppdateras snart^tm.

Det är ganska stor skillnad på hur spelet flyter i os x och i windows, jag har runt 50% mer fps i win än os x på min vita macbook (c2d 2.4GHz, geforce 320m) 25-30 i os x, allt på low, samma inställningar ger oftast 40+ i windows.
Det borde bli ungefär samma på MBA 2011

Det är tufft att få in boot camp i en air dock, om du inte tänkt köpa 240GB modellen.

Som det står ovan så har jag tänkt vänta ut WWDC. och kanske även ett ryktat MBA släpp till september.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Problemet när man vill ha en laptop men spela så får man en krock. Det är väldigt svårt att ha kraftfull grafik i en laptop. Så det optimala vore som du funderar över, extern grafik.

Problemet är det inte har fungerat bra förr och jag är därför fortfarande as skeptisk till lösningen. Få saker skulle göra mig så glad som att kunna ha ett externt Thunderbolt-graffe till min MBA 13.

Min 13" Air med i5 2557m skulle vara en riktigt bra gamer maskin om det bara finns ett grafikkort, alltså nästan vilket som helst. Ett klent kort för stationära typ GTS 250 hade verkligen gjort underverk till min Air.

Så min lösning på problemet var ganska billig och relativt enkel.
Jag byggde en billig budget stationär för ~2000kr av beggagnade delar.

Det behövs inte mycket kraft för att spel ska flyta på, det enda som egentligen behövs är ett riktigt grafikkort. Så jag köpte lite datorskrot av en polare och tog ett chassi från källaren och vips hade jag en stationär dator som jag har som spelmaskin/spelkonsoll/externt graffe. Det räckte bra med en 3,2Ghz C2D och ett GTS 250.

Vad tjänar jag på det egentligen?
Jo, slipper man tänka på grafikprestanda så kan man ju köpa vilken laptop som helst.

Inte säkert du vill göra så, men tänk över det som ett alternativ i alla fall.

Hur som helst så känner jag mig ganska taggad på Thunderbolt-grafik dessutom

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug