Diablo 3 skillsystem - hur fungerar det egentligen?

Permalänk
Medlem

Diablo 3 skillsystem - hur fungerar det egentligen?

Sökt runt lite på forum och googlat, men inte hittat någon bra, aktuell sammanfattning tyvärr.

Vad är det som gäller i releseversionen av Diablo III?

Vad har man för val, vad är konfigurerbart och hur?
Och hur funkar ev. respecs?
Kanske låter som dumma frågor men då får det vara så, jag får väl vara lite dum. =/

Om någon vet eller har annan bra info så dela gärna med er.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Sökt runt lite på forum och googlat, men inte hittat någon bra, aktuell sammanfattning tyvärr.

Vad är det som gäller i releseversionen av Diablo III?

Vad har man för val, vad är konfigurerbart och hur?
Och hur funkar ev. respecs?
Kanske låter som dumma frågor men då får det vara så, jag får väl vara lite dum. =/

Om någon vet eller har annan bra info så dela gärna med er.

du kan ändra dina spells när du vill hur du vill. det finns runor till varje spell som du också kan ändra runt med fritt. finns inga "talent trees".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagenius:

du kan ändra dina spells när du vill hur du vill. det finns runor till varje spell som du också kan ändra runt med fritt. finns inga "talent trees".

Tack, ung. det jag ville veta.

Vissa spel kan vara hardcore med specning och inte tillåta respecs nånstans, ex. "Sacred 2".
Att det tar tid att sätta aktiva skills/runor är en annan sak, det får man hantera.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Så detta innebär att man kan inte göra något fel/misstag som i D2, utan här kan man laborera fram och tillbaka med de skills man väljer och dess runor?

Hur fungerar poängen med attbritutes? Är det så tråkigt att dessa delas ut automatiskt?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Stich:

Så detta innebär att man kan inte göra något fel/misstag som i D2, utan här kan man laborera fram och tillbaka med de skills man väljer och dess runor?

Hur fungerar poängen med attbritutes? Är det så tråkigt att dessa delas ut automatiskt?

attbritutes delas ut auto så allt handlar om vad du gemar och vad du har för gear.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

attbritutes delas ut auto så allt handlar om vad du gemar och vad du har för gear.

Så tråkigt, roligare i D2 där man var tvungen att mer aktivt göra smarta val. Nålväl, för en icke WOW-are, vad är gemar?

Permalänk
Medlem

Gems som du stoppar i din gear som är "socketed" som ger lite extra grejer

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Två saker som är viktiga att ställa in om man är lite mer seriös i sitt spelande

Gå in i spelmenyn, välj options och sedan gameplay. Se till att kryssa för både "Show Advanced Tooltip" och "Elective Mode".

Den förstnämnda visar med detaljerad info på varje skill, såsom hur många procent mer än vapenskada en viss skill gör osv.
Den andra gör att du kan mappa om hur du vill mellan knapparna för dina skills. På en monk t.ex. är normalinställningen att vänster muknapp är en "Primary" skill och höger är en "Secondary". Genom att kryssa för elective mode så kan du nu ställa in "Primary" på båda knapparna om du skulle vilja det. Extra bra på magikern.

Så finns en hel del experimenterande med skills och kombinationer som man kan testa sig fram med, men jag saknar risken att göra fel. Finns inte lika stort incitament att spela upp riktigt lika många karaktärer som i D2.

Spelet är riktigt bra dock. Får se om det varar lika länge som D2, men just nu känns det som om man kan plöja ner rätt så mycket tid i spelet...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Men fan va dåligt!
Låter ju helt galet.
Hela (nästan) grejen med rpg e ju att man skapar sin egen mer eller mindre unika karaktär.
Det här innebär ju att alla wizards blir likadana t ex, om man bortser från utrustningen man har, eller har jag missat nåt?

Permalänk
Medlem

Jo alla blir likadana vilket känns ordentligt nerdummat motför D2 men systemet där var lite trasigt i sig eftersom man kunde sabba sin karaktär genom några felklick.

Betydligt lättare att testa ut nya builds i detta. Men varför gjorde dom inte så att man kan flytta runt attributen åtminstone, som man man med skillsen. Skulle bli något mer dynamik i varje fall.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Tipsar att ni läser denna!

Character customization explained
http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/3811455085?page=1

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Tipsar att ni läser denna!

Character customization explained
http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/3811455085?page=1

Oj det var inte lite att ta del utav, få ser när man orkar ta sig igenom dem. Tack för länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy:

Men fan va dåligt!
Låter ju helt galet.
Hela (nästan) grejen med rpg e ju att man skapar sin egen mer eller mindre unika karaktär.
Det här innebär ju att alla wizards blir likadana t ex, om man bortser från utrustningen man har, eller har jag missat nåt?

Skulle säga att du kommer se mer unika builds i D3 än i D2 pga avsaknaden av synergies som var ett krav för att skillsen skulle fungera vettigt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

tycker inte om detta systemet torchlight är mycket bättre

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Skulle säga att du kommer se mer unika builds i D3 än i D2 pga avsaknaden av synergies som var ett krav för att skillsen skulle fungera vettigt.

Hmmm..ja vi får väl se...laddar ner den digitala versionen just nu.
Hoppas att mina farhågor inte stämmer.
Har inte spelat betan, men gillade ettan o tvåan, så denna vill man ju inte missa trots allt.

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte hur man ska veta vilken skada min wizard gör. I inventory framgår damage per second, men detta är väl när jag använder staven/svärdet på fienden och inte själva casten i sig? O när jag kollar på den mer avancerade informationen om mina spells står bara att de ökar en viss andel procent hit och dit, är alla dessa grundade på dps i min inventory?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stich:

Jag begriper inte hur man ska veta vilken skada min wizard gör. I inventory framgår damage per second, men detta är väl när jag använder staven/svärdet på fienden och inte själva casten i sig? O när jag kollar på den mer avancerade informationen om mina spells står bara att de ökar en viss andel procent hit och dit, är alla dessa grundade på dps i min inventory?

"The formula is roughly as follows

Base Damage = (Weapon Damage Range + Bonus Damage from Gear) * (bonus from primary attribute [1 primary attribute="1%" bonus damage] + other class % damage bonuses).

Ability Damage = Base Damage * %Weapon Damage listed on the ability."

http://gaming.stackexchange.com/questions/60281/how-is-skill-...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

"The formula is roughly as follows

Base Damage = (Weapon Damage Range + Bonus Damage from Gear) * (bonus from primary attribute [1 primary attribute="1%" bonus damage] + other class % damage bonuses).

Ability Damage = Base Damage * %Weapon Damage listed on the ability."

http://gaming.stackexchange.com/questions/60281/how-is-skill-...

Jag har kanske en dålig dag, men är jag den enda som inte fattar denna formeln. Varför har inte Blizzard gjort det som i D2

Här ser man tydligt vad damage är med vald cast med aktuell utrustning och vad i skilltre.