Permalänk
Medlem

Gissa trasig dator del

Min stationära dator(se sign) har tagit en liten semester verkar det som.

Trycker på startknappen fläktarna spinner till power on LED blinkar till och sen inget.
(edit:) nätaggs fläkten spinner till den med

testat:
pluggat ur 24pin, pcie ström, hdd ström, atx12v, osv.
plockat ur ram minnen, grafikkort...
nollat BIOS
dragit ur varje sladd och satt tillbaka en och en...
"tjuvstarta" (grön+svart) nätagg verkar ge lite ström (fläktar startar.. men fortsätter inte)
dragit ur alla tillbehör etc enda i är ström.

Har ej tillgång till andra delar eller kylpasta så vill inte plocka bort cpun..
Senaste avstängningen var en vanlig "stäng av" utan något onormalt

Så min gissning går moderkort. några förslag på nåt jag glömt?

Permalänk
Medlem

Jag gissar nätagg

Permalänk

Kanske är nätagget som är boven i det här fallet, hmm!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Jag gissar nätagg

Skrivet av SilentHarmonic:

Kanske är nätagget som är boven i det här fallet, hmm!

Det är min andra gissning, bara det att nätaggregatets fläkt spinner till och ger ju därmed lit ström, är mycket möjligt att det fortfarande är nätagget dock har haft lite rolig datorer genom tiden...

Om inte annat trevligt tillfälle den valde att lägga av får väll hoppas att de finns lite garanti på prylarna kvar...

Permalänk
Avstängd

Kan nästan sätta min högra pungkula på agget, om jag förstod dig rätt; du har redan kört agget i "felsäkert".

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Kan nästan sätta min högra pungkula på agget, om jag förstod dig rätt; du har redan kört agget i "felsäkert".

På 1 tror jag du har rätt och på 2 har du rätt.
Har dragit iväg lite garanti önskemål...

Permalänk
Medlem

Köp en nätaggstestare på ebay eller tradera. Jag köpte en för 11kr på ebay. Bara plug 'n play. Perfakt att ha för enkel nätaggsfelsökning. Även för framtiden alltså.

http://viewitem.eim.ebay.se/NEW-POWER-SUPPLY-TESTER-HDD-PORT-...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara påpeka att jag hade delvis fel det va nätagget som börjat trilskas men tack vare inets snabba service var den inne på fredagen och klar på måndagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

"tjuvstarta" (grön+svart) nätagg verkar ge lite ström (fläktar startar.. men fortsätter inte)
dragit ur alla tillbehör etc enda i är ström.

Du är medveten om att det inte är en bil vi pratar om va? Grön+svart måste vara kortslutna så länge du vill att nätagget ska snurra. Det räcker INTE med att kortsluta och tro att det ska gå för all framtid..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Precis dom där felen var de när mitt gigabyte ds4 kortslöts för några år sedan..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Du är medveten om att det inte är en bil vi pratar om va? Grön+svart måste vara kortslutna så länge du vill att nätagget ska snurra. Det räcker INTE med att kortsluta och tro att det ska gå för all framtid..

Haha självklart vet jag det och testade att ha gemet inkört med ordentlig kontakt, men som sagt det var fel på agget, de va ett corsair CX så jag är inte allt för förvånad Men agget är bytt och burken tuffar på fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Kan nästan sätta min högra pungkula på agget, om jag förstod dig rätt; du har redan kört agget i "felsäkert".

Du får lyckligtvis behålla din högra pungkula för de bytte snabbt och snällt nätagget och nu rullar burken på fint!

Skrivet av AntiSmidig:

Precis dom där felen var de när mitt gigabyte ds4 kortslöts för några år sedan..

Skrivet av Erben:

Damm på undersidan av moderkortet som kortsluter ?

Hehe lösningen var nättagg.
Borde nog bara editerat min första kommentar med tanke på alla svaren ja får nu men tack ändå!
(alltid bra att vara efterklok)