Permalänk
Medlem

Har Z77 stöd för VT-d?

Enligt Intels egen info så har Z77 inte stöd för VT-d (Intel® Virtualization Technology for Directed I/O), men då den har en anmärkning som mer eller mindre säger "fast kanske ändå" så blir jag osäker...

Någon som vet?

Tillägg: iofs kanske en meningslös fråga, då det enda säkra är att höra med tillverkaren av specifikt moderkort, men jag låter frågan kvarstå ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om just Z77 har stöd för VT-d eller om du behöver ett av de andra chippen, H77 eller Z75.
Vad jag vet är att de upplåsta K processorerna inte har VT-d stöd.
Ta en titt på den här bilden så ser du vilka processorer som har VT-d stöd, kanske kommer även S och T processorerna med VT-d men det är inget jag vet än.
http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/IvyBridge/revie...

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas stöd för VT-d i Z77 men sen kanske inte alla moderkort supportar det - se upp med propparna som sagt också:

Källa.

Anledningen till att dom skrivit så är förmodligen att följande krävs för att VT-d ska funka (gäller det ESXi så är det inte säkert ändå):

"For Intel VT or Intel VT with Directed I/O support, desktop boards require the following:

# Intel® processor that supports Intel VT
# Desktop board BIOS with Intel VT support
# Additionally, a third party VMM may also be required."

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Beware, K-processorerna stödjer inte VT-d - även om du förmodligen redan har koll på det

Permalänk
Medlem

Har läst runt dels på wikipedia och intels hemsida, men fattar fortfarande inte den praktiska nyttan av VT-d, nån som kan förklara?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Har läst runt dels på wikipedia och intels hemsida, men fattar fortfarande inte den praktiska nyttan av VT-d, nån som kan förklara?

Om du har ett system som stödjer VT-d fullt ut, kan en virtuell maskin får exklusiv tillgång till t.ex ett nätverkskort, USB-port eller ett raid-kontrollerkort.
Speciellt i fallen med kontrollerkort kan det påverka prestanda.

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett, så har ASRock bra stöd för VT-d på sina Z77-moderkort, även ASRocks representant på något forum jag googlade förbi sa att alla deras Z77-kort ska ha stöd att enabla det i BIOS.