Scammare igång igen med ny taktik

Permalänk
Medlem

Scammare igång igen med ny taktik

Fick nyss mitt andra samtal denna vecka från ett utländskt företag som hävdade att min dator är infekterad. Förra gången så presenterade dom sig som Microsoft support. Men nu har dom bytt taktk.
Nu presenterade dom sig som customer support för ett säkerhetsföretag från Vancover Canada. Kommer inte ihåg namnet, för precis som förra gången så bryter dom på asiatisk engelska, skulle gissa på Indisk-engelsk dialekt.
Denna gång spelade jag med för att se hur långt dom går.
Nu ville dom att jag skulle starta upp aktivitetshanteraren och påvisa att jag hade allt för många processer igång som visade på att min dator skulle vara infekterad. Sen tröttna jag på dom och avsluta samtalet med Fucking scammers.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

idioter är va dom är. folk som är vana vid datorer etc kommer inte gå på detta. men tänk alla de starkars äldre som inte förstår bättre.

min farfar är paranoid och drar ut sladden så fort något "märkligt" händer!

Dold text
Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Tycker synd om de som går på det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Rätt gjort, känner igen beskrivningen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

idioter är va dom är. folk som är vana vid datorer etc kommer inte gå på detta. men tänk alla de starkars äldre som inte förstår bättre.

min farfar är paranoid och drar ut sladden så fort något "märkligt" händer!

Dold text

(om text i spoilern) Haha låtsas farsa gör samma sak. Kom upp ett medellande från norton antivirus i taskbaren om att han kanske hade virus. Drog elsladden på en gång. Det pinsamma, han jobbar med att sälja it men kan inget om det.

OnT Jobbigt för folk som inte kan datorer då de går på dessa samtal och köper dyra "skydd" mot virus.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Sjukt less på telefonförsäljare,scammers och allt vad det nu heter!

Det roligaste (eller kanske inte var så roligt) var när min farsa satt på sin laptop och helt plötsligt började svära över att datorn hade fusit. Han frågar mig lite argt "va fan gör jag för att fixa det?" och jag säger: Det går inte göra nånting. Så han slår i tangentbordet så datorn svartnar. Jag frågar va i helvete han håller på med och han svarar: Men det gick juh ändå inte fixa så skit samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ny taktik?

Ja, första gången försökte dom lura folk genom att säga att dom va från Microsoft. Detta börjar kanske bli svårt då det tagits upp i media. Den "nya" taktiken va/är att dom säger sig vara ett säkerhets/antivirus företag.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det var ett reportage om detta på rapport förut idag.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur dom kan få tag i telefon numret?
Dom har ringt till mig åxå, problemet är att jag jobbar skift och sover på dagarna ibland och jag blir så förbannad att jag inte kan somna om.

Visa signatur

Fractal DesignDefine R2, Titanium | Corsair HX 750W | HD6970 2GB | Core i7 (D0) 920@3,8GHz | Asus P6TD DELUXE | Corsair 6GB DDR3 XMS3-12800 | 120GB Corsair Force3 | 80GB Intel X25-M G2 | 500GB Spinpoint F3 | Noctua NH-U12P | Windows®7 Home Swe 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimzold:

Någon som vet hur dom kan få tag i telefon numret?
Dom har ringt till mig åxå, problemet är att jag jobbar skift och sover på dagarna ibland och jag blir så förbannad att jag inte kan somna om.

Stäng av telefon?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP