Permalänk
Medlem

Kylning av liggande chassi

Som sagt min dator ligger ner i tv bänken, det är ett chassi som är gjort för att stå upp normalt. Temperaturerna var inget problem när jag hade ett grafik kort, men när jag nu kör SLI blir temperaturerna extremt varma, 79 grader grafik kort när jag spelar, och system temperatur på 50-55 grader. Hur får man bäst luftflöde på ett liggande chassi?
Ska jag borra hål för fläkt på ovansidan? Just nu är det en 120 mm fläkt på framsidan som tar in luft, och en på baksidan som blåser ut.

Edit- Inblåsningsfläkten är riktad rakt mot det nedre grafik kortet, men en hårdiskbur med 3 hårdiskar sitter rakt framför den och blockerar. Funderar på att flytta hårdiskarna till 5.25 tums platserna med då blir dom säkert väldigt varma istället.

Chassit är en Gigabyte triton http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=2153#kf

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

sätt in mer chassifläktar! är det möjligt så kan du kanske göra lite hemmabygge och snickra till några nya fläktplatsen, men annars tycker jag att du kanske kan fundera på att byta plats för datorn...

Visa signatur

Spelar: Black Desert Online (GM för guilden Necrotic), DotA 2

Permalänk
Medlem

Dina temperaturer är inte extremt höga.

Vill du få ned dem lite, borde det räcka att byta ut de nuvarande chassifläktarna mot lite kraftigare.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av craxido:

sätt in mer chassifläktar! är det möjligt så kan du kanske göra lite hemmabygge och snickra till några nya fläktplatsen, men annars tycker jag att du kanske kan fundera på att byta plats för datorn...

Jo som sagt funderar på att sätta en 120 mm på ovansidan, hål finns men ej för skruvarna så jag får borra lite. Köpte tyvärr en Scythe Kama Grand Cross cpu kylare så jag kan nog inte ställa upp datorn även om jag skulle vilja, monteringen på den är så dålig att den skulle nog lossna.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hur ser TV-bänken ut? Jag hade liknande problem som dig med min HTPC, jag sågade ut ett bakstycke på TV-bänken så den varma luften kunde ta sig ut någonstans. Sänkte allt med 20 grader.

Så om din dator ligger inne i en TV-bänk så måste den få kall luft, annars så cirkulerar den varma luften omkring i TV-bänken.
Jag sågade ett hål i träfiberskivan på bakstycket av TV-bänken: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20117674/

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Köpte tyvärr en Scythe Kama Grand Cross cpu kylare så jag kan nog inte ställa upp datorn även om jag skulle vilja, monteringen på den är så dålig att den skulle nog lossna.

Eh, finns väl inte en kylare som inte klarar helt vanlig vertikal placering av moderkortet? (Låter som du inte fått till monteringen rätt?)
Håller med att monteringen inte är speciellt bra på denna kylare (pushpins, och dålig fixering såvitt jag vet) men nog ska den hålla...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonjer:

Hur ser TV-bänken ut? Jag hade liknande problem som dig med min HTPC, jag sågade ut ett bakstycke på TV-bänken så den varma luften kunde ta sig ut någonstans. Sänkte allt med 20 grader.

Så om din dator ligger inne i en TV-bänk så måste den få kall luft, annars så cirkulerar den varma luften omkring i TV-bänken.
Jag sågade ett hål i träfiberskivan på bakstycket av TV-bänken: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20117674/

Det är helt öppet på badsidan, och även plats ovanför så luften kan komma ut, så det är inget problem.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.