Dyrare ljudkort värt priset?

Permalänk
Medlem

Dyrare ljudkort värt priset?

Använder bara hörlurar (sennheiser hd555 nu men kommer gå upp till bättre när de går sönder).
Är hörlursförstärkaren värt de extra mot t.ex Asus Xonar DX?
Sett många kommentarer om att ett vanligt ljudkort inte duger när hörlurarna börjar bli bättre. (Har ganska mycket brus och skit nu)

Spelar mest, musiken är väll 95% mp3 och det ses mycket film.

Kanske det är någon som gått från nå 700~kr kort till bättre pga att du inte tyckte att ljudet inte var bra nog?
Eller behövde köpa en DAC för att driva lurarna?

Sitter med ett usbljudkort nu som suger så tänker köpa något nytt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

volymreglering?

En av de viktigaste funktionerna för mig är analog volymreglering. Ska man digitalt reglera volymen så tappar man i upplösning i ljudet. Jag har ett gammalt audigy2 med breakoutbox på spelmaskinen och det är riktigt bekvämt att kunna vrida på en ratt när man vill sänka utan att behöva in i ljudkontrollern.
För musiklyssnande har jag ett studiokort med bra hörlursförstärkare och det är även kopplat vidare till stereon. Jag har ett M-audio FW410 men med mindre kanaler för analog mixning hade jag valt ett
http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_pro.htm eller c400 som är likt men lite annan design och fyra kanaler ut som går att använda till sub sat delning. De har båda digitalt ut om man vill koppla till hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Använder bara hörlurar (sennheiser hd555 nu men kommer gå upp till bättre när de går sönder).
Är hörlursförstärkaren värt de extra mot t.ex Asus Xonar DX?
Sett många kommentarer om att ett vanligt ljudkort inte duger när hörlurarna börjar bli bättre. (Har ganska mycket brus och skit nu)

Spelar mest, musiken är väll 95% mp3 och det ses mycket film.

Kanske det är någon som gått från nå 700~kr kort till bättre pga att du inte tyckte att ljudet inte var bra nog?
Eller behövde köpa en DAC för att driva lurarna?

Sitter med ett usbljudkort nu som suger så tänker köpa något nytt.

Asus xonar DG har hörlursförstärkare. Är ett bra kort till ett bra pris om man inte vill lägga en halv månadslön på ett ljudkort

Permalänk
Medlem

Även Xonar DX har hörlursförstärkare, inte i samma klass som ST/STX eller lika mycket förstärkning, men klart över inbyggda standardljudet i förstärkning och kvalitet eller dom billiga ljudkort som finns.

Dock ska du skaffa riktigt bra hörlurar bör du nog upp ett snäpp från Xonar DX.

Xonar DG?.... har bara hittat linjeutgångar på det kortet inte heller nån spec att det skulle ha hörlursförstärkare, kortet har heller ingen extern strömförsörjning som behövs för detta, men funkar bra för lättdrivna lurar, tex in-ear

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

En bra lösning är att köra digitalt ut till en dac och sen ha en hörlursförstärkare. Köper du en bra sådan så kommer du mycket längre än med ett dyrare ljudkort. Normalt sett har en dac dessutom flera ingångar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Även Xonar DX har hörlursförstärkare, inte i samma klass som ST/STX eller lika mycket förstärkning, men klart över inbyggda standardljudet i förstärkning och kvalitet eller dom billiga ljudkort som finns.

Dock ska du skaffa riktigt bra hörlurar bör du nog upp ett snäpp från Xonar DX.

Xonar DG?.... har bara hittat linjeutgångar på det kortet inte heller nån spec att det skulle ha hörlursförstärkare, kortet har heller ingen extern strömförsörjning som behövs för detta, men funkar bra för lättdrivna lurar, tex in-ear

http://www.asus.com/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_DG/
http://www.sweclockers.com/nyhet/12572-asus-xonar-dg-i-lagpro...

speccar för xonar DG bl a built in headphone amp och digital utgång. Har ett själv och det låter bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Även Xonar DX har hörlursförstärkare, inte i samma klass som ST/STX eller lika mycket förstärkning, men klart över inbyggda standardljudet i förstärkning och kvalitet eller dom billiga ljudkort som finns.

Dock ska du skaffa riktigt bra hörlurar bör du nog upp ett snäpp från Xonar DX.

Xonar DG?.... har bara hittat linjeutgångar på det kortet inte heller nån spec att det skulle ha hörlursförstärkare, kortet har heller ingen extern strömförsörjning som behövs för detta, men funkar bra för lättdrivna lurar, tex in-ear

Vad klassar du som riktigt bra lurar då? t.ex sennheiser hd650/800, båda ligger på 300Ω.

Skrivet av Tempel:

En bra lösning är att köra digitalt ut till en dac och sen ha en hörlursförstärkare. Köper du en bra sådan så kommer du mycket längre än med ett dyrare ljudkort. Normalt sett har en dac dessutom flera ingångar.

Måste väll ändå köpa ett kort så jag kan ta det digitala från något?
Det integrerade i moderkortet är helt kört efter lite överklockning
Sen blir det väll lite jobbigt med externa saker och ännu en till sak att släpa med sig på lan.

Skrivet av matte70:

http://www.asus.com/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_DG/
http://www.sweclockers.com/nyhet/12572-asus-xonar-dg-i-lagpro...

speccar för xonar DG bl a built in headphone amp och digital utgång. Har ett själv och det låter bra!

Med vilka lurar har du testat?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vad klassar du som riktigt bra lurar då? t.ex sennheiser hd650/800, båda ligger på 300Ω.

Måste väll ändå köpa ett kort så jag kan ta det digitala från något?
Det integrerade i moderkortet är helt kört efter lite överklockning
Sen blir det väll lite jobbigt med externa saker och ännu en till sak att släpa med sig på lan.

Med vilka lurar har du testat?

Shure SRH440 kör jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

http://www.asus.com/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_DG/
http://www.sweclockers.com/nyhet/12572-asus-xonar-dg-i-lagpro...

speccar för xonar DG bl a built in headphone amp och digital utgång. Har ett själv och det låter bra!

Japp stämmer, var jag som förväxla med nått annan kort tror jag

Skrivet av BergHa:

Vad klassar du som riktigt bra lurar då? t.ex sennheiser hd650/800, båda ligger på 300Ω.

Nja hur många ohm en lur har är inget kriterium om en lur är riktigt bra, vi kan väl säga en riktigt välljudande lur då, en sån kan vara in-ear. on-ear- eller around-ear
på sådana är det mer som spelar in än huruvida förstärkning är tillräcklig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Japp stämmer, var jag som förväxla med nått annan kort tror jag

Nja hur många ohm en lur har är inget kriterium om en lur är riktigt bra, vi kan väl säga en riktigt välljudande lur då, en sån kan vara in-ear. on-ear- eller around-ear
på sådana är det mer som spelar in än huruvida förstärkning är tillräcklig.

Tänkte mer hur långt de orkar att driva, fattar ju att ohm inte direkt betyder bra ljud =D

Om man tar t.ex xonar DG och säger att det inte orkar driva ett hd800 så blir det väll automatiskt sämre?
Menar kopplar jag in hd555 till telefonen så kommer det ju inte nära mot mina IE6.

Lägger nog en beställning på ett STX. Håller dem några år så är ju 1600:- inte så mycket.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

STX är en prisvärd investering

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nuforce Icon eller Icon2. Dac+hörlursförstärkare.
Klappat o klart du slipper ljudkort i datorn. Kör själv med det.
Funkar mycket bra.

Permalänk

Ljudkort eller dac

Jag har haft problem med störningar från interna kort och har gått över till externa kort allt mer.
Det enda intrna jag använder är ett audigy2 platinum med breakoutbox. Har haft både dx och stx och de plockade upp störningar ifrån min dator vilket creativekortet inte gör. Detta gjorde dem värdelösa för mig och jag bytte först mot ett behringer uca202 som jag hade hemma och det är helt utan störningar. Låter mycket bra för små pengar. Driver ett par Akg701 utan problem. M-audios fasttrack kort från en tusing och uppåt är bra på att driva hörlurar och kopplas lätt vidare till förstärkare samtidigt.
Ska man köpa ett ljudkort för att driva hörlurar hade jag valt ett kort med extern volymkontroll(RATT)
Att köpa ett internt kort för att driva lurar utan volymreglerad utgång är inte värt pengarna. Om man nu måste välja xonar kort så är det bara deras externa kort som har volymreglering men då hade jag köpt cambridge dac magic plus alla gånger. http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/da-omvandlare/camb...
Jag kanske är konservativ men någon annan måste gilla att kunna höja och sänka utan att pilla i en meny i ett spel eller i en driver.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara olika det där med plocka upp störningar i datorn. Jag märker inga störningar alls.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

störningar drabbar inte alla.

Min främsta anledning till de kort jag har är att jag kan driva hörlurssteget med full oclutput från datorn och reglera volymen analogt i hörlurssteget utan pilla med mus inne i dator. Försämrar både ljud och är osmidigt. Varför handikappa kretsar om man inte behöver göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Min främsta anledning till de kort jag har är att jag kan driva hörlurssteget med full oclutput från datorn och reglera volymen analogt i hörlurssteget utan pilla med mus inne i dator. Försämrar både ljud och är osmidigt. Varför handikappa kretsar om man inte behöver göra det.

För att ha sånt reglage måste man ju kunna nå datorn till att börja med (om man inte löder dit en förlängning)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

I dagsläget kör jag via RCA kontakterna på STX till en Hörlursförstärkare med egen volymkontroll
Volymen i windows har ingen effekt på denna linjeutgång.

Hörlursförstärkaren är bra på STX kortet men en bra extern är (lite) bättre
Linjeutgången är riktigt bra på kortet så ingen bråska med att skaffa DAC, men när/om jag byter Hörlursförstärkare kommer det bli nödvändigt, så jämra dyrt bara att gå upp mer

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Min främsta anledning till de kort jag har är att jag kan driva hörlurssteget med full oclutput från datorn och reglera volymen analogt i hörlurssteget utan pilla med mus inne i dator. Försämrar både ljud och är osmidigt. Varför handikappa kretsar om man inte behöver göra det.

Master volymkontrollen i Windows är hårdvaruaccelererad dvs den höjer och sänker förstärkaren på ljudkortet och du tappar ingen upplösning. Bara dumt att driva ett ljudkorts förstärkare med full output.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

om att inte nå datorn...

Skrivet av BergEr:

För att ha sånt reglage måste man ju kunna nå datorn till att börja med (om man inte löder dit en förlängning)

De flesta korten jag rekommenderat är usb kort och då kan det inte vara så svårt att nå dem.
Usb går trots allt 3m utan några problem. De har även inbyggda hörlursförstärkare med volymreglering.
Ska man köpa ett Stx plus ett hörlurssteg för att få en vettig setup så kan man köpa man köpa ett vettigt studiokort för pengarna och få lite mer av allt. Eller om man vill ha en referensprodukt så är benchmark dac1 en riktigt bra dac och hörlurssteg men då har vi sprungit iväg på andra sidan 10000kr