Permalänk
Medlem

Off-site backup

Jag håller på att planera ett inköp av en s.k server som ska hosta minimum 3 VM's - 1x webserver, 2x fjärrskrivbord - samt agera off-site backup till mina päron.
Har försökt att komma på någon bra lösning men går bet.
En variant är ju en Offline Files-variant men då måste datorerna som ska backupas ligga i samma domän, väl?
Eller räcker det att de har rätt access?

Jag skulle uppskatta ifall någon kan rekommendera ett prisvärt alternativ för hårdvara (räcker med 0,5-1TB, helst raidat lagring) samt om någon har en bra lösning för backup-lösningen. Men, i huvudsak är det backupen jag behöver hjälp med.

Jag är inte alls hemma i unix/linux så jag har svårt att se det som ett alternativ.

Tack på förhand.
[Vänligen citera så jag snabbare ser svaren]

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Inaktiv

Windows live mesh (fd. live sync)

Utmärkt krypterat, snabbt som fan och fungerar underbart. Min hittar t.o.m. VPN tunnlar och kör genom de i stället för över internet (det blir dubbel kryptering)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Windows live mesh (fd. live sync)

Utmärkt krypterat, snabbt som fan och fungerar underbart. Min hittar t.o.m. VPN tunnlar och kör genom de i stället för över internet (det blir dubbel kryptering)

Dock är Mesh en could-tjänst. Det är inte det jag är ute efter, utan ett sätt att lösa det från deras datorer till min server.
Tack i alla fall!!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qupid:

Dock är Mesh en could-tjänst. Det är inte det jag är ute efter, utan ett sätt att lösa det från deras datorer till min server.
Tack i alla fall!!

Nej nej. Det finns en del som är cloud (undviker den som pesten själv). Men den har också vanlig fil sync. Jag använder det själv för att synca mätdata på jobbet och det handlar om hundra tals GB så klart mer än gratis delen på cloud

Testa bara. Jag lovar att du inte kommer bli besviken trots att det är del av live programmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Nej nej. Det finns en del som är cloud (undviker den som pesten själv). Men den har också vanlig fil sync. Jag använder det själv för att synca mätdata på jobbet och det handlar om hundra tals GB så klart mer än gratis delen på cloud

Testa bara. Jag lovar att du inte kommer bli besviken trots att det är del av live programmen.

Åfan. Får läsa på!
Tack!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera CrashPlan, väldigt smidigt och gratis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Kan rekomendera CrashPlan, väldigt smidigt och gratis!

+1 Gratis för hemmabruk.
Annars kan du alltid köra TSM

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qupid:

Jag håller på att planera ett inköp av en s.k server som ska hosta minimum 3 VM's - 1x webserver, 2x fjärrskrivbord - samt agera off-site backup till mina päron.
Har försökt att komma på någon bra lösning men går bet.
En variant är ju en Offline Files-variant men då måste datorerna som ska backupas ligga i samma domän, väl?
Eller räcker det att de har rätt access?

Jag skulle uppskatta ifall någon kan rekommendera ett prisvärt alternativ för hårdvara (räcker med 0,5-1TB, helst raidat lagring) samt om någon har en bra lösning för backup-lösningen. Men, i huvudsak är det backupen jag behöver hjälp med.

Jag är inte alls hemma i unix/linux så jag har svårt att se det som ett alternativ.

Tack på förhand.
[Vänligen citera så jag snabbare ser svaren]

Deltacopy med lr utan ssh (kryptering)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Nej nej. Det finns en del som är cloud (undviker den som pesten själv). Men den har också vanlig fil sync. Jag använder det själv för att synca mätdata på jobbet och det handlar om hundra tals GB så klart mer än gratis delen på cloud

Testa bara. Jag lovar att du inte kommer bli besviken trots att det är del av live programmen.

Intressant att Live Mesh fungerar så bra även med större filer! Använde det själv för att synka dokument mellan min dator och laptop och det fungerade hur bra som helst. Enkelt det bästa programmet i Live serien imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Windows live mesh (fd. live sync)

Utmärkt krypterat, snabbt som fan och fungerar underbart. Min hittar t.o.m. VPN tunnlar och kör genom de i stället för över internet (det blir dubbel kryptering)

Skrivet av Azodan:

Kan rekomendera CrashPlan, väldigt smidigt och gratis!

Skrivet av fragwolf:

Deltacopy med lr utan ssh (kryptering)

Jag tackar så mycket för förslagen. Dags att testa det - kommer ta ett litet tag.
Får se om jag återkommer med frågor

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomender backuppc, mycket smidigt sätt köra backup på min hemmaserver med detta från en server som står offsite. Väldigt enkelt att återställa enstaka filer om det skulle behövas. http://backuppc.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Deltacopy med lr utan ssh (kryptering)

Har testkört DeltaCopy och det verkar som att det täcker mitt behov just nu.

Jag tackar så hjärtligt för detta!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-