Inkomstdeklaration 2012 - Få eller betala tillbaka?

Permalänk
Medlem

Inkomstdeklaration 2012 - Få eller betala tillbaka?

Nu är årets nagelbitare här igen, ska man få tillbaka pengar eller betala?

Hur är det för er? Var det väntat eller oväntat? Om du fick tillbaka något, ska du hitta på något särskilt?

För mig blev det såhär i år:

Får tillbaka: 5126:-
Ganska väntat
Ska nog med facit i hand, inhandla ett grafikkort innan jag har fått
pengarna för att sen få tillbaka dom, ''gratis'' grafikkort.

http://www.skatteverket.se/4.18e1b10334ebe8bc80005676.html

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

I år blev det 9989:- tillbaka.

Tankarna om vad man skall göra för pengarna susar runt i huvudet just nu men det blir väl någon resa om min bättre hälft har ekonomin i sommar.
Annars så blir det väl lite godis till bilen kan jag tänka mig.

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kommer att få betala in några hundralappar, vilket var väntat och något som jag eftersträvade. Jag tycker att man har misslyckats lite om man får skatteåterbäring på flera tusen kronor. Sådant går ju ofta att undvika genom att man ansöker om jämkning. Skatteåterbäring är ju i princip något negativt eftersom det innebär att man får tillgång till de pengarna senare än nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Verkar som jag får tillbaka 3 357 kr. Varför begriper jag inte riktigt.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Jag kommer att få betala in några hundralappar, vilket var väntat och något som jag eftersträvade. Jag tycker att man har misslyckats lite om man får skatteåterbäring på flera tusen kronor. Sådant går ju ofta att undvika genom att man ansöker om jämkning. Skatteåterbäring är ju i princip något negativt eftersom det innebär att man får tillgång till de pengarna senare än nödvändigt.

Jo, visst är det ju så. Personligen så ser jag det mer som någon form av bonussparande under året till lite extra pengar framåt semestern.

Har själv inte kollat än. Sitter på jobbet och har Bank ID hemma... Såg att det fanns något som hette mobilt BankID, vad är det? (har inte tid att kolla närmare nu, måste tydligen jobba...)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Yeeahw tillbaka 34.000! Visste inte om at det fanns nåt som hette jobbskatteavdrag.. visste inte min arbetsgivare heller tydligen

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

21.000:- tillbaka + avdrag för resa till jobbet om 15k, bör bli 2k extra där. Sant som GAPa säger angående att det inte är optimalt men samtidigt känns det mentalt bra att få tillbaka pengar. Den totala glädjen som infinner sig vid återbäringen är större än vid 1k mer i månaden
Inte lika kul dock när CSN kommer och vill ha tillbaka pengar sen bara

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Tillbaks, men inte alls det jag trodde.
1700:-

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

4170:- i rest.

Permalänk
Entusiast

Oj är det dags för sånt igen. Får skutta in och kolla hur löneavdelningen har misslyckats i år. För två år sedan fick jag ett par tusen i restskatt trots jämnkning så någon kan inte räkna för fem öre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Får omkring 5100 kr tillbaks!

Nöjd, men även ganska väntat då jag inte jämkade förra året.

Total inkomst hela 48 tkr.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

8126kr tillbaka

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

ska kolla när jag kommer hem, en fråga för en nybörjare hur gör man för att deklarera för bensin fram och tillbaka från jobb?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

ska kolla när jag kommer hem, en fråga för en nybörjare hur gör man för att deklarera för bensin fram och tillbaka från jobb?

Privatbil eller förmåns bil?

Om det är privat får du dra 18,50 per mil annars var det några kronor lägre.
Det går väl in under resor till och från arbete?

http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/avdrag/...

Dock måse de vara 9000kr
Och nu 2012 är det 10k :S

Kollade min precis 6890 änså länge,har ej gjort rotavdraget och skit än.
Men jag är nöjd.

25k semester peng + deklarationen = lagom semester pengar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

4,5k men vi köpte hus i september så nästa år lär nog jag få betydligt mer iom avdrag på huslån

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Ca 6500 innan bilavdrag. Hur mycket får man tillbaka på de som man har efter de 9000 skatteverket drar av?

Permalänk
Medlem

ca 8,3k tillbaka, ser det som en trevlig present lagom till midsommar. Inte så att jag saknar de pengarna under året som gått.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Ca 6500 innan bilavdrag. Hur mycket får man tillbaka på de som man har efter de 9000 skatteverket drar av?

Räkna inte med många kronor.
Jag drar av 12950 , om jag inte minns fel,ska kolla det bättre när jag kommer hem.
Så blev det 700-800 kr kanske?

Ska bli intressant för nästa år.
Kör 50 mil i veckan

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Gött det vore att få pengar tillbaka
Själv tror jag att jag landar på ~ 60 000 i rest. Hurra.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Räkna inte med många kronor.
Jag drar av 12950 , om jag inte minns fel,ska kolla det bättre när jag kommer hem.
Så blev det 700-800 kr kanske?

Ska bli intressant för nästa år.
Kör 50 mil i veckan

Okej, synd.

Permalänk
Medlem

12.384kr Hallå crossfire lösning eller ny hemmabio

Permalänk

Verkar som de blev sämsta året hittills, ca 800kr tillbaka. Eller så har lönekontoret räknat rätt i år till skillnad från föregående år.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

11k blev det i år

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Fick inget inkomstdeklarering i posten, men kunde göra det på internet men fick inte riktigt något självklar info om hur mycket jag får, eller måste betala.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vad gör ni för att komma upp i 10+ ?

Ska gå ur kyrkhelvete ger ju några kronor.
Funderar be dom dra 1% mer i skatt, trevligt och få lite till semestern så slipper man spara själv

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Vad gör ni för att komma upp i 10+ ?

Ska gå ur kyrkhelvete ger ju några kronor.
Funderar be dom dra 1% mer i skatt, trevligt och få lite till semestern så slipper man spara själv

Ränteavdrag samt att det verkar som min förra arbetsgivare betalade för mycket i skatt (o,***something) varje månad

Permalänk
Medlem

20198:- exkl den obefintliga räntan ner i fickan

Permalänk
Medlem

-992kr, vilket får ses som mycket bra. tidigare år har det legat på 5-6 tusen.
men skaffade bsu sparkonto förra året så fick gör 4000kr avdrag. ganska nice.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

5800:- vilket blir en delbetalning på en ny barnvagn till knodden som ploppar ut i augusti....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Jag kommer att få betala in några hundralappar, vilket var väntat och något som jag eftersträvade. Jag tycker att man har misslyckats lite om man får skatteåterbäring på flera tusen kronor. Sådant går ju ofta att undvika genom att man ansöker om jämkning. Skatteåterbäring är ju i princip något negativt eftersom det innebär att man får tillgång till de pengarna senare än nödvändigt.

Nja, jag ber företaget jag jobbar för dra mer i skatt än tabell. Anledningen är att det blir ett osynligt sparande. Måhända att vissa kanske tycker att man lika gärna kan lägga de kronorna på ett sparkonto, men jag tycker i varje fall att det funkar för min del.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.