Hur hög ska Volt för CPU vara och varför?

Permalänk

Hur hög ska Volt för CPU vara och varför?

Hejsan

Försöker sätta mig in i detta bättre med klockning. Och har en enkel fråga, vad är det som gör att ni just sätter 1.3 osv? Blir cpu snabbare om volten är högre eller har det något med stabiliteten endast att göra? Har just nu 1.250 på min just nu och det "verkar" gå bra änså länge.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Höjer man effekten på något så behövs det ju tillsättas mer "kräm" ganska logiskt..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Har just nu 1.250 på min just nu och det "verkar" gå bra änså länge.

Kör Prime95 blend test.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av palusa:

Höjer man effekten på något så behövs det ju tillsättas mer "kräm" ganska logiskt..

Fint sagt ^^

Man höjer volten (VCore) enbart för stabilitet, desto högre CPU clock desto mer spänning behövs det. 1.35V är väll en standard ^^

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

Proceduren är alltså något förenklat:

1. Höj klockfrekvensen tills datorn inte längre är stabil. (Höjer prestanda)

2. Höj spänningen (vCore)något, om du inte då går över vad du är bekväm med relativt tillverkarens rekommendationer samt temperaturnivåer. (Ökar stabilitet)

3. Upprepa 1-2 tills maximal stabil klockfrekvens uppnås.

4. Välj de parametrar du vill köra din processor under, med tanke på prestanda, värme etc.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

När du höjer frekvensen så blir det "jobbigare" att arbeta för CPUn till sist så misslyckas han med att räkna ut sina tal, 74 blir istället 73,9 (kanske jävligt kasst exempel ^^) och då behöver han högre spänning (volt/vcore) för att få nog med kraft för att räkna ut 74 på den högre frekvensen.

Problemet med detta är att när spänningen höjs, så skapas mer värme, eftersom en viss del av CPUns effekt går ut som restvärme, och när du höjer frekvensen+volten så höjer du effekten.

Hoppas detta vart hyfsat förståbart såhär på morgonkvisten.

Permalänk
Skrivet av Chimo:

När du höjer frekvensen så blir det "jobbigare" att arbeta för CPUn till sist så misslyckas han med att räkna ut sina tal, 74 blir istället 73,9 (kanske jävligt kasst exempel ^^) och då behöver han högre spänning (volt/vcore) för att få nog med kraft för att räkna ut 74 på den högre frekvensen.

Problemet med detta är att när spänningen höjs, så skapas mer värme, eftersom en viss del av CPUns effekt går ut som restvärme, och när du höjer frekvensen+volten så höjer du effekten.

Hoppas detta vart hyfsat förståbart såhär på morgonkvisten.

Tänk bara på att det inte bara är temperaturen som blir farlig bär man har för hög vcore. Den kan gå sönder även.om den inte kommer över 40c.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Tänk bara på att det inte bara är temperaturen som blir farlig bär man har för hög vcore. Den kan gå sönder även.om den inte kommer över 40c.

Skickades från m.sweclockers.com

Nää det är riktigt, dock så säger tempen stopp en bra bit före CPUns "volt-kapacitet" om man inte har riktigt våldsamma kylningar (läs kväve).

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Nää det är riktigt, dock så säger tempen stopp en bra bit före CPUns "volt-kapacitet" om man inte har riktigt våldsamma kylningar (läs kväve).

Inte alls. Med min volt på 1,5v, som är max rekommenderat för min processor (955be), så får jag 45c i full load

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Inte alls. Med min volt på 1,5v, som är max rekommenderat för min processor (955be), så får jag 45c i full load

Max rekommenderat har väl ändå inte att göra med vad för volt som CPUn egentligen klarar, inte för att jag skulle gått över det heller men ;P

Permalänk
Skrivet av aniron:

Proceduren är alltså något förenklat:

1. Höj klockfrekvensen tills datorn inte längre är stabil. (Höjer prestanda)

2. Höj spänningen (vCore)något, om du inte då går över vad du är bekväm med relativt tillverkarens rekommendationer samt temperaturnivåer. (Ökar stabilitet)

3. Upprepa 1-2 tills maximal stabil klockfrekvens uppnås.

4. Välj de parametrar du vill köra din processor under, med tanke på prestanda, värme etc.

Okey! då tror jag förstår. Först höjer jag fsb och multipel till det jag vill klocka till, tex 3800mhz, och tex sätter vcore på 1.300 och kör några rundor prime osv. Och blir det blue screen så är det bara höja vcore tills allt är stabilt och ev kanske behöva klocka ner?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Okey! då tror jag förstår. Först höjer jag fsb och multipel till det jag vill klocka till, tex 3800mhz, och tex sätter vcore på 1.300 och kör några rundor prime osv. Och blir det blue screen så är det bara höja vcore tills allt är stabilt och ev kanske behöva klocka ner?

Typ så ja försöka hitta balansen, eller hur man ska säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medichaaaz:

1.35V är väll en standard ^^

Standard för vadå? Sandy Bridge propparna behöver inga 1.35v iaf. Min i5 2500k 3.3GHz går stabilt @4GHz med ~1.256v. Standardspänningen för denna är väl t.om under 1.000v.
Finns ingen standard skulle jag säga, beror helt på proppen.

Permalänk
Medlem

1.6250v på luft. Går inte stabilt över 3.9ghz annars. 62 grader i blendtest.

Börjar bli trött på den här skitprocessorn som inte vill komma över 4ghz. Den får gärna gå sönder lagom till ivy.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Problemet med detta är att när spänningen höjs, så skapas mer värme, eftersom en viss del av CPUns effekt går ut som restvärme...

En viss del = 100% av den tillförda effekten.
Elenergin kan inte förvandlas till "beräkningar" eller "prestanda", och den omvandlas inte t.ex. till rörelseenergi.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

En viss del = 100% av den tillförda effekten.
Elenergin kan inte förvandlas till "beräkningar" eller "prestanda", och den omvandlas inte t.ex. till rörelseenergi.

Där har du ju rätt! Jag borde inte slänga ur sig massa påståenden 07:20