GTX 680 vs. HD7970, Priskrig eller prissamarbete mellan NVIDIA o AMD?!

Permalänk
Inaktiv

GTX 680 vs. HD7970, Priskrig eller prissamarbete mellan NVIDIA o AMD?!

Med endast två konkurrenter på marknaden finns nu risken för ett prissamarbete/kartellbildning.

Prissamarbete har uppdagats de senaste åren i branscher som minnen, lcd skärmar/tv samt även processorer med t o m mega företag som Intel i spetsen.

Det är vi konsumenter som förs bakom ljuset och blir lurade medan företagen tjänar overkliga summor på dessa kartellbildningar.

Rapporter flödar nu in om att NVIDIA kommer att sälja GTX 680 med näst intill overklig vinst.

Ett grafikkort som skulle kosta $299 kommer nu att säljas för otroliga $549.

NVIDIA sitter redan och räknar med rekord hög vinst under 2:a kvartalet.

http://fudzilla.com/home/item/26310-nvidia-aims-for-record-qu...

Om inte AMD kontrar NVIDIA med prissänkningar nästa vecka så kan man ju börja undra prissamarbete är anledningen.

Även AMD har otroligt bra marginaler på sin HD7000 serie så om priskrig uteblir är det definitivt något skumt på gång.

Eller vad tror ni själva, finns det risk att vi blir blåsta på våra surt förvärvade pengar?

Permalänk
Medlem

Vart finns källan på att den skulle kosta 299 "in the real world"´
Nvidia kanske tar 549 för att AMD inte ska gå i konkurs, AMD har inte gått så superbra de senaste åren.

Källa på att AMD har bra marginaler på sin HD 7000 serie?

Just nu ser det ut som, i mina ögon, att du sitter och spekulerar.

Priset på kortet behöver väl inte avspegla tillverkningskostnaden utan värdet det har för dig och jag anser inte att deras prissättning blåser mig på mina surt förvärvade pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludenben:

AMD inte ska gå i konkurs, AMD har inte gått så superbra de senaste åren.

Hahahahahaha

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

http://img214.imageshack.us/img214/3233/buddies.png

Med endast två konkurrenter på marknaden finns nu risken för ett prissamarbete/kartellbildning.

Prissamarbete har uppdagats de senaste åren i branscher som minnen, lcd skärmar/tv samt även processorer med t o m mega företag som Intel i spetsen.

Det är vi konsumenter som förs bakom ljuset och blir lurade medan företagen tjänar overkliga summor på dessa kartellbildningar.

Rapporter flödar nu in om att NVIDIA kommer att sälja GTX 680 med näst intill overklig vinst.

Ett grafikkort som skulle kosta $299 kommer nu att säljas för otroliga $549.

NVIDIA sitter redan och räknar med rekord hög vinst under 2:a kvartalet.

http://fudzilla.com/home/item/26310-nvidia-aims-for-record-qu...

Om inte AMD kontrar NVIDIA med prissänkningar nästa vecka så kan man ju börja undra prissamarbete är anledningen.

Även AMD har otroligt bra marginaler på sin HD7000 serie så om priskrig uteblir är det definitivt något skumt på gång.

Eller vad tror ni själva, finns det risk att vi blir blåsta på våra surt förvärvade pengar?

Vad vill du få sagt igentligen?
Hur svårt kan det vara?! Vänta och se vilket kort som ger bäst kraft för pengarna och köp det kortet. end of story!!!

Skiter fullständigt i vem som får mest vinning i slutändan bara jag är nöjd med mitt nya kort.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att "hitta på pris 1" från osäker källa 1 är mycket lägre än "hitta på pris två" från osäker källa 2 och nu är du upprörd över det.

Vissa tar rykten och hårdvara lite för allvarligt

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludenben:

Vart finns källan på att den skulle kosta 299 "in the real world"´
Nvidia kanske tar 549 för att AMD inte ska gå i konkurs, AMD har inte gått så superbra de senaste åren.

Källa på att AMD har bra marginaler på sin HD 7000 serie?

Just nu ser det ut som, i mina ögon, att du sitter och spekulerar.

Priset på kortet behöver väl inte avspegla tillverkningskostnaden utan värdet det har för dig och jag anser inte att deras prissättning blåser mig på mina surt förvärvade pengar.

Så du spekulerar att det inte går så bra för AMD för att sedan planka ner på att HAN hänvisar till en ren spekulation? Well done sir.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Prissamarbete eller ej, konsumenterna som betalar 5000+ för nästa generations grafikkort som inte har nästa genererations prestanda är ju de som är största problemet.

Permalänk
Medlem

hoppas själv att GTX 680 inte når 5000kr-gränsen. 4500kr skulle vara ett bra pris om den presterar i klass med 7970. Problemet är som med allt annat att nya saker är dyrare än gamla bara för att dom är nya och där spelar prestandan ingen större roll. GTX 680 kommer att vara dyrare än 7970 när den släpps och det behöver definitivt inte innebära att kortet är bättre än AMDs monsterkort.

Aja, ingen stress, skatteåterbäringen kommer ju inte försän om 3-4 månader så

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

hoppas själv att GTX 680 inte når 5000kr-gränsen. 4500kr skulle vara ett bra pris om den presterar i klass med 7970. Problemet är som med allt annat att nya saker är dyrare än gamla bara för att dom är nya och där spelar prestandan ingen större roll. GTX 680 kommer att vara dyrare än 7970 när den släpps och det behöver definitivt inte innebära att kortet är bättre än AMDs monsterkort.

Aja, ingen stress, skatteåterbäringen kommer ju inte försän om 3-4 månader så

Lär märkas nästa vecka om man får någon skatteåterbäring eller inte när dom öppnar att deklarera via internet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du spekulerar att det inte går så bra för AMD för att sedan planka ner på att HAN hänvisar till en ren spekulation? Well done sir.

Att AMD inte gått så bra de senaste åren är inte spekulation, det är fakta.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Lär märkas nästa vecka om man får någon skatteåterbäring eller inte när dom öppnar att deklarera via internet.

Jo, fast på den fronten är jag ganska så säker

Går förövrigt att räkna ut sin skatt på skatteverkets hemsida. Däremot så räknar dom endast ut inkomstskatten och inte för lån på lägenheten osv.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Att AMD inte gått så bra de senaste åren är inte spekulation, det är fakta.

Fo3

Säker på att du inte föväxlar AMDs CPU avdelning med deras GPU?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Ligger nog något i TS inlägg...GTX680 är ju GK104...alltså midrange (troligen från början tänkt ersättare till 560ti).
Då det verkar som den kommer att prestera snäppet bättre än 7970 så väljer man att lansera den mot 7970 men ta betalt som om det vore flaggskeppet (GK110). De känner att Gk110 har för bra prestanda så de väntar med den tills AMD presenterar något bättre...Allt detta för att mjölka marknaden på mer pengar...de som är oinsatta kommer naturligtvis att gå på finten...då kortet kommer att heta GTX680 ...namnet antyder ju att det är GTX580 ersättaren som anlänt;)
Nvidia har ju mixtrat med namnen på korten tidigare...eller hur?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Säker på att du inte föväxlar AMDs CPU avdelning med deras GPU?

Företaget AMD inkluderar väl båda?

Fo3

Edit: Avdelningar... relevans?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon162230:

bild och text

http://www.sweclockers.com/profil/fynxer

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du spekulerar att det inte går så bra för AMD för att sedan planka ner på att HAN hänvisar till en ren spekulation? Well done sir.

Förlåt om jag inte var tydlig nog, mitt "kanske" från första halvan av mening skulle ha hängt med till andra halvan.

Så ville du bidra något mer till tråden förutom att klanka ned på att jag
1, var otydlig i min formulering
2, ändå gjorde ett relevant inlägg till skillnad från dig

well done sir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Säker på att du inte föväxlar AMDs CPU avdelning med deras GPU?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14601-analytiker-amd-pa-vag-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tungsten:

Vad vill du få sagt igentligen?
Hur svårt kan det vara?! Vänta och se vilket kort som ger bäst kraft för pengarna och köp det kortet. end of story!!!

Skiter fullständigt i vem som får mest vinning i slutändan bara jag är nöjd med mitt nya kort.

Köpa en rostig Ford som faktiskt fungera för 1,5 miljoner? Priset spelar ingen roll och missnöjd kan du omöjlig bli då den gör det den ska....

Dummaste kommentaren jag någonsin har hört gällande pris iaf!!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Köpa en rostig Ford som faktiskt fungera för 1,5 miljoner? Priset spelar ingen roll och missnöjd kan du omöjlig bli då den gör det den ska....

Dummaste kommentaren jag någonsin har hört gällande pris iaf!!!

Om man ska forsätta din analogi så kommer den där rostiga forden ha 600HP gå från 0-100km/h på under 3 sekunder och ha en toppfart på 350km/h.

Även om det är ett mellanklasskort så kommer den prestera lika bra som amd's highend kort (om man kan tro på ryktena).

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

"Med företag avses oftast en organisation som säljer varor eller tjänster. Ett företag kan drivas i olika former beroende på typ av verksamhet, ägande, riskvillighet, kapitalinsats med mera."

Källa

nVidia och AMD är mig veterligt båda vinstdrivande företag och inga välgörenhetsorganisationer. Om du inte gillar det dom säljer eller tycker det är för dyrt - låt bli att köpa. Så länge folk fortfarande köper kan dom hålla vilka priser dom vill men det hade ju inte skadat med flera konkurrenter. Förmodligen kostar både montering och komponenter en hel del för att inte tala om utvecklingen. Dessutom kostar det ju att ha folk som sitter och knackar drivrutiner etc. som ju är "gratis" för oss som konsumenter.

Kanske är det så att man är tillräckligt säkra på stor vinst för att man anser sig ha en bättre produkt och har lyckats med konststycket att tillverka och utveckla den billigare än konkurrenten.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Legendarisk

Korspostning

Låst

Visa signatur

Abstractions all the way down.