Permalänk
Medlem

Back in the day när min kompiskrets var som mest aktiv lirade vi i regel Risk, med någon runda Svea Riket emellanåt.

Flera år senare upptäckte vi Sverok, och införskaffade en del spel under de 2-3 år som vår klubb var aktiv (med växande avstånd mellan oss dock mycket mer sällan). De flesta redan omnämnda:

Munchkin
Ticket to Ride
Power Grid
Smallworld
Dominon
"Bönspelet" (glömt det faktiska namnet, man byter bönkort med varandra, riktigt kul)
Repello

Har också testat Twilight Struggle, som omnämnts, hos en annan vän. Verkar lovande om man gillar deck-building-games (som även Dominion är).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Fick ett hiskeligt sug efter Gloomhaven, men det verkar ju nästintill omöjligt att få tag på?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Min gamla favorit, Squad Leader. Tyvärr var det inte lätt hitta nån spela med..

https://en.wikipedia.org/wiki/Squad_Leader

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Eldritch Horror!

Tar tid att spela och initialt svåra regler - men jävlar så kul!

https://www.fantasyflightgames.com/en/products/eldritch-horro...

Mvh
//4bsylon

Permalänk
Medlem

Vi var ett gäng som spelade Empires in Arms i många år , började om några gånger då folk flyttade/orkade inte spela mer^^ , Napoleon krigen , helst 7 spelare.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Twilight Imperium 3rd edition! Inget för den svaga med tidsbrist dock.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Schack med tillhörande analog schackklocka, givetvis.

Varför analog klocka?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

"Bönspelet" (glömt det faktiska namnet, man byter bönkort med varandra, riktigt kul)

Jag kommer inte heller ihåg vad det heter, men jag måste höja ett varningens finger här. Man hatar sina motspelare ganska snart och man vill alltid köra en omgång till för att kunna sätta dit dem.

Permalänk
Medlem

Twilight Imperium är galet roligt, men tidskrävande. Tror mitt första game i fjärde utgåvan tog ~10h och då körde vi inte till 14 poäng.

När jag vill ha nåt enklare så blir det mycket Boss Monster. Jag och sambon har byggt ett eget deck som är en kombination av Boss Monster 1, Boss Monster 2, Crash Landing och Implements of Destruction. Riktigt kul och mycket "jag kan inte vinna den här rundan, men jag kan sabba som fan för de andra".

Betrayal at the House on the Hill är också skitkul, särskilt när man är några stycken och har klämt nån öl. Halvlånga games, oftast runt ett par timmar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

Jag kommer inte heller ihåg vad det heter, men jag måste höja ett varningens finger här. Man hatar sina motspelare ganska snart och man vill alltid köra en omgång till för att kunna sätta dit dem.

Bohnanza heter det, lustigt nog hittade google det på bönspelet direkt

Ja, det gäller att man spelar med folk som spelar för att vinna, få så hög egen score som möjligt, eller åtminstone inte stabbar folk de troligtvis inte kan slå. Ett typiskt spel där det lätt kan skapas kingmakersituationer, men det samma gäller väl rätt många bord/kortspel för mer än 2 spelare.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Schack är ganska kul. Det tar lite tid att lära sig, men ger ett större djup än t.ex. Monopol. Att återskapa det stora striderna från favoritfilmerna (Helms klyfta!) ger många timmar av underhållning.

Permalänk
Medlem

Skip-Bo Det är ett kortspel.
Trivial Pursuit och Vagabond är de enda brädspelen jag spelat de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem

Har inte lirat brädspel på evigheter, iaf inte de fysiska varianterna. De nämnvärda jag äger är fia med knuff, tjuv och polis och ev. ett schackbräde.

Finns många brädspel att spela online dock om man inte har möjligheten att spela fysiskt. En av de större sidorna jag spelade aktivt på många år sedan gick vid namnet King, nuvarande Royalgames.

Permalänk
Medlem

Till alla som gillar resursbaserade spel likt Settlers of Catan kan jag varmt rekommendera "village" som blivit det nya favoritspelet i min vänkrets.

https://cdon.se/leksaker/village-svensk-version-bradspel-p389...

Videorecension:
https://www.youtube.com/watch?v=fakAItyJ6UU

att det tar 75 minuter är dock lögn i helvete, första gången jag skulle spela det med mina polare (hade kört 2 ggr innan med annat folk) så tog det över 5 timmar när man skulle sitta och förklara allt. Nu när de är "varma i kläderna" tar en runda 2-2,5 timma.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av zasghu:

Jag backade rising sun och zombicide green horde. Fick zombicide i förra veckan och men Rising sun idag. Då bokade de frakten den 26 januari. Så borde väl komma snart

Jo jag fick Rising Sun för någon vecka sedan!

Permalänk
Medlem

Någon har garanterat nämnt det redan, men jag slår ett slag för Munchkin. Sjukt skoj spel. Typ ett super simplifierat D&D med kul humor och goda möjligheter att jävlas med varandra.

https://youtu.be/V6oMBSiL7Zs

https://www.spelexperten.com/sallskapsspel/kortspel/munchkin....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Spelar en del med sambon, så alla spel nedan funkar att spela med endast två personer.
Lords of waterdeep
Settlers, tycker dock att majoriteten av expansionerna är meningslösa. Det går att spela två stycken utan expansion.
Pandemic, såklart för co op.
Carcasonne med expansioner
Ticket to ride, företrädesvis Europa.
Agricola, rådda en bondgård. Tar sjukt lång tid att lära sig - klart värt tiden dock. Rekommenderar Youtube (jag och sambon kanske bara är tröga dock).

Permalänk
Medlem

spelade mycket talisman när man var liten med kompisar i grannskapet tog många timmar när vi va fler än 6 i spelet men kan varmt rekommendera det! har nyligen skaffat Talisman och introducerat för mina närmaste vänner med många trevliga spel kvällar! 😃

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

Pandemic - http://spelkult.se/pandemic-legacy-ett-av-bradspelens-basta-f...

Grymt svårt och man spelar med varandra mot spelet. Vilket oftast slutar i utbred död..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Hedersmedlem

Brädspel har minst sagt haft en boom de senaste åren, som om det vore en motreaktion mot i kombination med inspiration av datorspel. Det är otroligt svårt att plocka ut några få favoriter, så jag tar några få.

Närmast Sweclockers: "Android Netrunner" har sedan det kom varit en favorit, än om jag aldrig kunnat spela det lika mycket som jag skulle vilja. Det bygger mycket på att upptäcka och nyttja synergier, förutom en stor dos bluff.

Abstrakta spel: "The Duke" och "Hive" ligger högt på min lista, särskilt då det sistnämnda fungerar kanon på stranden, i parken, ja nästan överallt.

Strategiska spel med historisk förankring: Det här är nog mitt största intresse bland brädspel. Spel som kanske kan upplevas som kaotiska och svåra att bemästra, men som är fantastiskt engagerande och roliga är "Pax Pamir" och "Pax Renaissance". Ett mindre känt spel som är ett bra alternativ till "Twilight Struggle" är "Wir Sind Das Volk!". Listan skulle här kunna göras lång...

Andra trevliga spel: "The Grizzled", "Greenland", "Food Chain Magnate" osv. ...

Det beror ofta på vem man spelar med och varför som får avgöra vad som hamnar på bordet. Vissa nämnda och även onämnda spel fungerar endast med en liten grupp av verkliga entusiaster.

Permalänk
Medlem

Sheriff of Nottingham kan jag rekomendera. Riktigt roligt sällskapsspel som blir roligare lite senare in på kvällen. Det finns några expansioner som gör det lite fräschare och ökar antalet spelare till 6.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Jag kör ibland ett parti av ett kort spel på em rast på jobbet. Då blir det Splendor , Love letter, 6 nimmt. Spel som faller i den kategorin letar jag ofta efter på grund av att de just spelas så ofta. Så jag är öppen för tips på saker som fungerar bra i det forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Godbitar som rullar mycket i brädspelsgruppen just nu är:

Scythe
Blood Rage
Cosmic Encounter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Fick ett hiskeligt sug efter Gloomhaven, men det verkar ju nästintill omöjligt att få tag på?

Kolla eBay och Amazon.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Grym tråd. Följer denna :).

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Det som marknadsförs som brädspel i Sverige är rena skämtet och det är också det som bidrar till att allmänheten har en helt annan syn på vad brädspel är jämfört med oss som har det som hobby. Det är dock inte helt utan hopp, det har börjar röra på sig ganska bra senaste åren, man stöter på brädspelare oftare nu. Man har faktiskt till och med sänt reklam för Ticket to ride i TV vilket faktiskt är ett stort steg i rätt riktning.

Marknadsföringen i Sverige är såklart inte enda anledningen till att de "riktiga" brädspelen hamnar i skymundan. Ofta anser man att ett brädspel ska man kunna packa upp och spela direkt vilket därmed kräver att reglerna ska endast vara 1 sida eller 2. De flesta brädspel kräver egentligen att någon i sällskapet läser igenom reglerna på förhand, på så vis skapar man en mycket mer harmonisk spel session även för nya spelare. Det innebär såklart mer jobb men min erfarenhet är att ju mer tid man investerar, ju mer nöje får man också ut av det när man väl bemästrar.

Egentligen behöver man inte gå så långt för att se en helt annat kultur för brädspel, se bara Tyskland!

Till alla som vill ge brädspel en chans, lägg lite tid på att hitta rätt brädspel för gruppen(vilket idag inte bör vara så svårt), förbered noga spelsessionen, läs igenom reglerna, kanske provspela 1 runda eller 2. När ni väl förklara reglerna, var klar över hur man vinner spelet och hur man når dit, glöm inte att väva in temat då det gör det enklare att komma ihåg olika moment.

På boardgamegeek.com kan man hitta så gott som alla brädspel som finns. Man kan egentligen hitta svar på det mesta där gällande brädspel, ex hur många spelare är detta spel bäst på, Är det ett samarbetsspel?

Om jag skulle föreslå några spel att komma igång med :

Ticket to Ride orginal, bäst på 4 spelare

Pandemic, ett erkänt bra sammarbetsspel, bäst på 4 spelare. Finns även som legacy spel vilket innebär att man spelar en sammanhängande story där komponenter och spelplan förändras över flera spelsessioner. Här vill man ha en statisk spelgrupp som är redo att spela 1 spel vid flera tillfällen.

Splendor, ett enkelt men väldigt bra kort spel, bäst på 3 spelare.

Mina personliga favoriter just nu är :

Dead of Winter, inte nytt men riktigt kul semi-kooperativet brädspel där man kan ha en förrädare i gruppen, och om så är fallet, vem kan det vara?

Lisboa, ett av de mer komplexa brädspelen men också en av de bästa enligt mig

Great Western Trail, ganska enkelt och bra spel!

Scythe är aldrig fel!

Det stora spelet just nu är Rising sun, många börjar få sina exemplar från kickstarter. Har själv fått nöjet att prova det en gång och det bjuder på en hel del intressanta moment! Spelet är såklart överproducerat som det brukar vara när CMON körKickstarter.

Slutligen, lite användbara länkar :

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Neuroshima Hex

Lagt många timmar på Neuroshima Hex. Extremt underhållande och beroendeframkallande. Galet mycket strategi och lämpar lika bra för två spelare som tre eller fyra.
Du har en armé vars färg betyder att dom är bra på olika saker. Röd har stark melee-militär, grön har grym range (vet inte om färgerna stämmer överens med attributen, men varje färg ger ett visst övertag med ett speciellt attribut)
Brickorna man får är markerade med värdena 1, 2, 3 och man placerar ut dem allt eftersom. När man känner sig stridsredo spelar man ut en krigsbricka. Då gäller det att ha koll på alla brickor på brädet med en 1:a, dom gör skada eller andra saker turn 1, när alla 1:or är avklarade kör man brickorna med en 2:a och så håller det på, man skjuter, gör skada, sätter sköld på gubbar med mera.
Lite svårt att förklara men när man väl spelar kommer man in i det snabbt - man behöver inte ha tidigare erfarenhet av brädspel, bara att läsa reglerna och köra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Game Of Thrones
Battlestar Galactica
Ticket to ride

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4bsylon:

Eldritch Horror!

Tar tid att spela och initialt svåra regler - men jävlar så kul!

https://www.fantasyflightgames.com/en/products/eldritch-horro...

Mvh
//4bsylon

Riktigt kul!
Rekommenderar även Arkham Horror som är av samma tillverkare och samma typ av spel (vissa ser Eldritch Horror som en expansion):
https://www.fantasyflightgames.com/en/products/arkham-horror/

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Gloomhaven är det enda vi spelar just nu. Så sjukt bra men kräver dedikation.

Skickades från m.sweclockers.com