Nå Ubuntu Server genom PuTTY via en lokal IP-adress. Hur?

Permalänk
Medlem

Nå Ubuntu Server genom PuTTY via en lokal IP-adress. Hur?

Hej!

Jag installerade den senaste versionen av Ubuntu Server på min ena server, för någon timme sedan och jag har nu problem med att logga in till terminalen via PuTTY. IP-adressen är en lokal IP-adress (192.168.*.*) och jag använder mig av en ZyXEL P-2602HWT-F1 som jag har fått av Bredbandsbolaget.

När jag försöker att ansluta till servern, får jag "Network error: Connection timed out". Porten (22) är tillagd i routern tillsammans med rätt IP-adress och jag har valt "SSH" i PuTTY, innan jag ansluter till servern. Jag valde att installera OpenSSH när installationen av Ubuntu Server frågade mig vilka "program" jag ville installera. Eftersom att jag är en nybörjare inom Linux-servervärlden och PuTTY, men kan grunderna inom "routning", så vet jag inte vad som kan vara felet. Därför frågar jag er nu; vet ni vad som kan vara felet? Hur åtgärdar jag problemet i sådana fall?

Tack på förhand.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Har din egen dator också ett lokalt IP eller får du ett WAN direkt? OM så är fallet har din server också ett WAN du når den igenom.

Vad kör servern vid startup? Svarar den på ping?

Permalänk
Medlem

Har du säkerställt att ssh-server är igång och fungerar?
På ubuntu maskinen kör ssh localhost och se om det fungerar.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Har din egen dator också ett lokalt IP eller får du ett WAN direkt? OM så är fallet har din server också ett WAN du når den igenom.

Vad kör servern vid startup? Svarar den på ping?

När jag försöker att pinga servern lokala IP-adress, 192.168.1.66, skriver den ut "Svar från 192.168.1.64: Målvärddatorn kan inte nås". Jag vet inte varför den gör så. Se bilden nedan för mer information:

Uppstarten av servern är normal. Jag märkte inga fel, men jag valde att installera GUMP eller vad det nu igen hette, som skulle köras vid boot.

Skrivet av PierreB:

Har du säkerställt att ssh-server är igång och fungerar?
På ubuntu maskinen kör ssh localhost och se om det fungerar.

Jag ska titta på det

EDIT
Ibland är man bra osmart. Jag använder mig av nätverksladden som går till datorn jag sitter vid nu, för att installationen för Ubuntu Server skulle gå så felfri som möjligt. När installationen var klar, pluggade jag ur nätverkssladden och satte i den i min vanliga dator igen. Jag har nu dragit en ny nätverkssladd från routern till servern och allt funkar som det ska.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Tack för all er hjälp

Problemet åtgärdades
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Tack för ett gott skratt. Glad att det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hej!

Jag installerade den senaste versionen av Ubuntu Server på min ena server, för någon timme sedan och jag har nu problem med att logga in till terminalen via PuTTY. IP-adressen är en lokal IP-adress (192.168.*.*) och jag använder mig av en ZyXEL P-2602HWT-F1 som jag har fått av Bredbandsbolaget.

När jag försöker att ansluta till servern, får jag "Network error: Connection timed out". Porten (22) är tillagd i routern tillsammans med rätt IP-adress och jag har valt "SSH" i PuTTY, innan jag ansluter till servern. Jag valde att installera OpenSSH när installationen av Ubuntu Server frågade mig vilka "program" jag ville installera. Eftersom att jag är en nybörjare inom Linux-servervärlden och PuTTY, men kan grunderna inom "routning", så vet jag inte vad som kan vara felet. Därför frågar jag er nu; vet ni vad som kan vara felet? Hur åtgärdar jag problemet i sådana fall?

Tack på förhand.

Hmm, Har du öppnat port 22 mot internet eller missförstår jag dig? Om du bara behöver nå din server i ditt LAN, behöver du inte/ska du inte öppna portar i routern.

Om du vill komma åt din server över internet föreslår jag att du använde key istället för lösenord för att logga in via ssh. Kan vara idé att byta från port 22 till nått annat samtidigt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hmm, Har du öppnat port 22 mot internet eller missförstår jag dig? Om du bara behöver nå din server i ditt LAN, behöver du inte/ska du inte öppna portar i routern.

Om du vill komma åt din server över internet föreslår jag att du använde key istället för lösenord för att logga in via ssh. Kan vara idé att byta från port 22 till nått annat samtidigt.

Tråden är 9 år gammal och jag fick bukt på problemet samma år

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Oj. såg inte att det var en gammal tråd... kollade bara på senaste inlägget.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable