Nå Ubuntu Server genom PuTTY via en lokal IP-adress. Hur?

Permalänk
Medlem

Nå Ubuntu Server genom PuTTY via en lokal IP-adress. Hur?

Hej!

Jag installerade den senaste versionen av Ubuntu Server på min ena server, för någon timme sedan och jag har nu problem med att logga in till terminalen via PuTTY. IP-adressen är en lokal IP-adress (192.168.*.*) och jag använder mig av en ZyXEL P-2602HWT-F1 som jag har fått av Bredbandsbolaget.

När jag försöker att ansluta till servern, får jag "Network error: Connection timed out". Porten (22) är tillagd i routern tillsammans med rätt IP-adress och jag har valt "SSH" i PuTTY, innan jag ansluter till servern. Jag valde att installera OpenSSH när installationen av Ubuntu Server frågade mig vilka "program" jag ville installera. Eftersom att jag är en nybörjare inom Linux-servervärlden och PuTTY, men kan grunderna inom "routning", så vet jag inte vad som kan vara felet. Därför frågar jag er nu; vet ni vad som kan vara felet? Hur åtgärdar jag problemet i sådana fall?

Tack på förhand.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Har din egen dator också ett lokalt IP eller får du ett WAN direkt? OM så är fallet har din server också ett WAN du når den igenom.

Vad kör servern vid startup? Svarar den på ping?

Permalänk
Medlem

Har du säkerställt att ssh-server är igång och fungerar?
På ubuntu maskinen kör ssh localhost och se om det fungerar.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Har din egen dator också ett lokalt IP eller får du ett WAN direkt? OM så är fallet har din server också ett WAN du når den igenom.

Vad kör servern vid startup? Svarar den på ping?