Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Finns en förklaring till det. När man äter väldigt lite mat, ställer kroppens ämnesomsättning om sig och går in i "starvation mode" och sparar mer av det du får i dig. Efter en veckas diet kan ämnesomsättningen sjunka till 50% ungefär. Men om man överäter en dag (cheat day), så boostas ämnesomsättningen till max igen. Kroppen får en liten chock och ämnesomsättingen ökar därför drastiskt.

Det här är en väldig förenkling, men det är i princip så det funkar. Sysslade med det när jag tränade som mest och var i slutet av en deffningsperiod.

Det viktigaste är inte vilken diet man använder sig av. Det viktiga är att den funkar för DIG. I längden. Inte bara ett tag.

Bra jobbat för övrigt!

Tack <3 Det är så jag känner med viktväktarna för mig. Den fungerar för mig långsiktigt, vilket inget annat har gjort. Sen har man ju dagar då VV inte fungerar heller, men då är inte hela dieten förstörd för det utan det är bara att ta tag i det igen någon dag senare när man har styrkan till det igen.

Det där med "cheat days" har jag läst mycket om under åren och använt mig av i olika dieter. Det låter ju väldigt rimligt på många sätt. Det är nog också därför som VV uppmanar att man äter sina poäng inte varken mer eller mindre ifall man vill gå ner i vikt. Ska nog testa att försöka öka mina poängintag lite under en vecka och se ifall det kanske resulterar i mer viktnedgång. Idag ligger jag ju runt 50-60% av mina poäng på dagar då jag äter bra, det kanske är för lite helt enkelt.

Permalänk
Medlem

frys in block med fun light och ät

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

frys in block med fun light och ät

tar bort hungerskänslor

Permalänk
Medlem

Nu skulle man kunna säga att jag e klar med viktminskningen . Men svårt att bryta ett mönster. När man har tränat som en idiot i flera månader och fått det som en rutin i vardagen.

Men jag har klarat av att bryta ett gammalt mönster förut och har lyckats att tappa 77.6kg. Ska bara intala mig själv att jag inte behöver träna 6 cardiopass i veckan + styrketräning, men det är lättare sagt en gjort 👊👊

Inväntar att bli kallad till kirurgen, och prata om en operation för att ta bort överflödig hud. Så om den blir av kommer jag garanterat att väga under 80kg, är 180cm/32år

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tjobbo:

Nu skulle man kunna säga att jag e klar med viktminskningen . Men svårt att bryta ett mönster. När man har tränat som en idiot i flera månader och fått det som en rutin i vardagen.

Men jag har klarat av att bryta ett gammalt mönster förut och har lyckats att tappa 77.6kg. Ska bara intala mig själv att jag inte behöver träna 6 cardiopass i veckan + styrketräning, men det är lättare sagt en gjort 👊👊

Inväntar att bli kallad till kirurgen, och prata om en operation för att ta bort överflödig hud. Så om den blir av kommer jag garanterat att väga under 80kg, är 180cm/32år

https://i.imgur.com/IIMpcob.jpg

Grattis! Fy va kul.

Själv är jag nere på 90 från 97, vill stanna på 85.

27 år / 180cm.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Nu skulle man kunna säga att jag e klar med viktminskningen . Men svårt att bryta ett mönster. När man har tränat som en idiot i flera månader och fått det som en rutin i vardagen.

Men jag har klarat av att bryta ett gammalt mönster förut och har lyckats att tappa 77.6kg. Ska bara intala mig själv att jag inte behöver träna 6 cardiopass i veckan + styrketräning, men det är lättare sagt en gjort 👊👊

Inväntar att bli kallad till kirurgen, och prata om en operation för att ta bort överflödig hud. Så om den blir av kommer jag garanterat att väga under 80kg, är 180cm/32år

https://i.imgur.com/IIMpcob.jpg

Grattis jag är uppe på 75kg efter att ha haft en paus med tränandet nu är jag igång igen då jag ska försöka nå 70kg. Införsökaffade en motionscykel som jag hoppas ska kunna hjälpa mig.

Man måste tydligen underhålla kroppen även när man nått sitt mål så trappa inte ner helt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Grattis! Fy va kul.

Själv är jag nere på 90 från 97, vill stanna på 85.

27 år / 180cm.

Tack

Härligt att höra att det går bra för dig med! 5 kg till fixar du lätt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Grattis jag är uppe på 75kg efter att ha haft en paus med tränandet nu är jag igång igen då jag ska försöka nå 70kg. Införsökaffade en motionscykel som jag hoppas ska kunna hjälpa mig.

Tack

Har själv en motionscykel som har hjälp mig mycket, när vädret och suget efter gymmet inte har lockat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Tack

Har själv en motionscykel som har hjälp mig mycket, när vädret och suget efter gymmet inte har lockat

Har du haft din cykel länge? Jag undrar därför att jag funderar på om man måste underhålla den typ olja den eller liknande?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tjobbo:

Tack

Härligt att höra att det går bra för dig med! 5 kg till fixar du lätt!

Ska köra på. Men åker till USA på semester en vecka snart... Så.... Efter de.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har du haft din cykel länge? Jag undrar därför att jag funderar på om man måste underhålla den typ olja den eller liknande?

Ännu bättre är en trainer och zwift! Som WoW fast man cyklar. Synd att de höjt månadspriset. Har gått ner många kilo på detta. Finns även färdiga träningsprogram som styr motståndet automatiskt.
Annars kan man cykla omkring i de virtuella kartorna: alltså det blir jobbigare i uppförsbackar och lättare när man ligger bakom någon som i verkligheten.
https://www.zwift.com/eu

Hade motionscykel förut och visst man kan slänga på nån serie.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hade motionscykel förut och visst man kan slänga på nån serie.

Ja det brukar jag göra har cykeln i samma rum som datorn då kan man köra en serie på en skärmen för att tänka på annat när man cyklar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Både ja, och nej.

Ja, för att i slutändan kommer du tappa fett om du gör dig av med mer än vad du förbränner.

Nej, för att 1kcal är inte exakt samma sak från alla makron. 1 kcal protein är inte samma sak som 1kcal fett, i termer av vad den gör för kroppen, hur den bryts ner, hur den mättar etc. etc. etc. Det är alltså inte okej att äta en McDonalds-meal, men sedan tro att man ska ändå gå ner i vikt bara för att man är på 500kcal underskott.

Dessutom finns det många, inklusive många i denna tråd, som tror att du inte kan lägga på dig muskler samtidigt som du är på ett kaloriunderskott. Vilket inte stämmer. Alls. en (av flera) studie på detta har du här: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8379514

Du kommer inte hitta en jävel på SweC som kommer skriva ett inlägg som täcker allt (och med rätt fakta) på ämnet, så mitt bästa tips är att du börjar själv söka efter faktan. Antigen på det tråkiga sättet (google scholar) eller via det lite roligare sättet: Youtube. Specifikt Jeff Cavalerie (AthleanX) eller Jeff Nippard. Båda dessa är utbildade inom både träning och kost och inte bara pratar ut en vetenskaplig synpunkt, men ger också underlag för detta och har referenser till källan (främst Nippard).

Håll dig dock borta från andra populära kanaler, såsom Scott Herman och gravity. dessa människor prata bara från sin egen erfarenhet och har fel ganska ofta.

Jag kör viktväktarna och har än så länge gått ner 20 kilo och har fem till som ska bort. Men jag är lite fundersam på det du skriver och alla viktmänniskor också för den delen.

I normala fall om jag sköter mig med mat och liknande så går jag ner drygt ett kilo under veckan och upp nästan lika mycke på helgen då jag fuskar. Men nu för ett tag sen så var jag på jobbresa till norrland med en kollega och menyn såg ut enligt nedan.
Mån lunch, korv med bröd
Mån middag, räksmörgås och 2-3 öl.
Tis lunch, kotlett med pommes och bea.
Tis middag, hamburgare med pommes. 3-4 öl
Ons lunch, 3st korv med bröd.
Ons middag, julbord med 5 öl och snaps.
Tor lunch, 3 st korv med bröd.
Tor middag, max burgare och sen nötter och två öl.
Fre lunch, maxburgare.

Under denna vecka gjorde jag inget fysiskt aktivt utan körde drygt 200 mil, stod på mässa och hade lite andra möten.

Resultat: 0 kilo.

Äter inte frukost alls.

Hur funkar detta med tanke på allt man pratar om med kalorier in och ut. Jag är bara nyfiken just när man är hemma och äter lite extra en dag och går upp ett kilo.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag kör viktväktarna och har än så länge gått ner 20 kilo och har fem till som ska bort. Men jag är lite fundersam på det du skriver och alla viktmänniskor också för den delen.

I normala fall om jag sköter mig med mat och liknande så går jag ner drygt ett kilo under veckan och upp nästan lika mycke på helgen då jag fuskar. Men nu för ett tag sen så var jag på jobbresa till norrland med en kollega och menyn såg ut enligt nedan.
Mån lunch, korv med bröd
Mån middag, räksmörgås och 2-3 öl.
Tis lunch, kotlett med pommes och bea.
Tis middag, hamburgare med pommes. 3-4 öl
Ons lunch, 3st korv med bröd.
Ons middag, julbord med 5 öl och snaps.
Tor lunch, 3 st korv med bröd.
Tor middag, max burgare och sen nötter och två öl.
Fre lunch, maxburgare.

Under denna vecka gjorde jag inget fysiskt aktivt utan körde drygt 200 mil, stod på mässa och hade lite andra möten.

Resultat: 0 kilo.

Äter inte frukost alls.

Hur funkar detta med tanke på allt man pratar om med kalorier in och ut. Jag är bara nyfiken just när man är hemma och äter lite extra en dag och går upp ett kilo.

Du kan binda otroligt mycket vätska med salt och fet mat.
När jag tränade som mest så kunde jag på en helg trycka i mig så jag "gick upp" 6 kilo; några dagar senare var vätskan ute igen såklart.

Stirra inte dig blind på vågen från dag till dag som andra har påpekat och kämpa på Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har du haft din cykel länge? Jag undrar därför att jag funderar på om man måste underhålla den typ olja den eller liknande?

Har haft den över ett år iallafall. Har inte behövt underhålla den, förutom att torka av svett när man är klar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Hösten 2018 mätte jag blodtrycket 210/125 med några peakar på 240/145 vid några tillfällen, plötsligt började jag förstå varför jag var så trött hela tiden och varför det dunkade i öronen ibland och öronsus.

Så blodtryckspiller x3, träning regelbundet och kostbyte från 100% rött kött till 2 veg, 1 fisk, 2 kyckling och 2 kött i veckan.

Har gått ner ungefär 15kg på 14-15 månader, nere på ett blodtryckspiller från tre och är inte trött längre. Siktar på att kapa ca 2-3kg till.

Min motivator/motivation var ganska enkel - jag vill inte få obotliga skador på de inre organen och jag vill inte dö i hjärtinfarkt eller stroke inom 5 år

Om du skulle utöka ditt kaloriunderskott från 250 KCAL till cirka 500 KCAL så kan du dubblera takten du går ner i vikt. Liten skillnad i mat men stor skillnad på vågen

Snyggt jobbat ändå!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeanC:

Du kan binda otroligt mycket vätska med salt och fet mat.
När jag tränade som mest så kunde jag på en helg trycka i mig så jag "gick upp" 6 kilo; några dagar senare var vätskan ute igen såklart.

Stirra inte dig blind på vågen från dag till dag som andra har påpekat och kämpa på Lycka till!

Men det är ju det som är så konstigt, med den veckan så borde jag gått upp minst tre kilo men landade på noll. Därför jag är så fundersam hur allt egentligen hänger ihop.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ätstörningar är biologiska. Uppkommer genom bantning.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Om du skulle utöka ditt kaloriunderskott från 250 KCAL till cirka 500 KCAL så kan du dubblera takten du går ner i vikt. Liten skillnad i mat men stor skillnad på vågen

Snyggt jobbat ändå!

Jag har funderat mycket på takten och vi hade en på jobbet som vägde 120kg sen körde han nån pulverdiet ett halvår och gick ner till 80kg, två år efter det var han uppe i 140kg sen körde han nån diet till och gick ner till 80kg, sen gick han upp igen till nån 3-siffrig vikt.

Ok jag har inte riktigt samma extrema mängd kilon jag måste gå ner, har gått ner 16kg sen augusti 2017 och siktar på 2 kilo till till augusti 2020.

Min plan som formades hösten 2017 var 3-årig, lägga om kosten succesivt, öka på träningen successivt och efter 3 år landa på slutvikten. Efter 3 år antar eller hoppas jag att jag har format en vana som håller resten av livet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Jag har funderat mycket på takten och vi hade en på jobbet som vägde 120kg sen körde han nån pulverdiet ett halvår och gick ner till 80kg, två år efter det var han uppe i 140kg sen körde han nån diet till och gick ner till 80kg, sen gick han upp igen till nån 3-siffrig vikt.

Ok jag har inte riktigt samma extrema mängd kilon jag måste gå ner, har gått ner 16kg sen augusti 2017 och siktar på 2 kilo till till augusti 2020.

Min plan som formades hösten 2017 var 3-årig, lägga om kosten succesivt, öka på träningen successivt och efter 3 år landa på slutvikten. Efter 3 år antar eller hoppas jag att jag har format en vana som håller resten av livet.

En liten sak att tänka på är att en snabb viktnedgång gör det inte lättare att gå upp sedan. Oftast är det att personen klarar av en disciplinomställning för att gå ner vikten, men klarar inte att omvänja sin livsstil med nya beteenden och äter därmed likadant som tidigare när denne nått sitt mål.

Det är viktigt när man har ett snabbare tempo att lägga om livsstilen och inse att man inte kan äta 3000 kcal per automatik. Man måste vänja sig vid att 2000 eller kanske 1500 ibland är vad man bör äta på en dag när man sitter helt still.

En långsam nedgång brukar ge utrymme för omställning i rutiner och därför är att "lättare" att hålla vikten sedan.

Jag själv går upp 20+ kilo och ner 20 kilo ungefär varje år och måste ha disciplin åt båda hållen, varken eller är lätt för mig, och tänker jag inte varje dag på vad jag äter så misslyckas jag ofta.

Dock har jag en betydande muskelmassa så det är mer eller mindre min livsstil.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

En liten sak att tänka på är att en snabb viktnedgång gör det inte lättare att gå upp sedan. Oftast är det att personen klarar av en disciplinomställning för att gå ner vikten, men klarar inte att omvänja sin livsstil med nya beteenden och äter därmed likadant som tidigare när denne nått sitt mål.

Det är viktigt när man har ett snabbare tempo att lägga om livsstilen och inse att man inte kan äta 3000 kcal per automatik. Man måste vänja sig vid att 2000 eller kanske 1500 ibland är vad man bör äta på en dag när man sitter helt still.

En långsam nedgång brukar ge utrymme för omställning i rutiner och därför är att "lättare" att hålla vikten sedan.

Jag själv går upp 20+ kilo och ner 20 kilo ungefär varje år och måste ha disciplin åt båda hållen, varken eller är lätt för mig, och tänker jag inte varje dag på vad jag äter så misslyckas jag ofta.

Dock har jag en betydande muskelmassa så det är mer eller mindre min livsstil.

Hittills har det gått bra, långsamt som f-n i början, sen snabbare sen långsamt igen men nu med bara 6 månader kvar är det bara 2 kilo till, då har jag gått ner 18kg.

Tom sambon har börjat gå ner i vikt (jag lagar maten mån-fre och hon lör-sön)

Mitt typiska gympass är 12km/h löpband 15-20 minuter sen kör jag trappmaskinen 80 steg per minut 10 minuter. Efter det vikter en halvtimme ungefär, försöker kombinera kondition och muskelträning.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag kör viktväktarna och har än så länge gått ner 20 kilo och har fem till som ska bort. Men jag är lite fundersam på det du skriver och alla viktmänniskor också för den delen.

I normala fall om jag sköter mig med mat och liknande så går jag ner drygt ett kilo under veckan och upp nästan lika mycke på helgen då jag fuskar. Men nu för ett tag sen så var jag på jobbresa till norrland med en kollega och menyn såg ut enligt nedan.
Mån lunch, korv med bröd
Mån middag, räksmörgås och 2-3 öl.
Tis lunch, kotlett med pommes och bea.
Tis middag, hamburgare med pommes. 3-4 öl
Ons lunch, 3st korv med bröd.
Ons middag, julbord med 5 öl och snaps.
Tor lunch, 3 st korv med bröd.
Tor middag, max burgare och sen nötter och två öl.
Fre lunch, maxburgare.

Under denna vecka gjorde jag inget fysiskt aktivt utan körde drygt 200 mil, stod på mässa och hade lite andra möten.

Resultat: 0 kilo.

Äter inte frukost alls.

Hur funkar detta med tanke på allt man pratar om med kalorier in och ut. Jag är bara nyfiken just när man är hemma och äter lite extra en dag och går upp ett kilo.

Det fungerar så att det du åt troligen var inom din basförbränningsintervall

Jag bränner ca 3500 kcal om dagen utan fysisk aktivitet och bara genom att sitta på min rumpa varje dag. Jag kan därmed äta en hel del skräp så länge jag inte överstiger 3 300 kcal och inte röra mig i vikt.

Min gissning är att du gjorde saker i Norrland som ökade förbränningen som du inte tänker på. I Norrland kan jag t.ex. tänka mig att man går mycket mer än hemma, och man fryser en del mer vilket ökar föbränningen. Kanske var uppe sent på kvällarna och snackade skit?

Till sist så verkar det ju inte som att du åt sådär jättemycket. En korv med bröd går på ca 300-500 kcal, så 3 st. till lunch och ingen frukost och ingen middag blir ju 1500 på en dag. Vilket är långt under din basföbränning. Verkar som att din vecka gick +- 0 över 5 dagar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Det fungerar så att det du åt troligen var inom din basförbränningsintervall

Jag bränner ca 3500 kcal om dagen utan fysisk aktivitet och bara genom att sitta på min rumpa varje dag. Jag kan därmed äta en hel del skräp så länge jag inte överstiger 3 300 kcal och inte röra mig i vikt.

Min gissning är att du gjorde saker i Norrland som ökade förbränningen som du inte tänker på. I Norrland kan jag t.ex. tänka mig att man går mycket mer än hemma, och man fryser en del mer vilket ökar föbränningen. Kanske var uppe sent på kvällarna och snackade skit?

Till sist så verkar det ju inte som att du åt sådär jättemycket. En korv med bröd går på ca 300-500 kcal, så 3 st. till lunch och ingen frukost och ingen middag blir ju 1500 på en dag. Vilket är långt under din basföbränning. Verkar som att din vecka gick +- 0 över 5 dagar.

Då jag var där i jobbet så gick jag mindre än vanligt men de två dagarna på mässan så var det pisskallt och man stod och frös mer eller mindre hela dagar så kanske är det där lösningen finns. Har också läst att man förbränner mer om man fryser.
Det konstiga är just all öl och hamburgare med tillbehör som garanterat gett utslag här hemma men inte under hela den veckan men kanske fixade två frysdagar allt. 😀
Synd att det går mot vår😎

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej, för att 1kcal är inte exakt samma sak från alla makron. 1 kcal protein är inte samma sak som 1kcal fett, i termer av vad den gör för kroppen, hur den bryts ner, hur den mättar etc. etc. etc. Det är alltså inte okej att äta en McDonalds-meal, men sedan tro att man ska ändå gå ner i vikt bara för att man är på 500kcal underskott.

Jo. Ligger du på 500 kcal underskott går du ner i vikt oavsett om det är McDonald's eller morötter.

Har du hittat ett sätt att komma ifrån kcal in vs. ut kan du hämta ut ett nobelpris om du presenterar det i en vetenskaplig studie.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jo. Ligger du på 500 kcal underskott går du ner i vikt oavsett om det är McDonald's eller morötter.

Kanske därför min absolut första mening var:
"Både ja, och nej. Ja, för att i slutändan kommer du tappa fett om du gör dig av med mer än vad du förbränner."

Som du så lägligt skar ut ur citationen.
Sluta försöka skapa debatt där det inte finns någon.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kanske därför min absolut första mening var:
"Både ja, och nej. Ja, för att i slutändan kommer du tappa fett om du gör dig av med mer än vad du förbränner."

Som du så lägligt skar ut ur citationen.
Sluta försöka skapa debatt där det inte finns någon.

Denna meningen är fortfarande felaktig:
"Det är alltså inte okej att äta en McDonalds-meal, men sedan tro att man ska ändå gå ner i vikt bara för att man är på 500kcal underskott."

Det är helt okej att äta McDonald's-meal, ligga på underskott, och tappa vikt. Det skriver du inte, i så fall motsäger du dig själv i samma inlägg. Bestäm dig.

Svaret till frågan är: Ja, det är så enkelt. På ett kaloriunderskott tappar du vikt. Punkt slut.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Denna meningen är fortfarande felaktig:
"Det är alltså inte okej att äta en McDonalds-meal, men sedan tro att man ska ändå gå ner i vikt bara för att man är på 500kcal underskott."

Det är helt okej att äta McDonald's-meal, ligga på underskott, och tappa vikt. Det skriver du inte, i så fall motsäger du dig själv i samma inlägg. Bestäm dig.

Svaret till frågan är: Ja, det är så enkelt. På ett kaloriunderskott tappar du vikt. Punkt slut.

Nej, det är verkligen inte okej. Anledningen till det är flera. Det starkaste argumentet är om man äter en Donken-diet, kommer man inte äta mer än ungefär en och en halv måltid om dagen, då det lätt kommer upp till 2000 kcal. Att äta en gång om dagen leder väldigt snabbt till minskad basförbränning då kroppen går in i "starvation mode". Det leder dessutom till ökad trötthet, minskad koncentrationsförmåga, etc. etc. etc vilket i längden kommer att stoppa dig från att träna, sova och göra allt annat rätt som du behöver göra för att gå ner i vikt. Allt detta finns det mer än tillräcklig forskning på, hur olika typer av makron kommer att påverka förbränning, prestation, välmående. Det finns otroligt mycket forskning som bevisar hur dålig diet på ett underskott försämrar, och till slut hindrar, viktnedgång. Alltså är det inte okej, och det är inte så enkelt. punkt slut.

Ja, att man tappar vikt på kaloriunderskott är sant. Det är återigen den första meningen i citatet som du hämtar ifrån, för en anledning. Men svaret till långsiktig nedgång i vikt är mycket mer komplicerat än så, och kan inte ges med ett enkelt svar. Hur mycket du än vill att svaret ska vara enkelt, så är det inte det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej, det är verkligen inte okej. Anledningen till det är flera. Det starkaste argumentet är om man äter en Donken-diet, kommer man inte äta mer än ungefär en och en halv måltid om dagen, då det lätt kommer upp till 2000 kcal. Att äta en gång om dagen leder väldigt snabbt till minskad basförbränning då kroppen går in i "starvation mode". Det leder dessutom till ökad trötthet, minskad koncentrationsförmåga, etc. etc. etc vilket i längden kommer att stoppa dig från att träna, sova och göra allt annat rätt som du behöver göra för att gå ner i vikt. Allt detta finns det mer än tillräcklig forskning på, hur olika typer av makron kommer att påverka förbränning, prestation, välmående. Det finns otroligt mycket forskning som bevisar hur dålig diet på ett underskott försämrar, och till slut hindrar, viktnedgång. Alltså är det inte okej, och det är inte så enkelt. punkt slut.

Ja, att man tappar vikt på kaloriunderskott är sant. Det är återigen den första meningen i citatet som du hämtar ifrån, för en anledning. Men svaret till långsiktig nedgång i vikt är mycket mer komplicerat än så, och kan inte ges med ett enkelt svar. Hur mycket du än vill att svaret ska vara enkelt, så är det inte det.

Nej, du går inte in i starvation mode om du äter 2000 kcal och en gång om dagen. Långsiktigt eller kortsiktigt så är det alltid underskott som gäller. Går du inte ner i vikt ligger du inte på underskott, så enkelt är det. Anledningen till att din balans KAN gå ner på ett mål per dag är att du bland annat minskar dina ofrivilliga rörelser, inte "starvation mode".

Och jo, det är okej att tro det, då man faktiskt kommer tappa vikt. Du säger emot dig själv.

Jag har garanterat läst minst lika mycket forskning som dig under 3 år biomedicin på högskolan samt >10 år styrketräning med nästan daglig läsning på PubMed.

Summa summarum: Lyssna inte allt för mycket på denna användare ang. fysiologi.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej, det är verkligen inte okej. Anledningen till det är flera. Det starkaste argumentet är om man äter en Donken-diet, kommer man inte äta mer än ungefär en och en halv måltid om dagen, då det lätt kommer upp till 2000 kcal. Att äta en gång om dagen leder väldigt snabbt till minskad basförbränning då kroppen går in i "starvation mode". Det leder dessutom till ökad trötthet, minskad koncentrationsförmåga, etc. etc. etc vilket i längden kommer att stoppa dig från att träna, sova och göra allt annat rätt som du behöver göra för att gå ner i vikt. Allt detta finns det mer än tillräcklig forskning på, hur olika typer av makron kommer att påverka förbränning, prestation, välmående. Det finns otroligt mycket forskning som bevisar hur dålig diet på ett underskott försämrar, och till slut hindrar, viktnedgång. Alltså är det inte okej, och det är inte så enkelt. punkt slut.

Ja, att man tappar vikt på kaloriunderskott är sant. Det är återigen den första meningen i citatet som du hämtar ifrån, för en anledning. Men svaret till långsiktig nedgång i vikt är mycket mer komplicerat än så, och kan inte ges med ett enkelt svar. Hur mycket du än vill att svaret ska vara enkelt, så är det inte det.

Mycket hittepå här.

Källa på deh?

Permalänk
Medlem

För det första finns det inget som heter "svältläge" eller "starvation mode", det är ett påhitt. Det finns studier från mitten av 1900-talet som bevisar att det är bara nonsense. Det har inte gjort några seriösa studier senare. Så det kan ni glömma, periodisk fasta eller warrior diet om ni vill låta tuffa är ett väl fungerande sätt att gå ner i vikt.

För de andra, det är både rätt och fel när man säger att bara energin (joul/kcal) räknas. Går man 500kcal back så gör man, det spelar ingen roll om man äter sin middag i morötter och kyckling eller donken. MEN, man ska också komma ihåg att antalet kcal i en måltid beräknas genom förbränning och inte genom kemisk nedbrytning som kroppen faktiskt gör.