Din bästa datordel/komponent/kringutrustning någonsin

Permalänk
Medlem

Din bästa datordel/komponent/kringutrustning någonsin

Många av oss har haft en datordel, komponent eller någon form av kringutrustning någon gång eller fortfarande, som mer eller mindre aldrig har felat och helt enkelt varit för jäkla bra. Det kan handla om precis vad som helst som tillhör en dator på något sätt.

Man får bara skriva EN ''älsklingsdel''/-komponent/kringutrustning

Del: Grafikkort
Märke: PowerColor Radeon 9800PRO
Varför: Jag har aldrig varit med om ett grafikkort som varit så stabilt och bra för en liten peng, kunde köra allt från Unreal Tournament 2004 till Far Cry på relativt höga grafikinställningar utan det minsta problem

Varsågod och haka på och framhäv just DIN favorit!

Note: Om moderator anser att tråden ligger fel får han/hon gärna flytta på den om den inte passar här.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

ASUS T2P4 HX, med extra TAG RAM för att kunna använda mer än 64mb RAM.
Det första "riktiga" överklockar moderkortet.

Permalänk

Saknar min DELL-mus från 2004. Egentligen en ganska kass historia. Den hade bland annat egenheten att den då och då fick muspekaren att åka upp i vänsta hörnet (i FPS gjorde man en piruett samtidigt som man betraktade himlen.) Detta om jag använde en musmatta den gillade... DELL-musmattan som följde med fick den att göra de märkligaste krumbukter...

Nyligen började den bråka så mycket jag såg mig tvungen att byta ut den; så fort jag inte rört den på någon sekund eller så var jag tvungen att veva runt ett tag med den innan den började svara =(

De flesta i detta forum hade antagligen inte velat ta i den med tång ens, men jag gillade den verkligen...

Denna modell:
http://83.227.157.132/1/mouse4.jpg
fast min är så blanksliten att man kan spegla sig på den

Permalänk
Medlem

Del: Processor
Märke: Intel i5 750
Varför: 53% överklock på strax över 1.3V och därmed även kylig på luftkylning. Supernöjd.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Moderator
Moderator

Kategori: Kringutrustning, skärm
Del: Samsung SyncMaster 226BW OBS! ENDAST PANEL S
Varför: Riktigt bra skärm som trots en hel del år på nacken fortfarande funkar finemang. Väldigt låg input lag, bra färger, bra betraktningsvinklar, funkar till allt, bra design (avskyr vissa av dagens skärmar med enbart osynliga touch-knappar som man aldrig hittar i mörker eller motljus). Det stora problemet med modellen generellt var att det var ett lotteri av olika paneler, A och C som var mer eller mindre kassa, och S som var riktigt bra. Använder mina två 226BW med S-paneler fortfarande titt som tätt, men på grund av intåget av 120hz i kombination med att jag behöver 1080p (226BW är 16:10 1680x1050) så är de numer bortkopplade från min huvudsakliga dator.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Del: Grafikkort
Märke: XFX Radeon HD5870
Varför: Köpt på release, fungerar klockrent sedan dess. Använder det än idag, aldrig haft några som helst bekymmer med det!

Visa signatur

1: Intel 2500k @ 4.4Ghz (Corsair H70) || Gigabyte Z68-UD4 || Asus Gtx 1070 Turbo 8GB || Corsair Vengeance 16 gb Intel 320 SSD 120GB || Corsair HX850w || 32" 2560x1440 + 2x 26" 1920x1200 || Lian Li A71b || Logitech Z5500 Creative x-fi xtrememusic|| Sennheiser Pc350SE || Qpad Mk-85 x Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Del: Hörlurar
Märke: Steeleries Siberia V2
Varför: Blir ofta att man sitter 12-20 timmar på en dag, har tidigare haft problem att hörlurarna är för små o trycker på öronen, eller att de ligger o skaver ovanpå, eller nyligen innan dessa, att fodret är för tunt och helt enkelt oskönt, särskilt efter 5-6 timmar användning. Sjukt nöjd!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Del: Bärbar dator
Märke: Fujitsu Siemens SA3650 + Graphic Booster

Varför: Vid den tidpunkten(typ 2008) fanns det ingen bärbar dator i den prisklassen som kunde jämföra sig med denna. Dual Core AMD Turion TX-84 2.3ghz, 4gb RAM, 720p 13,3" Display och det externa HD3870 512mb GDDR3 gjorde att man kunde köra ALLT Dessutom kostade den bara 8.000:-

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Del: Hörlurar
Märke: Steeleries Siberia V2
Varför: Blir ofta att man sitter 12-20 timmar på en dag, har tidigare haft problem att hörlurarna är för små o trycker på öronen, eller att de ligger o skaver ovanpå, eller nyligen innan dessa, att fodret är för tunt och helt enkelt oskönt, särskilt efter 5-6 timmar användning. Sjukt nöjd!

2 av mina polare sitter med siberia v2 och de verkar inte sitta kvar på skallen... as jobbigt att snacka me dem i skype "prassel prassel" "vad gör du?" "rättar till lurarna/ vred på huvudet" -.-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheDaemon:

Kategori: Kringutrustning, skärm
Del: Samsung SyncMaster 226BW OBS! ENDAST PANEL S
Varför: Riktigt bra skärm som trots en hel del år på nacken fortfarande funkar finemang. Väldigt låg input lag, bra färger, bra betraktningsvinklar, funkar till allt, bra design (avskyr vissa av dagens skärmar med enbart osynliga touch-knappar som man aldrig hittar i mörker eller motljus). Det stora problemet med modellen generellt var att det var ett lotteri av olika paneler, A och C som var mer eller mindre kassa, och S som var riktigt bra. Använder mina två 226BW med S-paneler fortfarande titt som tätt, men på grund av intåget av 120hz i kombination med att jag behöver 1080p (226BW är 16:10 1680x1050) så är de numer bortkopplade från min huvudsakliga dator.

http://img440.imageshack.us/img440/4664/samsungps.jpg

Denna skärmen måste jag också nämna, använder den fortfarande som "main skärm". Den har varit med överallt, lan, skidresor och turer ut på landet. Den är som näms underbar med riktiga knappar smart gömda som man lätt hittar även med ögonbindel. Den har on/off switch istället för de nya värdelösa knapparna som inte minns den senaste inställningen. Så den startar automatiskt tillsammans med datorn tack vare en master/slave gren-dosa. Och drar inte ström och piper i något dumt standbyläge där emellan. Och den har matt skärm-yta. Helt perfekt är den

Permalänk
Medlem

mitt dell-tangentbord från 2002 som jag fortfarande sitter och skriver detta inlägg med finfin känsla och går alldeles utmärkt att diska när det blir lite sunkigt. inga knappar som krånglat heller, kommer ihåg tidigare tangentbord där man slagit sönder mellanslagstangenten osv när man spelat, men inte detta. och inga knappar som tappar texten trots många års flitigt användande. bäst helt enkelt

enda nackdelen är ju att man nuförtiden måste börja titta på att moderkorten har ps2, eller skaffa en usb-adapter, oj vilket i-landsproblem...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonVonHell:

Del: Grafikkort
Märke: XFX Radeon HD5870
Varför: Köpt på release, fungerar klockrent sedan dess. Använder det än idag, aldrig haft några som helst bekymmer med det!

Det är ett fruktansvärt värt grafikkort, håller med. Mitt ligger i och för sig på en hylla just nu, men det ska bli ändring på det inom en snar framtid, har lite planer på användningsområde.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Lätt mitt Radeon HIS HD5870 Turbo X. Kortet har hängt med på alla spel väääldigt bra, och gör det än idag! Lätt den komponent jag älskar mest! Kortet har aldrig krånglat och det är väldigt överklockvänligt!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

mitt dell-tangentbord från 2002 som jag fortfarande sitter och skriver detta inlägg med finfin känsla och går alldeles utmärkt att diska när det blir lite sunkigt. inga knappar som krånglat heller, kommer ihåg tidigare tangentbord där man slagit sönder mellanslagstangenten osv när man spelat, men inte detta. och inga knappar som tappar texten trots många års flitigt användande. bäst helt enkelt

enda nackdelen är ju att man nuförtiden måste börja titta på att moderkorten har ps2, eller skaffa en usb-adapter, oj vilket i-landsproblem...

Hade något tungt, grått åbäke från Compaq för massvis med år sen. Tror det var 1995 jag fick det tillsammans med familjens första dator. Det var nog ett av de skönaste genom tiderna. På senare tid började det knarra och gnissla i några tangenter så en kompis fick ta över det, som inte brydde sig så mycket om det, han har kvar det idag och använder det, men har gjort någon form av service på det.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

mus: logitech g400
Oslagbar kvalité (en riktig krigare)
bra prestanda, gör sitt jobb (pangar hs)
bra komfort (inte den bästa men inget är perfekt)
(har haft många möss innan, bland annat ms 3.0 och jag älskade den men skrollen var en pina...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

2 av mina polare sitter med siberia v2 och de verkar inte sitta kvar på skallen... as jobbigt att snacka me dem i skype "prassel prassel" "vad gör du?" "rättar till lurarna/ vred på huvudet" -.-

Måste ju va nå måndags ex eller så tuggar de på kablarna Alternativt, är dina polare dvärgar? Eller drar de i lurarna för o göra dem större? Har aldrig haft dessa problem o micen är gudomligt bra, sen använder ju inte jag "låt skype ställa in ljudet" heller, kan ju va de

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Hade något tungt, grått åbäke från Compaq för massvis med år sen. Tror det var 1995 jag fick det tillsammans med familjens första dator. Det var nog ett av de skönaste genom tiderna. På senare tid började det knarra och gnissla i några tangenter så en kompis fick ta över det, som inte brydde sig så mycket om det, han har kvar det idag och använder det, men har gjort någon form av service på det.

tror faktiskt jag knappat sönder just ett grått åbäke från compaq, men det var skönt så länge det varade. tror mitt var från 97-98 nån gång och kvaliteten kunde inte mäta sig med mitt dell att dell-bordet är svart gör det ju än bättre då det är tidlöst på ett helt annat sätt än 90-talsgrått

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Del: Hörlurar
Märke: Steeleries Siberia V2
Varför: Blir ofta att man sitter 12-20 timmar på en dag, har tidigare haft problem att hörlurarna är för små o trycker på öronen, eller att de ligger o skaver ovanpå, eller nyligen innan dessa, att fodret är för tunt och helt enkelt oskönt, särskilt efter 5-6 timmar användning. Sjukt nöjd!

Jag kan bekräfta att V2 är lätt som en fjäder, man glömmer av att de sitter på skallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Del: Grafikkort
Märke: BFG Tech nVidia GeForce 8600 Ultra
Varför: Åhå vilka minnen, det var kungen på täppan, e-penisens ultimata förlängare. Den tog mig genom BF2 och HL2 med skyhöga FPS, gick varmt i ett par år medan man lirade BF2, CS:S, HL2 och DooM3... Trogen tjänare som var extremt seglivad.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
99:e percentilen

Del: Grafikkort
Namn: Sapphire Radeon HD7970
Varför: Smiskar alla spel jag provar, klockar kanon, blir inte varmare än 75 °C, ser coolt ut och låter inte speciellt mycket. Plus att man fick med en massa bra adaptrar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av XpreS:

Jag kan dementera att V2 är lätt som en fjäder, man glömmer av att de sitter på skallen.

Vad menar du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

mitt dell-tangentbord från 2002 som jag fortfarande sitter och skriver detta inlägg med finfin känsla och går alldeles utmärkt att diska när det blir lite sunkigt. inga knappar som krånglat heller, kommer ihåg tidigare tangentbord där man slagit sönder mellanslagstangenten osv när man spelat, men inte detta. och inga knappar som tappar texten trots många års flitigt användande. bäst helt enkelt

enda nackdelen är ju att man nuförtiden måste börja titta på att moderkorten har ps2, eller skaffa en usb-adapter, oj vilket i-landsproblem...

Håller med, mitt en är från 2001 och går som en klocka, rengöring då och då är ju självklart men det gar alldrig felat.
Har ett grått lite nyare oxå samt ett gäng sprillans, med dansk layout som skulle slängas på grabbens jobb.
Det måste vara ett av de bästa tangentbord som tillverkats

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Köpte ett Logitech MX1000 för många många år sedan.

Då med en än idag suverän mus och ett tangentbord.
Allting trådlöst och om man ska tro reklamen även världens första trådlösa lasermus.

Även batteritiden är löjligt bra.

Används idag till htpc'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad menar du?

Förlåt, editerade. Skrev en antonym/motsats till ''bekräfta'', var lite väl tidigt att använda fina uttryck, sorry

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Del: Grafikkort
Namn: Asus Radeon HD4870
Varför: För att detta kortet än en gång ska rädda mig från att sitta utan grafikkort! Mitt nurvarande ska in på rma

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Del : SCSI 3 kontroller kort.
Märke : Adaptec (köptes 1998)
Förpassades till skrivbords lådan förra helgen

Del 2 + 3 : SCSI cd brännare.
Märke : Plextor (Köptes 1998)
Används som bokstöd sedan 1 vecka tillbaka

Permalänk

Del: Mitt mekaniska tangentbord, herregud, öppnade en helt ny värld för mig!=)

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Nutid:

Del: CPU
Modell: Intel Q9450
En processor som efter 4 år ändå inte är helt utdaterad, det är inte ofta.

Dåtid:
Del: Grafikkort
Modell: Orchid Righteous 3D 4MB (Voodoo 1)
Vilket lyft jämfört med mitt ATI 2D kort på 1-2 MB

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A_Müller:

Del: Grafikkort
Märke: BFG Tech nVidia GeForce 8600 Ultra
Varför: Åhå vilka minnen, det var kungen på täppan, e-penisens ultimata förlängare. Den tog mig genom BF2 och HL2 med skyhöga FPS, gick varmt i ett par år medan man lirade BF2, CS:S, HL2 och DooM3... Trogen tjänare som var extremt seglivad.

8600 Ultra finns inte. Kanske menar du 6800 Ultra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Headset
Logitech G930

Efter att köpt detta och fått uppleva trådlösheten i ett headset har en helt ny värld öppnats.
Jag kan sitta och campa en spawn i Darkfall medans jag lagar mat, kan diskutera raid taccs medans jag plockar med disken.
Kan sätta mig på balkongen och strö prata under biobreaks.
Detta kanske låter väldigt konstigt men dessa saker och flera exempel har gjort mitt vardags spelande mycket trevligare, kan inte se mig själv gå tillbaka till trådburet igen efter dessa lurar.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!