Permalänk
Avstängd

Kvalité mellan tillverkare?

Alla tillverkare har väl sina laptops tillverkade utav Foxconn, Quanta and Pegatron. Så skiljer det något i kvalité från tillverkare till tillverkare, eller är det samma?

Vilka tillverkare är bäst, vilka är sämst?

Permalänk
Medlem

foxconn är väl inte direkt något företag som osar kvalitet? för mig är det ett budget-företag som snålar och hamnar i blåsväder för ofta.

quanta däremot känner jag på något sätt att jag litar mer på då de har väldigt betydande oem-kunder och tillverkar exempelvis macbook pro, och har väldigt mycket att förlora på medioker kvalitet. pegatron är ju en del av asus-koncernen så kvalitetsmässigt känns det också som ett säkert kort

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Jo, men tror att Apple använder eller har använt Foxconn, Quanta och Pegatron.

Alla tillverkare använder dom, kanske nåt mer, typ Compal. Och man vet ju inte vilka som använder vilka, för de använder säkert flera.

Men bland Acer, Apple, Asus, Dell, Fujitsu, HP, Lenovo, MSI, Samsung, Sony, Toshiba, etc skiljer det något?
Vilka har bäst, vilka har sämst?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Jo, men tror att Apple använder eller har använt Foxconn, Quanta och Pegatron.

Alla tillverkare använder dom, kanske nåt mer, typ Compal. Och man vet ju inte vilka som använder vilka, för de använder säkert flera.

Men bland Acer, Apple, Asus, Dell, Fujitsu, HP, Lenovo, MSI, Samsung, Sony, Toshiba, etc skiljer det något?
Vilka har bäst, vilka har sämst?

Har något minne av Asus, Apple Lenovo och Toshiba i topp och Hp, Acer och Dell i botten kvalitetsmässigt.

EDIT: Hade lite fel. Se länk:

http://www.ahtim.com/which-laptop-brand-the-best/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, men tror att Apple använder eller har använt Foxconn, Quanta och Pegatron.

Alla tillverkare använder dom, kanske nåt mer, typ Compal. Och man vet ju inte vilka som använder vilka, för de använder säkert flera.

Men bland Acer, Apple, Asus, Dell, Fujitsu, HP, Lenovo, MSI, Samsung, Sony, Toshiba, etc skiljer det något?
Vilka har bäst, vilka har sämst?

ja de flesta kör ju nånting från varje tillverkare, men rent generellt håller jag fast vid det jag skrev i förra inlägget foxconn har väl såvitt jag vet bara gjort ipods eller nåt sånt till apple, och dessutom hunnit med en rättstvist med dem (vem har apple inte stämt idag?...). kan ha fel dock

gällande laptopsmärken så har jag inte jättestor koll, det är för stor spridning även inom ett märke. jag är till exempel besviken på min sony vaio, som alla andra säger ska ha bra kvalitet, och en polare hade sin vaio ett halvår-år innan den dog helt. hp är tveksamma vad jag upplevt, bortsett från deras företagsinriktade serier som är riktigt trevliga förutom att de inte alls är gjorda för att öppnas upp av användaren. acer är sisådär, inget direkt dåligt men heller inte topp och ger allmänt ett lite plastigt och billigt intryck. lenovos nyare serier (typ ideapad) vet jag inget om, men deras ibm-ärvda thinkpads är underbara stridsvagnar som går och går, men de kostar ju också. apple har ju sin unibody aluminiumkonstruktion som ger ett utomordentligt kvalitetsintryck och jag känner många som är nöjda med sina men vet förmodligen ingen som haft riktigt strul med dem. dell är bara allmänt överprissatta i min mening, de är helt ok, men inte så bra de vill ge sken av i mina ögon. resten har jag ingen koll på

observera att detta är baserat på mina erfarenheter, det finns säkerligen andra som tycker annorlunda

edit:

Skrivet av kazen_90:

Har något minne av Asus, Apple Lenovo och Toshiba i topp och Hp, Acer och Dell i botten kvalitetsmässigt.

EDIT: Hade lite fel. Se länk:

http://www.ahtim.com/which-laptop-brand-the-best/

Skickades från m.sweclockers.com

intressant men förvånande ändå att lenovo låg så dåligt till? de jag känner som har thinkpads har inte haft några som helst problem, kanske är just de där ideapads och liknande som är problembarnen? och hp är ju väldigt stort (bara världens största datortillverkare de senaste 5 åren...) och borde kanske delas in i konsument-/företagsdatorer, då det vad jag vet skiljer sig ganska mycket däremellan

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, men tror att Apple använder eller har använt Foxconn, Quanta och Pegatron.

Alla tillverkare använder dom, kanske nåt mer, typ Compal. Och man vet ju inte vilka som använder vilka, för de använder säkert flera.

Men bland Acer, Apple, Asus, Dell, Fujitsu, HP, Lenovo, MSI, Samsung, Sony, Toshiba, etc skiljer det något?
Vilka har bäst, vilka har sämst?

Det skiljer i princip inget på enskilda delar som halvledare, kontakter, kretskort osv eftersom alla ligger med alla. Det som skiljer är hur var och en väljer att sätta ihop skiten och kvalitén på skalet man välljer. Som exemplet i någon annan tråd i dag; Acer (tror jag det var) hade i jämförelse med HP/Compaq sämre kvalitétskänsla eftersom man valt tunnare skal och kanske även tunnare detaljer på gångjärn och låsanordningar. Men det innebär inte per automatik att själva datorn i sig är sämre i fråga om prestanda eller övrig hållbarhet. Graden av (upplevd) kvalité brukar normalt följas av priset, men INGET som tillverkas idag konstrueras för att hålla speciellt mycket mer än garantitiden om det är möjligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Alla tillverkare har väl sina laptops tillverkade utav Foxconn, Quanta and Pegatron. Så skiljer det något i kvalité från tillverkare till tillverkare, eller är det samma?

Vilka tillverkare är bäst, vilka är sämst?

skillnaden mellan dom olika märkena är inte i själva elektroniken utan endast i själva chassit och kylningen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lenovo(fd IBM) Thinkpad-serie håller väldigt hög kvalité. Thinkpad och Macbook är dom ända laptops jag skulle köpa. Allt annat jag har provat känns bara som smäck i jämförelse.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Har något minne av Asus, Apple Lenovo och Toshiba i topp och Hp, Acer och Dell i botten kvalitetsmässigt.

EDIT: Hade lite fel. Se länk:

http://www.ahtim.com/which-laptop-brand-the-best/

Skickades från m.sweclockers.com

Lite synd att länken är från 2009.
Skulle va intressant med en nyare studie som då är mer relevant.

Skrivet av Starric:

ja de flesta kör ju nånting från varje tillverkare, men rent generellt håller jag fast vid det jag skrev i förra inlägget foxconn har väl såvitt jag vet bara gjort ipods eller nåt sånt till apple, och dessutom hunnit med en rättstvist med dem (vem har apple inte stämt idag?...). kan ha fel dock

Sant, Apple är ju numera lite utav ett patent troll. Finns nog inget företag som stämmer fler än Apple.

Skrivet av Starric:

hp är tveksamma vad jag upplevt, bortsett från deras företagsinriktade serier som är riktigt trevliga förutom att de inte alls är gjorda för att öppnas upp av användaren.

Men vilka laptops är gjorde för att öppnas utav användaren?

Skrivet av Starric:

men deras ibm-ärvda thinkpads är underbara stridsvagnar som går och går, men de kostar ju också.

Jo, jag har hört väldigt mycket bra om ThinkPad serien.
Dom verkar vara väldigt populära bland programmerare, systemadministratörer, hackers, geeks, etc. Hört att de ska ha utmärkt kvalité och teknik samt bra stöd i flertalet operativ system.
Men är inte dom tjocka och fula?

Skrivet av Starric:

apple har ju sin unibody aluminiumkonstruktion som ger ett utomordentligt kvalitetsintryck och jag känner många som är nöjda med sina men vet förmodligen ingen som haft riktigt strul med dem.

Finns det några andra tillverkare som har unibodykonstruktion?
Vad är eventuella fördelar/nackdelar med unibodykonstruktion?
Typ att det är färre lösa delar som kan skramla och lossna?
Min flickvän har en Fujitsu Amilo där plastdelar ramlat loss.

Skrivet av Starric:

dell är bara allmänt överprissatta i min mening, de är helt ok, men inte så bra de vill ge sken av i mina ögon. resten har jag ingen koll på

Jag trodde att Dell hade billiga datorer som kunde fås för 2000-4000 kr.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Det skiljer i princip inget på enskilda delar som halvledare, kontakter, kretskort osv eftersom alla ligger med alla. Det som skiljer är hur var och en väljer att sätta ihop skiten och kvalitén på skalet man välljer.

Även komponent val. Kanske olika bra trackpads?
Jag skulle va skeptisk till nåt med grafikkretsar från VIA.
Vilka sätter ihop bra/dåligt?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Graden av (upplevd) kvalité brukar normalt följas av priset, men INGET som tillverkas idag konstrueras för att hålla speciellt mycket mer än garantitiden om det är möjligt.

Tråkigt. Man vill ju inte ha något köp-och-släng. Då vill jag ha en miljövänlig dator utan farliga tungmetaller och kemikalier och som kan återvinnas till storgrad.
Finns det någon miljömärkning eller tillverkare som använder miljövänliga material?

Skrivet av norrby89:

skillnaden mellan dom olika märkena är inte i själva elektroniken utan endast i själva chassit och kylningen

Vilka använder bra/dåligt chassi och kylning?
Min flickvän klaga på att hennes Fujitsu Amilo är högljudd.
Jag vill inte ha en som blir varm eller högljudd.
Passivt kyld vore nice. Kanske möjligt med LED bakbelysning, SSD, integrerad grafikkrets, Ivy Bridge?

Skrivet av Recall:

Lenovo(fd IBM) Thinkpad-serie håller väldigt hög kvalité. Thinkpad och Macbook är dom ända laptops jag skulle köpa. Allt annat jag har provat känns bara som smäck i jämförelse.

Jo, hört väldigt bra om ThinkPad-serien. Men orolig att de ska vara fula och dyra.
Jag tycker MacBook Pro är väldigt snygga, men;
- vill inte betala för Mac OS X då jag inte är intresserad utav det
- vill inte stödja Apple då de stämmer alla och förstör konkurrensen
- skulle kännas pinsamt att gå runt med en apple-dator då varenda jävel går runt med en, skulle känna mig som ett får
- hört att om något går sönder så kostar en reparation lika mycket som en ny

Permalänk
Medlem

Asustek (Asus), Quanta, Compatel, ECS och Clevo är dom ODM man brukar tala om när det gäller tillverkning av High-end notebooks.

Det som utgör kvalitén är dom komponenter som ODM-företagen väljer i sina produkter, moderkort, tangentbord, musplattan, wifi-chip är dom komponenter som konsumenten mest märken av kvalitéts-skillnaden på, då dessa varierar i kvalité rätt mycket.

CPU, GPU, Internminne och hårddisk är stort sett samma i alla notebook´s och skiljer kvalitétsmässigt inte så mycket i DOA-undersökningar.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Massa quotes

Som ofta får man vad man betalar för. Jag anser det vara svårt att säga att en viss tillverkare är att föredra rakt av över en annan. Ta exempelvis och jämför HP's budget/konsumentdatorer och deras Elitebook-serier. Elitebook-maskinerna är klart bättre ihopsatta med andra material osv, men det speglas också i priset. Jag får lätt intrycket av att många på Swec ratar en tillverkare baserat på en gammal och billig modell som kanske var kass. "Min HP Pavilion brann upp efter tre år och därför är alla HP skit", typ. De flesta tillverkare har alltså datorer i olika prisklasser inriktade på olika målgrupper. Precis som Mercedes gör familjebilar för 300k och lyxbilar för flera miljoner.

Med det inte sagt att en dyr dator alltid är bra. Ska man köpa en dator, utan obegränsad budget, får man undersöka vad man får för pengarna och vilka egenskaper man prioriterar. Har man 10k och vill få ut maximal prestanda kommer man inte få någon "road warrior" till dator, men den kanske fungerar utmärkt som desktop replacement som flyttas på en gång i halvåret. Vill man å andra sidan ha något robust får man kanske gå ner lite i prestanda, men i gengäld får man bättre byggkvalitet.

Jag förstår inte heller ditt dravel om din undran över Thinkpads eventuella tjock- och fulhet. Det är väl bara att titta och bedömma själv. Som vanligt finns det många olika Thinkpad-modeller, en del tjocka, en del tunna..

Vad det gäller öppningsbarheten av HP's företagsmodeller är i alla fall de senaste mycket enkla att öppna: http://www.youtube.com/watch?v=xF1y5VXdkDc

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men vilka laptops är gjorde för att öppnas utav användaren?

Finns det några andra tillverkare som har unibodykonstruktion?
Vad är eventuella fördelar/nackdelar med unibodykonstruktion?
Typ att det är färre lösa delar som kan skramla och lossna?
Min flickvän har en Fujitsu Amilo där plastdelar ramlat loss.

man vill ju kunna öppna den för att stoppa i mer ram? eller rensa fläkten från damm? byta hårddisk? finns många saker som man kan göra på laptops från de flesta tillverkare

och unibody är ju egentligen bara bra, förutom att det är dyrare... och det kommer fler än macbooks http://www.sweclockers.com/nyhet/15027-quanta-koper-cnc-maski...

Skrivet av Merrimaq:

Som ofta får man vad man betalar för. Jag anser det vara svårt att säga att en viss tillverkare är att föredra rakt av över en annan. Ta exempelvis och jämför HP's budget/konsumentdatorer och deras Elitebook-serier. Elitebook-maskinerna är klart bättre ihopsatta med andra material osv, men det speglas också i priset. Jag får lätt intrycket av att många på Swec ratar en tillverkare baserat på en gammal och billig modell som kanske var kass. "Min HP Pavilion brann upp efter tre år och därför är alla HP skit", typ. De flesta tillverkare har alltså datorer i olika prisklasser inriktade på olika målgrupper. Precis som Mercedes gör familjebilar för 300k och lyxbilar för flera miljoner.

Med det inte sagt att en dyr dator alltid är bra. Ska man köpa en dator, utan obegränsad budget, får man undersöka vad man får för pengarna och vilka egenskaper man prioriterar. Har man 10k och vill få ut maximal prestanda kommer man inte få någon "road warrior" till dator, men den kanske fungerar utmärkt som desktop replacement som flyttas på en gång i halvåret. Vill man å andra sidan ha något robust får man kanske gå ner lite i prestanda, men i gengäld får man bättre byggkvalitet.

Vad det gäller öppningsbarheten av HP's företagsmodeller är i alla fall de senaste mycket enkla att öppna: http://www.youtube.com/watch?v=xF1y5VXdkDc

mycket kloka ord, och den där videon visar ju också en trevlig sak, på konsumentsidan går de verkligen inte att öppna smidigt. de jag tittat på måste man skruva loss tangentbordet och skärmen(?!) för att komma ner för att tex rengöra fläkten... inte som sony, acer eller många andra som har en lucka man kan skruva loss

Skrivet av jokke:

Asustek (Asus), Quanta, Compatel, ECS och Clevo är dom ODM man brukar tala om när det gäller tillverkning av High-end notebooks.

asustek = pegatron idag asustek delade för nåt år sen på oem och konsumentprodukter och pegatron är idag ett eget bolag, men tillhör väl asustek-koncernen. ville bara vara lite besserwisser

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

asustek = pegatron idag asustek delade för nåt år sen på oem och konsumentprodukter och pegatron är idag ett eget bolag, men tillhör väl asustek-koncernen. ville bara vara lite besserwisser

stämmer perfekt på moderkort och grafikkort men inte på notebooks.

Asustek är Asus bolagsnamn så det är ingen skillnad på dom två, dock har du fel i att asustek är likamed pegatron idag. Asus gjorde om bolaget till tre distinkta grenar 2007, Pegatron är den delen av Asus som gör oem-produkter till andra företag och inget annat...

när det gäller notebook-tillverkningen så tillverkas alla Asus ODM i Asus-fabriker under namnet Asus.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

stämmer perfekt på moderkort och grafikkort men inte på notebooks.

Asustek är Asus bolagsnamn så det är ingen skillnad på dom två, dock har du fel i att asustek är likamed pegatron idag. Asus gjorde om bolaget till tre distinkta grenar 2007, Pegatron är den delen av Asus som gör oem-produkter till andra företag och inget annat...

när det gäller notebook-tillverkningen så tillverkas alla Asus ODM i Asus-fabriker under namnet Asus.

jaha där ser man trodde det vara pegatron som stod för notebooks också... och att det var därför jag drog likhetstecknet där, att de notebooks du sa var från asustek trodde jag egentligen var tillverkade av pegatron idag efter uppdelningen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vilka använder bra/dåligt chassi och kylning?
Min flickvän klaga på att hennes Fujitsu Amilo är högljudd.
Jag vill inte ha en som blir varm eller högljudd.
Passivt kyld vore nice. Kanske möjligt med LED bakbelysning, SSD, integrerad grafikkrets, Ivy Bridge?

skulle nog säga att antingen dom lite dyrare HP datorerna.. dock så kan dom bli väldigt högljudda efter ett tag när det satt sig lite dam osv i dom.. annars så skulle jag köra på valfri Asus/MSI dator i den högre prisklassen då dom är nog bland det bästa du kan få idag...

samt passivt kyld kommer du nog aldrig kunna få när det gäller bärbart så länge du inte kör på en med ARM processor eller dator i stil med notebook

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Asus och Apple ligger i topp när det gäller hållbarhet. HP bland annat ska man akta sig för, de billiga serierna då.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

samt passivt kyld kommer du nog aldrig kunna få när det gäller bärbart så länge du inte kör på en med ARM processor eller dator i stil med notebook

Finns det passivt kylda tablets så tycker jag att det borde finnas passivt kylda bärbara också.
Inte möjligt med en underklockad Ivy Bridge?
Kanske med Haswell då?

Kan definitivt tänka mig en ARM om den inte är låst med secure boot till Windows. Men är den låst så att man bara kan köra Windows på den så kan jag absolut inte under några som helst omständigheter tänka mig en med ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Finns det passivt kylda tablets så tycker jag att det borde finnas passivt kylda bärbara också.
Inte möjligt med en underklockad Ivy Bridge?
Kanske med Haswell då?

Kan definitivt tänka mig en ARM om den inte är låst med secure boot till Windows. Men är den låst så att man bara kan köra Windows på den så kan jag absolut inte under några som helst omständigheter tänka mig en med ARM.

Dom ända passivt kylda bärbara datorerna är någon enstaka netbook... och sen när det gäller arm så är det bara asus transformer som finns just nu.. då winows inte finns till arm förns med windows 8..

med haswell kommer det nog att bli möjligt men då kommer vi till det att haswell förmodligen inte kommer förns typ sommaren om vi har tur

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Dom ända passivt kylda bärbara datorerna är någon enstaka netbook... och sen när det gäller arm så är det bara asus transformer som finns just nu.. då winows inte finns till arm förns med windows 8..

med haswell kommer det nog att bli möjligt men då kommer vi till det att haswell förmodligen inte kommer förns typ sommaren om vi har tur

haswell till sommaren? du menar ivy bridge? haswell kommer ju inte förrän 2013, och antagligen inte förrän en bit in på året för att inte inkräkta på ivy-försäljningen

men båda de serierna tillverkas ju i 22nm, eller var det 28? aja de lär vara ungefär lika strömsnåla är vad jag vill komma fram till, bara att haswell kommer få ny arkitektur som kanske presterar bättre i låga frekvenser som krävs för passiv kylning

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

haswell till sommaren? du menar ivy bridge? haswell kommer ju inte förrän 2013, och antagligen inte förrän en bit in på året för att inte inkräkta på ivy-försäljningen

men båda de serierna tillverkas ju i 22nm, eller var det 28? aja de lär vara ungefär lika strömsnåla är vad jag vill komma fram till, bara att haswell kommer få ny arkitektur som kanske presterar bättre i låga frekvenser som krävs för passiv kylning

ojj joo men tänkte på nya versionen av atom som kommer till surfplattor och mobiler ^^ men en vanlig x86 icke super low power processor kan du nog glömma en helpassiv dator på ett bra tag tyvärr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

ja, haswell och ivy lär åtminstone inte vara lämpliga för helt passiv kylning. då krävs mycket mer strypta sega processorer som atom... om ens det duger. arm är nog the way to go här, och innan det kommer igång krävs nog att windows 8 kommer skarpt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, hört väldigt bra om ThinkPad-serien. Men orolig att de ska vara fula och dyra.
Jag tycker MacBook Pro är väldigt snygga, men;
- vill inte betala för Mac OS X då jag inte är intresserad utav det
- vill inte stödja Apple då de stämmer alla och förstör konkurrensen
- skulle kännas pinsamt att gå runt med en apple-dator då varenda jävel går runt med en, skulle känna mig som ett får
- hört att om något går sönder så kostar en reparation lika mycket som en ny

Det där är en smaksak. Jag gillar den klassiska/retro stilen på Thinkpads. Är du student så behöver dom inte vara speciellt dyra heller.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Jag tycker thinkpads är bra. Lätt bäst kvalitet av det en vanlig dödlig kan köpa. Varför är dom tjocka och fula? Jo det är av lite olika anledningar, man kan nämligen inte göra en tunn dator som ska tåla stryk. Det bara går inte, det spelar ingen roll vilket material man använder är det för tunnt så böjs det = pajj dator. Det finns ju mer slimmade modeller, och alla dessa låter betydligt mer och blir varma som fan.

Så vad vill man ha? Nåt tunnt och snyggt så alla runt omkring dig blir sjukt imponerade av din nya blänkade pissdator som är varm och ganska högljudd med en glossy skärm som gör den nästintill helt oanvändbar överallt där fenomenet "dagsljus" förekommer?

Eller nåt som är milspec, finns på rymdstationen ISS, i krigsfordon (ja överallt där allt annat bara dör), och är gjort i kolfiber och magnesium?
Ja, svår fråga där. Verkligen.
Thinkpads har dessutom har 7 års reservdelshållning eller mer, kundservice som hjälper dig direkt. Dom lägger dessutom upp demonteringsanvisningar på hela datorerna om du skulle behöva serva din dator själv.

Jag är nöjd med mina thinkpads, tysta och fina även på 100% belastning, svala och sköna, tål tuffa tag.

Jag har även testat lite HP 1337b00kz och även dom är väl bra men dom är helt oergonomiska, det räcker att bara lägga händerna på handledsstödet så upptäcker man direkt att; fan det är är ganska irriterande kant här och den blir inom 10min jävligt irriterande, det gör ganska ont efter ett tag.

Några såna problem har man ju naturligtvis inte på en motsvarande thinkpad eftersom den kanten är snyggt avrundad med stor radie och helt ergonomisk.

Likadant med att hp ska envisas med någon slags touchgrej för att reglera volymen på elitebooksen (helt retarded), när det är riktiga knappar upp/ned med bra känsla på thinkpads. Det är sådana saker som gör att direkt förstår att den ena datorns design faktiskt har lite hjärnaktivitet bakom, och den andra bara är "polished turd".

Thinkpads är billiga för det du får. Köper du en standardkonfigurerad så tycker jag man får otroligt mycket för pengarna, till skillnad från en elitebook, eller en mac. Thinkpadsen borde vara minst dubbelt så dyra som dom 2 om man ska se till vad man får. Dock tycker jag att dom äldre thinkpadsen (IBM) hade högre kvalitet på material och montering, tror det var därför dom var så dyra. Allt var 100% perfekt. Troligtvis mycket högre kasseringsgrad.

Thoughbooks verkar vara riktigt bra dom med, men en sån går ju lös på en enorm summa pengar, sen verkar det vara extremt begränsat utbud av dessa i sverige.

Första gången jag såg en thinkpad trodde jag att jag av misstag åkt 20 år tillbaka i tiden med en tidsmaskin. Men det var innan jag visste bättre.
Nu tycker jag faktiskt dom är ganska snygga, när man vet varför dom ser ut som dom gör.

Jag lägger till lite porr..

fred på jorden
Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha något av hög kvalité, lätt vikt, smidigt, tyst och snyggt utan onödiga gammalmodigheter som optisk enhet och VGA.

Skrivet av bigmac pro:

Jag tycker thinkpads är bra. Lätt bäst kvalitet av det en vanlig dödlig kan köpa.

Det är vad jag hört också. Att de är bra datorer av bra kvalité.

Skrivet av bigmac pro:

Varför är dom tjocka och fula? Jo det är av lite olika anledningar, man kan nämligen inte göra en tunn dator som ska tåla stryk. Det bara går inte, det spelar ingen roll vilket material man använder är det för tunnt så böjs det = pajj dator.

Men det borde väl gå?
Istället för vanlig plast så kan man använda fiber-förstärkt plast eller aluminium.
Istället för vanlig aluminium så kan man någon speciell legering av aluminium mixad med magnesium, koppar, titan eller nåt och säkert få något lätt, starkt, snyggt och stryktåligt.
NASA har säkert en massa häftiga legeringar.

Skrivet av bigmac pro:

Eller nåt som är milspec, finns på rymdstationen ISS, i krigsfordon (ja överallt där allt annat bara dör), och är gjort i kolfiber och magnesium?

Detta låter lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men det borde väl gå?
Istället för vanlig plast så kan man använda fiber-förstärkt plast eller aluminium.
Istället för vanlig aluminium så kan man någon speciell legering av aluminium mixad med magnesium, koppar, titan eller nåt och säkert få något lätt, starkt, snyggt och stryktåligt.
NASA har säkert en massa häftiga legeringar.

ja det går ju att göra den hållbar och snygg/tunn, och det går ju också att göra värmeavledningen effektivare. MEN isåfall kostar det, och marknaden idag är alltför prisorienterad för att någon skulle vilja göra så

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII