Permalänk
Medlem

Ny problem dator

2. Beskriv ditt problem
För att få hjälp måste du beskriva ditt problem så utförligt som möjligt. Kom ihåg att våra medlemmar inte är synska, utan måste utifrån din information försöka spåra vad felet kan vara. Ju bättre information du ger desto större chans är det att någon kan hjälpa dig att lösa problemet. Besvara följande frågor:
Hej jag köpte för ca två månader sedan en dator från komplett (dem byggde originalet) men problemet är så att den är väldigt seg vid uppstart, windows startar snabbt men när jag väl har loggat in så går det inte att göra något de första 1-2 min, den blir även seg vid överföring mellan hårddiskar (extern) och nedladdning utav stora filer. Ram minnena var som standard inställda på 1333 Mhz men det ändrade jag fort

Så här såg datorn ut när jag köpte den från komplett:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium SP1
Processor: Intel core I5-2500k
Processorkylare: Intel stock
Moderkort: MSI Z68A-GD65 (Gen3), socket-1155
Minne: 2x Corsair Vengence 1600 mhz
Grafikkort: Asus GeForce GTX560TI 1GB DCII YOP PCI-E
Hårddisk: Corsair SSD Nova Series 2, 60GB
Nätaggregat: Silver power SP 500W PSU
Övrig kylning: 1x120mm insug
Övriga komponenter: Sony DVD RW
Temperaturer: Inte något problem

Vid det här tillfället så hade jag inte rört dator förutom att jag satt in en utav RAM minnena men annars var det Kompletts jobb.
men så bestämde jag mig för att ändra på vissa saker:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium SP1
Processor: Intel core I5-2500k Delvis klockad med OC GENIE II
Processorkylare: Antec Kuhler H2O 620
Moderkort: MSI Z68A-GD65 (Gen3), socket-1155
Minne: 2x Corsair Vengence 1600 mhz
Grafikkort: Asus GeForce GTX560TI 1GB DCII YOP PCI-E
Hårddisk: Corsair SSD Nova Series 2, 60GB + Western Digital Caviar® Black 1TB
Nätaggregat: Silver power SP 500W PSU
Övrig kylning: 2x120mm insug, 2x120mm utblås
Övriga komponenter: Sony DVD RW
Temperaturer: Inte något problem

Tanken var att ha kvar OS på SSDn men jag fick inte till det med SSD cache (18.6 gb) och restan OS så jag valde att installera OS på HDD och använda hela SSDn som cache.
jag ska göra ett Prime95 test och återkommer snart med resultaten.

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

2. Beskriv ditt problem
För att få hjälp måste du beskriva ditt problem så utförligt som möjligt. Kom ihåg att våra medlemmar inte är synska, utan måste utifrån din information försöka spåra vad felet kan vara. Ju bättre information du ger desto större chans är det att någon kan hjälpa dig att lösa problemet. Besvara följande frågor:
Hej jag köpte för ca två månader sedan en dator från komplett (dem byggde originalet) men problemet är så att den är väldigt seg vid uppstart, windows startar snabbt men när jag väl har loggat in så går det inte att göra något de första 1-2 min, den blir även seg vid överföring mellan hårddiskar (extern) och nedladdning utav stora filer. Ram minnena var som standard inställda på 1333 Mhz men det ändrade jag fort

Så här såg datorn ut när jag köpte den från komplett:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium SP1
Processor: Intel core I5-2500k
Processorkylare: Intel stock
Moderkort: MSI Z68A-GD65 (Gen3), socket-1155
Minne: 2x Corsair Vengence 1600 mhz
Grafikkort: Asus GeForce GTX560TI 1GB DCII YOP PCI-E
Hårddisk: Corsair SSD Nova Series 2, 60GB
Nätaggregat: Silver power SP 500W PSU
Övrig kylning: 1x120mm insug
Övriga komponenter: Sony DVD RW
Temperaturer: Inte något problem

Vid det här tillfället så hade jag inte rört dator förutom att jag satt in en utav RAM minnena men annars var det Kompletts jobb.
men så bestämde jag mig för att ändra på vissa saker:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium SP1
Processor: Intel core I5-2500k Delvis klockad med OC GENIE II
Processorkylare: Antec Kuhler H2O 620
Moderkort: MSI Z68A-GD65 (Gen3), socket-1155
Minne: 2x Corsair Vengence 1600 mhz
Grafikkort: Asus GeForce GTX560TI 1GB DCII YOP PCI-E
Hårddisk: Corsair SSD Nova Series 2, 60GB + Western Digital Caviar® Black 1TB
Nätaggregat: Silver power SP 500W PSU
Övrig kylning: 2x120mm insug, 2x120mm utblås
Övriga komponenter: Sony DVD RW
Temperaturer: Inte något problem

Tanken var att ha kvar OS på SSDn men jag fick inte till det med SSD cache (18.6 gb) och restan OS så jag valde att installera OS på HDD och använda hela SSDn som cache.
jag ska göra ett Prime95 test och återkommer snart med resultaten.

Såå... problemet är alltså att det tar c,a 1-2 min innan du kan börja göra något precis efter du bootat?.. Det är ju normalt lol, iafl med HDD..

Men ja vet även hur du kan förbättra det ( om det är med vanlig HDD iafl ).
Detta är normalt egentligen, men du kan göra processen snabbare.

Du kan testa att tanka ner Advanced System care och konfigurera din egna "Turbo-Ökare" (du kan fortfarande ha den på å allt ser likadant ut,om du bara ställer in det så).Och se till att Advanced system care automatiskt startas varje gång du bootar också

Och sen kan du även konfigurera i "Verktygslådan" med "Uppstartshanteraren" om du vill inaktivera någon/några process/er vid uppstart.

P.S Advanced system care är också bra för att städa datorn :).

OBS ska du ha denna Mjukvara å inte äger ett "Genuine copy" utav microsoft ( Fake OS alltså ) måste du avbocka "sårbarhetsfixning" när du använder både Djup & snabb vård

Detta hjälpte mig iafl
Mvh

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

1. Grejen med SSD är snabbare laddningstider.
2. Hastigheten på RAM har nästan aldrig någon betydelse.
3. Överföring mellan intern-extern HDD är långsam för att det (förmodligen) går via USB 2.0, vilket inte är det snabbaste.
4. Kolla vilka program du har på autostart (startar när du loggat in i Windows). Det borde gå bra att göra med " Advanced System care" som alexandre94 säger, men kolla även:
Startknappen -> Kör... -> skriv "msconfig" och Enter -> Tryck på "Autostart" -> Klicka ur program som du är säker på att du inte behöver som Autostart.
Är du osäker så kan du alltid ladda upp en bild någonstans och länka här så vi kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

1. Grejen med SSD är snabbare laddningstider.
2. Hastigheten på RAM har nästan aldrig någon betydelse.
3. Överföring mellan intern-extern HDD är långsam för att det (förmodligen) går via USB 2.0, vilket inte är det snabbaste.
4. Kolla vilka program du har på autostart (startar när du loggat in i Windows). Det borde gå bra att göra med " Advanced System care" som alexandre94 säger, men kolla även:
Startknappen -> Kör... -> skriv "msconfig" och Enter -> Tryck på "Autostart" -> Klicka ur program som du är säker på att du inte behöver som Autostart.
Är du osäker så kan du alltid ladda upp en bild någonstans och länka här så vi kan se.

hade ASC på min gamla laptop men det ska inte vara ngåot behov då jag bara har AV vid uppstart och jag överförde via 3.0 ofc, jag har ganska bra koll på det mesta men i detta fall så känns det som det är något som påverkar prestandan som jag inte känner till :/