Permalänk
Medlem

Cosmos 2 eller 800D?

Är ute efter ett chassi som är något framtidssäkert för eventuella uppgraderingar när det nu blir av. När jag skaffa de nya 580 korten så vart det väldigt trångt nämligen i det chassi jag har idag. Resten av komponenterna ser ni i sign.

Vilket skulle ni rekommendera???

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Skrivet av MjGroggy:

Är ute efter ett chassi som är något framtidssäkert för eventuella uppgraderingar när det nu blir av. När jag skaffa de nya 580 korten så vart det väldigt trångt nämligen i det chassi jag har idag. Resten av komponenterna ser ni i sign.

Vilket skulle ni rekommendera???

Cosmos 2.

Jag tycker att den är snyggare än 800D.

800D är dock snygg den med.

Permalänk
Medlem

Om man nu tänker på framtida uppgraderingar gällande vattenkylning, vilket chassi har bäst plats för det?

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MjGroggy:

Är ute efter ett chassi som är något framtidssäkert för eventuella uppgraderingar när det nu blir av. När jag skaffa de nya 580 korten så vart det väldigt trångt nämligen i det chassi jag har idag. Resten av komponenterna ser ni i sign.

Vilket skulle ni rekommendera???

800D, tycker den är snyggare!

Men bestäm själv! Båda är mycket bra chassin, du kommer inte bli besviken med något. Ta det du tycker är snyggast om inte annat

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 800d men är mer sugen på en Cosmos II för tror den är bättre för vattenkylning.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte bli nån vattenkylning på en gång, så det jag undrar är om jag nu köper nåt av dessa chassin behöver jag då köpa extra fläktar än de som följer med för att få bra kylning med tanke på de grafikkort samt andra komponenter jag har idag??

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Skrivet av MjGroggy:

Det lär ju inte bli nån vattenkylning på en gång, så det jag undrar är om jag nu köper nåt av dessa chassin behöver jag då köpa extra fläktar än de som följer med för att få bra kylning med tanke på de grafikkort samt andra komponenter jag har idag??

Du kan köpa extra fläktar, men det är inget måste (ta några från ditt gamla chassi om de är ok annars), och jag rekommenderar cosmos 2, om du har plats dvs. Den är mer uppdaterad med funktioner än 800D (dock är 800D billigare, men om budget inte spelar någon roll skulle jag ta cosmos 2 alla gånger) och har mer plats.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

800D, mycket snyggare. Cosmos 2 ser ut som någon kina skit som är plastig, sjukt fult enligt mig. Är ingen fanboy eller hater då jag inte är speciellt intresserad av chassin men om jag skulle skaffa ett stort chassi som är sjukt bra att använda för vattenkylning skulle jag välja 800D alla dagar i veckan.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Åsikterna går isär helt klart! MMen kom gärna med fler åsikter. Måste säga att jag lyssnar väldigt mycket på swec forums medlemmar när det gäler nya datadelar. Om inte så påverkar dom mitt val väldigt mycket och hittils har det alltid slutat till väldigt bra köp!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk

Är ute efter samma sak som dig. Ett framtidssäkert chassi. Frågan är bara om man vill ha kvar det när nästa hårdvaruuppgradering tar vid. Jävligt skeptisk faktiskt.

För mig står det mellan Cosmos II, Haf X och 800D. Kostnaden spelar inte så stor roll.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Är ute efter samma sak som dig. Ett framtidssäkert chassi. Frågan är bara om man vill ha kvar det när nästa hårdvaruuppgradering tar vid. Jävligt skeptisk faktiskt.

För mig står det mellan Cosmos II, Haf X och 800D. Kostnaden spelar inte så stor roll.

Ok, viket chassi lutar det åt för dig då om du skulle välja just nu (magkänslan)???

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk

Jag ska köpa ett chassi i nästa vecka någongång, kommer bli ett Cosmos II. Tycker definitivt att du skall köpa ett med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av MjGroggy:

Ok, viket chassi lutar det åt för dig då om du skulle välja just nu (magkänslan)???

Tror nästan jag går på Cosmos II. Detta blir nog runt april så har lång tid att bestämma mig.

Varför jag tar Cosmos II är för att jag tror att det håller längst och för att det är så makalöst stort. Vilket jag gillar såklart!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Har du tagit en titt på NZXT Switch 810? Bra mycket billigare än de andra med smarta lösningar och samma fulltower-stuk.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Skulle tagit 800D, tycker det är mycket snyggare även om cosmos2 nog är ett bättre chassie

Skrivet av ErsHöghet:

Har du tagit en titt på NZXT Switch 810? Bra mycket billigare än de andra med smarta lösningar och samma fulltower-stuk.

Fast ser ut som en japansk plastraket...

Permalänk
Skrivet av ErsHöghet:

Har du tagit en titt på NZXT Switch 810? Bra mycket billigare än de andra med smarta lösningar och samma fulltower-stuk.

NZXT Switch 810 har väl inte särskilt mycket smartare lösningar än Cosmos II? Förutom kanske led upplysningen på baksidan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

cosmos e grymt

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Jag sitter på ett 800D just nu. Till en början var det ett guldchassi, bästa jag någonsin haft. rejält med plats och ett stort plus att allt var i metall, nästan. Stabilt och lätt att jobba i och med.

MEN!

Med tiden uppstod det lite jobbig ljud från Hot-swapen till hårddiskarna och plexisidan vart lite svårare att klicka i.
jag TROR att dom där vibrationsljuden från HDD:erna uppstår lättare i ett metallchassi än plast med tanke på att plast är väl lite mer "rörligt" och mjuk och i sin tur inte leder vibrationer lika bra. Jag kan ha helt fel i det där, men som sagt, min teori.
Visst plast är ömtåligare och kanske inte tåls att "öppna-stänga" lika mkt. Jag tycker Cosmos 2 är fint, men är lite skeptiskt mot hur plasten håller ihop chassit med tiden o.s.v, men samtidigt ser man juh hur mitt chassi uppför sig, så jag säger nog att du ska gå efter ögat. Dom är nog grymt bra båda två hur man än vrider och vänder på det. Nackdelar har väl allt till slut.

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem

De här med framtidssäkra chassin tror jag inte håller. När man väl byter komponenter så vill man förmodligen ha ett nytt yttre me, oftast iaf. Så köp de du vill ha nu, och tänk inte att du kommer vattenkyla om 2år för då vill du byta chassi till cosmos 4 eller Obsidian 950D;)

Permalänk
Avstängd

Tycker nzxt switch chassi verkar väldigt trevligt, annars 800D

Permalänk
Medlem

Silverstone FT02 tar dock inte eATX.
Annars är SilverStone Temjin TJ07 ett riktigt kvalitets chassi som går att göra riktigt snygga vatten installationer i, funkar bra att trycka i radiatorer i botten sektionen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Visst Cosmos 2 är häfigt men 800D är snyggare.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Säger 800D inte bara för att jag själv har ett,men det är snyggare. Cosmos 2 tycker jag ser ut som en ombyggd resväska..

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Cosmos 2 är det bättre chassut gällande funktioner, plats och mångsidighet så det ända som talar för 800D är om man hatar utseendet med cosmos...

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har både Cosmos II och 800D och 800D är absolut inte ett dåligt chassi men i ärlighetens namn när det gäller utrymme funktioner och mångsidighet kan det inte mäta sig mot cosmos II. Har man pengarna och utrymmet så är Cosmos II det givna valet här. Personligen tycker jag det är brutalt snyggt och jag förstår ärligt talat inte folk som anser att det är plastigt.

Visst finns det plastdelar men allting är så perfekt gjort och det känns mycket gediget, stommen är byggd som en stridsvagn och byggkvaliten är top notch.

Denna videon går mer på djupet än de flesta andra tester jag sett och ger en mycket bra bild av hur grymt det faktiskt är
http://www.youtube.com/watch?v=wkQ5Y6RlAwU

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Har du tagit en titt på NZXT Switch 810? Bra mycket billigare än de andra med smarta lösningar och samma fulltower-stuk.

Är inte riktigt min smak måste jag säga, fastna inte alls för den lådan!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Jag tror att om du står ut med Cosmos IIs design och priset inte är ett problem så ska du ta det.
Om du föredrar looken på 800d och/eller inte vill lägga fullt så mycket på ditt chassi så kör på det.

Permalänk
Medlem

Jag älskar mitt Cosmos 1000 och ska lätt byta till 2an nästa gång jag uppgraderar!
Verkar vara ett sjukt nice chassie

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lideri:

Silverstone FT02 tar dock inte eATX.
Annars är SilverStone Temjin TJ07 ett riktigt kvalitets chassi som går att göra riktigt snygga vatten installationer i, funkar bra att trycka i radiatorer i botten sektionen.

FT02 sväljer 11" X 12" vilket är 28 cm X 30,5 cm. ASUS Maximus IV Extreme för socket 1115, vilket är ett eATX sväljer chassit utan problem i alla fall med någon centimeter tillgodo på längden. Kan vara värt att veta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

800D är snyggare men om du inte ska köra vattenkylning så tycker jag Cosmos 2 har bättre luftflöde/ventilation.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64