Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Ni kan se i min signatur lurarna som jag har nu och vad jag ägt tidigare men kan väl skriva en liten berättelse om hur jag hamnat här.

Allt började med när jag skaffade iPhone 3G. Jag behövde nya lurar till dem och hittade med hjälp av Head-fi Nuforce NE-7M som råkade vara FOTM då. Var jätte nöjd med dem ändå fram tills att jag skaffade Galaxy S och förstod att jag kunde inte använda hörlurarna med den (fanns inga billiga adapterkablar att få tag på då). Då började sökandet på nytt på Head-fi och det slutade med två nya FOTM lurar, Fischer Audio Eterna v1 och Sunrise SW-Xcape. Gillade båda men valde ändå Eternan pga dens mer roliga ljudsignatur. I eftertanke var Xcapen egentligen den bättre luren men de var för midcentriska och hade för lite bas för mig då.

Strax efter det började jag lusta för fullstora (skyller på head-fi ) och som många andra nybörjare så skaffade jag tillslut ATH-M50. Efter det var jag fast. Jag köpte min första förstärkare (PA2V2) och stötte på Fischer Audio FA-011 (på head-fi så klart). Vid det här läget började jag bli less med Eternan och så det blev uppgradering till VSonic GR07. Köpte en rör-förstärkare (Millett Hybrid MiniMAX) av ren nyfikenhet och kände att även ATH-M50n började behöva en uppgradering så jag skaffade ett par av Beyerdynamic DT1350. Därimellan hann jag också köpa Superlux HD-668B för att testa dem (gav dem som gåva åt en kompis).
Nästa lur blir nog Sennheiser RS220 (tanken om trådlös HD600/650 är väldigt lockande).

Hoppas det inte var alltför tråkig läsning det där. Roligaste med denna historia är dock att allt annat förutom skaffandet av NE-7M har hänt inom de senaste 12 månaderna. Så varningens ord för nybörjare, om ni vill fortsätta vara kompisar med plånboken så håll er undan från Head-fi.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Har ett par fanny Wang 2001 black, först och främst är dom som dr.dre lurar... Men inte i plast och därav blir dom inte lika smutsiga och repiga. Men ljudkvaliten är mycket bättre i mina öron jämfört med dre lurar för 2k. (Fanny Wang kostar 2k... (överprisade också...))
Men basen är dre lite högre men inte lika "clean"...
Jämför bara med dre lurarna nu men dom här lurarna är relativt lika men Fanny är bättre i allt enligt mig och många tester säger det samma.
Sen har dom en riktigt bra förstärkare ibyggd som ger mycket kraft i några få dagars spelade på medelvolym. Men det går att spela utan förstärkaren också.
En bild också. Vill inte ta med mobilen men hittade en...
http://www.ipodrepublic.com/images/2001_dj_over_ear_wang_main... antingen tycker man dom är snygga eller är dom skitfula... Är en väldigt speciell lur..

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av CazeW:

Ni kan se i min signatur lurarna som jag har nu och vad jag ägt tidigare men kan väl skriva en liten berättelse om hur jag hamnat här.

Allt började med när jag skaffade iPhone 3G. Jag behövde nya lurar till dem och hittade med hjälp av Head-fi Nuforce NE-7M som råkade vara FOTM då. Var jätte nöjd med dem ändå fram tills att jag skaffade Galaxy S och förstod att jag kunde inte använda hörlurarna med den (fanns inga billiga adapterkablar att få tag på då). Då började sökandet på nytt på Head-fi och det slutade med två nya FOTM lurar, Fischer Audio Eterna v1 och Sunrise SW-Xcape. Gillade båda men valde ändå Eternan pga dens mer roliga ljudsignatur. I eftertanke var Xcapen egentligen den bättre luren men de var för midcentriska och hade för lite bas för mig då.

Strax efter det började jag lusta för fullstora (skyller på head-fi ) och som många andra nybörjare så skaffade jag tillslut ATH-M50. Efter det var jag fast. Jag köpte min första förstärkare (PA2V2) och stötte på Fischer Audio FA-011 (på head-fi så klart). Vid det här läget började jag bli less med Eternan och så det blev uppgradering till VSonic GR07. Köpte en rör-förstärkare (Millett Hybrid MiniMAX) av ren nyfikenhet och kände att även ATH-M50n började behöva en uppgradering så jag skaffade ett par av Beyerdynamic DT1350. Därimellan hann jag också köpa Superlux HD-668B för att testa dem (gav dem som gåva åt en kompis).
Nästa lur blir nog Sennheiser RS220 (tanken om trådlös HD600/650 är väldigt lockande).

Hoppas det inte var alltför tråkig läsning det där. Roligaste med denna historia är dock att allt annat förutom skaffandet av NE-7M har hänt inom de senaste 12 månaderna. Så varningens ord för nybörjare, om ni vill fortsätta vara kompisar med plånboken så håll er undan från Head-fi.

Det där låter som hörlursfeber av den högre graden Hade jag haft mer deg att lägga på prylar så hade jag gjort det..igår om man säger så Fisherlurarna ser fräna ut, beställde du dem från USA eller finns det någon svensk återförsäljare?

På tal om uppgradering så vore det skönt att ha en lagom bra förstärkare som man inte behöver byta ut ( eller i alla fall försöka intala sig själv det ) Jag byter ofta lurar så det känns som jag inte vill lägga allt för mycket på ett par i HI-FIklassen utan jag håller mig nog till mellansegmentet just nu..Ska jag köpa bra lurar så måste jag köpa ny förstärkare och ny dac också för den delen..Det tar aldrig slut!

Skoj med lite historia! För min egen del så började det med ett par sennheiser HD 477 jag köpte dom när jag va 14 bast tror jag..Hela barnbidraget gick åt :S men å andra sidan så jag använde mycket hörlurar när man satt vid datorn på nätterna..Användandet av hörlurar har varit konstant sedan dess, nu så måste jag nästan ha ett par på skallen så fort jag sitter vid datorn..Och när man använder något flitigt så blir det ju lätt att man vill ha mer och värre saker.

På tal om bärbart så kör jag med AKG k370 i mobilen..Väldigt neutral lur med typiska AKG klangen med fokus på mellanregister..Bas finns givetvis men inte alls lika "in your face" som många andra in ears..Bra balans helt enkelt, simple as that. Jag köpte även A-jays four..Jag visste väl att dom va lite halvkassa men jag var nyfiken på dom platta kablarna. Myyycket bas men inte helt bortglömt högre register som jag trodde dom skulle bjuda på. Denna lur passar säkert väldigt många som bara vill ha en bättre lur till mobilen. En varning går dock ut till den platta kabeln.

NEJ sladden trasslar sig inte..

JA

Den leder ljud något så in i helve... Sladden är tjock och tung vilket brukar vara till en fördel i de flesta fall..Inte på dessa då dom leder ljud från jackan, eller om sladden/micken slår imot kroppen när du går osv..Och det överröstar musiken..Tycker det är konstigt att dom släpper en produkt med denna kabel, jag tror inte att dom själva har testat den i annan miljö än på ett testlabb och konstaterat att ljudet är okej. Det är ju en portabel in-ear lur..Men det går inte att aktivt bära med sig den om man inte vill bli helt tokig.

Permalänk
Medlem

Funderar på ett par HD650 men finns det någon dac/amp combo som inte kostar mer än max 2000 kr som kan driva dessa hörlurar ordentligt eller är ja helt fel ute o borde vända mig till andra hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Funderar på ett par HD650 men finns det någon dac/amp combo som inte kostar mer än max 2000 kr som kan driva dessa hörlurar ordentligt eller är ja helt fel ute o borde vända mig till andra hörlurar?

asus xonar essence st/x gör ett hyffsat jobb. du kan också kolla efter en begagnad vintage förstärkare + extern dac, kan vara väldigt mycker hit or miss med vintage förstärkare dock.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av GreeM:

Funderar på ett par HD650 men finns det någon dac/amp combo som inte kostar mer än max 2000 kr som kan driva dessa hörlurar ordentligt eller är ja helt fel ute o borde vända mig till andra hörlurar?

En combo för max 2k kan bli svårt. Dock så beror det ju på hur mkt du lyssnat på olika lurar och med olika amp's samt dac's.
Om jag antar att dessa lurar är dina into lurar till ämnet så skulle jag kunna rekommendera Matrix M-Stage amp'en, den nya versionen har inbyggd usb-dac (24/41,48,96). Jag fick hem min nyligen och den kan driva mina k701'or och Pro900 väl och du kommer inte kunna klaga på ljudet om du inte använt hi-end utrustning tidigare.

Jag köpte mina på ebay från tyskland, inc frakt så kostar de ca 2 330:-, finns i Silver och Svart.
(Jag har en svart. Jag har allt i svart. Allt utom mina k701'or.. men dem älskar jag endå. )
Det du behöver köpa till är en usb-kabel.

Skrivet av GreeM:

vända mig till andra hörlurar?

Den här är svår, det beror på vad du lyssnar på och är ute efter. Först så rekommenderar jag att du kollar på den här hemsidan.
Där har du reviews på Lurar, AMP's och DAC's.

Sen också Head-Fi Forumet, här har du allt du behöver veta gällande ljudutrustning, okej nästan iaf, här är det fullt utav audiofiler.

Ett tips om du vill hitta någonting där är att söka med "site:head-fi.org" på google, ett exempel: "matrix m-stage site:head-fi.org"

Har du fler frågor så fråga bara.

Permalänk
Medlem

Hörlurar är kul. Jag är dock ingen "entusiast", jag blev väl mätt av att ha testat allt inkl. elektrostatiska Stax när jag jobbade med HiFi en gång i tiden. NU räcker det med att MUSIKEN förmedlas på ett medryckande sätt, jag har sytt ihop min kombo för att den skall smälta in i min livsstil. Det enda som saknas är en riktigt ljuddämpad lur för att absolut inte störa andra.

I rörelse:
Iphone 3GS med Creative EP-630 eller Koss Porta Pro. Båda låter medryckande, EP-630 kan man alltid ha nerknölade i en jackficka.

Använder Linux-datorn(används mest):
Asus Xonar DX kopplad till en Vintage Yamaha AX-570 HiFi-förstärkare och Sony MDR-CD770 vid datorn, samt Philips SHP-8900 i sovrummet för godnattmusik(lång sladd). Philipslurarna är de som är mest beroende av att drivas av en riktig förstärkare, de låter mesigt kopplade till Iphone eller direkt till ett ljudkort men blommar ut ordentligt drivna av Yamaha-förstärkaren. Ruskigt mycket "HiFi"

Vad gäller Sony-lurarna så är de inte dumma de heller, men mer färgade än Philps-lurarna visserligen på ett rätt positivt sätt men dock färgade. Bra bas, senaste Van Halen som många klagar på har klen bas slamrar på bra i basen med Sony-lurarna.

Jag har nivåmatchat ALSA i Linux eftersom ALSA på default med Asus-drivaren överstyr Pulseaudio, det blir otroligt mycket renare ljud om man kollar nivåerna i ALSA. Kör även med "Slow Roll Off" på CS4398-kretsens digitalfilter vilket gör höga frekvenser mer linjära("Fast Roll Off" är default, men låter sämre, det finns för att inte dåliga förstärkare skall börja oscillera som en säkerhetsfunktion).

Speldatorn:
Asus Xonar DG kopplad till frontpaneln på lådan(Fractal Design R3) och Sony MDR-V300-lurar, Xonar DG driver dessa gamla lurar så att de låter extremt kraftfullt och de passar alldeles utmärkt för spel Ligger altid inkopplade på datorn.

Men som sagt, det många lurar förlorar på är att de drivs av för dåliga hörlursförstärkare så de som har dom har aldrig hört hur bra dom kan låta. Det är synd. Att kolla över vad som driver lurarna är ett smart tips. Den enklaste lösningen för dom som inte orkar engagera sig är att ha ett Xonar STX i datorn som ju vedertaget driver de flesta lurar väldigt bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Låter som ett sunt användande..I slutändan så är det ju det viktigaste att man ska trivas med det man lirar på. Ofta när man snackar ljud så brukar det sluta i ett rent krig där folk postar frekvenskurvor och mätningar hit och dit..Till ingen nytta, allas öron är ju olika och smaken likaså.

Bilder är ju skoj, så jag lägger upp några till.

Akg K550, helt ny modell vilket är spännande. Tyvärr så imponerade den inte alls på mig. Byggkvaliten är riktigt bra passformen likaså. Men ljudet är tamt och väldigt skrikigt i toppen. Inte alls som k272 eller som k701 som har kontroll och luft. Vet inte om det är något som kan funka med en mycket varm förstärkare/dac

Beyerdynamic DT990

Sagolikt lent och fint ljud, kanske en aningen tunna i mellanregistret. Klar och fin topp utan att vara vass. Hela lyssningsuplevelsen är som en len smekning med en kula smör i botten

AKG k242HD Finns inte så mycket att säga här, låter skitbra och är ju en bevisat bra konstruktion så varför ändra något som det inte är fel på? Akta dig för dåliga mp3rippar och solkig källa..Då låter det mindre spännande.

Permalänk
Medlem

vart har du hittat det hörlursstället? samt vad gick det på?

Permalänk
Skrivet av dauit:

vart har du hittat det hörlursstället? samt vad gick det på?

Plasthuvud från lagerhaus..Är egentligen en spargris tror jag Kostade väl 150kr cirka

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Plasthuvud från lagerhaus..Är egentligen en spargris tror jag Kostade väl 150kr cirka

haha, jo det funkar det med! får väl köpa ett par till mig själv då!

Permalänk

Hittade den här "bananhängaren" på amazon..Man kanske skulle köpa sig en sådan till lurarna, bara att dra en spraybomb med vit lack så det matchar övriga hemmet och smälter in lite

http://www.amazon.co.uk/Kitchen-Craft-Chrome-Plated-Banana/dp/B0001IWY8M/ref=sr_1_9?ie=UTF8&qid=1328985760&sr=8-9

Permalänk
Medlem

Jag kör ett par Ultrasone HFI-580 hemma, helt ok lurar jag har väl gått ifrån bas monstren mer och mer så vet ej om dessa är för mig längre. Sen kör jag ett par ultimate ear triple fi 10 till mobilen vilket är nog det nöjdaste köpet jag gjort i hörlursväg. Underbara lurar och jag fick dom för 1200kr också vilket gjorde det ännu roligare:)

Permalänk

Man blir ofta trött på bas, men ibland är det ack så roligt att skaka om nöten riktigt ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag kör en del in-ear

q-JAYS. är riktigt grymma in-earlurar. Inte så mycket bas men detaljnivån är otroligt bra och mellanregistret det bästa av allt... electro låter helt otroligt i dem trots avsaknaden av bas. Distortionen i låtar som Justice - Waters of Nazareth låter som ett rivjärn, det är otroligt... uh, krispigt.

j-JAYS Four använders när jag behöver headsetfunktionalitet. Inte så spektakulära men ändå bättre än...

...Urbanista London, som jag köpte som ett lite färggladare alternativ till j-JAYS. Svor dock högt efter ett tag över dovheten, som gör dem märkbart sämre än j-JAYS.

AKG K518 DJ köpte jag för ett bra tag sedan och de var rätt okej tills brorsan tog sönder dem. Dock var de grymt osköna.

AKG K24P tröttnade jag på av samma skäl som K518: Obekväma!

Nu kör jag mest in-ear men skulle vilja köpa ett par bra lurar som man använda både ute och inne. Så de får inte vara jättestora, men de ska ha en öppen ljudbild och bra diskant och mellanregister. Budget 1500 kr. Några förslag? Ni som har HD25:orna, tycker ni att de någonsin låter instängt?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Jag har också ett par K518, prisvärd och rolig lur..men som sagt fruktansvärt obekväm! jag har dessutom brillor som gör det till en riktig pina. Jag moddade dom en aning och fyllde väggarna på innerkåpan med kludd/elefantskit/klet ja ni vet sådan där smörja man fäster papper osv med på kylskåpet till exempel. Samt petade in lite bomull runt om drivern. Resultatet blev märkbart bättre och fastare bas. Kanske värt besväret men jag gjorde det mest för att sista pirates of the carribean filmen som jag blev tvungen till at se på med tjejen va så brutalt kass

HD25 låter inte instängt alls..Men kanske inte samma briljanta soundstage som akg k701. Bra val om du står åt med att dom är lite större och kanske inte har den där typiska "innekillelooken" Jag föredrar dock riktig design som fungerar före blank hårdplast med inslag av babyblått..Men det är bara jag det

Permalänk
Entusiast

Hörlurar och ljudkort i sin vanliga hög. Ställ och ordning är för idioter, genier behärskar kaos!

Hur som helst är det ett par Sennheiser HD380pro som jag efter många turer på stan lyckades bestämma mig för. Jag letade efter ett par väldigt slutna och väldigt raka lurar till ett rimligt pris när mina gamla trotjänare Sennheiser HD202 höll på att falla i bitar efter många år av trogen tjänst. Större och bättre var planen alltså. Slutet vill jag ha av flera anledningar. Dels spelar jag in musik och med en stormembrans kondensatormikrofon är allt annat uteslutet. Sen är det trevligt att stänga ute allt omkringliggande ljud plus att jag inte stör resten av världen. Känns bra att kunna lyssna på musik på hyfsad volym i tysta rummet i skolans bibliotek utan att få en sur bibliotekarie efter sig. Jag testade mycket från Bayer, AKG, Dennon, Sure, Sony med flera innan jag fastnade. Stora sköna lurar som sitter stabilt på huvudet, för hårt säger vissa men jag vill kunna röra mig utan att de trillar av. Det går ju inte att spela gitarr stillasittande!

Ljudet är för mina otränade öron bra. Som natt och dag mot mina gamla. Det enda jag saknar lite ibland är lite kraftigare bas för viss musik men jag tror inga hörlurar i världen kan leverera det jag vill ha utan det får bli att investera i ett 2.1 system någon gång. Viss musik ska ju kännas i kroppen också, inte bara höras med öronen och då behöver man flytta mycket mer luft än ett par hörlurar klarar av.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Jag har också ett par K518, prisvärd och rolig lur..men som sagt fruktansvärt obekväm! jag har dessutom brillor som gör det till en riktig pina. Jag moddade dom en aning och fyllde väggarna på innerkåpan med kludd/elefantskit/klet ja ni vet sådan där smörja man fäster papper osv med på kylskåpet till exempel. Samt petade in lite bomull runt om drivern. Resultatet blev märkbart bättre och fastare bas. Kanske värt besväret men jag gjorde det mest för att sista pirates of the carribean filmen som jag blev tvungen till at se på med tjejen va så brutalt kass

HD25 låter inte instängt alls..Men kanske inte samma briljanta soundstage som akg k701. Bra val om du står åt med att dom är lite större och kanske inte har den där typiska "innekillelooken" Jag föredrar dock riktig design som fungerar före blank hårdplast med inslag av babyblått..Men det är bara jag det

Jag vill ju ha en bra soundstage, men jag ska försöka hitta en fysisk ÅF som har dem och provlyssna, tack!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Exempelvis 4sound säljer HD25 över disk, populär bland musiker. En lur jag definitivt skulle kunna köpa, men som sagt nästa köp blir så ljuddämpat som möjligt. AKG K-271 kanske?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Knappast hörlursfreak Men har ett par Philips HP890 inköpta runt 2004 någon gång. Toksköna

http://img197.imageshack.us/img197/4771/dsc01312io.jpg

Frequency range: 5 - 30,000 Hz
Sensitivity: 106 dB
Impendence: 32 Ohm
maximum power input: 1500 mW

Har samma, grymma. Men går inte att köpa längre.....

Visa signatur

Dator köpt 2009

Permalänk
Medlem

Har själv ett par Grado sr80i med ett Asus xonar d2x ljudkort. Hade tänkt att uppgradera i vår då jag ska till staterna. Tänkte ta antingen grado rs1i eller grado rs2i då jag verkligen älskar grado-ljudet. Tycker inte att de släpper ut så fasligt mycket heller, bussen låter ju en hel del och det gör även tåg. Någon som har erfarenhet av dessa lurar? Borde jag köpa en hörlurs-förstärkare också? Typ Little dot i+.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av =ezco=:

.. . Ofta när man snackar ljud så brukar det sluta i ett rent krig där folk postar frekvenskurvor och mätningar hit och dit..Till ingen nytta, allas öron är ju olika och smaken likaså.

Jaså, den "ofta" brukar jag inte vara med om. :<
Det är klart att det är väldigt enskilt vad man tycker är bra, det beror bland annat på tidigare erfarenhet, förväntningar, smak m.fl.
Man brukar ju rekommendera att åka in till butik och lyssna om man kan, kanske till och med låna hem utrustning under kortare tid.

När man börjar komma till dyrare utrustning och måste beställa från runt om i världen blir det svårare, det man får göra är ju att kolla med andra och se vad de säger (head-fi forum tx), sen får man ju försöka summera vad en lite större grupp människor säger och utgå från det.
Sen var det ju det här med tidigare erfarenhet, har du själv inte hört en del olika Lurar/AMP'ar så är det ju svårt att säga om någonting är bra eller dåligt.

Vi kan säga såhär också, jag som har en ny m-stage amp, jag tycker att den låter bra. Men det är också för att jag inte har någonting att jämföra den med, jag har inte testat olika AMP's och jag har inte haft en innan, jag vet bara att jag gillar det ljud som når mina öron just nu.

Förutom ny AMP så köpte jag också ett par k701'or och storyn till det är som följer.
Under sommaren förra året så skulle jag köpa mig ett par nya lurar, man började kolla forum och olika review sidor efter lurar i en viss prisklass.
Jag som lyssnar på två main genrer (klassiskt och elektronisk), samt att jag spelar spel, kom fram till att jag skulle i första hand skulle skaffa mig ett par lite basigare lurar som också fungerade bra att spela med.
Innan jag nu kom fram till att jag ville ha ett par basigare lurar så hade jag läst på mig på de flesta lurarna från AKG, Beyerdynamics, Sennheiser, Ultrasone m.fl., och läst om dem på olika forum (mest head-fi).
Det jag fick intryck av då var att Sennheiser lurarna (mot 600,650) var lite av "all round headphones" som du vill ha AMP'ade.
AKG (mot k701) var neutrala och att du ska ha AMP till dessa, de beskrev den som (vad min sammanfattning blev) basfattig och nästan livlös, en par hörlurar som man antingen gillar eller inte. De sa också att den var svår att rekommendera. Detta gjorde mig sugen att lyssna på dem, vilket jag kommer till.
Redan här tog jag bort dem från min "kan tänka mig köpa" lista, av den anledningen att jag inte hade och tänkte inte heller då köpa mig en AMP.

Jag kom fram till att jag skulle köpa mig ett par Pro900 (skulle vara lättdrivna), även fast folk skrev att den hade "överdriven", andra sa "lagom och bra", bas.
Så jag fick tar i ett par lite billigare från England (priset här i Sverige...), och mitt första intryck var nått i stil med "inte så mkt bas som förväntat", och det på ett bra sätt, forumet fick det att låta värre än var det var, jag var iallafall lycklig. Kom ihåg att jag inte har någon AMP så de är kopplade till moderkortet.
Men nu när jag haft lurarna ett par veckor så började jag undra, om dessa lurar skulle ha mkt bas och k701'orna knappt skulle ha bas, och jag tkr att Pro900 inte var så farligt.. hur låter då k701.

Nu en kort paus, =ezco= du undrade vad jag tyckte om mina Superlux lurar. Jag lyssnade på dem igår då jag skulle till, var i och åkte hem ifrån skolan.
Använder en Zen Vision-M och jag lyssnade nästan bara på Infected Mushroom, efter en liten edit i EQ'n så lät det riktigt bra faktiskt, för att vara så billiga lurar. De sitter, för mig, bra på huvudet men kuddarna gör att de kan bli varma efter ett tag, det var dock trevligt när man skulle ut i kylan. Är det nått speciellt du vill veta så kan jag ju försöka svara.

Vart var vi, juste testa lurar, jag åkte in till min då närmsta stad för att lyssna på lite lurar, vilket jag borde gjort uppe i texten där någonstans^, i alla fall så lyssnade jag på ett par k701 samt hd650'or. De var ampade, kommer inte ihåg exakt med vad, en liten vit sak med skärm och första ordet jag kommer tänka på är orchestra, och musiken kom från spotify (yeah..).

(Båda lurarna togs nyss upp ur förpackningen) Är här van med slutna lurar.
Först HD650, jag gillade inte hur de satt på mitt huvud, jag gillade inte att de lät mörkt och otydligt. Det är vad som är kvar efter den upplevelsen. :<
Jag kan säga nu att det blir fel för mig då jag, inte är hemma i min lugna miljö, inte har min musik och inte vet exakt vad de drivs med.
Det jag känner nu är att de skulle behövt bättre AMP och source. Jag skulle fortfarande vilja ha ett par Sennheiser lurar, de fick inte säga sitt där, så det kommer nog bli ett par 650 senare. :>

Sen har vi k701, efter att ha provat de åtsittande hd650 så kändes det lite konstigt men det var bättre, ljudet var renare om inte klent, och basen kom inte direkt och sa hej. Den var där, det var den, den var bara försiktig och ville inte röra dig. Lyssnade ett par av Brahms och Liszt, det var ganska mkt ljud i butiken och jag var inte van med lurarna, amp'en eller miljön. Men jag minns att jag var positiv till det jag hörde, och att dessa lurar vill jag nog ha efter jag fixat en amp, bara för min samling piano/orchestra.

Hösten kom, man flyttade, började plugga, så inte förens nyligen har man tagit sig tid till att ta upp det tänkta amp köpet, och då ser man också att k701'orna blivit billigare sedan senast jag såg dem. Man börjar igen kolla runt efter amp och dac, man ser att man får vänta till senare i år för att skaffa en lite mer påkostad setup, så man köper lilla m-stage tills vidare. Jag fick hem mina k701'or först (torsdags), hade nästan glömt hur snygga de var. Fick sedan amp'en igår.

Mina Pro900 blev nu ett par PRO900 och jag förstår nu lite bättre vad de menade med basen, nu börjar det likna någonting. Musiken blev nu ännu mer... färgglad, rätt ord? För min hardstyle, eller ja elektroniska musik, så är det underbart. Men samma sak kan jag inte säga om pianot som trummar på mina öron, det kan väll vara trevligt... ibland, inte ofta alls.

Men it's cool bro, jag köpte inte ett par k701'or bara för att de är snygga. I detta läge, precis innan man ska koppla in dem, så håller man endå tummarna, inte bokstavligt talat då det vore dumt, för man kommer då ihåg när man testade dem den korta stunden flera månader sedan i butik.
Vad som väntar dem är "Johannes Brahms: Piano Sonata No.2 in F sharp minor Op.2 - Allegro non troppo, ma energico"
Som FLAC genom Foobar2k med WASAPI. And here we go..

De är inkopplade. Ett ord ploppar upp i mitt huvud:

"Expect"

Dold text

Jag trycker Play och vrider långsamt upp volymen. Jag börjar höra, och min hjärna fortsätter:

"and discover"

Dold text

Volymen går upp och min haka ner.
Efter introt ligger endast ett ord kvar...

"Perfection."

Dold text

Så det har idag lyssnats på klassisk musik, mer eller mindre, hela dagen. Och vilken bra dag det då har varit.
Jag vill nu här nere passa på att tacka dig som har orkat läst igenom denna text, det blev lite längre än vad jag hade tänkt och det p.g.a. musiken.
PS. Jag börjar älska mina K701, hoppas det är ett förhållande som håller.
PPS. Vet du vart "de" är ifrån så vill jag säga grattis.
PPPS. Det är sent så ursäktar för eventuella missar i denna text.

Permalänk

Intressant läsning!

När jag köpte mina k242HD så gjorde jag det först utan att själv äga en hörlursförstärkare och tänkte " hur stor skillnad kan det vara " Jo det ska jag tala om att den är ENORM.

Givetvis så tyckte jag mina nyinköpte 242or lät bra, vad skulle man annars göra när man lagt 1600kr.. Om sanningen ska fram så blev jag ganska så snart lite missnöjd om man kan säga så. Grumligt ljud och inte alls någon närvaro i basen..Övre registret lät inte alls lika korrekt och äkta som jag vill minnas när jag provlyssnade dem.

Det gick en månad kanske, sedan så va min första prioritering DAC/AMP.. Testade ett flertal modeller som passade min sargade plånbok och kom fram till att Nuforce UDac ( gen 1 ) för mig hade mest "bang for the buck" så den fick följa med hem.

Och jävlar vad det spelades musik haha..Köpet kändes genast motiverat igen 242orna blomstrade ut ordentligt, skillnaden var väl mycket större då man gick från kasst on-board till externa grejer. Men det är verkligen ingen dum idé att satsa en slant på förstärkeriet. Även om man har billigare lurar så plockar man ur maximalt. Nästan allt jag testat har låtit bra mycket bättre med förstärkning även om vissa billigare lurar kanske inte har den där dag/nattupplevelsen. Nackdelen är väl att det alltid blir dyrare och dyrare, kul för öronen givetvis men inte får plånboken

Permalänk

Jo man kommer ju till den gränsen på hörlurar där de bara låter bättre med bättre amp.
Just K701 och HD650 är väll ett par bra exempel.
Så mitt nästa köp kommer vara en dedikerad DAC, sen en AMP, och köra med balanserade anslutningar.
Man får veta det att DAC/AMP köpet blir flera gånger priset av bara lurarna, men det får man ta om man ger sig in på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

*wall of text*

Trevligt läsande det där.
Pro900 var faktiskt det första som jag funderade på när jag började få tankarna att uppgradera M50n. Dock så hamnade jag på DT1350 eftersom jag ville ha något mer portabelt och jag hittade dem för ett väldigt bra pris på head-fi. Nästan samma hände när jag skaffade min MiniMAX. Var redan inställd på köpa en M-Stage men sen stötte jag på MiniMAX på sälj forumet...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Skrivet av CazeW:

Trevligt läsande det där.
Pro900 var faktiskt det första som jag funderade på när jag började få tankarna att uppgradera M50n. Dock så hamnade jag på DT1350 eftersom jag ville ha något mer portabelt och jag hittade dem för ett väldigt bra pris på head-fi. Nästan samma hände när jag skaffade min MiniMAX. Var redan inställd på köpa en M-Stage men sen stötte jag på MiniMAX på sälj forumet...

Tackar tackar.
Jo head-fi, som du också skrev tidigare, kan få din plånbok att börja gråta även fast du "bara tänkte kolla runt lite".
Själv väntar man på att Headfonia ska recensera Violectric V200, de skulle göra det denna månad. :>
Det var den jag hade tänkt köpa, innan jag såg priset och var medveten om att jag också ska ha en dac.

Permalänk
Medlem

Har ett par AKG K272 just nu... Asus Xonar STX som ljudkort.
Duger rätt bra faktiskt. Trevligt för lite avslappning på kvällarna osv då det inte går att spela på högtalarna utan att väcka föräldrarna.

Får väl se om det blir en liten uppgradering om ett tag. Ska bygga högtalare först, får se ifall jag har några pengar över efter det. Isåfall blir det troligen att jag bygger en O2 förstärkare och sedan några slutna lurar i 3kkr klassen (några rekommendationer?)

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Det där låter som hörlursfeber av den högre graden Hade jag haft mer deg att lägga på prylar så hade jag gjort det..igår om man säger så Fisherlurarna ser fräna ut, beställde du dem från USA eller finns det någon svensk återförsäljare?

Var på väg att missa din fråga. Jag köpte dem från gd-audiobase som är en rysk återförsäljare. De var de enda som hade dem då (Fischer Audio är en rysk tillverkare) men idag så skulle jag rekommendera att beställa från frogbeats om man är intresserad av dem. Har nästan lust att beställa ett nytt par eftersom den här nya färgen är ju bara läcker (mina är svarta).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Roligt med träkåpor, synd bara att det swer ut att vara en del kvistar och dylikt å andra sidan gör det ju att dom ser lite mer levande ut. Hur är kvalitén i övrigt? Är det grå fästet runt kåpan i metall eller plast?

Permalänk
Medlem

Jag gillar hörlurar.

Min primära anläggning:
Foorbar2000+wasapi -> Oyanide Neo-W d+1394 -> Weiss Dac 202 -> Moon Audio Silver-Dragon -> Sennheiser HD800

Datorn och dacen matas med ström via ett ISOTEK nätfilter och Wireworld och supra elkablage.

Portabla anläggningen: Sennheiser HD25 och iAudio 7

Saker som ligger hemma och skräpar:
Alessandro MS-PRO med Moon-Audio BlackDragon kabel
Beyerdynamic DT-531
Etymotic ER-6
ESI MAYA 44

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT