Permalänk
Medlem

Laptop klock

Jag har just suttit och letat max klock för min laptops hd5650. Sälvklart så är det inte "bäst" eller ens smart att OC en laptop (specielt inte 4820tg med halv kass kylning ) pågrund av den minemala kylning de egentligen har.
Men nu "fuskade" jag lite genom att sitta med den där det drar som värst (minusgrader varning....) och drog igång mest för skojs skull både prime95 och OCCT.

(Standard klock är 550/700) Jag tog och fläskade på med en rejäl OC på 650/800 (dvs pressa det till ett 5730) stabilt som berget efter 10min testande. Sen tog jag och ökade sakta men säkert till 720/1000 innan det tog stopp.
Temp enligt HWmonitor
min: 40C på CPU och 39C på GPU
max: 95C på CPU och 83 GPU (10min OCCT&Prime95).
(Laptopen ska klara 105C på CPU och 85 på GPU utan att "dumma" sig dock vet jag att dessa temps vore i längden EXTREMT skadliga och korta livslängden på datorn)
Men detta var nära dörrhålet (jag vet lite risky med svinkall luft inn bland elektronik).
Jag kommer nog inte ha över 650/850 när jag lirar eftersom jag ofta har den i knät och då blir de varmt och jag misstänker att latopen skulle ta och dö vid 720/1000 i mitt knä om inte annat skulle nog mina simmare bli lite varma...=D

Och nu då undrar jag är det någon mer som har hittat lika "rolig" laptop att öveklocka som Acer timeline X 4820tg.
Samt hur mycket (om något) "vågar" ni öveklocka era laptops till?