Surround genom hdmi funkar ej i min htpc

Permalänk
Medlem

Surround genom hdmi funkar ej i min htpc

Jag vet att det finns massor med trådar här och på andra forum med samma fråga, men har inte hittat något på dessa som löser mina problem. Så tänkte att jag skulle kunna få hjälp av er här.

Min HTPC består av Gigabyte Ga-p35-ds3 med en E6750, Sapphire HD 5450, Windows 7 64-bit, bluerayspelare.

Jag kopplar en dator->hdmi->recevier->tv. Har ej by-pass till tvn på i receviern.

Om jag byter ut datorn till min gamla tvix (som har värmeproblem efter 10 min) så funkar surroundljudet perfekt.

Vill få ut surroundljudet genom hdmikabeln när den är kopplad till receviern. Får bara stereo ut, kan ej se 5.1 valet i ljudinställingarna. Enligt AMD så klarar HD 5450 detta utan problem.

Jag har provat följande:

  • Inbyggda ljudkortet på/av

  • Realtek Hdmi audio driver

  • Amd hdmi drivers 11.4 och nyaste

  • Testat med vlc, mpc HC, FFdshow (olika inställningar), Powerdvd, XBMC

  • Alla inställningar i program/drivers jag kan komma på.

  • Installerade om windows 7.

  • Provat med blueray, dvd, mkv, .iso(dvd)

Har läst massor på forum runt om, och provat massa tips, men får det inte att funka.
Vad har jag missat? Alla tips är välkomna.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du du ställt om windows till att använda ljudkortet som 5.1 och inte stereo?
det gör du genom att högerklicka på ljudikonen nere vid klockan och välja upspelningsenheter, sedan markera ati hdmi audio och klicka konfigurera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag gissar att du du ställt om windows till att använda ljudkortet som 5.1 och inte stereo?
det gör du genom att högerklicka på ljudikonen nere vid klockan och välja upspelningsenheter, sedan markera ati hdmi audio och klicka konfigurera.

jag har testat att gå in till dessa inställningar, men där finns bara stereo, att välja på. jag testade med stora datorn och lyckades en gång få välja 5. 1. men det försvann också sedan.
det borde inte strula såhär
tack för svaret. ska testa igen idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

tack för länkarna skruvis och hardware guy. ska kolla på det när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Det låter helt klart som inte drivrutinerna för Audio HDMI output inte har bitit, prova att manuellt uppdatera dom och peka på där ATI drivrutiner ligger (i regel C://ATI ).

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarat och skickat länkar.

Jag har nu grejat och pillat och lyckats få det att funka!

Det verkade som receiver va helt felinställd på "skicka-vidare-ljudet" fast jag hade kollat det förut. Som man har slitit sitt hår och blivit galen så är det Sony receivern som va felinställd.

Märkte en skum sak. Slängde i en bluerayskiva och körde igång med PowerDVD. Blev rätt lågt ljud, men när jag kör en mkv eller iso med VLC så är det mycket högre ljud. Någon som har en idé vad kan vara? Det gick inte att ändra ljudet på PowerDVD när jag försökte.
Något annat gratisprogram som ni kan tipsa om för bluerayskivor? Har sett att man kan "streama" genom makemkv och visa upp i VLC/XMBC. Men borde finnas gratisprogram som är bättre än PowerDVD.

Vad jag ska kolla film i helgen, eller kanske börja med Star trek Enterprise boxen 67tim lång

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cutters:

Tack alla som svarat och skickat länkar.

Jag har nu grejat och pillat och lyckats få det att funka!

Det verkade som receiver va helt felinställd på "skicka-vidare-ljudet" fast jag hade kollat det förut. Som man har slitit sitt hår och blivit galen så är det Sony receivern som va felinställd.

Märkte en skum sak. Slängde i en bluerayskiva och körde igång med PowerDVD. Blev rätt lågt ljud, men när jag kör en mkv eller iso med VLC så är det mycket högre ljud. Någon som har en idé vad kan vara? Det gick inte att ändra ljudet på PowerDVD när jag försökte.
Något annat gratisprogram som ni kan tipsa om för bluerayskivor? Har sett att man kan "streama" genom makemkv och visa upp i VLC/XMBC. Men borde finnas gratisprogram som är bättre än PowerDVD.

Vad jag ska kolla film i helgen, eller kanske börja med Star trek Enterprise boxen 67tim lång

Du ändrar ju ljudnivån på receivern. Antar att det inte fungerar att ändra i Windows heller? Det är ett bra tecken, för då betyder det att ljudet bitstreamas och därmed överförs digitalt utan konvertering. Olika filmer har olika starkt ljud, precis som musik. Din receiver kanske har någon ljudutjämnare som ser till att ljudet håller en jämn nivå? Dock blir ju inte filmljudet inte som tänkt, eftersom dialog oftast är ganska tyst medan ex. explosioner är högljudda.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du ändrar ju ljudnivån på receivern. Antar att det inte fungerar att ändra i Windows heller? Det är ett bra tecken, för då betyder det att ljudet bitstreamas och därmed överförs digitalt utan konvertering. Olika filmer har olika starkt ljud, precis som musik. Din receiver kanske har någon ljudutjämnare som ser till att ljudet håller en jämn nivå? Dock blir ju inte filmljudet inte som tänkt, eftersom dialog oftast är ganska tyst medan ex. explosioner är högljudda.

Ska kolla imorgon (måste snarka nu) om jag kan ändra på receivern om det finns en inställning för att göra ljudet mer jämt. Fast det är egentligen bara att höja eller sänka ljudet på dosan
Jag är glad som självaste tomten på juldagen, att det liksom gick igång. Hade tankar på att kasta ut den nya HTPCn och köpa en Mediaplayer och en bluerayspelare. men inte skulle det vara roligare än en riktig HTPC.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

VLC kan man ju ställa upp ljudet til 400% så det kan bli ordentligt högt. 100% är bara halvvägs på den visuella volymindikatorn.
Blurays kryptering har alldeles för hög licenskostnad för att gratisprogram ska vara möjligt, dock kan de sparas som mkv på hårddisken med hjälp av MakeMKV.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

VLC kan man ju ställa upp ljudet til 400% så det kan bli ordentligt högt. 100% är bara halvvägs på den visuella volymindikatorn.
Blurays kryptering har alldeles för hög licenskostnad för att gratisprogram ska vara möjligt, dock kan de sparas som mkv på hårddisken med hjälp av MakeMKV.

Tror det ligger bara på 100% i VLC.

Får hoppas att PowerDVD som följde med min bluerayspelare inte slutar att fungera som en del säger på olika forum. slags demoversion, så kan man köra med det. funkar ju iaf.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Har samma problem och nästan samma hårdvara som dig (se signatur).

Bytte dator för en vecka sedan. Det enda jag gjort är att byta dator och sätta i HDMI-kontakten, också nedan inställningar. Men det funkar inte.

Jag har provat att slå på audio-pass-through i stärkarn men det gjorde ingen skillnad.

På förra datorn funkade det hur bra som helst (fast där var jag tvungen att koppla en liten sladd på moderkortet till HDMI-utgången eller nåt sånt). Här ska det dock bara vara att i BIOS välja HDMI som digitalutgång (SPDIF).

Blir knäpp alltså. Att det ska vara så svårt att få till lite ljud!?

Det finns ju två HDMI också, se nedan. Den övre står "not connected", vet inte vad det är för något men den går ju iaf inte att välja.

Någon som har nån idé?

Har provat installera Realtek-drivrutinerna från Asus hemsida och jag har ingen krånglande enhet i enhetshanteraren.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Fixat!

Det var visst ett drivrutinsproblem. Den där enheten som var "ej inkopplad" (se tidigare bild) är den det ska vara! Efter mycket bök så var den slutgiltiga lösningen att dra ner de senaste Intel 4600-drivrutinerna (använder MoBo-GPU) och installera dem och då funkade det! Mycket mycket konstigt att det inte funkade innan, har nämligen installerat dessa drivrutiner förr, men det är ju möjligt att det blev något fel (men ingen har saknats i enhetshanteraren iofs) eller att Intel gjort nån update för Windows 8.1 som fixat detta. Hur som helst, nu funkar! Poppar Ghost järnet just nu!

Någon som vet om man kan "tvinga" ljudet genom HDMI även när man kör bara PC-monitorn (ej klonat/extended)? Skulle ju vara ganska skönt så man kan lyssna på stereon men ändå sitta vid datorn utan att få konstigt grafikläge.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Jag får bara stereo när ja kör Spotify, Men slår ja igång en mkv film i VLC, o ändrar ljudet till A/52 över SPDIF så får ja surround.. Kollat de ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Fixat!

Det var visst ett drivrutinsproblem. Den där enheten som var "ej inkopplad" (se tidigare bild) är den det ska vara! Efter mycket bök så var den slutgiltiga lösningen att dra ner de senaste Intel 4600-drivrutinerna (använder MoBo-GPU) och installera dem och då funkade det! Mycket mycket konstigt att det inte funkade innan, har nämligen installerat dessa drivrutiner förr, men det är ju möjligt att det blev något fel (men ingen har saknats i enhetshanteraren iofs) eller att Intel gjort nån update för Windows 8.1 som fixat detta. Hur som helst, nu funkar! Poppar Ghost järnet just nu!

http://oi42.tinypic.com/2wcps3m.jpg

Någon som vet om man kan "tvinga" ljudet genom HDMI även när man kör bara PC-monitorn (ej klonat/extended)? Skulle ju vara ganska skönt så man kan lyssna på stereon men ändå sitta vid datorn utan att få konstigt grafikläge.

nu funkar det! Kom någon ny uppdatering för drivrutinerna till inbyggda ljudet. Kanon! Nu funkar det liksom som det "bör". Man kan slå på stereon, måste ändå iofs klona bilden men det är ju mer vanligt, också slår den t om över till stereon automatiskt! Kanon!!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

kanske skulle tillägga om jag inte skrev att det var problem att få datorn att hitta stereon. Men nu funkar det alltså!

Svingrymt med foobar2000-controller via nätverk!!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750