Permalänk
Medlem

Projekt: Vattenkylt och kompakt!

Hej!
Nu är det dags att påbörja ett projekt som den här gången kommer att dokumenteras grundligt!
Ni som har följt mina byggen vet att jag har dragning mot små söta saker... det där kom ut lite fel, va?
För att förklara bättre följer några exempel på mina tidigare byggen!

Det har gjorts andra mindre lyckade försök som jag helst vill hålla kvar "under mattan".

Vad är min filosofi med det nya bygget?
Det ska vara smått! Det ska vara vattenkylt! Och det ska framför allt överträffa mina tidigare byggen!

Utgångsobjektet

Codegen MX31-A11 420W
Dimensioner

Mått (BxHxD)
200 × 160 × 355 mm

Vikt
2,73 kg

Volym
11,36 liter

Komponenterna
Zotac Z68ITX-A-E
Intel Core i5 2500K
2 st Corsair XMS3 DDR3 1600MHz CL9 4GB
FSP Group FSP650-80EGN
Sapphire Radeon HD7970 3GB
Crucial m4 2.5" 64GB

Vattenkylning
Phobya DC12-220 12Volt Pump
EK-Supreme HF Plexi
EK Water Blocks EK-FC7970
MagiCool SLIM DUAL 280 MC Radiator

Fläktar
2 x Cougar Vortex HDB CF-V14H
Cougar Vortex HDB CF-V12H

Att göra
[x]Nätdelens fläkt byts ut mot Cougar Vortex HDB CF-V12H
[x]Nätdelen folieras i kolfiberfilm
[ ]Nätdelens kablar crimpas om och sleevas med orange paracord

[x]Chassits interna stag avlägsnas
[x]Hål för nätdelens sågas ur och förses med luftfilter
[ ]Skiljeplåtar tillverkas i aluminium och lackas svart
[ ]Fronten spacklas om, grundas och folieras med kolfiberfilm
[ ]Startknapp med orange LED monteras
[ ]Alla lösa kablar sleevas med orange paracord

[x]Vattenblocken monteras

[ ]Komponenterna monteras
[ ]Vattenkylningen monteras
[ ]Systemet luftas och läckagetestas

Svårigheter som jag kommer att stöta på
- Slangdragning försvåras pga utrymmesbrist
- 2x140 kan ge otillräcklig kylning för 2500K samt HD7970
- Moderkortet överklockar dåligt
- Pumpen vibrerar mycket pga montering i två skiljeplåtar

Jag har spenderat senaste 2 - 3 veckor med att mäta, räkna och klura ut hur jag ska få ihop allting.
Jag tror stenhårt att jag kommer att kunna få i alla komponenter innanför skalet.
Det blir en varg i fårakläder!

Permalänk
Medlem

2012 - 01 - 22 - I väntan på resterande delar bjuder på lite bilder!

2012 - 01 - 24 - Det mesta är på gång! Vattenblocket till 7970in lyser med sitt frånvaro.
OC UK har två st i lager, men vill inte ha nickelpläterat - får snällta vänta på koppar/plexi!

Idag ramlade in två paket, ett från knivbutik med orange paracord (har beställt också ett svart) samt ett från Artur på CS.
Är inte sponsrad av honom eller något sådant men är positivt överraskad!

Radiatorn är som väntat ett Magicool 280 mm slim-varianten. Det är nog radiatorn som gör det möjligt för mig att placera allt innanför skalet.
Dessutom slog jag till Alphacool DC-LT - en bokstavligen pytteliten pump! Har inte hunnit testa den, men jag behöver faktiskt inte så mycket prestanda.
Huvudsaken är att den är tyst och orkar driva två block samt en radiator!

2012 - 01 - 26 - Börjar hända lite saker!
Nedre skiljeplåt tillverkad i 1 mm aluminium! I den kommer pump och hårddisk fästas, plåten skall dessutom stadga upp chassit och avskärma värme från radiatorn.

Fick idag paket från AT. Lite Cougar-fläktar (ack så dyra), orange coil samt lite adaptrar.
Fläktarna monterade på radiatorn - ganska snyggt med skruvarna är fula och ska bytas ut mot svarta!

120mm fläkten skall monteras i nätdelen. Tills vidare håll till godo lite bilder!

2012 - 01 - 28 - Pusselbitarna börjar falla på plats (bokstavligen)!
Bägge skiljeplåtar provmonterade, moderkort, radiator och fläktar likaså.

Passformen är relativt bra och det finns utrymme för filande, jag tror dessutom att jag kommer att kunna klämma in en 3,5" hårddisk också!

Väntar fortfarande på grafikkortets vattenblock! Argh!

2012 - 02 - 04 - Ganska mycket finlir just nu. Plåtarna filas och slipas inför lack.
Nätagget har grundats och lackats men jag fick rinningar (hade för brått) så jag får slipa och lacka om.
Monterade vattenblocken på moderkortet och grafikkortet. Mycket glad att kortet inkl blocket får plats i chassit (varit ett orosmoment).
Hela stommen ska också lackas svart, men först lite bilder på provmontering av moder- och grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Är själv inne på att det bästa är smått och tyst/svalt = vattenkylning. Sitter själv med ett fractal design arc mini under vatten, och jag tycker det är mycket mer imponerande att få det bra i ett litet utrymme än i ett fulltower-chassi.
Därav följer jag detta mer än gärna.

EDIT: så fel det kan bli..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

mer bilder. NU.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Älskar verkligen din Temjinskapelse, kommer definitivt att följa detta.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Åh, så det är samma som skapat mATX Arrayen och TJ08-E monstret? Hade jag inte en aning om, följer den här da

(PS: Gör ett galleri av Array bilderna, snälla )

Permalänk
Medlem

Jag väntar för närvarande på vattenprylarna!
Jag har alla delar samt CPU-block... resten ligger kvar hos Indomo i väntan på HD7970-blocket.

Jag fick en fråga via PM om varför jag valde nätdelen? Det är den enda Guld-klassade nätdelen som är 140 mm lång!

Vad gäller bilderna på Array-bygget så har jag inte kvar datorn, nya ägaren kanske redan slipat på vinnande conceptet och kanske i framtiden kan presentera egna bilder! Här kand man dock följa bygget: #11316954

Permalänk
Medlem

snälla. skippa kolfiberfilm. kör på äkta vara. tack!

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Nae vad häftigt, vill hålla ett öga på det här

Permalänk
Medlem

Detta skall man hålla en koll på

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

snälla. skippa kolfiberfilm. kör på äkta vara. tack!

Fast 3Ms kolfiberfilm är ju grymt snygg för att vara 'fejk'!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHead:

Fast 3Ms kolfiberfilm är ju grymt snygg för att vara 'fejk'!

Hmm .. Nja .. Jag håller inte med .. Kolla över möjligheten att göra det på riktigt..

sök tex. på carbon fibre panel så finns det färdiggjutna paneler som inte är sååå dyra. Och det inlägget får avsluta den diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Hmm .. Nja .. Jag håller inte med .. Kolla över möjligen att göra det på riktigt..

Skickades från m.sweclockers.com

Betalar du fört då är säkert TS intresserad.
Äkta kolfiber vs film på en dator. Please..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Äkta kolfiber är dyrt och framför allt dyrt att gjuta i små mängder.
Det har varit på tapeten tidigare när jag skulle ha en mindre nätdel med udda form - killen skulle ha 1200 kr för det exkl material.
Känns liksom lite onödigt när man ändå inte märker av skillnad mot film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Finns färdiga plattor att köpa.. Kostar inga herrejössessummor .. föv. tror jag inte att du är rätt person att prata om att plöja ner pengar i en dator eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att mitt bankkonto och hans inte har samma nummer.
Och jo, äkta kolfiber är poänglöst om man inte har kontakter.
Visa mig vart dessa färdiga plattor finns, som han kan använda bolt on.

Jag plöjer ner pengar för att få pengar. Så det finns en viss skillnad ändå.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Det är ju isf din åsikt.
Hur äkta kolfiber mot 1/5 av priset av fejk gör betydelse är ju bara något TS kan avgöra.

Och vad har grafikkort med kolfiber att göra? Kass jämförelse.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kostnaden ligger inte i själva materialet, kolfiber kostar för att det inte kan bearbetas - du måste gjuta det.
Kolfiber kan inte bockas och skäras. Du kan i viss mån borra i kolfiber men det måste förstärkas sedan.

Nu är det visserligen inte så stora mekaniska belastningar på ett nätagg men det blir inte snyggt att skruva ihop en låda till nätagg av flera mindre plattor. Då kan man lika gärna köra på den gamla vanliga ofärgade lådan i stål.

Kan också nämna att om man ger sig på att göra nätagg av KF så kan man lika gärna göra hela chassi i samma material

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Kostnaden ligger inte i själva materialet, kolfiber kostar för att det inte kan bearbetas - du måste gjuta det.
Kolfiber kan inte bockas och skäras. Du kan i viss mån borra i kolfiber men det måste förstärkas sedan.

Nu är det visserligen inte så stora mekaniska belastningar på ett nätagg men det blir inte snyggt att skruva ihop en låda till nätagg av flera mindre plattor. Då kan man lika gärna köra på den gamla vanliga ofärgade lådan i stål.

Kan också nämna att om man ger sig på att göra nätagg av KF så kan man lika gärna göra hela chassi i samma material

Chassi i kolfiber. Vad pratar vi då? 20+? Billigt och bra

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Kostnaden ligger inte i själva materialet, kolfiber kostar för att det inte kan bearbetas - du måste gjuta det.
Kolfiber kan inte bockas och skäras. Du kan i viss mån borra i kolfiber men det måste förstärkas sedan.

kolfiberplattorna går utmärkt att bearbeta, funkar precis som glasfiber...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Kostnaden ligger inte i själva materialet, kolfiber kostar för att det inte kan bearbetas - du måste gjuta det.
Kolfiber kan inte bockas och skäras. Du kan i viss mån borra i kolfiber men det måste förstärkas sedan.

Nu är det visserligen inte så stora mekaniska belastningar på ett nätagg men det blir inte snyggt att skruva ihop en låda till nätagg av flera mindre plattor. Då kan man lika gärna köra på den gamla vanliga ofärgade lådan i stål.

Kan också nämna att om man ger sig på att göra nätagg av KF så kan man lika gärna göra hela chassi i samma material

Skrivet av fizzdan:

kolfiberplattorna går utmärkt att bearbeta, funkar precis som glasfiber...

Skickades från m.sweclockers.com

Där hör du borz, nu gör du skiten i riktigt kolfiber! Fan ta dig annars. Tro att du kan bestämma över ditt eget projekt...

På en mer seriös not så ser det ut att bli ett spännande projekt och det ska bli roligt att följa utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Ska följas

Permalänk
Medlem

vafaan, ryms grafikkortet ens i tom låda?

props om du lyckas med det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

vafaan, ryms grafikkortet ens i tom låda?

props om du lyckas med det här.

Haha, funderade över samma sak Följes :)!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

kulkul :D, ska bli väldigt intressant och se hur detta blir, GL !

Permalänk
Medlem

En liten kort uppdatering.
Grejorna monterade på en "bänk" för test. Idag skall skramla in lite grejor bla Radiator och pytteliten pump
Verkar som att Artur har fått ordning på shoppen, svarar snabbt i mejl och skickar ut snabbt!
Skall ramla in lite paracord, men nu börjar jag ångra att jag valde enbart orange... kanske borde komplettera med svart för kontrastens skull. Bilder kommer ikväll!

Permalänk
Medlem

herre min jösses! hur ska du lyckas med detta! följer med spänning! fan va coolt detta kommer att bli!!!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Hej!
Nu är det dags att påbörja ett projekt som den här gången kommer att dokumenteras grundligt!
Ni som har följt mina byggen vet att jag har dragning mot små söta saker... det där kom ut lite fel, va?
För att förklara bättre följer några exempel på mina tidigare byggen!

http://img7.imageshack.us/img7/9606/dsc0041qa.jpg

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/01/15/Dsc_0560....

Det har gjorts andra mindre lyckade försök som jag helst vill hålla kvar "under mattan".

Vad är min filosofi med det nya bygget?
Det ska vara smått! Det ska vara vattenkylt! Och det ska framför allt överträffa mina tidigare byggen!

Utgångsobjektet
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/01/20/Dsc_0570....

Codegen MX31-A11 420W
Dimensioner

Mått (BxHxD)
200 × 160 × 355 mm

Vikt
2,73 kg

Volym
11,36 liter

Komponenterna
Zotac Z68ITX-A-E
Intel Core i5 2500K
2 st Corsair XMS3 DDR3 1600MHz CL9 4GB
FSP Group FSP650-80EGN
Sapphire Radeon HD7970 3GB
Crucial m4 2.5" 64GB

Vattenkylning
Phobya DC12-220 12Volt Pump
EK-Supreme HF Plexi
EK Water Blocks EK-FC7970
MagiCool SLIM DUAL 280 MC Radiator

Fläktar
2 x Cougar Vortex HDB CF-V14H
Cougar Vortex HDB CF-V12H

Att göra
[ ]Nätdelens fläkt byts ut mot Cougar Vortex HDB CF-V12H
[x]Nätdelen folieras i kolfiberfilm
[ ]Nätdelens kablar crimpas om och sleevas med orange paracord

[x]Chassits interna stag avlägsnas
[x]Hål för nätdelens sågas ur och förses med luftfilter
[ ]Skiljeplåtar tillverkas i aluminium och lackas svart
[ ]Fronten spacklas om, grundas och folieras med kolfiberfilm
[ ]Startknapp med orange LED monteras
[ ]Alla lösa kablar sleevas med orange paracord

[ ]Vattenblocken monteras

[ ]Komponenterna monteras
[ ]Vattenkylningen monteras
[ ]Systemet luftas och läckagetestas

Svårigheter som jag kommer att stöta på
- Slangdragning försvåras pga utrymmesbrist
- 2x140 kan ge otillräcklig kylning för 2500K samt HD7970
- Moderkortet överklockar dåligt
- Pumpen vibrerar mycket pga montering i två skiljeplåtar

Jag har spenderat senaste 2 - 3 veckor med att mäta, räkna och klura ut hur jag ska få ihop allting.
Jag tror stenhårt att jag kommer att kunna få i alla komponenter innanför skalet.
Det blir en varg i fårakläder!

Blev lite småkär i ditt TJ08-E bygge måste jag erkänna! Har stora förväntningar på det lilla bygget du håller på med nu! Gör mig inte besviken

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Idag ramlar in lite grejor. Fläktarna, coils och nipplar från AT.
Ena skiljeplåten är färdigbockad, den andra planeras bli färdig under morgondagen!

Det enda jag saknar är vattenblocket till grafikkortet. Om någon hittar återförsäljare som har block på lager (svenska så väl som utländska) så hojta till!

Permalänk
Medlem

Man kan ju iaf få upp den i 4-4,5ghz med det moderkortet. Fungerade dina minnen när du pluggade in direkt? jag var tvungen att uppdatera bios för att de skulle fungera..

Det CPU blocket du köpt hur ser backplaten ut? z68 kortet har ju en jävla massa kretsar och skit under som gör det lite svårt att använda sig utav tex en H60.

Ser fram emot en update!

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD