1866mhz minnen till ett Asus Sabertoth x58

Permalänk
Medlem

1866mhz minnen till ett Asus Sabertoth x58

Tjena,

Har ett Asus Sabertoth X58 moderkort, vilka är dom bästa minnen jag kan ha till den?
Det skall ju stödja 1800mhz men är det något vitts med att köpa 1866mhz minnen?

Funderar på dessa:
http://www.inet.se/produkt/5315129/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Funderar på att köpa max dvs 24gig,

Bättre tips på minnen någon?

Permalänk
Medlem

Bortkastade pengar enligt mig.

Har du ett OS med stöd för 24GB?

Permalänk
Medlem

Det beror ju lite på vad du ska använda datorn till. Men med tanke på att du vill ha mycket RAM är det nog inte hastigheten mestadels du behöver utan mängden.
Vill du köra 24GB så rekommenderar jag att du helt enkelt skaffar dig några 1600Mhz CL8 minnen. De är lagom snabba och lagom peng.
Som Lorgix säger gällande OS så måste du klart ha ett 64-bitars OS. Annars är det inga problem. x58 är fortfarande en riktigt bra rigg!
Som du ser i min sign använder jag 32GB som jag själv anser vara bra spenderade pengar. Spelar du behöver du generellt inte mer än 8GB men om du gör annat som kräver lite mer så kör all out!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Det har nog hänt både en och två ggr att folk inte tänkt på att 64-bitars Win 7 Home & Home Premium stödjer högst 8 resp. 16GB.

Det är Professional eller Ultimate som gäller. Eller Linux förstås.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen du behöver spelar mest roll för om/hur du ska överklocka.
Mycket minne är bättre än snabba minnen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jepp jag gillar mitt moderkort skarpt!

Yes jag kör win 7 Ultimate.

Behöver väl igentligen inte 24gig men mer än dom 9 jag har idag(1600mhz)
Spelar krävande spel såsom BF3(laggar lite trotts mina två Radeon HD 6870) men mer minne vill jag främst ha pga vissa krävande program jag använder.

Så,är dessa minnen ett ok köp för min del?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Tack för alla svar!

Jepp jag gillar mitt moderkort skarpt!

Yes jag kör win 7 Ultimate.

Behöver väl igentligen inte 24gig men mer än dom 9 jag har idag(16mhz)
Spelar krävande spel såsom BF3(laggar lite trotts mina två Radeon HD 6870) men mer minne vill jag främst ha pga vissa krävande program jag använder.

Så,är dessa minnen ett ok köp för min del?

Jag rekommenderar vanliga 1600MHz 9-9-9-24. Ska man betala för bättre så vet man vad man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Tack för alla svar!

Jepp jag gillar mitt moderkort skarpt!

Yes jag kör win 7 Ultimate.

Behöver väl igentligen inte 24gig men mer än dom 9 jag har idag(1600mhz)
Spelar krävande spel såsom BF3(laggar lite trotts mina två Radeon HD 6870) men mer minne vill jag främst ha pga vissa krävande program jag använder.

Så,är dessa minnen ett ok köp för min del?

Är väl OK minnen, men egentligen slöseri med pengar, den högre hastigheten kommer ju också till ett pris som sämre timings,
Tror nog att 1333 minne med cl7, 1600 cl8 och dessa med cl 9-10-9-27 har nära identiska prestanda totalt sett
och för att överklocka ett 1366 eller 1156 system duktigt så behöver man bara max 1600 minne

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av dr nick:

Tjena,

Har ett Asus Sabertoth X58 moderkort, vilka är dom bästa minnen jag kan ha till den?
Det skall ju stödja 1800mhz men är det något vitts med att köpa 1866mhz minnen?

Funderar på dessa:
http://www.inet.se/produkt/5315129/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Funderar på att köpa max dvs 24gig,

Bättre tips på minnen någon?

Hur snabbt kör du din processor? X58 processorer tenderar att endast stödja 1066mhz i standardutförande, allt ovan blir antigen instabilt eller i bästa fall ej-utnyttjat. För att få minnen att köras i så hög hastighet så bör du överklocka din processor en bra bit över 4ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Hur snabbt kör du din processor? X58 processorer tenderar att endast stödja 1066mhz i standardutförande, allt ovan blir antigen instabilt eller i bästa fall ej-utnyttjat. För att få minnen att köras i så hög hastighet så bör du överklocka din processor en bra bit över 4ghz.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2208150

Hur och vad kan jag optimera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Hur snabbt kör du din processor? X58 processorer tenderar att endast stödja 1066mhz i standardutförande, allt ovan blir antigen instabilt eller i bästa fall ej-utnyttjat. För att få minnen att köras i så hög hastighet så bör du överklocka din processor en bra bit över 4ghz.

Jag har som sagt inte överklockat prossesorn alls,jag har läst guiden men känner inte riktigt att jag vågar mig på det.
Testade att sätta upp minnena från 1066 till 1800 och det blev ju en ordentlig skillnad! Är det bara stabilt såhär så behövs inga nya minnen men det hade ju varit fint att se hur det blir om man överklockar lite