Har kabel SFF8087-> 4xSATA, vill koppla till SAS-disk

Permalänk
Medlem

Har kabel SFF8087-> 4xSATA, vill koppla till SAS-disk

Detta är väl egentligen en ren lagringsfråga men jag tror att chansen är större att folk i denna forumdelen vet. På ett moderkort har jag en SAS-kontoller med en sk iPASS-port, alltså den sorten som också heter SFF8087. Med följde en kabel av denna typ: http://www.mullet.se/product.html?product_id=137910 (CBL 0097), som alltså börjar i en SFF8087-kontakt och slutar i 4 SATA-kontakter.

Nu vill jag koppla in 2st SAS-diskar, som väl är pinkompatibla med SATA-kontakterna förutsatt att kontrollern bakom är en SAS-kontroller (vilket den är). Dock passar de ju inte rent fysiskt på SATA-kontakterna pga hur plasten sitter, samma gäller för strömkontakterna. Så hur kopplar jag mina SAS-diskar till kontrollern billigast?

Jag vill helst inte byta kabel då jag måste lossa moderkortet ur lådan för att få lös kabeln. Jag antar att det är meningen att man ska ha något slags bakplan, men de jag hittar är dels rätt dyra och kräver väl att diskarna sitter fysiskt på ett visst sätt. Jag vill helst bara ha någon adapter som konverterar Molex + SATA -> SAS eller motsvarande. Rent pin-mässigt känns det trivialt, så det borde inte vara dyrt tycker man. Eller är jag helt fel ute?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Du vill alltså köra från 8087 -> SATA -> 8482?
Tror det är enklare att bara köpa en 8087 -> 4x 8482 ärligt talat...

Kollat ebay annars?

Permalänk
Medlem

Ok! Det kan vara så att det är enklast att köpa en sån kabel och byta, de kostar kring 300sek verkar det som. Det är ffa att jag har en speciallösning till chassi som gör att jag inte kan ta lös kabeln utan att ta lös moderkortet, men det är kanske bäst att göra det ordentligt med rätt sorts kabel ändå.

Vad jag absolut inte kan förstå är varför man inte skickar sådana kablar med grejerna direkt (Supermicro i mitt fall), när det nu finns en typ av kontakt som är kompatibel med både SAS- och SATA-enheter så förstå jag inte varför man deliberately sätter dit en kontakt som bara passar till SATA.

Annars var ju E-bay ett bra tips, tack! Är det något sånt här jag borde ha i så fall? http://www.ebay.co.uk/itm/SAS-Hot-Swap-Backplane-Adapter-Seri...
Jag kan inte riktigt avgöra av texten och bilden om SATA-kontakter passar i de två socklarna på baksidan, inte heller varför det är 2 socklar och inte en (redundans?).

Serverlagring är ett ganska nytt fält för mig...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX