Överklockad i7 920, dubbla grafikkort och Corsair 750W

Permalänk

Överklockad i7 920, dubbla grafikkort och Corsair 750W

Hej!

Körde förr med dessa komponenter:
Gigabyte GA-X58A-UD3R
Corsair 750W

Övriga komponenter:
Intel Core i7 920 @ 2.66GHz -> 3.80GHz
2st AMD HD5870 1GB
16GB Corsair Vengeance 1600MHz

Nya komponenter:
Gigabyte GA-X58A-UD5
Corsair 750W V2

Det som hände med dem gamla komponenterna var att moderkorts-strömkontakten (24-pins, ATX) drog in för mycket ström? genom 2st pins (12v) så att plasten smälte på dem och la sig i hålen på ATX-kontakten på moderkortet. Pratade med komplett som tyckte det lät konstigt, sa att jag skulle returnera nätagg & moderkort. Gjorde detta och fick tillbaka ett nytt moderkort och nätagg. Det jag undrar är om processorn på något sätt kan ha orsakat detta genom överklockningen? Datorn var helt stabil och det var absolut inga problem men nu vågar jag inte överklocka den igen ifall den nu kan ha varit bidragande till det hela. Vet inte hur mycket en i7 920 med D0 drar när den ligger på 3.80GHz, har hört att det är en ganska så medioker klock på just den processorn, och det känns ju lite mysko om 750W inte räcker till, men jag vet inte. Är inte speciellt elkunnig.

Googlar man så hittar man många som har stött på samma problem och den gemensamma nämnaren har varit att alla haft två grafikkort. Förstår inte riktigt, det moderkortet jag har nu har 4st PCI-E portar, och då tycker jag ju att moderkortet ska klara av 2st HD5870-kort? Det tog väl ungefär en månad innan datorn dog helt efter det att jag skaffat ett till grafikkort. Har någon här stött på samma problem? Saken är ju den att i7an inte riktigt orkar driva 2st HD5870, flaskhalsar ganska så rejält faktiskt, och har inga pengar till att uppgradera till t.ex. en i7 2600K i dagsläget. Hade jag bara extrem otur med mitt gamla moderkort?

Räcker 750W till för en överklockad i7 processor med 2st HD5870 som drar max ca 400w? och 16GB DDR3 RAM? (5 fläktar, en SSD och en HDD) Det var lättare förr... min gamla E4400 och Q6600 drog jag bara upp 700MHz och det var inga problem... Nu ska man fördärva allt med CrossFireX och extremt hög överklockning (för mig ) på processorn. Blir livslängden mycket kortare på processorn förresten? Den låg på cirka 80-85 grader när jag spelade t.ex. BF3, idle runt 60 grader. Har en Noctua fläkt, kommer inte ihåg vad den heter exakt men är en stor kylfläns med 2st 120mm fläktar på varsin sida av flänsen.

Jag har även ett Cosmos S chassi, som drar ström från 24-pinskontakten för att ge ström till touch-knappen och några dioder.
Tacksam för hjälp!

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

vad som är säkert är ju att en i7 920 @ 3.8ghz inte drar mer än en i7 950 @ 3.8ghz, antagligen väldigt lika. och när sweclockers mätte upp dubbla 5870 med just denna i7 950 så fick de 437w från väggen i http://www.sweclockers.com/recension/6195-amd-radeon-hd-5870/..., räknar vi med nätaggets verkningsgrad på i bästa fall 90% så drar det systemet ca 393w om ett 750w räcker till det? ptja, ett på 600w hade räckt gott och väl, säkert även ett på 500w, eftersom fläktar bara drar någon w styck och hårddiskar drar ca 10w styck.

varför ditt problem uppstod vet jag dock inte, men det känns ju skumt om det berodde på strömförsörjningen. kanske var nåt strul med det förra mammakortet som gjorde det?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Det gick snabbt! Det ser ju onekligen bra ut, blev lite förvånad av siffrorna faktiskt.
Tvivlar på att det var moderkortets fel, men jag är inte säker, det var två år gammalt, nästan precis när det här inträffade. Men innan dess hade det aldrig strulat. :/

Men du tror att det är hyfsat säkert att överklocka processorn igen då och se vad som händer? Har kollat med komplett och enligt dem gäller garantin för dem nya komponenterna, fast har gått över från de gamla. Så har ett år kvar på moderkortet och tre år på nätagget. Är lite rädd för att processorn ska dö i "förtid" också, den är ju också två år gammal, brukar nästan aldrig ha komponenter såpass länge men det har liksom inte behövts uppgraderas... Haha.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkzideR 84:

Det gick snabbt! Det ser ju onekligen bra ut, blev lite förvånad av siffrorna faktiskt.
Tvivlar på att det var moderkortets fel, men jag är inte säker, det var två år gammalt, nästan precis när det här inträffade. Men innan dess hade det aldrig strulat. :/

Men du tror att det är hyfsat säkert att överklocka processorn igen då och se vad som händer? Har kollat med komplett och enligt dem gäller garantin för dem nya komponenterna, fast har gått över från de gamla. Så har ett år kvar på moderkortet och tre år på nätagget. Är lite rädd för att processorn ska dö i "förtid" också, den är ju också två år gammal, brukar nästan aldrig ha komponenter såpass länge men det har liksom inte behövts uppgraderas... Haha.

egentligen är det ju som du säger att du nästan måste överklocka för att processorn ska hänga med, men å andra sidan så är den väl med i matchen fortfarande när den väl är överklockad. att den skulle dö i förtid tror jag inte om du inte överklockat väldigt ovarsamt, eller ja, lite i förtid kanske den dör, men inte så pass att livslängden bara blir typ 3 år. jag skulle prova överklocka igen, för om du inte gör det hamnar du ju i en sits att du behöver en ny processor snart ändå och problemet låter som att det var spänningsregleringen som strejkade på nåt sätt, och nu är ju både nätagg och moderkort nytt, och som sagt är det inte på grund av att nätagget överbelastas

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

egentligen är det ju som du säger att du nästan måste överklocka för att processorn ska hänga med, men å andra sidan så är den väl med i matchen fortfarande när den väl är överklockad. att den skulle dö i förtid tror jag inte om du inte överklockat väldigt ovarsamt, eller ja, lite i förtid kanske den dör, men inte så pass att livslängden bara blir typ 3 år. jag skulle prova överklocka igen, för om du inte gör det hamnar du ju i en sits att du behöver en ny processor snart ändå och problemet låter som att det var spänningsregleringen som strejkade på nåt sätt, och nu är ju både nätagg och moderkort nytt, och som sagt är det inte på grund av att nätagget överbelastas

Tack så mycket för din hjälp, kör den överklockad igen nu, det här moderkortet verkar vara ännu bättre när det gäller överklockning, startade direkt med 19x 200FSB och 1.25v. Får se om volten räcker, tror jag får höja den lite mer sen.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"