Klara någon konsument-router täcka 2 plan á 100m2, trådlöst, med gjutna väggar??

Permalänk
Medlem

Klara någon konsument-router täcka 2 plan á 100m2, trådlöst, med gjutna väggar??

Fick en fråga för någon dag sedan av en kollega.
Han har ett nybyggt hus med ca 100m2 i varje plan. Väggarna är betong, men bjälklaget av trä.
Internet levereras via fiber till modem som står i garaget.
Han vill få tag i en trådlös router som ska stå i garaget (sitter ihop med huset via en brandvägg) och som helst ska kunna täcka in hela byggnaden.
Är detta möjligt eller måste man utöka med fler accesspunkter??

Tittade på denna: http://www.inet.se/produkt/5401691/asus-rt-n56u-gigabit-dualb... men är väldigt osäker på om den klarar uppgiften!?
Någon kunnig som har nån uppfattning om detta??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Fick en fråga för någon dag sedan av en kollega.
Han har ett nybyggt hus med ca 100m2 i varje plan. Väggarna är betong, men bjälklaget av trä.
Internet levereras via fiber till modem som står i garaget.
Han vill få tag i en trådlös router som ska stå i garaget (sitter ihop med huset via en brandvägg) och som helst ska kunna täcka in hela byggnaden.
Är detta möjligt eller måste man utöka med fler accesspunkter??

Tittade på denna: http://www.inet.se/produkt/5401691/asus-rt-n56u-gigabit-dualb... men är väldigt osäker på om den klarar uppgiften!?
Någon kunnig som har nån uppfattning om detta??

Omöjligt att säga säkert - men det är inte spec troligt att det funkar med en enda AP som inte ens står centralt placerad.

För övrigt - nybyggt hus utan dragit ett LAN? Vilken jättemiss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Omöjligt att säga säkert - men det är inte spec troligt att det funkar med en enda AP som inte ens står centralt placerad.

För övrigt - nybyggt hus utan dragit ett LAN? Vilken jättemiss...

Jodå! Det finns lan draget men han vill kunna flytta runt laptopen utan att vara begränsad av sladdar! Vet inte själv hur det här med fiber fungerar riktigt, men kan tro att routern behöver stå i närheten av modemet eftersom hela lan-nätet utgår från den och startar i garaget.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Då är det enklare att koppla in en accesspunkt via LAN närmare mitten av huset. Vill han ha större räckvidd så är det bara att koppla in flera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Jodå! Det finns lan draget men han vill kunna flytta runt laptopen utan att vara begränsad av sladdar! Vet inte själv hur det här med fiber fungerar riktigt, men kan tro att routern behöver stå i närheten av modemet eftersom hela lan-nätet utgår från den och startar i garaget.

Nope, finns inget "modem" att ta hänsyn till. Endast en fiber-konverter. Routern kan stå var som helst (i prinip)

Skrivet av snajk:

Då är det enklare att koppla in en accesspunkt via LAN närmare mitten av huset. Vill han ha större räckvidd så är det bara att koppla in flera.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Via fiber-konvertern i garaget in via koppar-nätet till en central punkt i huset där routern/APn placeras.

Permalänk
Medlem

Ursäkta dröjsmålet i svar!
Men hela lanet strålar samman som jag förstår det i garaget. Detta innebär, om jag inte fattat fel, att han har typ 12 kablar som går till olika delar av huset och som han får koppla om beroende på i vilket rum han ska använda internet.
Detta låter bissarrt i mina öron men det är så jag fått det förklarat för mig.

Skulle en lösning kunna vara: Fiber-konverter -> Switch med många portar (typ: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316896) -> Router nånstans inne i huset? Eller bör switchen vara med gigabit-portar?
Och går i så fall tv och telefoni ha kopplad direkt mot switchen utan att gå via routern??

Ursäkta min okunskap. Vet inte ens om en switch kan kopplas direkt mot fiber-konvertern eller om den måste vara efter routern, men hoppas att någon här på forumet vet.

Tack för övriga svar dock!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Ursäkta dröjsmålet i svar!
Men hela lanet strålar samman som jag förstår det i garaget. Detta innebär, om jag inte fattat fel, att han har typ 12 kablar som går till olika delar av huset och som han får koppla om beroende på i vilket rum han ska använda internet.

!

Som du skrev så funkar en Switch perfekt, då slipper han flytta på kabeln nere i garaget. Fiber->switch->patchpanelen->AP

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Som du skrev så funkar en Switch perfekt, då slipper han flytta på kabeln nere i garaget. Fiber->switch->patchpanelen->AP

Vänta nu!
Vad är skillnaden mellan switch och patchpanel?? Och bör switchen ha gigabitportar eller räcker 10/100??

Jaja! Antar att patchpanelen är bakstycket på Switchen!?
Så fiber->Switch där tv och telefoni och resterande kopplas ihop samt en kabel till routern som ställs centralt i huset!
Då är bara frågan 10/100 eller gigabit på switchen?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Vänta nu!
Vad är skillnaden mellan switch och patchpanel?? Och bör switchen ha gigabitportar eller räcker 10/100??

En patchpanel är i grund och botten bara en "skarvdosa" där du lättsamt kan märka upp vilka uttag som går vart (mycket smidigt). Jag skulle rekommendera att du skaffar en switch med gigabit-kapacitet, du kommer inte att ångra dig!

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonesome:

En patchpanel är i grund och botten bara en "skarvdosa" där du lättsamt kan märka upp vilka uttag som går vart (mycket smidigt). Jag skulle rekommendera att du skaffar en switch med gigabit-kapacitet, du kommer inte att ångra dig!

Ok! Men kommer tv och telefoni gå att koppla direkt mot switchen eller måste dom gå via routern??

Ledsen att jag upprepar mig, men jag hinner inte redigera mina inlägg innan jag får svar

Denna switchen kanske: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601653

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Ok! Men kommer tv och telefoni gå att koppla direkt mot switchen eller måste dom gå via routern??

Ledsen att jag upprepar mig, men jag hinner inte redigera mina inlägg innan jag får svar

Denna switchen kanske: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601653

Kan inte uttala mig angående ip-tv/telefoni, men om det inte skulle gå att köra via switchen så kan du bara koppla dessa direkt in i patchpanelen!

Angående switchen du länkat så ska jag inte uttala mig, men har bara haft bra erfarenheter av de HP komponenter jag använt!

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Fick en fråga för någon dag sedan av en kollega.
Han har ett nybyggt hus med ca 100m2 i varje plan. Väggarna är betong, men bjälklaget av trä.
Internet levereras via fiber till modem som står i garaget.
Han vill få tag i en trådlös router som ska stå i garaget (sitter ihop med huset via en brandvägg) och som helst ska kunna täcka in hela byggnaden.
Är detta möjligt eller måste man utöka med fler accesspunkter??

Tittade på denna: http://www.inet.se/produkt/5401691/asus-rt-n56u-gigabit-dualb... men är väldigt osäker på om den klarar uppgiften!?
Någon kunnig som har nån uppfattning om detta??

Nu kanske jag är lite petig men har han verkligen sitt fiber anslutet till ett modem? Du kanske bara menar en fiberkonverterare?

(frågar inte för att vara en viktigpetter, utan började bara tvivla på min egen kunskap)

Hur som helst, om han har lan i huset så bör han väl kunna koppla det till det par svagare routers som är utspridda i huset?

EDIT: märkte nu att allt jag sagt redan är skrivet och påpekat... xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

I garaget:
Fiberconverter->Router->Gigabit-switch->Patchpanel. (Förslagsvis en gigabitswitch med portar som täcker alla uttagen i patchpanelen).

Någonstans i huset:
Uttag i vägg->Accesspunkt