Permalänk

Intermittenta lagg

Har ett litet problem sen ett par veckor tillbaka då jag byggde ihop en ny burk. Jag har små lagg på 2-3 sekunder emellanåt, skulle gissa att detta sker med 30-60 minuters mellanrum.
Har framförallt märkt detta i spelet World of tanks. Det är otroligt irriterande då jag inte har haft några som helst problem med det innan.
Hårdvaran jag uppgraderade är moderkort, cpu och minnen, övrig hårdvara och mjukvara är densamma som innan uppgraderingen.
Det händer även att anslutningen bryts helt i någon minut så jag loggas ut från spel, msn osv.
Jag kör med det inbyggda nätverkskortet på moderkortet, ett Asus P8P67 Pro.
Har ingen router eller något utan bara nätverkssladd rätt in i datorn. Har Telia fiberlan 100/10. Inga virusprogram eller brandväggar som kan strula heller.. Vad kan det vara för fel?
Jag har inte ändrat några inställningar för nätverket förutom att jag kör med Googles DNS men det gjorde jag även förr och det fungerade klockrent.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta nu. Du kör Telia Fiberlan utan antivirusprogram och brandväggar, med skarp IP-adress? Har du en aning om hur mycket data det flyger omkring på Internet som din router normalt filtrerar bort?

Vad säger Windows-loggarna? Jag rekommenderar att du installera ett program som tcpview och kikar på hur många anslutningar du egentligen ligger på.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Vänta nu. Du kör Telia Fiberlan utan antivirusprogram och brandväggar, med skarp IP-adress? Har du en aning om hur mycket data det flyger omkring på Internet som din router normalt filtrerar bort?

Precis min tanke när man läste:

Skrivet av The Slayer:

Har ingen router eller något utan bara nätverkssladd rätt in i datorn. Har Telia fiberlan 100/10. Inga virusprogram eller brandväggar som kan strula heller..

Som absolut minimum lägg på MS Security Essentials.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Precis min tanke när man läste:

Som absolut minimum lägg på MS Security Essentials.

Jag har kört utan vare sig brandvägg eller virusskydd de senaste fem åren och aldrig fått ett virus. Lite kunskap och sunt förnuft så klarar man sig utan. I 99% av fallen där folk har fått virus så har de faktiskt varit och klickat på nånting mystiskt. Är man lite smart så klickar man inte på saker som ser skumma ut.

Så om vi skippar hela "omg du kommer få virus" biten och ger oss på det egentliga problemet så vore det trevligt
Det jag bytte i datorn när jag uppgraderade för 2 månader sedan är alltså moderkort, cpu, minnen och lådan. Jag tror att vi ganska direkt kan isolera problemet till nätverksdelen i det nya moderkortet. För som sagt övrig hård- och mjukvara i datorn är densamma som innan.
Jag har nu uppgraderat till senaste nätverksdrivrutinerna och problemet kvarstår.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Rent spontant har de ju varit en del strul med SSD diskar och kontrollerkortet på vissa moderkort. Använder du de senaste intel rapid storage technology drivrutinerna som finns ?

Får du några fel i Windowsloggen ?
Antar att du inte kör något torrent program eller liknande samtidigt, som gör att det laggar ?
Kommer felet vid program som inte använder nätverkskortet , Word mm?
Kört ett memtest på de nya minnena ?

Permalänk
Medlem

Älskar när folk skriver

"Jag har kört utan vare sig brandvägg eller virusskydd de senaste fem åren och aldrig fått ett virus."

Min fråga till dig är: Hur vet du att du inte har virus eller liknande?

On topic

Har du kontrollerat att du inte har några strömspar funktioner som är på? Jag hade liknande fel tills jag stängde av allt sådan i BIOS.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Jag har också kört utan virusskydd .. Inte märkt av nån "nersegning" av min dator. dock så har jag ju vanliga windows brandväggen igång.

Permalänk
Skrivet av ZeroBER:

Rent spontant har de ju varit en del strul med SSD diskar och kontrollerkortet på vissa moderkort. Använder du de senaste intel rapid storage technology drivrutinerna som finns ?

Får du några fel i Windowsloggen ?
Antar att du inte kör något torrent program eller liknande samtidigt, som gör att det laggar ?
Kommer felet vid program som inte använder nätverkskortet , Word mm?
Kört ett memtest på de nya minnena ?

Jag har alltså problem med lagg. Jag särskiljer på lagg och hack. Men jag ska ändå ta o uppdatera drivrutinerna som du nämner.
Var kollar man windowsloggen?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av imperatormedia:

Jag har också kört utan virusskydd .. Inte märkt av nån "nersegning" av min dator. dock så har jag ju vanliga windows brandväggen igång.

Det är väldigt lugnt men folk är extremt paranoida när det gäller sånna här saker
Kan bero på att man om man använder Norton får falska intrångsvarningar var 10e minut vilket gör att folk tror att någon försöker hacka dem.
Jag tänker på det så här. Vem skulle tjäna något på att hacka min dator? Det finns inget i den de kan ha nytta av så det finns ingen anledning att lägga ner energi på det.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Det är väldigt lugnt men folk är extremt paranoida när det gäller sånna här saker
Kan bero på att man om man använder Norton får falska intrångsvarningar var 10e minut vilket gör att folk tror att någon försöker hacka dem.
Jag tänker på det så här. Vem skulle tjäna något på att hacka min dator? Det finns inget i den de kan ha nytta av så det finns ingen anledning att lägga ner energi på det.

Har du hört talas om botnet? Om inte, läs på http://sv.wikipedia.org/wiki/Botnet

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Det är väldigt lugnt men folk är extremt paranoida när det gäller sånna här saker
Kan bero på att man om man använder Norton får falska intrångsvarningar var 10e minut vilket gör att folk tror att någon försöker hacka dem.
Jag tänker på det så här. Vem skulle tjäna något på att hacka min dator? Det finns inget i den de kan ha nytta av så det finns ingen anledning att lägga ner energi på det.

Tror du har fel, finns många som gör det för skojs skull, små noob hackers som är sugna på att lära sig sen så säger du att du aldrig haft virus på 5 år utan antivirus? svårt att veta då, sen är inga antivirus 100%iga, men man måste ha en rätt slö dator från början idag för att märka av ett bra antivirus

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

Jag håller på o bli galen på dessa lagg nu. De förstör verkligen mitt spelande totalt! Det laggar till 2-3 sekunder med kanske 15 minuters mellanrum. Ibland mindre. Kan det helt enkelt vara fel på nätverkskretsen i moderkortet?
Eller ska man börja ringa Telia? Min lina har alltid funkat bra innan så det vore la fan om det skulle vara nåt som börjat helt plötsligt i samband med att jag uppgraderade datorn.
Någon som har nån aning om i vilken ände man ska börja? Kanske lika bra o reklamera moderkortet direkt?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

uppdaterat drivers

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Jag håller på o bli galen på dessa lagg nu. De förstör verkligen mitt spelande totalt! Kanske lika bra o reklamera moderkortet direkt?

Det laggar i ditt spel o det första du skall göra är att reklamera moderkortet?! Knappast. Utan att spela - kör igång 2 kontinuerliga ping - en mot din default GW, den andra mot servern du normalt spelar på. Vad visar de efter att ha kört en timme?

Skrivet av The Slayer:

Det är väldigt lugnt men folk är extremt paranoida när det gäller sånna här saker
Kan bero på att man om man använder Norton får falska intrångsvarningar var 10e minut vilket gör att folk tror att någon försöker hacka dem.
Jag tänker på det så här. Vem skulle tjäna något på att hacka min dator? Det finns inget i den de kan ha nytta av så det finns ingen anledning att lägga ner energi på det.

Tyvärr är det inte paranoia. Det sker mängder av intrångsförsök på en publik IP varje dag. O din tanke om att ingen har ngt att tjäna på att hacka din dator - hur vet hackern det? Förrän efter han tagit sig in.... Med en keylogger så har man snart snott alla dina lösenord o sedan "säljer" man din dator för några kronor till ett botnet. Om din dator sedan nyttjas för ngn form av DDos-attack kan det bli DU som får ta ansvaret.

Permalänk
Medlem

Tanis har helt rätt, det händer varje dag. När jag pluggade (många år sedan nu) bodde jag i samma korridor som en kille, vars dator plötsligen blev väldigt seg/laggade. Sedermera blev han avstängd från nätverket av operatören. Det hela berodde på att datorn hade blivit hackad och den utgjorde en central punkt i ett porr-nätverk, så hans trafik hade ökat lavinartat på bara några dagar. Killen märkte inte att datorn hade blivit hackad (förutom att den blev segare o segare) och han var ändå ganska kunnig inom området!

The Slayer: Har du provat att blåsa hårddisken, eller du kanske installerade på nytt? Eller har du möjlighet att prova med en annan hårddisk?

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

har samma skumma småhack i world of tanks så tror de har nått me crossfire o göra , hade ej detta lagg när ja körde singel kort, kör nu me 5970 o får dessa småhack randomly. pingen ligger under 50 ms oftast ibland högre men ej relaterat till mina hack vad jag märkt.

men de förstör dock inte mina games än iaf då de oftast händer när ja cruisar runt

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Det laggar i ditt spel o det första du skall göra är att reklamera moderkortet?! Knappast. Utan att spela - kör igång 2 kontinuerliga ping - en mot din default GW, den andra mot servern du normalt spelar på. Vad visar de efter att ha kört en timme?

Tyvärr är det inte paranoia. Det sker mängder av intrångsförsök på en publik IP varje dag. O din tanke om att ingen har ngt att tjäna på att hacka din dator - hur vet hackern det? Förrän efter han tagit sig in.... Med en keylogger så har man snart snott alla dina lösenord o sedan "säljer" man din dator för några kronor till ett botnet. Om din dator sedan nyttjas för ngn form av DDos-attack kan det bli DU som får ta ansvaret.

Det har jag ingen aning om hur man gör. Kan du förklara hur? Min default GW? Och hur ska jag få tag på ip:t till WoT servern?

Skrivet av contra:

har samma skumma småhack i world of tanks så tror de har nått me crossfire o göra , hade ej detta lagg när ja körde singel kort, kör nu me 5970 o får dessa småhack randomly. pingen ligger under 50 ms oftast ibland högre men ej relaterat till mina hack vad jag märkt.

men de förstör dock inte mina games än iaf då de oftast händer när ja cruisar runt

Jag har lagg i spelet. Inte hack. Det är skillnad på det. Hack är pga överbelastad hårdvara som processor och grafikkort. Lagg är dålig latency på nätverket. Och det är det jag har problem med. De där småhacken du har kan det vara microstuttering du tänker på? Det är nåt man tyvärr får på köpet när man kör SLI/Crossfire. Swec hade en specialpanel om detta för ett tag sen.

Jag funderar på att köpa ett PCI-E nätverkskort för 275 kr på komplett o prova med. Vad tror ni om det? Då får man ju direkt svar på om det är nätverkskretsen på moderkortet som är felaktig. (vilket jag starkt misstänker) Samma problem med 2 olika drivrutiner. Identisk mjukvara med setupen jag hade innan, bortsett från enstaka drivrutiner såklart. Och min lina har aldrig strulat med dålig ping eller liknande innan.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!